Doxa 70 Dualmono?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Doxa 70 Dualmono?

Hei!, har noen erfaring med Doxa? de er gammel men mange har gitt de en god del skryt. Fant en Doxa 70 Dualmono igår så jeg lurte på om jeg skulle gripe inn?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Hei!, har noen erfaring med Doxa? de er gammel men mange har gitt de en god del skryt. Fant en Doxa 70 Dualmono igår så jeg lurte på om jeg skulle gripe inn?
    Kommer jo også litt an på hva du har fra før og hva den skal brukes sammen med? For min egen del har jeg testet Signatur-utgaven av denne mot min Arcam AVR200-receiver, og det var marginalt forskjell. Og den positive forskjellen gikk i Arcamens favør.

Men mange skryter fælt av Doxa, og at de er nøytrale i klangen. I et godt stereo-opplegg er det nok et greit valg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken forforsterker jeg skal bruke, men har tenkte å skaffe et godt 2 kanalers anlegg til en god penge, å den Doxan får jeg rimelig billig

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avr200 slår doxa signatur. haha....den va god

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    :grin: :grin: . Ja, den lo jeg også av.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Le i vei dere gutter. Jeg har da aldri sagt at Arcamen slo Doxaen? Jeg påpekte de marginale forskjellene. Og på mine lettdrevne Mi3 var det ingen enorm forskjell i lyden uansett hva allverdens teori skulle si. Doxen holdt bedre kontroll på bassen, men låt mindre oppløst i toppen på mitt oppsett. Og siden jeg ikke opplevde de store endringene, og faktisk savnet mer det jeg mistet i toppen enn fikk igjen i bunnen så, så mener jeg at Doxaen ikke var så strålende mye bedre enn min AVR200. Og jeg lydmessig foretrakk da Arcam-lyden. Og det er vel lov å si?

Jeg stiller når som helst opp med test og sammenligning på dette igjen for de som tviler.....;-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken pre brukte du. tydelig at noe må være alvorlig gale, at en receiver med 5 forforsterkere, 5 effektforsterkere, 5 dacer + et hav av inn og utganger skulle slå en dyrere ren effektforsterker faller for sin urimelighet, særlig med ryktet doxa har hatt på de der.
    mulig du foretrakk avr200 i den seansen, men hvor mye tid brukte du til sammenligning?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at en ikke skal rokke ved oppleste og vedtatte HIFI-regler.....;-)

Jeg brukte selvfølgelig Arcam AVR200 som pre, med Doxaen som effektforsterker på frontene. Både på høye og lave volumer, over en 5 dagers periode. Til musikk i stereo og til og med på film, var det ingenting som tilsa at jeg fikk mye bedre lyd med å bruke Doxaen som effektforsterker i mitt oppsett. DET er jo hele cluet, einis.

Skjønner at du mener at receivere ikke er i stand til å spille musikk i stereo, ihvertfall ikke like bra som eksempelvis Doxaen. Men hvorfor det? Det er vel like mye krefter i Arcamen som Doxaen, og når det gjelder krefter mener jeg strømforsyning. En solid strømforsyning er jo opplest som alfa og omega for et godt sluttresultat. DACene i Arcamen er ikke i bruk, da det er CD-spilleren som gjør den jobben når jeg har koblet analogt. De eventuelle forstyrrelser som skulle komme av at det er flere kanaler i produktet enn to har ikke jeg ører til å høre ihvertfall.

Jeg antyder at det er forskjeller, men at de er minimale i denne sammenhengen. At du mener at dette er umulig, får stå for din regning. Jeg vet hva jeg hørte.

Jeg rakker heller ikke ned på Doxa, et dårlig produkt oppnår ikke den statusen og ryktet det har uten at det ligger noe skikkelig bak det. All ære for det.

Til trådstarter: Denne tråden har utartet seg til en diskusjon som ikke gavner deg. Det beklager jeg. Doxaen er en bra, og rimelig, kvalitetsforsterker som helt klart er verdt pengene. Jeg bare antydet mine erfaringer (og du ser hvordan det gikk...;-) )

Til einis: Jeg tror vi kan ta denne tråden til evigheten og tilbake med å diskutere, så jeg avslutter diskusjonen her og konstaterer at vi er enige om at vi er uenige. Neste tema.....;-)

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg eid både Doxa og Arcam. Kan forsåvidt skjønne at Anfield opplever det slik. Arcam lager nemlig meget habile effekttrinn. Det er vel heller preamp-delen hos Arcam som er "flaskehalsen". Siden Doxa'en ble forsynt via Arcams preamp, så fikk nok ikke Doxa'en vist seg fra sin beste side. (...og selvfølgelig ikke effektdelen i Arcam'en heller). Vil likevel tro at Doxa'en sammen med en riktig bra preamp ville være et lite hestehode foran Arcam, uten at det gjør Arcam til en dårlig forsterker. Tipper at preamp-delen i Arcam visker ut litt av forskjellen mellom effekttrinnene - samt at Doxa'en selvsagt får en ekstra signalkabel i forhold til den interne koblingen i recieveren. Men som sagt: Arcam lager gode effekttrinn, de også!
    Mvh. Johan.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello i luken, han brukte ikke dac'ene i arcam forsterkeren, men hadde koblet analogt fra en cd spiller, så dac'ene i arcamen hadde ikke noe å si.....

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hello i luken, han brukte ikke dac'ene i arcam forsterkeren, men hadde koblet analogt fra en cd spiller, så dac'ene i arcamen hadde ikke noe å si.....
    Min innvending mot Arcam's preampdel er nettopp den analoge. (Altså volum/inngangsvelger/buffer + masse annet dill-dall som går gjennom en eller annen form for microprosessor). Opplevde denne preamp-delen i diva A-85 som litt uoppløst/kornete sammenlignet med en separat preamp av god kvalitet. Regner ikke med at preamp-delen i AVR-200 er noe bedre enn den som satt i A-85'en.

At Doxa'en oppleves som strammere og mer kontrollert i bassen høres helt normalt ut. At Doxa'en virket mer uoppløst i diskanten, det nok delvis skyldes at det ble benyttet en ekstra kabel mellom pre og effekt, da renheten i diskant er litt av Doxa's varemerke. Men: Arcam's effektrinn er også relativt rene/oppløste i toppen. Derfor er det ikke usannsynlig at Anfield faktisk hørte det han hørte. (Under de gitte omstendighetene. Under andre omstendigheter kunne gjerne resultatet blitt større forskjell).

Mvh. Johan.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge Doxaen er en effektforsterker kommer man ikke utenom at man må koble den til med et ekstra sett kabler, med mindre man kjører rett fra en cd-spiller med volustyring. Dette er ikke så veldig brukervennlig om man vil bruke flere kilder, samt om man vil bruke den som effekt i et flerkanalsoppsett.

Nå har ikke jeg hørt Doxaen, men har hatt AVR 200 selv. Har paret den med Arcam P35, og Midgard Power Master 250 og 600. Synes ikke den har gjort stor skam på lyden der..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay okay, da tar jeg Doxa'n nå, kjøper en fin brukt forforsterker og ny diskant når jeg får stippendet. Enkelt å greit^.^
    EDIT: Med mindre du finner noe bedre for 2500kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •