Det var bedre før - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 126 av 126
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Jau.. Alderen gjør definitivt noe med hørselen. Jeg har selv alltid vært veldig følsom for høye frekvenser. Problemer med at jeg hører konstant pipelyd fra tv'er osv.
    Hvis linjefrekvensen (15625 Hz) fra TV-er plager deg og du ikke gidder å vente til du blir gammel, kan en løsning være å kjøpe TV med 100 Hz oppfrisking av bildet, eller plasma/LCD-skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KjellB.

Hvis jeg påstår at jeg har god lyd hjemme hos meg, bestående av Rega og Sonus Faber høytalere, alt kjøpt etter år 2000;- har jeg da feil? ¨

Respekterer at du har funnet ditt lydideal, og tror gjerne dette låter bra!
    Men det låter bra etter ditt ideal, ikke etter alle andres.
    Mener du å påstå at personer som ikke liker lyden i ditt anlegg, eller enda verre, påstår at de har golyd hjemme med nyere utstyr er;

1. Uerfarne lyttere. ( Hva er det? Ikke lyttet til vintage lenge nok?)
    2. Påvirket av den korrupte engelske hifi-bransjen.
    3. Påvirket av bransjebladene, som bare er der for å lure oss.
    4. Ikke interesserte i musikk. (Bruker 40-100k på hifi for moro altså)

Så jeg spør igjen; tar jeg feil når jeg sier lyden min er BRA?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Det positive er jo at jo dårligere hørsel du får, jo billigere utstyr kan du kjøpe og allikevel være fornøyd :wink: Voff !
    kan ikke se sammenhengen med god lyd og høye frekvenser. annet enn bransjen sin bløff om superaudio kompatible høyttalere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som KAN være bra med høyttalere som takler ultrasonisk lyd er at de har oppbrytning og forvrengning høyere i frekvens, og dermed spiller mer uforvrengt ved de hørbare frekvensene.
    Men det er ingen garanti... mange diskanter som går høyt i frekvens gjør det med stort innslag av forvrengning, og da er man i grunn like langt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

...Siden hørselens respons er en kontinuerlig kurve, er det vanskelig å definere en absolutt øvre grense. Det vil være et spørsmål om amplitude (kanskje hører vi 25 kHz ved 150 dB?)...
    Med tanke på hvor mange watt energi ved 150 db (1000w/m2) man får overført som lydtrykk og hvordan dette vel nermest må absoberes på overflaten så er jeg ikke sikker man kommer til å merke noe som helst. Kankje man bare våkner opp døv og med enkelte brannskader....;-)

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell: Hva mener du om kabler? Har det liten betydning, eller er det mer eller mindre ett fett. Hvilke kabler bruker du med best resultat?
    Er forresten veldig enig i at gammelt utstyr gir en helt annen musikkglede. Det gamle anlegget til min far som består av en B&O 4004 platespiller, Tandberg ett eller annet (Toppmodellen fra ca 72) og noen gamle jbl høyttalere, spiller grisebra. Ikke imponerende med tanke på mikrodetaljer og effekter, men deilig mykt og behagelig. Har leitet lenge etter komponenter som gir slik musikkglede, men har gitt opp, men design og brukervennlighet betyr for meg vel så mye som lyden, så noe vintage kommer aldri hjem i min stue desverre.
    Stå på Kjell. Irriterte meg enormt over innleggene dine tidligere, men må nå desverre bite i gresset å innse at du antakeligvis har rett. Var veldig obs på "laidback" og "behagelig" lyd på messa i horten i år, og kun i 2 rom var inntrykket bra med tanke på dette. Roar Moens nye symphonic serie på både avi- og audiopax elektronikk, samt Gradient rommet til Paul Mortensen var fantastiske.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •