Digital forsterkerteknologi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital forsterkerteknologi

Er ikke noen HiFiekspert, men har studert litt spesifikasjoner når det gjelder forsterkere med transistorer og ICEpower. Rørforsterkere har jeg ikke tatt med her.

Har fått forståelse av at enkelte høyttalere krever endel strøm for å gi god lyd. Vel, ser man på "vanlige" forsterkere som koster litt så kan de levere nok strøm for å kontrollere elementene i høyttaleren. Virkningsgraden på disse forsterkerne er lavere enn rene digitale forsterkere og følgelig så er varmeutviklingen høyere.

MEN: Selv om de digitale forsterkerne har høyere virkningsgrad så må de jo kunne gi nok strøm for å gi en kontrollert lyd (ofte da bass). Leser man spesifikasjonene til digitale forsterkere skrytes det av at de nesten ikke strekker strøm. Er ikke dette et paradoks. Enkelte kritikker går på at digital forsterkerteknologi ikke gir godt nok bunndrag, mens andre eiere hevder at de digitale forsterkerne har god kontroll på bassen.

Spørsmål: Hva er det i resonnementet rundt strøm jeg har oversett?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg har erfart av digitale forsterkere (ikke stort, men et par Sony'er og Midgard) tilsier på ingen måte at den digitale forsterkeren ikke har skikkelig tak på det den nedre del av frekvensskalaen. Det var nettopp der jeg synes min Sony ES-3000 gjorde en spesielt god jobb.

Når det sies at forsterkeren trekker lite strøm, antar jeg at det er sammenlignet med sine "analoge" kompanjonger. Det er ikke dermed sagt at det ikke leveres store mengder og gjerne mer enn nok strøm, kun at effektiviteten er bedre, slik at mindre strøm omgjøres til varme og andre energifrigjørende elementer som ikke nyttiggjøres i høyttaleren.

Når det er sagt sitter jeg nå med en god gammeldags kinesisk transistorforsterker og synes den gjør en langt bedre jobb enn tidligere Sony 3000es (koster jo også over det dobbelte), men da spesielt uten at volumet dras på skikkelig. Dynamikken og detaljnivået synes jeg er bedre på min transistorforsterker, mens bass og kontroll, spesielt når det dras på litt synes jeg var bedre på Sonyen.

Jeg tror at digital forsterkerteknologi kombinert med lydprosessorer som tar hensyn til den noe "røffe" naturen disse representerer kan bli meget bra og ikke minst gi rimelig guffe til skikkelig høyvolums hjemmekino! Er spent på hva de kommende integrerte 6-9 kanals forsterkerne fra bl.a. Samsung og sikkert en rekke øvrige etterhvert klarer gjøre med ICEpower-teknologien!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard har vel noe rundt 45 amper i peak ut mener jeg å huske. IcePower skal vistnok fungere supert som bassforsterker, så tror ikke den sliter med for lite strøm (er jo den som brukes i B&O sine super høyttalere).
    Selv lukter jeg litt på 250 og 600 watt versionen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D-forsterkere trekker masse strøm - når det behøves! Strømforsyningsdelen har EGENTLIG ikke noe med teknologien i selve effekttrinnet å gjøre, man kan gjerne ha en klasse D-forsterker med konvensjonell strømforsyning basert på transformator, likeretting og kondensatorer. Det er imidlertid en del klasse D-moduler som har en annen tilnærming, blant annet noen av ICEpower-modulene (ja, det finnes ICEpower-moduler tilpasset konvensjonell strømforsyning også.)

Så hvilke alternativer har man på strømforsyningssiden? Det mest vanlige er såkalte Switch-mode strømforsyninger, som etter hva jeg skjønner er svært vanlige i bilstereoverdenen. De er mindre og lettere, men kan fortsatt gi store mengder strøm. Ulempen er at de har innebygget "switching" som kan skape elektromagnetiske støyfelter som påvirker lydgjengivelsen eller annet frekvensfølsomt utstyr. Det krever altså en del omtanke i forbindelse med støyproblematikken å designe disse skikkelig, men det samme gjelder jo konvensjonelle strømforsyninger (hørt om brum?)

Når produsentene hevder at de nesten ikke bruker strøm, så betyr det egentlig at klasse D-forsterkere har høyere effektivitet. De brenner ikke opp effekt i form av varme, men styrer signalet ut til høyttalerne med svært lite tap. Det vil si at man kan klare seg med halvparten av strømforsyningen som en AB-konstruksjon og oppnå samme effekt og strøm ut til høyttalerne. Men den viktigste gevinsten er på varme-siden: Der klasse AB-forsterkere avgir nesten 50% av effekten som varme, avgir en klasse D-forsterker 5-10% som varme. Det vil si at man kan redusere kjølingen (kjøleribber) til å måtte håndtere bare 1/5 av varmen eller mindre. Og på tomgang bruker de ikke strøm i det hele tatt... Så svaret på spørsmålet er: Klasse D-forsterkere bruker mindre strøm ved tilsvarende strøm ut til høyttalerne.

Klasse D (PWM-baserte) forsterkere og switch mode strømforsyninger er altså mer effektive og veier betydelig mindre. Ulempen er å temme støyfeltene i forbindelse med oscillatorene i løsningene. ICEpower (som i modulene som benyttes i Embla, Midgard Audio etc) har pakket strømforsyning og klasse D inn i samme pakke og oppnår med dette også muligheten til å styre strømforsyningen fra effekttrinnet. Dette gir ytterligere effektivitetsgevinst, og lydkvaliteten har imponert selv hardbarkede high-end journalister. Og dette er bare starten. Etterhvert som klasse D aksepteres av high end-folket, så vil flere leverandører levere denne teknologien også i de dyrere prisklassene. Det kan bli dårligere, men sjansen er stor for at det bare blir bedre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maksimalt strømtrekk i effektforsterkere er som regel begrenset av impedansen i strømforsyning og effekttrinn. På ICE-modulene er den begrenset eletronisk. Impedansen er lav nok til å levere over 100A, og i motsetning til konvensjonell teknologi leveres dette også ved lave utgangsspenninger der mange klasse AB-forsterkere omtrent ikke leverer strøm i det heletatt.

Det er egentlig impedansen ved maks uheldig fasevinkel man hører på, og ikke antallet Ampere, for så mange Ampere trekker man aldri ut av forsterkeren med mindre den kortsluttes. Derfor vil en oppgitt maksimal strøm på eksempelvis 100A på en klasse AB-forsterker være ganske lite verdt da man for det første ikke har tilgang på det når man trenger det, og for det andre vet man ikke hva slags last man må til med for å få ut denne strømmen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •