Det var bedre før - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 126
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HEHE røramp i bilen? den var kreativ. Hvordan takler rørene vinterkulda og frost? Hilsen gammel hamna-indianer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    HEHE røramp i bilen? den var kreativ. Hvordan takler rørene vinterkulda og frost? Hilsen gammel hamna-indianer

Jo ser du, rundt 1960 var bilradioene (sommer som vinter) med rør, og for å slippe de kostbare og ineffektive omformerne i bilen, ble det utviklet varianter av kjente rørtyper som utmerket seg med god funksjon ved lav anodespenning. Så disse passer perfekt i bilen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør til bil har da eksistert en stund, se på Butler.
    Forresten "Nikkor" er et objektiv til et Nikon kamera, ikke noe med saken å gjøre....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke jeg kommer til å skifte til transistor, om ikke jeg må ha mye effekt og lav strømregning. sammenheng og balanse, kan ikke tenke meg en enklere løsning på det -rør.særlig i de lavere prisklassene...men kanskje vintage også , den tr-200 som var innom spilte ikke mye dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tandberg TR-200 såvel som tidlige transistor (1970 vintage) Pioneer, Marantz og andre spiller ganske likt rør. Ifølge John Linsley Hood var det ikke noe problem "den gang" å designe transistor-forsterkere med "rørlyd".

Min egen erfaring er at jeg oppnår det jeg søker ved å blande vintage transistor med vintage rør (sistnevnte: egentlig selvbygg med utelukkende vintage-komponenter). Og så henger jeg gjerne på et moderne effekttrinn for å kunne spille dundrende høyt.

Vintage transistor gir mere finkornet oppløsning der rørene maler med bred pensel, så blandingen virker optimal på meg. Moderne elektronikk brukt ensidig gir ikke oppløsning i det hele tatt ifølge mine ører.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med den kalde sterile lyden min jeg og hvis noen tror dem skal kunne putte en 40 år gammel kassettspiller i bilen min så må dem tenke seg om eks antall hundre ganger!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg er fornøyd med den kalde sterile lyden min jeg og hvis noen tror dem skal kunne putte en 40 år gammel kassettspiller i bilen min så må dem tenke seg om eks antall hundre ganger!!

Hmmm, er det virkelig noen her som anbefaler en 40 år gammel kassett-spiller ?

Selv bruker jeg en et år gammel Alpine (TDM-9505RB) i bilen og hjemme en Tascam 122 MK III kassett-spiller (proff.-kvalitet), som også bare er et år gammel.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He He

Trives forsatt bra med min Pioneer SA-7800 DC forsterker og Ohm Corp C2 høytalere fra sent 70-tall. Har også en kassettspiller Pioneer CTF-850, men den er skjelden i bruk ...... står stort sett bare til stas selv om den virker aldeles utmerket i likhet en Tecknics SL-Q2 platespiller. Hører faktisk på en plate i ny og ne. Har ikke følt behov for å oppgradere enda selv om jeg i senere år har supplert med en CD spiller.... Ja - jeg er så gammel :razz:.

PS. I hjemmekinoen står det 37" LCD flatskjerm og surround anlegg av meget ny dato så jeg er ikke helt avlegs ;-) ...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja hvis du går tilbake til tidlig 70-tall, så har du forsterkerne SA-7100, -8100 og kanskje helst -9100, som mange mener er de beste Pioneer noengang laget. Disse er DC-koblede, mens forgjengerne SA-700 og SA-900 (lavere effekt) hadde utgangskondensator. De sistnevnte er gode brukt som forforsterker.

Så oppgradering hos deg ville kanskje være å gå tilbake i tiden ?

Ja gamle kassettspillere kan være fantastiske hvis ikke lydhodene er slitte. Mange sverger jo f.eks. til Tandberg sine.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Litt OT, men noen der kjender igjen disse lyspærer til min Nikko ? Hvor kan man få disse ?
    Den der ser ut som den kan være identisk med lyspærene i dash'en på min 87' BMW. Sjekk din nærmeste BMW-forhander :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men HALLOOO - kassettspiller?? :???: :???:

Neste er vel at Videokassetten er bedre enn DVD!?!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal vedde på at minst et par stykker her kommer til å argumentere for det nå ja

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skal vedde på at minst et par stykker her kommer til å argumentere for det nå ja
    Ikke argumentere. Det er jo "noe alle vet".... hehe... ;-)

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen skal få meg til å tro at gammelt utstyr låter bedre enn nytt utstyr til samme pris. Husker selv den første Technics-forsterkeren jeg kjøpte til 2000 nkr - ca. 20 år siden. Til samme pris får du en betydelig bedre forsterker i dag. Det samme gjelder høyttalere. Det brukes masse dataprogrammer for å regne ut hvordan en høyttaler kan gi best mulig lyd til lavest mulig pris. Det som ble levert av høyttalere for 20-30 år siden har ikke nubbesjangs mot dagens høyttalere. Hvordan noen kan mene noe annet er meg totalt uforståelig. Bra utstyr er nå tilgjengelig for menig mann til en billig penge. De som ikke liker "digital lyd" får beholde kassettspilleren sin. Ny teknologi er ikke alltid perfekt men etter noen år perfeksjoners den. Et godt eksempel er DVD-spilleren. Den har avløst vhs og laserdisc og gir uovertruffen bildekvalitet. I begynnelsen ga laserdisc-spilleren bedre kvalitet enn DVD, men det varte ikke lenge. Det samme er etter mitt syn gjeldende for lyd om enn ikke like markant.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Næææ, det heter D-VHS.........og jeg er enig i at digitalt er et "nødvendigt onde". "High Resolution" har eksistert i mange år, det heter vinyl...
    Hvad fremtiden bringer vet jeg ikke, men jeg håber på noe bedre enn cd´en jeg...., og kanskje noen med ørerne intakt til å produsere musikken....lytt til en klassisk sending fra NRK 1 på en Tandberg tuner hvis du ikke tror mig....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Næææ, det heter D-VHS.........og jeg er enig i at digitalt er et "nødvendigt onde". "High Resolution" har eksistert i mange år, det heter vinyl...
    Hvad fremtiden bringer vet jeg ikke, men jeg håber på noe bedre enn cd´en jeg...., og kanskje noen med ørerne intakt til å produsere musikken....lytt til en klassisk sending fra NRK 1 på en Tandberg tuner hvis du ikke tror mig....
    Nå tenkte ikke jeg på D-VHS!
    Men der blir kassetten gruset igjen siden HD-DVD (alt. Blue-Ray) på markedet, men men uansett.
    Klassisk suger, kan aldri falle meg inn å høre på en 20 år gammel Tandberg forsterker!
    Det er film som er tingen i mine øyne, av musikk så går det så og si i MP3 allikevel så....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På D-VHS blir jo lyd og bilde lagret digitalt, og det tror jeg nok ikke Kjell B. liker særlig godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte ikke jeg på D-VHS!
    Men der blir kassetten gruset igjen siden HD-DVD (alt. Blue-Ray) på markedet, men men uansett.
    Klassisk suger, kan aldri falle meg inn å høre på en 20 år gammel Tandberg forsterker!
    Det er film som er tingen i mine øyne, av musikk så går det så og si i MP3 allikevel så....
    Tror vi taler forbi hinanden her, en tuner er en radio uten forsterker...
    Mente bare at D-VHS er bedre enn dvd....

Det er forbavsende mange der reagerer her med at "gammelt er noe dritt". Jeg går ut fra man mener det over 5 år eller noe sånt ? Herregud, har man en mobil fra sidste år er man jo ikke klok i hodet eller ?
    Det er forbavsende å lese at eldre høyttalere ikke holder mål. Vi snakket om en 20 år gammel Technics før, det var på den tiden da Infinity utviklet f.eks. sin EMIT diskant , JBL havde L212 sub/satellit systemet, Dynaudio kjempegode høyttalere, High Fidelity´s konstruksjoner fra den tiden brukes stadig, Lowther brukes den dag idag, Klipschhorn, Quad, Beveridge,Acoustat, Martin Logan og Audiostatic laget elektrostater, ESS havde høyttalere med HEIL enheten der sitter i Noblemands Patos´er idag, Linn Isobarik, Magneplanar, Rogers LS3/5A, åh ja, og Cerwin Vega havde sine 320 MTD og gassfyldte S1 for de der ville rocke. Carlsson høyttalere ikke å glemme da.
    Der var også Audio Pro subwoofere, i 1985 kom B&W 801F og den lille DM 17 med toppmontert diskant, DCM Time Window der spilte fantastisk med billige Philips enheter, F3 Lyd ( nå Audiovector), Meridian aktive høyttalere, Rauna som Bo Hansson der eier Opus 3 lagede, Tannoy Concentric, Dahlquist, Mission, Celestion´s berømte Ditton modeller, JBL 250TI, Snell sine høyttalere fra den tiden er i meget høy kurs også idag m.fl.
    Jeg siger dog ikke at man ikke får mye mere for pengene idag..., kanskje gjør man det, men kvalitet koster stadig, og gode høyttalere er ikke utviklet på en datamaskin alene.

Og fronzel, ja, du har helt rett, havde selv en sånn BMW, de likner jo helt på de....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt noen av de Tandbergène han prater om da?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men der blir kassetten gruset igjen siden HD-DVD (alt. Blue-Ray) på markedet, men men uansett...
    Historien repeterer seg...

Ja, D-VHS blir gruset, men det skyldes jo ikke kvaliteten.

Du oppnår overhodet ikke den samme bitrate på de nye platene som den du får fra D-VHS. Altså taper (atter en gang) et kvalitetsmedie til fordel for et lettere anvendelig et. Men men, det er jo ikke annet å vente, og egentlig kanskje mer naturlig. Videokassetter er ikke lenger et optimalt lagringsmedie. La oss håpe at et enda bedre etter hvert er på vei!

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •