Det var bedre før - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 126
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har du hørt noen av de Tandbergène han prater om da?
    Nei, har heller ikke uttalt meg om dem. Sier bare at for meg er det liten vits i å høre på dem for det er ikke aktuelt for meg. Jeg kjøper CD 4 ganger i året, vinyl har jeg ikke og en god vinylspiller idag koster skjorta og det er heller ikke den type musikk som har blitt produsert eller fremdeles blir produsert som ligger i min sjanger.
    Jeg er for ung for dette her!

For det som i teorien her er det gamle er bedre enn det nye, for eks kassettspiller er bedre enn cd, gammel bilradio er bedre en dagens DAB.
    Så da kan man jo alltids gå videre å si at skrivemaskinen er bedre enn PC`en...., for å ta et eksempel!

Noe jeg ble litt nysgjerrig over var det som ble nevnt at D-VHS har høyere bitrate enn det HD-DVD får, hvorfor?? Uansett ikke et tema i denne tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Noe jeg ble litt nysgjerrig over var det som ble nevnt at D-VHS har høyere bitrate enn det HD-DVD får, hvorfor??
    Av den enkle grunn at om du åpner en tape og ruller ut båndet, så har dette MYE større lagringsflate enn HD-DVD platen. Og D-VHS har faktisk langt fra optimal bruka av tape i forhold til det som brukes i f.eks data backup enheter.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Av den enkle grunn at om du åpner en tape og ruller ut båndet, så har dette MYE større lagringsflate enn HD-DVD platen. Og D-VHS har faktisk langt fra optimal bruka av tape i forhold til det som brukes i f.eks data backup enheter.
    Nja, nå var vel kanskje dette en litt dårlig forklaring på fenomenet. Det er jo ikke størrelsen på mediets overflate som bestemmer hvor meget dette kan inneholde da.

Bare for å bringe en oppklaring;
    grunnet teknikken som er benyttet i en D-VHS-spiller kan et bånd inneholde opptill 44 GB. En DVD kan med dagens teknikk inneholde ca 17 GB. Det siste stemmer dog ikke i praksis. De fleste vet jo hvor mye data en dobbeltsidig DVD inneholder.

Mens man typisk nok ser en bitrate på omlag 5MB/s på DVD har D-VHS en bitrate på 28MB/s. Noe større..... og selvsagt derfor resultatet er så bra som det virkelig er.

Les mer om teknikken her:
    http://www.minhembio.com/dvhs.asp

Glem imidlertid det som står helt nederst, altså at systemet ikke har støtte for 5.1-lyd. Dette stemmer selvsagt ikke. Her får du DD samt DTS med 1509 Kb/s datastrøm. Superb lyd, med andre ord.

Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Nei, har heller ikke uttalt meg om dem. Sier bare at for meg er det liten vits i å høre på dem for det er ikke aktuelt for meg. Jeg kjøper CD 4 ganger i året, vinyl har jeg ikke og en god vinylspiller idag koster skjorta og det er heller ikke den type musikk som har blitt produsert eller fremdeles blir produsert som ligger i min sjanger.
    Jeg er for ung for dette her!

For det som i teorien her er det gamle er bedre enn det nye, for eks kassettspiller er bedre enn cd, gammel bilradio er bedre en dagens DAB.
    Så da kan man jo alltids gå videre å si at skrivemaskinen er bedre enn PC`en...., for å ta et eksempel!)
    ergo, du ville ikke høre noen tandberg pga fordommer.
    tr200 som integrert tror jeg knuser det meste nytt til under 10.000, og som preamp er det farlig godt. high end.
    men du leste vel ikke hva fidelity skrev om den?

hvorfor prater du om vinyl, det er forsterkere det går i her, og kan brukes på alle analoge kilder.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva fidelity skriver bør vi vel ta med en stor klype salt, eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    grunnet teknikken som er benyttet i en D-VHS-spiller kan et bånd inneholde opptill 44 GB. En DVD kan med dagens teknikk inneholde ca 17 GB. Det siste stemmer dog ikke i praksis. De fleste vet jo hvor mye data en dobbeltsidig DVD inneholder.

Mens man typisk nok ser en bitrate på omlag 5MB/s på DVD har D-VHS en bitrate på 28MB/s. Noe større..... og selvsagt derfor resultatet er så bra som det virkelig er.
    En dvd-plate tillater en maksimum bitrate på 11 mbps. En 50 GB Blu-ray plate tillater en maksimum bitrate på 36 mbps. Dette er altså 50 GB versjonen. Versjonen som skal lansereres tar 100 GB. Blu-ray har også en mye mer effektiv komprimeringsalgoritme som tillater en mindre datastrøm for tilsvarende bildekvalitet som dvd/d-vhs (som begge har samme komprimeringsalgoritme).

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror vi taler forbi hinanden her, en tuner er en radio uten forsterker...
    Mente bare at D-VHS er bedre enn dvd....

Det er forbavsende mange der reagerer her med at "gammelt er noe dritt". Jeg går ut fra man mener det over 5 år eller noe sånt ? Herregud, har man en mobil fra sidste år er man jo ikke klok i hodet eller ?
    Det er forbavsende å lese at eldre høyttalere ikke holder mål. Vi snakket om en 20 år gammel Technics før, det var på den tiden da Infinity utviklet f.eks. sin EMIT diskant , JBL havde L212 sub/satellit systemet, Dynaudio kjempegode høyttalere, High Fidelity´s konstruksjoner fra den tiden brukes stadig, Lowther brukes den dag idag, Klipschhorn, Quad, Beveridge,Acoustat, Martin Logan og Audiostatic laget elektrostater, ESS havde høyttalere med HEIL enheten der sitter i Noblemands Patos´er idag, Linn Isobarik, Magneplanar, Rogers LS3/5A, åh ja, og Cerwin Vega havde sine 320 MTD og gassfyldte S1 for de der ville rocke. Carlsson høyttalere ikke å glemme da.
    Der var også Audio Pro subwoofere, i 1985 kom B&W 801F og den lille DM 17 med toppmontert diskant, DCM Time Window der spilte fantastisk med billige Philips enheter, F3 Lyd ( nå Audiovector), Meridian aktive høyttalere, Rauna som Bo Hansson der eier Opus 3 lagede, Tannoy Concentric, Dahlquist, Mission, Celestion´s berømte Ditton modeller, JBL 250TI, Snell sine høyttalere fra den tiden er i meget høy kurs også idag m.fl.
    Jeg siger dog ikke at man ikke får mye mere for pengene idag..., kanskje gjør man det, men kvalitet koster stadig, og gode høyttalere er ikke utviklet på en datamaskin alene.

Og fronzel, ja, du har helt rett, havde selv en sånn BMW, de likner jo helt på de....
    Ha-HA. Artig med ett lite tilbakeblikk her på forumet om hvem som lagde hva,min gammle far på 75 år har vel den samme oppfatningen som hr.trådstarter & hr.nielsen alt var bedre i gamle dager. Han jobbet jo på radionett å de holdt jo på å lage det som skulle bli verdens beste Radio/kasett/forsterkerspiller. Prototypen rakk vel akkurat ut i en hifi butikk i sandvika Bærum før japsene kom og tok over markedet.

Han har vel fortsatt en del rør & deler liggende så vidt jeg vet.

De fleste unge her på forumet har vel enda tilgode å høre på noe av det ypperste som fantes den gang og det er jo litt synd att man skal være så negative til det som dannet grunnlaget for dagens teknologi.

En ting jeg er helt sikker på. Orginale bilhøytalere er generelt dårlige men det er ikke nødvendigvis elektronikken sin feil. Mye av dette skyldes jo de elendige arbeidsforholdene de har. Riktig kasse osv. så vil de også kunne gi en relativt god opplevelse disse også.

Men det er jo hyggelig att hr.trådstarter & hr.nielsen bruker moderne pc og mobiltelefoner som oss andre. Avforum ville ikke vært det samme dersom det het Morse forum:-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sa du jammen noe. Når jeg tenker over det er jo helt utrolig at kjell b faktisk benytter seg av internett! Sitter vel i det minste på et urgammelt, analogt modem da tenker jeg - det må jo være bedre det enn bredbånd og denslags?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange inlegg nå, men ingen som kan motargumentere med noe annet enn "nei det er umulig, nytt er alltid best...my mind is made up".

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange usakligheter ute og går her ser jeg :wink:

Det å forkaste både gammelt og nytt bare pga tidsalderen det ble bygget i er å skyte seg selv i foten hvis det er best mulig lyd man ønsker.

Hvis det derimot er brukervennlighet, utseende, FG-faktoren osv som er høyeste prioritet, så kan jeg godt skjønne enkeltes bastante meninger, fra både den ene og den andre "leiren".

God lyd kommer ikke nødvendigvis fra år 2005 eller 1970 eller 1950 for den saks skyld. Den kommer fra et godt sammensatt anlegg, hvor man driter i alt annet enn lyden det produserer.
    For min egen del har jeg et anlegg med både rør fra 1960-tallet og DAC`er fra dette millenium. Skulle jeg forkastet noe av det bare pga alderen på teknologien hadde jeg utvilsomt gått glipp av en god del koselige stunder med god musikk :grin:
    Brukervennligheten derimot er et helt annet kapittel...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En dvd-plate tillater en maksimum bitrate på 11 mbps.
    Ja, det er korrekt, men dette ser man så å si KUN på en del Superbit-utgivelser. Som regel, for å få alt inn på én plate, er bitrate som oftest 5-7mb.

Det er lovende dersom Blu-Ray kan varte opp med supert bilde, men det jeg har sett demonstrert gir ikke akkurat dét inntrykket. Men igjen; dette var på en plasmaskjerm...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nei, fidelity er seriøse, de. Men de har en dedikert fokus på lyd i to kanaler, noe som gjør at hjemmekinofantaster kanskje oppfatter fidelity som litt snevre. Men det er som sagt ingen tvil om fidelitys seriøsitet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sa du jammen noe. Når jeg tenker over det er jo helt utrolig at kjell b faktisk benytter seg av internett! Sitter vel i det minste på et urgammelt, analogt modem da tenker jeg - det må jo være bedre det enn bredbånd og denslags?
    [Moderator: Dette er jo temmelig usaklig. Dessuten er det på grensen til angrep på person. Jeg vurderer å slette, men lar den stå foreløpig. Pass likevel på at man diskuterer sak og ikke person. - roffe]

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Mange usakligheter ute og går her ser jeg :wink:

Det å forkaste både gammelt og nytt bare pga tidsalderen det ble bygget i er å skyte seg selv i foten hvis det er best mulig lyd man ønsker.

Hvis det derimot er brukervennlighet, utseende, FG-faktoren osv som er høyeste prioritet, så kan jeg godt skjønne enkeltes bastante meninger, fra både den ene og den andre "leiren".

God lyd kommer ikke nødvendigvis fra år 2005 eller 1970 eller 1950 for den saks skyld. Den kommer fra et godt sammensatt anlegg, hvor man driter i alt annet enn lyden det produserer.
    For min egen del har jeg et anlegg med både rør fra 1960-tallet og DAC`er fra dette millenium. Skulle jeg forkastet noe av det bare pga alderen på teknologien hadde jeg utvilsomt gått glipp av en god del koselige stunder med god musikk :grin:
    Brukervennligheten derimot er et helt annet kapittel...
    Veldig enig med deg her Zyon, er litt usikker på hva som menes med "FG-faktoren", men synes det du skriver lyder fornuftig.

Ellers har jeg fått det inntrykket ut i fra å lese forskjellige innlegg her inne at Kjell B. kan sine ting og har helt klare lydmessige preferangser, blandt annet når det gjelder de mer klassiske rørkonstruksjonene og hva som er riktig komponentvalg for fremstillingen av lydmessige gode hifi komponenter. Derfor tror jeg at hvis man ikke har testet ut det han angir selv, tror jeg man børr være litt forsiktig med å dømme meningene hans nord og ned.

Det er jo også et utrykk som heter at "tomme tønner rommler mest", synes det har vært noen rommlelyder i denne tråden til nå, så spørs det vel bare om disse lydene låter best på et anlegg fra 50 - 70 tallet eller fra 80 - 05 ...;-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da i allefall hørt et par vintage Tandberg forsterkere. De låter godt de, det er ikke slik at KUN gammelt er godt eller KUN nytt er godt. Men jeg står fortsatt for det jeg sa tidligere i tråden, at pris/ytelses ratio har blitt mye bedre i årene som går. Man må nok fortsatt regne med å lete litt/sette seg inn i hva som er bra i de lavere prisnivåene. Man gjør fort en bomert hvis man ikke gjør det. Og jeg er enig i at mange elkjøp anlegg til 3k med 6 ht og sub ikke vil gi noen god lyd, men det er vel de fleste her inne enig i.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel vanskeligt å stole på blader hvis man ikke stoler på sig selv....

Smurfen, ser ikke på mig selv som gammel, bare litt erfaren. Mitt første hifi butikk besøk var med et 200 watt Accuphase sett på IMF RSPM høyttalere hos Audioscan. Jeg var meget imponeret over at VU metrene nesten ramlet ut av kabinettet på effektforsterkeren og vi stadig talte sammen selvom vi stod rett foran høyttalerne..., litt etter kom der en gutt der ville høre Coral studio monitorer og bad om at diskant og bass kontrollen blev satt på maks.......

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom flere av forumets "erfarne entusiaster" kunne følge Niels Nielsens eksempel når det gjelder det å opptre reflektert, ville mye være gjort. Ren verbal provokasjon, som det fra enkelte faktisk er når de slenger ut av seg egne tanker som om de skulle være allmene, vil ikke være et særlig gunstig virkemiddel til å få mange av oss til å oppsøke vintage-utstyr.

Stå på, Niels! :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom flere av forumets "erfarne entusiaster" kunne følge Niels Nielsens eksempel når det gjelder det å opptre reflektert,...
    Er refleksjonene på det Nikko bilde tidliger i tåden du sikter til...? ;-)

Er enig RoKo, det er viktig å ta med seg kunskap fra de som har et godt erfarings grunnlag å bygge på og som har tenkt i gjennom og tatt lærdom av problemstillingene tidligere.

Har ellers hørt en litt god definisjon på når man kan begynne å føle seg gammel, og
    det er: når det begynner å vokse hår i ørene og man bare interesserer seg for å prate om gammledager, da er man blitt gammel.

Ellers så er vel påstanden "Det var bedre før " en litt skumme påstand i såmåte...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver sin æra har hver sin lyd. Når man mikser plater fra en æra med utstyr fra en annen (+ en lytter fra en tredje) blir resultatet upredikerbart ;-)

Hver sin region har sin lyd (USA westcoast, Nashville, Nordic sound, etc)

Hver sin genre har hver sin lyd (tildels overlapp med ovenstående punkt)

Etc. "Faren" med dette er lukkede system hvor musikere, produsenter og konsumenter innenfor et system bruker musikk og hifi som referanser bare innenfor. Jeg innbiller meg at mye av "jobben" til mastering-folk som tar tak i f.eks Dark Side of the Moon (for ørtende gang) er å skru lyd som passer bedre til dagens anlegg.

Sammenlign f.eks. JBL 12 + horn i valnøtt fra 70-tallet med små B&W stativhøyttalere anno 2005. Totalt forskjellige lydidealer, uten at det ene nødvendigvis er så mye bedre enn det andre. Sånn sett er initiativet fra BBC med de minimonitorene bra. Sett ut et sett av høyttalere i alle verdens studioer og hold på standarden for "all tid". Da har vi en absolutt referanse (som ikke nødvendigvis trenger å låte så utrolig bra) som all lyd er skrudd opp mot.

mvh
    Knut

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •