Hvor lenge "lever" en effekt forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lenge "lever" en effekt forsterker

Hva er levetiden for en effektforrsterker? sånn ca..? hvordan merker man att den begynner og "dø" ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mener en vanlig 2 kanals effektforsterker kan de vare riktig lenge.. jeg har en Hitachi HMA modell fra 1981 - og den spiller helt rått fortsatt selv med vanvittig mye bruk.. har et par tungdrevne Patos de har å bryne seg på den dag i dag.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg nysgjerrig på hvor gamle mine to stereo receivere er. Google er som alltid min venn, og på et tysk forum får jeg opplyst at min Grundig Receiver R25 er fra andre halvdel av 70-tallet. Veteran receiver med andre ord, men den lever i beste velgående. Har også en Tandberg Huldra 10 som er fra samme periode. Tandberg'en trenger kanskje en omgang med crc på kontakter og vribrytere, det er nemlig litt vrient å stille inn likt lydvolum på begge kanaler ved lavt volum. Men forsterkeren drar høyttalerne så det suser. Så, effektforsterkere lever lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne forsterkere får man ikke tatt livet av med det første nei...Så sant du ikke kortslutter den ved feilkobling eller andre urutinerte feil..;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åsså kjenner man hvor bra den fysiske byggekvaliteten er. Svære knapper som sier "kah-dongg" nå man trykker dem inn. Får inntrykk av at bryterne er dimensjonert til å bryte 100A kretser :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker og merker, fru Blom. Det mest vanlige er vel at ting tørker ut. Spesielt kondensatorer av elektrolyttypen er kjent for å endre karakteristikk over tid. Slitasje i bevegelige deler som potensiometere er vel også vanlig. Oksydering på releer og brytere kan også forårsake dårlig funksjon.

Generelt er det meste slikt forfall mulig å rette opp med kyndig service.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Slitasje i bevegelige deler som potensiometere er vel også vanlig. Oksydering på releer og brytere kan også forårsake dårlig funksjon.
    Stemmer godt med min Tandberg det der ja. Grundig'en drimot fungerer utmerket, men det hadde vært interessant å vite hvordan den hørtes ut da den var ny, og om det var stor forskjell fra lydbildet den lager idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener å ha lest at kondensatorene tørker ut over tid, men det er snakk om over 10 år, dersom apparatet står kontinuerlig på.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transistor forsterkere har vel ikke noen klar bruks slitasje annet enn aldring og oksidering av kontaktflater uttørking av condensatorer osv. Drifts temperaturen og hvor hard og varmt forsterkeren kjører komponentene i strømforsyningen osv er faktorer som spiller inn for levetiden. Ellers hvordan man merker at ladelyttene begynner å tørke ut og få redusert ytelse, tror jeg vil merkes i form av at forverngningen vil øke ved lavere belastninger enn tidligere.

Når det gjelder rørforsterkere slites rørene med bruk over tid. Sltasje hastigheten er vel her avhengig av konstrykjson bias spenninger og hvor hardt forsterkeren kjøres osv, lydmmessig blir lyden mer "ullen" når rørene er slitt.

Godt konstruerte forsterkere er gjerne utstyrt med lufttette releer og brytere med edlere metalliske overflater som ikke oksyderer osv, og inneholder bedre komponenter som beholder tolerangsene bedre over tid. Disse vil nok holde lenger enn et bruk og kast produkt, men det er også viktig å tenke på at mange elektriske komponenter ikke har en klar tids slitasje levetid. Det er mer, enten virker de eller så virker ikke , uavhengig om det har gått ett sekund eller f.eks 100år med jevn bruk.

Sansynligheten for at en komponent skal feile, avhenger vel ofte av kompleksiteten i konstruksjonen, sånn sett ligger vel mange av dagens surround recivere levetidsmessig litt dårlig ann..... ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sansynligheten for at en komponent skal feile, avhenger vel ofte av kompleksiteten i konstruksjonen, sånn sett ligger vel mange av dagens surround recivere levetidsmessig litt dårlig ann..... ;-)
    Du har et godt poeng der!

Hva med høyttalere? Elementer av papp i gummioppheng skulle vel teoretisk sett degraderes ganske kraftig over tid? Ihvertfall sett i forhold til kevlar og andre mer eller mindre eksotiske materialer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det meste holder til lenge etter det har havnet på dungen. Såfremst ikke belastningen har vært for stor. Har inntrykk av at effektblokker holder ut som oftest lengre enn recivere. Det har vel også noe med at man ofte kjører reciverne på maks av hva de leverer, og dermed øker sannsynligheten for at en transistor el. lignende ryker.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Merker og merker, fru Blom. Det mest vanlige er vel at ting tørker ut. Spesielt kondensatorer av elektrolyttypen er kjent for å endre karakteristikk over tid. Slitasje i bevegelige deler som potensiometere er vel også vanlig. Oksydering på releer og brytere kan også forårsake dårlig funksjon.

Generelt er det meste slikt forfall mulig å rette opp med kyndig service.
    Yepp, det var det jeg tenkte på, men er det noen som veit hva noe slikt kan koste sånn ca?har jo Parasound..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Yepp, det var det jeg tenkte på, men er det noen som veit hva noe slikt kan koste sånn ca?har jo Parasound..
    Arbeid + deler.
    Ulempen med gamle ting er at delene kan være gått ut av produksjon, og i så fall må man finne substitutt-deler. Men som andre sier: Det tar tiår for kondensatorer å tørke ut, og slitasjedeler merker man (skurrende volumpotmeter etc) og kontaktflater kan jo renses med mindre det dreier seg om innkaplsede releer, som da bruker lenger tid på å oksydere.

Er man for øvrig loddekyndig og ikke her alt for mange tommeltotter, så er det en relativt smal sak å bytte kondensatorer. Det er sjelden det er finlodding i forbindelse med store elektrolyttkondensatorer. Bare pass på polariteten. Den største utfordringen er vel å ta fra hverandre og sette sammen igjen boksene. Er tingene mer enn 5 år så har man uansett ikke reklamasjonsrett lenger, så det er ikke rare risikoen ved å åpne boksene.

Forresten: Det hender faktisk at transformatorer eldes også. Det er viklingene som løsner litt og begynner å dure... Bytte av transformator er nesten det dyreste man kan foreta seg. En skikkelig trafo på et kraftig effekttrinn koster nemlig firesifrede beløp.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skjønner att det fort kan bli penger av en slik "service" lurte bare litt da jeg er meget godt fornøyde med mine 2hca eff-trinn..men hvordan er det med varmen som blir på overflaten, kan dette si noe om forrsterkeren begynner og bli moden for service\eller utskifting?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker utvikler da varme uansett. Ser ingen grunn til at varmeutviklingen skulle bli merkbart høyere over tid.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at hvis støv får lov til å regjere fritt nede i forsterkeren så er ikke det noen spesiellt god kombinasjon med høy varmeutvikling. Støv kan virke varmeisolerende med det resultat at varmen bygger seg opp i komponentene inne i forsterkeren istedet for å bli ledet vekk. Dette kan føre til skade på komponenter, og i verste fall brann.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, ja da har jeg ingenting og frykte, jeg spør for att jeg har en Parasound til salgs her på forumet, ja den utvikler varme, men ikke mye så da klassifiserer jeg den for god..den spiller meget godt og dær er ingen tegn til svekket effekt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •