Det var bedre før - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 126
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    Empire M20 2.0 Aktive rør-forsterket MDF høyttaler, 30W RMS konstant, pianolakk

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310778&cks=PRL
    Ville du kjøpt høyttalere (eller forsterker) av noen som angir "nominell utgangsstrøm" (!) i Watt og i tillegg snakker om "Signal-til-lydforhold" (!). :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en del pc utstyr på komplett.no, det har i alle fall vært ok.

Ellers interesannt å lese denne tråden som bryter litt med det etablerte synet på at de nye modellene er bedre enn den forrige og fjordårets modell, noe som forøvrig ikke bare er neggativt , men er med på å holde hjulene og i gang og skaper et marked og noe possitiv utvikling også innefor hifiverdenen.

Ellers minner også diskusjonen meg litt om utrykket " noen liker morra og noen liker dattera....."

Tror det er litt viktig å pressisere at det finnes god og dårlige hifi produkter nå, på lik linje som at det fantes gode å dårlige hifiprodukter på 70 tallet.
    At prisnivået i forhold til lønningene er bedre nåfortiden enn tidligere, er det vel ingen tvil om, men det betyr vel ikke at produktene tidligere ikke har gode lydmessige egenskaper fordet.

De produktene som skilte seg possitivt ut for 30år siden har vunnet litt evolusjons messig og kan ofte derfor yte bra i forhold til dagens utstyr, og kanskje til og med bedre enn gjennomsnittet i dag.

Tror det er viktig å bruke ørene å høre de forskjellige nye og gammle komponentene som blir nevnt her selv, før man slår på stortromma og slår argumentene i hodet på hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eksempel

det va bare et eksempel på at en nettbutikk som satser kun på data, selger rørhøytt..

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    det va bare et eksempel på at en nettbutikk som satser kun på data, selger rørhøytt..
    Har handlet mye hos komplett, og rør-forsterker er det siste jeg hadde forventet å finne her. Litt stilig, selv om tekniske spesifikasjoner blir litt "lost in translation".

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg har testet forskjellige bilradio-modeller (standard type m/CD, alle i samme prisklasse) i to biler: en Chevrolet Suburban og en Hyundai Tucson (høyttalere standard type for vedkommende bilmodell). Samme resultat i begge. Tre firmaer leverer bare dritt for å si det mildt: Clarion, Pioneer, Sony. Så var det en overraskelse å lytte til to forskjellige Alpine-modeller. Endelig naturlig mellomtone, og en musikalsk gjengivelse som nærmer seg 70-tallet.
    Mange som hørte, alle enige.
    Standardhøyttalere i biler er stort sett av elendig kvalitet, så hvis du klarer å gjenskape 70-tallslyden med "riktig" spiller, så sier jeg neitakk til den lyden!

En vil stort sett ha MYE mer igjen for bedret lyd ved å bytte høyttalere i bilen før en bytter spilleren...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Standardhøyttalere i biler er stort sett av elendig kvalitet, så hvis du klarer å gjenskape 70-tallslyden med "riktig" spiller, så sier jeg neitakk til den lyden!

En vil stort sett ha MYE mer igjen for bedret lyd ved å bytte høyttalere i bilen før en bytter spilleren...

Bare tøv, standardhøyttalere er absolutt gode nok til å skape et brukbart og troverdig lydbilde. Det er den analoge elektronikken som er helt elendig og lager problemer.

Jeg tror jeg har lang erfaring i å matche elektronikk til høyttalere, og jeg har ALDRI opplevd at kald steril elektronikk kunne forbedres noe særlig ved å bytte høyttaler. Har også hatt flere høyttalere i high-end klasse.

Så mitt råd - er man misfornøyd med lyden, ikke skift høyttaleren - det er elektronikken som først og fremst bør hives ut.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere jobbet som biloppretter, og har sett en del forskjellige originale installasjoner i forbindelse med det ;-)

Er enig i at en liten og forholdsvis billig høytaler kan "blomstre" og yte meget bra dersom den har potensiale til det og komponentene som er tilkobblet er av en god kvalitet, men at de originale innbygde bilhøytalerene skal kunne spille spesiellt bra, stiller jeg meg tvilende til. Mange av de konstruksonene jeg har sett er meget uheldig konstruert, og har en kvalitet jeg mer forbinder med det man finner i bærbare radio-kasset med cd spillere til rundt 500kr. høytaler elementene er vel innfestet mye på samme måten, og bass er vel noe som ikke kan presteres både pga en akustisk "kortsluttning" rundt elementene, pga de fysiske begrensningene i selve høytaleren eller uten fullt av vibrasjons støy og ulyder fra innfestningene.

Har riktig nokk ikke sett de systemene du beskriver Kjell B. så det er mulig du har vært heldig å funnet noen mer originale hifi versjoner av bil anlegg ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes høyttalere i alle kvalitetsklasser - men problemet er først og fremst dårlig elektronikk.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Alpine cd-spiller i bilen og foretrekker den foran mange av Clarion, Pioneer etc. Nå holder jeg meg ikke så veldig oppdatert på dette området, men den Alpine spilleren er noe av det bedre jeg har hørt i allefall selv om bilen ikke er det ideelle stedet hifi. Selv om det sikkert finnes andre gode spillere også.

Når det gjelder høyttalere i bil så har man endel å hente der også, selv om det har blitt ganske mye bedre det siste. Flere legger mer penger i anlegg i bilen orginalt har jeg inntrykk av. Jeg er ikke helt for at orginale radio/cd-løsninger skal integreres da man ikke får valgt elektronikken selv, men slik er det nå engang på enkelte modeller.

Mvh

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel også slik at også for bilhøyttalere gjelder regelen at det er her man har mest å hente dersom man ønsker å endre lydbildet.

Elektronikken betyr selvsagt mye, men det er høyttalerne som bør kjøpes etter egen preferanse. Deretter er det elektronikken som evt. står for tur.

Men at man slavisk kan si at eksempelvis Alpine er saliggjørende - det er simpelthen for drøyt. Jeg har hørt flere enn ett Alpine-anlegg som ikke har imponert. Derimot gjelder det å selv finne ut hva som duger ihht. ens egne ører/preferanser.

Bilens kupéutforming og dens evne til å dempe/forsterke lyd er et viktig moment - selvsagt i tillegg til hvor godt kupéen er isolert.

Alt henger sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å unngå for mye tåkeprat, er det viktig å kunne skille det vesentlige fra det uvesentlige. At så alt henger sammen er sikkert filosofisk viktig og riktig, men uinteressant i en diskusjon med formål å løse problemer. Der trenger vi klare svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men noen der kjender igjen disse lyspærer til min Nikko ? Hvor kan man få disse ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å unngå for mye tåkeprat, er det viktig å kunne skille det vesentlige fra det uvesentlige. At så alt henger sammen er sikkert filosofisk viktig og riktig, men uinteressant i en diskusjon med formål å løse problemer. Der trenger vi klare svar.

Hvilke problemer bortsett fra lyspærer til en eldre nikkor sak handler denne tråden om da? Og er det i det hele stillet noen klare spørsmål (?) bare påstander As i C it.
    Tilbake fra ferie Kjell, og skrivekløen har for alvår meldt seg. Famlien har hatt stor nytte av voice performance equipment på bilferien da?
    Men hva er det egentlige problemet, eller er det bare en forlystelse å skrive om sitt subjektive synspungt?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Løse problemer? Du er jo KUN ute etter å rakke ned på "moderne computer-deler" som i følge deg KUN låter dritt. DÉT er et unyansert syn det. Og som du ser - jeg understreker KUN.

Du er åpenbart ikke ute etter klare svar. Din mening er oppgjort - og det for omlag 50 år siden. Alt av nytt utstyr som kommer på markedet vil aldri bli godt nok for deg - nettopp fordi disse er laget av "denne elendige moderne teknikken".

Når du skriver "Bare tøv, standardhøyttalere er absolutt gode nok til å skape et brukbart og troverdig lydbilde" - da er en av de aller siste spikrene i kista satt. "Troverdig" i dine ører er åpenbart et forsnevret dynamikkområde, relativt fritt for god gjengivelse av høyere frekvenser.

Selv er jeg ute etter et troverdig lydbilde som faktisk låter i retning av original-lyden. Samtidig SKAL det være behagelig å lytte til - uansett hva det er. Om så opptaket ikke er korrekt mikset får bli en annen sak. Da høres det uansett ikke bra ut, men likevel bedre enn om anlegget er dårlig sammensatt.

Jeg er enig i at et varmt lydbilde er behagelig å lytte til, javisst. Det er slik det skal være, men dette skal neimen ikke gå på bekostning av dynamikken.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Litt OT, men noen der kjender igjen disse lyspærer til min Nikko ? Hvor kan man få disse ?
    Vet ikke helt, men sitter pæren sånn at den kan trekkes ut av plastsokklen, ligner den kanskje litt på pære nr 6 i bildet under, og hvis spenningen er 12 eller 24 volt, er den muligens av samme type som sitter i tachboard belysning ol. og kan f.eks kjøpes hvor de selger bildeler osv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Når du skriver "Bare tøv, standardhøyttalere er absolutt gode nok til å skape et brukbart og troverdig lydbilde" - da er en av de aller siste spikrene i kista satt. "Troverdig" i dine ører er åpenbart et forsnevret dynamikkområde, relativt fritt for god gjengivelse av høyere frekvenser.
    Det står for meg rimelig klart at høyttalertrenden har endret seg de siste 20 årene. Det startet med en motesak: CD-mediet ble jo oppgitt til å gjengi alle frekvenser opp til 20kHz forvrengningsfritt, og det ble et poeng å vise "den flotte detaljeringen i diskanten". Det er få som tenkte på at det ikke er flere toner mellom 10kHz og 20kHz enn mellom 20Hz og 40Hz (begge deler dekker en oktav). Så man valgte å lage høyttalere med gode diskantspesifikasjoner, og gikk til og med så langt som å reklamere med høyttalere som var "CD-kompatible".
    Det gikk som det måtte gå: "Alle" skulle ha mer og mer diskant, og vi ser fortsatt etterdønningene av dette i høyttalerkonstruksjonene, som ofte har generell heving, eller ihvertfall en frekvenskul i diskanten.
    Og likevel er det ingen type utstyr det er så store lydmessige variasjoner innenfor som høyttalere. Når man mener at moderne høyttalere med sin diskant-fetisj er antatt å lyde bra, så skjønner jeg på en måte de som forsvarer den gamle elektronikken. Det var i det hele tatt ikke noe mer "folkekrav" om at diskanten skulle gå helt opp til 20Khz enn det var for at bassen skulle ned til 20Hz. Så mange av produktene fokuserte heller på viktigere ting, som mellomtonen. At det var litt avrulling i bass og/eller diskant var ikke så farlig. Matcher man disse gamle "mellomtone-konstruksjonene" med skikkelig CD-kompatible høyttalere (for ikke å snakke om SACD-kompatible), så blir ting litt rundere og varmere. Så det er godt mulig at nye høyttalere rett matchet med gammel elektronkk låter strålende, men den kategoriske framstillingen av nye høyttalere som bra, mens ny elektronikk er dårlig holder ikke mål. Det er variasjonene innenfor spesielt høyttalerkonstruksjon et eksempel på. Matching av utstyr er vanskelig. Man kan rett og slett ikke dele inn i store båser som "nytt" og "gammelt". Det blir for enkelt.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tøv, standardhøyttalere er absolutt gode nok til å skape et brukbart og troverdig lydbilde.
    Gjentar igrunnen meg selv, men hvis det er den lyden som er representativ for 70-tallslyden som du snakker så varmt om, så må du gjerne ha den for deg selv, for jeg for min del vil helst ha en MYE bedre lyd enn det...

Og da begynner jeg i allefall med å bytte høyttalerene i bilen. Og ja, en bør selvsagt også bytte elektronikken for å få utnyttet de høyttalerne, men det er mye bedre lyd med gode høyttalere på standardelektronikken enn standardhøyttalerne på god elektronikk (finnes helt sikkert unntak, men tror de er få og langt i mellom)

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Gjentar igrunnen meg selv, men hvis det er den lyden som er representativ for 70-tallslyden som du snakker så varmt om, så må du gjerne ha den for deg selv, for jeg for min del vil helst ha en MYE bedre lyd enn det...

Og da begynner jeg i allefall med å bytte høyttalerene i bilen. Og ja, en bør selvsagt også bytte elektronikken for å få utnyttet de høyttalerne, men det er mye bedre lyd med gode høyttalere på standardelektronikken enn standardhøyttalerne på god elektronikk (finnes helt sikkert unntak, men tror de er få og langt i mellom)
    Erru gæær'n ? Man bytter ikke elektronikken på pre 80 biler, det er jo veteran for fan. Der har orginalitet en verdiøkning, ikke pga kvalitet, mem for orginalitet. Tenk deg å komme rullende i en elre Amazoon med splittet rute og voice baserte øystein zzzzunde; Amaaaaaaaaaaaaazzzzzzzzzzzzoooooooooooooooonnnnnnn nnnnn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Så det er godt mulig at nye høyttalere rett matchet med gammel elektronkk låter strålende, men den kategoriske framstillingen av nye høyttalere som bra, mens ny elektronikk er dårlig holder ikke mål.

Ja her er vi ved et kjernepunkt i diskusjonen - ihvertfall i forhold til det jeg hadde på hjertet.

Men jeg tror du tar feil hvis du mener at tidligere tiders høyttalere eller elektronikk hadde dårligere frekvensgang i diskanten. Mange 70-talls høyttalere var like "friske" oppover som de velkjente moderne konstruksjonene. Men de gjengir musikkens transienter annerledes.

Og min konklusjon etter utallige forsøk opp gjennom årene er at steril kald elektronikk kan IKKE helbredes ved å matche med en varm høyttaler. Det er noe galt med dagens transientgjengivelse (typisk solid state) som trenger seg gjennom uansett hva slags høyttaler man matcher med.

De klanglige skjevhetene er kanskje ikke så åpenbare for det utrenede øret, men man merker den typiske lytte-trettheten som var et ukjent begrep i tidligere tider (da mener jeg FØR 1980). For elektronikk har alltid linjalrett frekvensgang.

En høyttaler har derimot alltid noe ujevn frekvensgang, og de forskjellige typene høyttalere vil ha forskjellig type variasjoner frekvensgang. Derfor er det lett å få den (feilaktige) oppfatning at det er større forskjeller på høyttalere enn på elektronikk.

Sannheten er jo (min mening) at vi snakker om noe helt annet enn frekvensgang. Når jeg sammenligner en moderne Rotel (eller Pioneer) forsterker med en vintage Pioneer SA-900 fra 1971 (2x50W, veier 13 kg), så har begge samme linjalrette frekvensgang, men de lyder som natt og dag. Varm lyd med mellomtone og hvor bassen kommer ut i rommet (vintage) kontra moderne steril overkontrollert lyd eller lyd med stygg diskantkvalitet (moderne elektronikk). Men altså samme frekvensgang i begge tilfeller.

For å få denne innsikten kreves det erfaring og eksperimentering. Så les gjerne den innledende linken og prøv selv, hvis man ønsker å ha en KOMPETENT oppfatning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D
    Hvilke problemer bortsett fra lyspærer til en eldre nikkor sak handler denne tråden om da? Og er det i det hele stillet noen klare spørsmål (?) bare påstander As i C it.
    Tilbake fra ferie Kjell, og skrivekløen har for alvår meldt seg. Famlien har hatt stor nytte av voice performance equipment på bilferien da?
    Men hva er det egentlige problemet, eller er det bare en forlystelse å skrive om sitt subjektive synspungt?

Ha, ha, Ronny, du kan få sagt det. Hva tråden handler om: les innlegget mitt ovenfor og linken i første innlegg.

Ellers, jo Alpine-anlegget med separate forsterkere har fungert bra, men er satt opp slik at det er lett å koble inn en liten rør line amp i tillegg - den er på konstruksjonsstadiet. Har på lager en stor samling Telefunken-rør fra 1960 som kan drives av 12V batterispenning (trenger ikke høyspenning).
    Så skal det bli flott lyd i bilen.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •