Det var bedre før - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 126
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ergo, du ville ikke høre noen tandberg pga fordommer.
    tr200 som integrert tror jeg knuser det meste nytt til under 10.000, og som preamp er det farlig godt. high end.
    men du leste vel ikke hva fidelity skrev om den?

hvorfor prater du om vinyl, det er forsterkere det går i her, og kan brukes på alle analoge kilder.
    Ikke p.g.a. fordommer men som det ble nenvt før i tråden, hvordan den gjør seg med klassisk.
    Men for dem som sier at den gjør utmerket jobb på alle typer musikk til alle typer høyttalere så er jeg villig til å lytte!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon

God lyd kommer ikke nødvendigvis fra år 2005 eller 1970 eller 1950 for den saks skyld. Den kommer fra et godt sammensatt anlegg, hvor man driter i alt annet enn lyden det produserer.
    For min egen del har jeg et anlegg med både rør fra 1960-tallet og DAC`er fra dette millenium. Skulle jeg forkastet noe av det bare pga alderen på teknologien hadde jeg utvilsomt gått glipp av en god del koselige stunder med god musikk :grin:
    Brukervennligheten derimot er et helt annet kapittel...

Er vel i prinsippet ganske enig her - men i praksis opplever jeg at en del gode teknikker (i produksjon av hifi) er utdødd idag, slik at man for å få den gode lyden må hente inn noe utstyr fra fordums dager.
    Og jeg har gang på gang forklart at min egen holdning er å blande det gamle med det nye.

Mitt mest provoserende utsagn, som jeg står 100 % ved, er at et hifi-anlegg bestående av BARE moderne komponenter kan ikke lyde godt. Dette begrunner jeg i omfattende egne forsøk, som inkluderer det å dissekere kostbare forforsterkere, m.m., og bytte ut komponentene (motstander, kondensatorer) + naturligvis prøve utstyr slik som alle andre her + mye DIY selvbygg.

Mitt eget anlegg består jo av en mix av gammelt og nytt.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    [Moderator: Dette er jo temmelig usaklig. Dessuten er det på grensen til angrep på person. Jeg vurderer å slette, men lar den stå foreløpig. Pass likevel på at man diskuterer sak og ikke person. - roffe]
    Velvel, nå synes jeg vi skal være litt overbærende her, tråden tatt i betraktning. Kjell B har jo opptrådt temmelig provoserende ovenfor mange med sine påstander om at "alt var bedre før", mens alt nytt bare er skrammel og drit som umulig kan låte godt. Derfor synes jeg godt at han kan finne seg i noen halvveis useriøse sleivspark tilbake igjen. Jeg føler meg ganske sikker på at han ikke tar det så altfor mye inn over seg Det var i alle fall ingen ting vondt ment..

Forøvrig er det flott at du holder oss litt i ørene Roffe, da det til tider dessverre KAN forekomme mer seriøse personangrep og andre ufinheter her på forumet.. :-?

Når det gjelder Fidelity har jeg inntrykk av at de liker å oppfatte seg selv som mer seriøse enn det de ofte fremstår som. De har liksom fasitsvaret på alt, og opptrår som hifi-journalistikkens selvutnevnte konger.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh : Ja, der er mange idealer, vi har alle vore idealer.
    I 1979 blev det snakket om Nad sin friske litt mørke spillestil, Tandberg sin analytiske detaljering, EC sin litt bredere pensel med fokus på helheten, Akai sin rare evne til å ville spille høyere enn andre fabrikater selvom de var kalibrert opp til måling, Kenwood sin mellomtone osv., ikke mye har endret sig tror jeg.
    Dengangen var de der kjøbte stereo uten å høre på det først ikke så mye i tvivl, det måtte være JBL bassrefleks for de gik dybere enn AR sine lukkede kabinetter, og det måtte være "Pioneer watt", idag er det samme problemstilling, spesielt blandt de unge jo. Nu har jeg stadig min Pioneer SA 706 integrerte forsterker fra 1978 og jeg skal hilse å sige den spiller dynamisk og åbent, selv på ekstremt tungtdrevne høyttalere....
    Markedsføringskrefter i Bose dengangen sørget for at 301 serien blev solgt i uhyggelige antall, til trods for at den spilte som en stengt kakeboks..., men hvad, de kostet jo ikke alverden heller. Tragisk var det da at Audiovector (F3 Lyd) sin minstemann ikke kostet mere, spilte som en åbenbaring, og knapt blev kjent utenfor Danmark. Audio Note høyttalere har noen enkelte hatt erfaringer med, men siden dette anses som minimalistisk, rar hifi bryr ingen sig om de. At kassene på de er designet til å vibrere med, som en cello, dette ses også på som en gal mans verk....
    En ven jeg har i DK har hatt jeg vet ikke hvor mange høyttalere, han har nå fundet sit ideal, Snell fra ca. 1980....
    Mitt første møte med hifi tror jeg var via Audioscan sine reklamer. Jeg besøkte en butikk og hørte et Accuphase 200 watt sett med IMF RSPM høyttalere. VU metrene hoppet nesten ut av effektforsterkeren og vi stod rett foran høyttalerne og pratet sammen ! Var jeg imponert ? Tenkte ikke på annet i flere år fremover. Flere år senere blev jeg imponert på samme måten av Systemdek V platespilleren.....

At cd´er og vinyl kanskje har dalende kvalitet har kanskje en baktanke, hvem vet ? Skal vi gå over til DTS nå siden sacd heller ikke har lyktes ?
    De der hater analog lyd, jeg undres over hvorfor egentlig så mange fine kvalitets plater er spillet inn ved hjelp av "Vintage Tube Preamplifier" og 38 cm/sek 8 track Tascam Reel-To-Reel Deck osv., det blir helt feil å hate "gammel" lyd hvis man vet at det man lytter til faktisk er fra en spolebånds master ! Samme at det blir feil å hate digital for det har også sine gode sider. Cd´er synes jeg dog har helt avsindig kvalitets forskjell, noe der kommer frem hos mig, men spiller jeg cd´er via en gammel Tandberg f.eks. kommer der en annen viktig faktor frem og det er lytteglede og atter lytteglede. Tyder jo på det ikke er cd´en som sådan det er galt med, eller hur ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Markedsføringskrefter i Bose dengangen sørget for at 301 serien blev solgt i uhyggelige antall, til trods for at den spilte som en stengt kakeboks..., men hvad, de kostet jo ikke alverden heller.

Bose 301 var designet til å passe sammen med moderne sterilt lydende elektronikk og er en av de høyttalere som klarer seg best sammen med en billig moderne forsterker/receiver. Så for mange på budsjett og som kanskje manglet kunnskaper, så var dette redningen.

Ellers så er det jo korrekt det du skriver om at moderne studio'er bruker "Vintage Tube Preamplifier" og analog reel-to-reel båndopptaker for å få en brukbar lydkvalitet. Så blir det litt morsomt med en del av kommentarene her.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo sies at det er en "viss" forskjell på en kassettspiller og en bånd-spiller som blir brukt i et profft lydstudio vil jeg tro!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på jeg melder mig frivillig til blindtest med en master fra en Tascam spole kjørt over på Tascam kassett , eller en Tandberg 910 f.eks., men kunne vært moro det..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Det må jo sies at det er en "viss" forskjell på en kassettspiller og en bånd-spiller som blir brukt i et profft lydstudio vil jeg tro!

Å neida, den går ikke .... Det blir ganske likt (hvis vi snakker om en kassettspiller i absolutt topp-klasse). Kun vil den store maskinen gi littegrann bedre stabilitet i lydbildet.

Forøvrig var det en rundebordsdiskusjon i TAS der det ble referert til en studio-test der en Sony Walkman Pro kassettspiller slo ut en kjent stor studiomaskin.

Se TAS 152 Feb/Mars 2005 side 88, artikkel The Cutting Edge, intervju med noen av verdens mest kjente studio-teknikere: Keith Johnson, Bob Katz og Peter McGrath.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What tha?? :???:

Så det digitale mediet er og blir i dine øyne sterilt og kaldt og vil forbli det til evig tid?
    Teknikk gjør fremskritt, ville forskere fortsette å forske og produsentene produsere, hvis det til slutt endte med å sende oss tilbake til steinalderen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What tha?? :???:

Teknikk gjør fremskritt, ville forskere fortsette å forske og produsentene produsere, hvis det til slutt endte med å sende oss tilbake til steinalderen?

Det er jo presis det som IKKE er tilfelle.
    Industrien ledes av spekulanter, ikke idealister (det gjelder f.ø. staten også, jeg er ikke sosialist, ha-ha).
    Det som skjedde i 1980 (eller like før) var at de store hifi-industriene skiftet over til billige computer-komponenter, samtidig som man påsto at det ikke var hørbare forskjeller. Og de mange godtroende sjeler gikk på den.

Resultat: De firmaer som produserte gode audio-komponenter (motstander, kondensatorer, diskret teknologi, etc.) måtte legge ned produksjonen, da disse komponentene var mye dyrere å produsere.

Gode vellydende karbon-film eller karbon komp.-motstander finnes ikke mer. Trolig er kunnskapen om denne produksjonen borte. Det samme gjelder gode vellydende film-kondensatorer og elektrolytt-kondensatorer. Mange av disse gode komponentene ble produsert i Tyskland - det er å håpe at den våkne hifi-sivilisasjonen i Tyskland kanskje kan få igang produksjon av de gamle komponentene fra ERO Roederstein, Beyschlag, Siemens, FRAKO, m.fl. I gamle Tandberg finner vi mye gode tyske komponenter.

Du nevner forskning. Den forskning som skjedde var å bevise med primitive målemetoder at det ikke ble mere målbar forvrengning ved å gjøre som spekulantene ville.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. har nok et godt poeng her. Dersom han skipper begrepet "billige computer-komponenter" og bruker "billige og dårligere komponenter" så tror jeg nok han oppnår enda litt større interesse og nysgjerrighet blant forumets brukere.

Ditt siste innlegg synes jeg er interessant, og skal (dersom jeg får tid) sjekke litt nøyere opp i! Det er da spennende å gå litt tilbake i tid. :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har sine måter å tjene penger på, folk er kanskje mer bevisst idag enn dem var den gang.
    Så som du nevner så ble produsentene av kvalitetsprodukter nødt til å legge ned så videreutvikling av disse produktene uteble.
    Noe som da kanskje sier meg at hvis denne teknikken skulle tas opp igjen idag så ville det koste så mye at menigmann måtte selge både hus og kjerring for å kunne ha råd til det!

Er jeg på rett sti nå tro

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Folk har sine måter å tjene penger på, folk er kanskje mer bevisst idag enn dem var den gang.
    Så som du nevner så ble produsentene av kvalitetsprodukter nødt til å legge ned så videreutvikling av disse produktene uteble.
    Noe som da kanskje sier meg at hvis denne teknikken skulle tas opp igjen idag så ville det koste så mye at menigmann måtte selge både hus og kjerring for å kunne ha råd til det!

Er jeg på rett sti nå tro
    Helt enig. Jeg tror vi er på rett vei Ikke mange som vil ha tilbake kassettspiller med frekvensrespons som faller av ved 15-16.000 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Helt enig. Jeg tror vi er på rett vei Ikke mange som vil ha tilbake kassettspiller med frekvensrespons som faller av ved 15-16.000 Hz.

Tja, min Tascam kassettspiller har litt bedre frekvensgang enn en CD-spiller.
    Og de gamle båndopptakerne på 70-tallet gikk gjerne opp til 30 kHz eller mer på høyeste hastighet.

Og gamle rørforsterkere (selv på 40/50-tallet) kunne uten problemer designes til 100 kHz eller mer, men pga dårligere signalkilder (sus og støy) på 40/50-tallet måtte man frekvensbeskjære (filtrere) til f.eks. 50 Hz - 12 kHz.

Gamle 78-plater kan likevel lyde bedre enn en del moderne CD-plater.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    når hørte du sist en slik frekvens?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe....
    Men det kommer også litt an på alderen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15-16kHz? Hører da opp til 17kHz, men fint lite mer. Uansett begynner jeg å bli klar over at dette er veldig preferanseavhengig. For eksempel dette om at Bose skal lyde godt med moderne utstyr... Nei, vet du hva...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke hører lyder rundt 15-16 khz tror det står dårlig til med ørene dine. Selv har jeg da ikke noe problem med å oppfatte lyd på 18-19 khz på diverse test- og demoplater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvis du ikke hører lyder rundt 15-16 khz tror det står dårlig til med ørene dine. Selv har jeg da ikke noe problem med å oppfatte lyd på 18-19 khz på diverse test- og demoplater.
    For å høre så høye toner er du enten/har:

1) hund
    2) meget ung
    3) pent brukte ører (dårlig med konserter/festivaler o.l)
    4) slappt hjemmeanlegg.....

Kjell B! Begynner du ikke å bli lei å prøve å omvende oss nymotens duppedittjagere/prylbøger? Dette er jo samme leksa som i en annen tråd du har...... bare lurer.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men apropos data, kan noen forklare signal/støy målingen på denne her da :
    http://www.homecinemachoice.com/revi...psDVD963SA.php

Tror egentlig denne tråden har litt potensiale i det med opplysning, få folk til kanskje å tenke litt, ikke kaste sig på neste reklame der lover gull og grønne skoger, igjen...
    Når jeg tenker på hvor mange folk idag der ikke vet at masse nye skiver også fås på vinyl blir jeg trist. Der er mange grunder selvfølgelig, men selv en musiker jeg kjender der interesserer sig for lyd havde ikke peiling....
    Desuten handler vel ikke denne tråden om å utrydde alt moderne men om å få fabrikanter til å tenke på lyd og implementere den gode lyden i produkterne.
    Eller, sagt på en annen måte, Duelund klarte dette, hvorfor skulle Kjell B ikke da ?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •