Det var bedre før - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 126
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    15-16kHz? Hører da opp til 17kHz, men fint lite mer. Uansett begynner jeg å bli klar over at dette er veldig preferanseavhengig. For eksempel dette om at Bose skal lyde godt med moderne utstyr... Nei, vet du hva...

Ha-ha, vet at Bose ikke er populær i en del kretser, men Bose er redningen for de som bare går inn på nærmeste elektro-butikk og kjøper en billig forsterker og CD-spiller.

Forøvrig kan jeg jo fortelle følgende om Bose: I 1988 gjorde jeg noen høyttaler-tester med mitt rene moderne anlegg den gang: en dyr high-end Denon CD-spiller + Pioneer C-90 preamp og M-90 power amp (high-end Elite-serien). Dette anlegget lød grusomt (sterilt) på alle velkjente høyttalere den gang, inklusive noen store Infinity Reference Standard. Lyden ble den typiske telefonlinje-kvalitet: steril kald mellomtone og ikke noe mer + noe rumlende subwoofer-frekvenser (det har ikke telefon-linjen, ha-ha).

Så sier en ekspeditør i en hifi-butikk (jeg bodde 1/2 år i København den gang), hvorfor ikke prøve Bose ? Jeg fikk et par Bose 301 i stuen, og plutselig var det noe som lignet naturlig lyd.

Nå gikk jeg jo selv hurtig over til rør selvbygg + mine gamle Tandberg, og så var godlyden reddet.

Min datter overtok Bose-høyttalerne + en Rotel 931 forsterker - en kombinasjon som spiller utmerket (Rotel er ellers fin med KEF Uni-Q). Og ja, den opprinnelige Rotel-serien av forsterkere ("MK I") er gode til å være relativt moderne produkter.

Det grusomt lydende anlegget fikk toppkritikk i det norske drittbladet Puls HiFi og det danske High Fidelity.

Mht. hørsel: jeg hører fremdeles 15 kHz tydelig (hodetlf. + tonegenerator).

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil prøve en Tandberg som forforstærker... Hvad skal man så gå efter?

Tr200 eller Huldra 9-11?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har selv en TR-200 nedpakket ett eller annet sted. Kanskje jeg skal ta den frem igjen og gjøre et forsøk...?

Får vel sette på et par mer vanligere høyttalere enn elektrostatene... :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk ja, alt var bedre før. Får vel kaste inn et par synspunkter i debatten.

Nå har jeg hverken gullører eller gulløyne, men jeg er 35år og har da fått med meg en del av utviklingen. Generelt mener jeg at ting er bedre nå enn før på de fleste produkter, dersom en tar høyde for kvalitet i forhold til pris, og en også justere prisen for 20-30 år siden opp til dagens prisnivå.

PC: I "gamle dager" kostet disse et statsbudsjett, mens idag kan en få utrolig mye for noen få tusenlapper.

Radio: Ja, Tandberg radioene var meget god. Jeg hadde en slik stor og tung sak i massivt tre selv. Men denne kostet meget mye, og spesielt dersom en tar høyde økning i konsumprisindeksen de siste 20-30 årene. I dag kan man få meget gode radioer til langt lavere pris og størrelsen er vel også blitt litt mindre ?

CD: Prisen på spillere og CDer har gått dramatisk ned. Jeg hadde en kamerat som jobbet på en plate/CD butikk i 1985. Da kostet en CD ca kr 180. CD spillerne kostet skjorta og var ikke særlig god kvalitet.

DVD spillere: Utviklingen på bilde og lyd har vært enorm. Idag kan en få meget gode spillere under kr 2000, som en for 5-6 år siden måtte betale over 10 000 for. I tillegg har en fått flere formater.

Video: Min første VHS spiller kjøpte min far for kr 4000 for nesten 30 år siden. Denne var skikkelig middels kvalitet. Nå kan en få stereo video inkl DVD for under kr 1000 (dagens prisnivå).

Projektorer: Utviklingen snakker for seg selv. Kjøpte man projektor for 4-5 år siden, så er denne "ubrukelig idag".

TVer: Du kan få en meget bra CRT TV under kr 10 000. Jeg kjøpte min Sony 29" på tilbud for kr 8000 for 10 år siden. Nå koster samme TV, bare bedre, max kr 3-4000 (ny).

Generelt er det slik at HI FI har blitt mer tilgjengelig for folk flest. For 15-20 år siden husker jeg at de fleste jeg kjente hadde typiske "rack" fra SONY (alt i ett), som låt "dynge", men som allikevel kostet 10 000. El Kjøp og andre kjeder samt internett har medført en prisreduksjon på HI FI utstyr. Dette er selvfølgelig ikke HIGH END.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frederik_Carøe_DCA
    Hvis man vil prøve en Tandberg som forforstærker... Hvad skal man så gå efter?

Tr200 eller Huldra 9-11?

TR-200 spiller mest rørlignende punchy med en praktfull mellombass/nedre mellomtone. Alle seriene er gode, men hvis du er heldig finner du den første serien med store, tykke karbon-motstander (noen er firkantede karbon komposisjons-motstander).
    Huldra 10 spiller mere forfinet og med mere mikrodynamikk, og hvis man har annet rørutstyr i tillegg, så anbefaler jeg Huldra 10 som den beste.
    Begge spiller egentlig ganske likt og har high-end kvaliteter fra dypeste bass til høyeste diskant (som forforsterker). Huldra 10 har en noe bedre RIAA-forsterker, men igjen, TR-200 har også en fin RIAA.

RIAA: TR-200 bruker en fin gammel IC (TBA 231), som går igjen i en god del Tandberg-produkter, mens Huldra 10 har en meget god 4-transistor RIAA med forsterkning i de første 3 trinn, deretter et buffertrinn (emitterfølger). Det står også en enkelt forsterkende transistor etter TBA 231 i TR-200. Forskjellen lydmessig er mest at IC-varianten lyder mere kontrollert der den diskrete spiller med mere liv. Hva man foretrekker kan avhenge av øvrig utstyr.

Huldra 9 er meget musikalsk, men jeg har selv ikke prøvd den som forforsterker.

Huldra 11 begynner å bli for moderne, da den er DC-koblet på utgangene - man taper derved den lydmessig viktige gode single-ended power supply.
    Lyden blir ikke lenger så "rørlignende". Dessuten brukes det kun keramiske filtere i FM-tuneren - dårligere lyd enn de meget kostbare LC-filtrene (trafoene) i de eldre modellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hehe, jeg har selv en TR-200 nedpakket ett eller annet sted. Kanskje jeg skal ta den frem igjen og gjøre et forsøk...?

Får vel sette på et par mer vanligere høyttalere enn elektrostatene... :grin:

Ha-ha, husk at de gamle Tandberg er high-end som forforsterkere (via headphone out-kontakten), men som pre + power vil du høre begrensningene i utgangstrinnet, kan dog fungere med de rette høyttalerne.

TR-200 kan godt drive elektrostater - det gjelder de fleste av de fine gamle transistor-forsterkerne med utgangskondensator.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gjør vel et forsøk som pre først.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg må nesten glise, hyggelig at en del folk, etter en del mas, får lyst til å prøve de gode gamle Tandberg.
    Jeg har jo selv forsket en del etter Kjell-metoden, med god lyd fra Huldra 10, Tuner-amplifier Hi-Fi FM, TR-1040 og Huldra 8. Alle har blitt ombygd med motstander for å brukes som preamp. Den grommeste synes jeg personlig blir Huldra 8 som har en helt utrolig feit lyd med skikkelig trøkk nedover.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paulsen
    Jeg må nesten glise, hyggelig at en del folk, etter en del mas, får lyst til å prøve de gode gamle Tandberg.
    Jeg har jo selv forsket en del etter Kjell-metoden, med god lyd fra Huldra 10, Tuner-amplifier Hi-Fi FM, TR-1040 og Huldra 8. Alle har blitt ombygd med motstander for å brukes som preamp. Den grommeste synes jeg personlig blir Huldra 8 som har en helt utrolig feit lyd med skikkelig trøkk nedover.

Ha-ha Paulsen, ja så er det på'n igjen.
    Gutta skal nok få seg en overraskelse ....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    For å høre så høye toner er du enten/har:

1) hund
    2) meget ung
    3) pent brukte ører (dårlig med konserter/festivaler o.l)
    4) slappt hjemmeanlegg.....
    Det kan hende jeg kan krysse av på et par av alternativene, spesielt siden jeg ikke liker å utsette ørene for plagsomt høy lyd. Nå sies det jo at all lyd innenfor 20Hz-20Khz er innenfor det 'hørbare' området, så jeg synes ikke det er så merkelig at jeg oppfatter lyd rundt 18-19 Khz. Nå skal det sies at jeg er litt følsom for så høye frekvenser, men dersom man leker seg litt med diverse test-verktøy og kalibrerings-dvd'er er så får man jo opp info på skjermen om hvilke frekvenser som blir spillt og ikke - derfor er det lett å finne ut hva man kan høre og ikke.

Kan jo tenkes du er litt for glad i høyt volum, konrad?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvis du ikke hører lyder rundt 15-16 khz tror det står dårlig til med ørene dine. Selv har jeg da ikke noe problem med å oppfatte lyd på 18-19 khz på diverse test- og demoplater.
    støy forvrengning...kan ikke forestille meg en musikkplate har noe særlig over 15khz uansett

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ha-ha, husk at de gamle Tandberg er high-end som forforsterkere (via headphone out-kontakten), men som pre + power vil du høre begrensningene i utgangstrinnet, kan dog fungere med de rette høyttalerne.

TR-200 kan godt drive elektrostater - det gjelder de fleste av de fine gamle transistor-forsterkerne med utgangskondensator.

Kan de bruges umiddelbart som pre-amp? eller kræver de loddearbejde?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det kan hende jeg kan krysse av på et par av alternativene, spesielt siden jeg ikke liker å utsette ørene for plagsomt høy lyd. Nå sies det jo at all lyd innenfor 20Hz-20Khz er innenfor det 'hørbare' området, så jeg synes ikke det er så merkelig at jeg oppfatter lyd rundt 18-19 Khz. Nå skal det sies at jeg er litt følsom for så høye frekvenser, men dersom man leker seg litt med diverse test-verktøy og kalibrerings-dvd'er er så får man jo opp info på skjermen om hvilke frekvenser som blir spillt og ikke - derfor er det lett å finne ut hva man kan høre og ikke.

Kan jo tenkes du er litt for glad i høyt volum, konrad?
    :grin: Det kan tenkes..... Har tatt en testen med sweep, og etter 15khz hører jeg ikke noe. Kjerringa hører noe høyere...... Dette er forsåvidt ikke uvanlig. Har noen kompisser som mener at de hører opp mot 18-19khz. Og han ene av de har faktisk Klipsch høytalere. DET må vel være slitsomt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frederik_Carøe_DCA
    Kan de bruges umiddelbart som pre-amp? eller kræver de loddearbejde?

Står beskrevet i Huldra 10-tråden.

Du setter ganske enkelt 1 stk. 50 ohm motstand parallelt over hver kanal. Det kan du gjøre inne i apparatet, eller på ledningen/kontakten du plugger inn i apparatet. Dette demper signalet til pre out-nivå og er HELT nødvendig.

Du må gjerne lodde de 50 ohm direkte på den interne jack-kontakten - mellom signal og jord. Moderne hodetelefoner får likevel nivå nok.

Denne motstanden bør være av høyeste audio-kvalitet - selv bruker jeg de gode gamle Beyschlag 1/2W karbonfilm (fra 1970, mørkt rødbrune) - andre har brukt moderne tantal (AudioNote).

Se f.ø. linken
    http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?...ro.hu&session=
    Peter Qvortrup (AudioNote) sier at produksjonen av gode audiokomponenter legges ned. Alt skal være enten big business eller ingenting (spekulantene !).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    støy forvrengning...kan ikke forestille meg en musikkplate har noe særlig over 15khz uansett
    Nå snakker jeg som sagt om demo- og kalibreringsplater...at det er støyforvregning er bare tull og tøys. Gå å rens øregangene dine!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, på testplater osv hører jeg ganske høyt, når musikken spiller og jeg legger øret til superdiskanten der setter inn over 13500 hz skjer der jo ikke så mye der, men det er absolutt lett hørbart.
    I "gamle dager" havde kassettspillere i budget og mellomklassen spesifisering opp til 12.500 hz, det underlige er at dette også er kravet for at noe kan kaldes hifi. De litt bedre havde gjerne 16-17000 hz og toppmodellene kunne gjøre 20K selv med jernbånd.
    Dette med kassettspillere, da må dere også tenke litt på hvilke innspillingsforsterkere der sitter i en kassettspiller, dette har vital betydning for lyden. Faktisk driver noen og modder billige Technics spillere med større kondiser osv og rapporterer superlyd...
    I Tandberg 440A f.eks. er innspillingsforsterkerne av , for mig, eksepsjonel kvalitet. Det er helt fullstendig hinsides vanvittig hvad denne kassettspiller klarer av basstrykk, dynamikk, perspektiv osv. Jeg glemmer aldrig bassen, med skikkelig stålkontroll og helt utrolig plasering av instrumenterne her. Kanskje ikke 100 % korrekt lyd alt ialt men det blåser jeg også i, dette lyder så vilt bra at man ikke tror sine ører.
    Jeg havde 2 av disse, og jeg har sparket mig selv hver dag for at jeg solgte de. Problemet jeg syntes jeg havde med de var bias kalibreringen med de utvendige pottene, dette kunne ikke gjøres presist nok uten måleinstrumenter.

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Står beskrevet i Huldra 10-tråden.

Du setter ganske enkelt 1 stk. 50 ohm motstand parallelt over hver kanal. Det kan du gjøre inne i apparatet, eller på ledningen/kontakten du plugger inn i apparatet. Dette demper signalet til pre out-nivå og er HELT nødvendig.

Du må gjerne lodde de 50 ohm direkte på den interne jack-kontakten - mellom signal og jord. Moderne hodetelefoner får likevel nivå nok.

Denne motstanden bør være av høyeste audio-kvalitet - selv bruker jeg de gode gamle Beyschlag 1/2W karbonfilm (fra 1970, mørkt rødbrune) - andre har brukt moderne tantal (AudioNote).

Se f.ø. linken
    http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?...ro.hu&session=
    Peter Qvortrup (AudioNote) sier at produksjonen av gode audiokomponenter legges ned. Alt skal være enten big business eller ingenting (spekulantene !).

Nå, ja.

Der er da heldigvis nogle fjolser tilbage, der laver rene audiokomponenter...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20Hz - 20 kHz er vel mer som en standard å regne enn en beskrivelse av hørselen? Ved å velge 20 kHz som øvre grense får vi et rundt og fint tall som beskriver en frekvens veldig få kan høre.

Menn har typisk mer frekvenstap med alder enn kvinner. Usikker på om dette er genetisk eller kulturelt.

Siden hørselens respons er en kontinuerlig kurve, er det vanskelig å definere en absolutt øvre grense. Det vil være et spørsmål om amplitude (kanskje hører vi 25 kHz ved 150 dB?)

Det er vanskelig å teste selv fordi :
    1) ikke blind test, dvs kan lure oss selv
    2) testutstyret kan ha fallende frekvensrespons
    3) testutstyret kan ha ulineær oppførsel som gir andre frekvenskomponenter sammen med sinusen

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau.. Alderen gjør definitivt noe med hørselen. Jeg har selv alltid vært veldig følsom for høye frekvenser. Problemer med at jeg hører konstant pipelyd fra tv'er osv. I tester med headset så hørte jeg lett 19 khz og kunne "føle" 20 khz'n.. Men har merket de siste årene at det begynner å "skrante". Er vel nå nede i rundt 17-18 khz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Jau.. Alderen gjør definitivt noe med hørselen. Jeg har selv alltid vært veldig følsom for høye frekvenser. Problemer med at jeg hører konstant pipelyd fra tv'er osv. I tester med headset så hørte jeg lett 19 khz og kunne "føle" 20 khz'n.. Men har merket de siste årene at det begynner å "skrante". Er vel nå nede i rundt 17-18 khz.
    Det positive er jo at jo dårligere hørsel du får, jo billigere utstyr kan du kjøpe og allikevel være fornøyd :wink: Voff !

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •