Vaanskelig å velge surroundforsterker! :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vaanskelig å velge surroundforsterker! :(

OK, nå har jeg snust og snust (riktignok ikke heist rompa opp av so**** og vært ute og HØRT enda), og sliter litt med å finne komponenter som tilsynelatende gir i pose og sekk.

For å gi inntrykk av prisklasse, så har jeg sett på følgende:
    Pioneer VSX-1015 - ser ikke ut til å ha multiroom
    Yamaha RXV-1500 - "sikkert" men ikke så spennende valg
    Marantz 7500 - Ser ut til å ha det meste, dog litt dyr
    H/K AVR335 - Etter sigende ikke den mest sofistikerte i lyden

Hva jeg prioriterer i nogenlunde prioritert rekkefølge: (vil helst ha alt)
    1.Lydkvalitet (også i stereo) som er best mulig og matcher B&W 705.
    2.Romkorreksjon EQ (ikke bare lydnivå)
    3.Multiroom-funksjonalitet
    4.Alle aktuelle lydformater

Når jeg ser på listen jeg har satt opp nå virker det som om Marantz kanskje er det beste valget, spørsmålet er bare om den oppfyller punkt 1, og er en god match til B&W (jeg kommer bare til å bruke forforsterkerdelen til front forøvrig) og er verdt de ekstra tusenlappene over konkurrentene.

Hva jeg har av øvrige komponenter ser man i signaturen min.

Alle kommentarer mottas med takk
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt mer finlesing av specs og faktaark skjønner jeg at marantz sin MRAC *IKKE* er romkorreksjon/EQ, men kun nivåjustering? ... gurgle.

Hvor mye vil jeg savne dette tro? Skulle tro dette har ganske mye å si for filmopplevelsen.

Finnes det kanskje noen andre alternativer jeg ikke har oppdaget enda?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele er meget enkelt. Denon AVR-2805. http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/153

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonen ser jo ganske interessant ut. Men vil den spille like bra i stereo/til musikk som Marantz?
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er tålmodig og utstyrt med en lydtrykksmåler så kommer du et godt stykke på vei. Selv om det er praktisk og lettvint med romkorrigering, så er det enda ikke et så stort must for min del.

Betyr fremdeles mye hvordan denne receiveren spiller på musikk i stereo også, og da kan romkorreksjon være romkorreksjon for min del.

Løsningen da blir å bruke effektblokker til frontene som "farger" lyden, mens du kan bruke receiveren med romkorreksjonen til kino, samt drive senter og bak-HT.

Edit: Ditt siste spørsmål; Nei. For min egen del synes jeg ikke Denon alene egner seg til musikk i stereo, men det er en smakssak og for stå for min egen personlige mening.....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ifølge Hificenteret :

"Marantz har utviklet ”Marantz Room Acoustic Calibration” (MRAC).
    Her blir reflektering fra vegger, gulv og tatt med i beregningen når MRAC optimerer lyden basert på rommets akustikk. Ved å bruke den medfølgende mikrofonen plassert i din lytteposisjon vil den kraftige DSP-en analysere og sette opp lyden etter ditt rom.
    MRAC kan teste og kontrollere høyttaler konfigurasjonen, avstand/forsinkelse og frekvens respons. Enkelt og greit i bruk og du slipper og gjøre jobben selv."

Ser ut som om at den har en form for romkorreksjon og ikke bare innstilling av nivå.... men om det er sant d hificenteret skriver er en helt annen sak

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel et gjennomtestet faktum av både jfinneru og Gorm at hverken SR7500 eller SR8500 har et romkorrigeringssystem som er like bra som eksempelvis Denon og Pioneer sitt. Marantz har kun "avstandskorrigering". Her kommer den manuelle metoden inn i bildet...;-)

Avsnittet du refererer til er det samme som originalt kommer fra Marantz sine sider, og var det vi håpte skulle stemme på denne generasjon Marantz-receivere......

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke man skal legge så veldig stor vekt på romkorreksjon som et alfa omega. det er i mine ører mye viktigere hvordan den gjengir musikk etc
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke lett dette. Jeg begynner å lure på om jeg skal gå for det "sikre" kortet likevel, nemlig Yamaha RXV-1500. Denne for man jo for rundt 5500 SEK i sverige, og det vil si at denne hvertfall blir en god del rimeligere enn de aller fleste av alternativene, og den har all funksjonalitet. Så spørs det bare hvordan lyden er på denne sammenlignet med de andre.

Når jeg leser reviews av marantz så virker det som om det er litt delte meninger rundt hvorvidt denne er en kløpper på stereo eller ikke, så jeg er litt i tvil. Denoen er sikkert ikke dum men er også ganske dyr da.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Betyr fremdeles mye hvordan denne receiveren spiller på musikk i stereo også, og da kan romkorreksjon være romkorreksjon for min del.

Løsningen da blir å bruke effektblokker til frontene som "farger" lyden, mens du kan bruke receiveren med romkorreksjonen til kino, samt drive senter og bak-HT.

Edit: Ditt siste spørsmål; Nei. For min egen del synes jeg ikke Denon alene egner seg til musikk i stereo, men det er en smakssak og for stå for min egen personlige mening.....;-)
    Ja, jeg bruker jo allerede nå en electrocompaniet effektforsterker til frontene, og forforsterkerdelen i min nåværende yamahaforsterker. Er forsåvidt veldig fornøyd med lyden nå, men er usikker på hvor mye mer det er å hente.

Sånn sett er det kanskje ganske trygt å kjøpe RXV-1500 som sannsynligvis vil gi meg et godt løft på hjemmekinodelen, og iallefall ikke noe dårligere lyd i stereo enn jeg allerede er relativt godt fornøyd med nå. Virker ikke til å være noe entydig indikasjon på at det blir noe betydelig stereoløft med hverken marantz eller denon, så da..
    --
    Thorbjørn

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er i tvil så hadde det vel vært lettest for deg å fått lånt med deg noe receivere hjem og testet kanskje...Kjøpte selv Denon AVR-2805 for 14 dager siden og må si meg meget godt fornøyd med den... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir så frustrert av at det er umulig å finne ett produkt som gjør alt riktig.

Nå hadde jeg endelig nesten bestemt meg for yamaha, også leser jeg at i PURE DIRECT-mode (som tydeligvis er modusen som gir klart best lyd i følge de som reviewer produktet) så er det ikke output til subben!?

Hva er det for noe vås nå da? Hvorfor er alle så livredde for sub til stereogjengivelse (etter min mening burde vanlige stereoforsterkere hatt subutgang også).. Når man har små fronthøyttalere er jo sub et must, men hvis man er så teit at man vil ha sub til stereo, da får man jammen klare seg uten den modusen som gir best lyd, for med sub så blir vel alt ødelagt uansett da eller?

Jeg gremmes.
    --
    Thorbjørn

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan stille delefrekvensen på sub kan du vel ta ut signalet fra pre-out til frontene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-out til frontene er allerede i bruk til effektforsterker.

I frustrasjon over yamaha begynte jeg å titte på Denon da, AVR-2805/3805, og sitter på om de har en eller annen teit funksjonsmangel de også, og etter å ha lest litt så joda.

"No digital sources output to zone 2/3"... Hvordan er DET mulig da!? Så hvis man har koblet til en dvd/cdspiller via coax/optisk til forsterkeren så kan man ikke lytte på denne som kilde i et annet rom via multiromfunksjonaliteten? Å så kjempelogisk og lurt. Eller nei.

Hvor dyr surroundforsterker må man kjøpe for å få en som faktisk gjør alt som den skal tro?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2805/3805 blir erstattet om 1 måned eller 2

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    2805/3805 blir erstattet om 1 måned eller 2
    Men etterfølgeren blir vel neppe så mye billigere. Men det betyr kanskje at man burde få 3805 billig nå da.. Fant også etterhvert ut at det virker som om ingen av disse forsterkerne spiller sub i sin "pure direct" mode (ei heller denon?), så da var ikke det noe argument for ikke å kjøpe yamaha hvertfall.

Hadde Marantz SR7500 hatt EQ i romkorreksjonen sin tror jeg jeg hadde kjøpt den, men at den ikke har det gjør meg litt i tvil. Det virker også som om veldig mange har problemer med romkorreksjonen til marantz, får ambi-noise error og generelt ikke får den til å funke.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Hybris, du også har fundet ut at det ikke er "bare bare". Kan du ikke bare gjøre som andre, bare kjøb drømmeproduktet og gremmes etterpå ?
    Nei, det er frustrerende, derfor satset jeg på en analog 5.1 forsterker uten dill-dall og 77 surround moduser. Ikke har jeg video switching, tone kontroller og korreksjons kretsløb der skal korrigere for manglende mangler heller....
    Utroligt nok spiller det musikk.....
    Du har jo sjekket Rotel, Thule og Primare sine produkter f.eks. går jeg ut fra ? Kanskje der er andre fabrikanter der har det du søker, hvem vet ? Kanksje du finder et produkt der passer dine behov, og kanskje du da ikke trenger din EC mere, hvem vet.....
    Har du ikke en forforsterker der tillater bruk av sub i stereo må du enten tilslutte subben via høyttaler terminalene, eller kjøbe en REL subwoofer der har simultant bruk av LFE og høy niveau innganger, med hver sin volumen kontroll. Da kan du tilslutte LFE og bruke denne ved film, samt tilslutte subbens Neutrik høy niveau inngang til effekt forsterkerens høyttaler terminaler, eller fronternes. Da vil subben spille i stereo også og motta det signal dine fronter får. Ingen andre subwoofere har denne mulighet såvidt jeg vet, hvorfor må gud vite....
    Håber du finder noe....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, Hybris, du også har fundet ut at det ikke er "bare bare". Kan du ikke bare gjøre som andre, bare kjøb drømmeproduktet og gremmes etterpå ?
    Nei, det er frustrerende, derfor satset jeg på en analog 5.1 forsterker uten dill-dall og 77 surround moduser. Ikke har jeg video switching, tone kontroller og korreksjons kretsløb der skal korrigere for manglende mangler heller....
    Utroligt nok spiller det musikk.....
    Du har jo sjekket Rotel, Thule og Primare sine produkter f.eks. går jeg ut fra ? Kanskje der er andre fabrikanter der har det du søker, hvem vet ? Kanksje du finder et produkt der passer dine behov, og kanskje du da ikke trenger din EC mere, hvem vet.....
    Har du ikke en forforsterker der tillater bruk av sub i stereo må du enten tilslutte subben via høyttaler terminalene, eller kjøbe en REL subwoofer der har simultant bruk av LFE og høy niveau innganger, med hver sin volumen kontroll. Da kan du tilslutte LFE og bruke denne ved film, samt tilslutte subbens Neutrik høy niveau inngang til effekt forsterkerens høyttaler terminaler, eller fronternes. Da vil subben spille i stereo også og motta det signal dine fronter får. Ingen andre subwoofere har denne mulighet såvidt jeg vet, hvorfor må gud vite....
    Håber du finder noe....

Ja, det er ikke så lett. Thule og Primare blir nok litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, og rotel har ingen form for kalibrering/romakustikk i det hele tatt på sine produkter. Jeg ser såpass mye på film at jeg tror dette er en funksjonalitet jeg vil ha glede av. Jeg får vel tenke å grunne litt til, så får vi se om det dukker opp noen kupp på bruktmarkedet i mellomtiden som gjør at valget blir enkelt utfra et prisperspektiv i alle fall
    --
    Thorbjørn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Pre-out til frontene er allerede i bruk til effektforsterker.
    Ett ord: Y-ledd.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ett ord: Y-ledd.

Ja jeg har vurdert det. "bakdelen" med det er at jeg da må ha LFE-lyden til fronthøyttalerne også, samt den potensielle reduksjon i lydkvalit ved å ha y-leddene, selvom jeg tror den er minimal hvis man bruker gode y-ledd da. Men slik jeg har det i dag hvertfall så kjører jeg ikke LFE-signal til fronthøyttalerne mine, og det blir jeg jo nødt til da.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •