Vaanskelig å velge surroundforsterker! :( - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bør ikke en såpass bra fullregister, som B&W 705 er, stå som large?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bør ikke en såpass bra fullregister, som B&W 705 er, stå som large?

Jo, kjører den på large til musikk, så den får fullfrekvens der, men du kan i tillegg velge at LFE-signalet ved film kun skal gå til sub.

Ender vel med at jeg bare bruker andre direct modes tilgjengelige (F.eks yamaha har jo hvertfall direct modes som har sub tilgjengelig i tillegg til pure direct), og lar subben stå på LFE.

Sitter og hører på musikk og koser meg nå, og det låter da bra selv med yamaha recieveren jeg har nå som forforsterker
    --
    Thorbjørn

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet pure direct på min AVR-2805 nå! Subbene er med de...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv yamaha forsterker. Det er riktignok en rx-v750 men bortsett fra litt mer watt og thx sertifisering er de relativt like. Yamaha er jo en ganske nøytral forsterker som er ganske bra på det meste, men det finnes nok forsterkere i samme prisklasse som enten er bedre på musikk eller hjemmekino.
    For meg blir yamaha som poteten, den kan brukes til alt.
    Pure direct funksjonen er vel også litt oppskrytt synes jeg.

Romkalibreringen trenger du ikke legge alt for stor vekt på, da du ganske enkelt kan stille inn f.eks avstander selv (hvis du er så heldig å eie en meterstokk). Å velge om du skal sette høytt. til small eller large bør vel også gå greit...
    Jeg leste et sted at man bør bruke kalibreringsutstyr fordi "man kan bli lurt av sin egen hørsel til å tro at man har stilt inn lyden bra". Mulig at jeg er litt rar men jeg stiller da inn lyden etter det som høres best ut for meg. Tror nok kalibreringsutstyr kommer mer til nytte på high end produkter der man har fler innstillingsmuligheter

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å høre at Denon har pure direct med bass, det er jo et poeng i margen til de.

Har selv yamaha nå og har også hatt det tidligere så ja, de er ganske nøytrale og greie i lyden de. Hva gjelder romkalibreringen så er vel både avstand og small/large greit å sette opp selv, men både nivå og evt frekvensjustering/delefrekvens er vel sannsynligvis noe automatikken klarer bedre enn jeg greier selv. Hvor mye bedre det blir vites jo ikke da men..

Hmm.
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg har selv yamaha forsterker. Det er riktignok en rx-v750 men bortsett fra litt mer watt og thx sertifisering er de relativt like. Yamaha er jo en ganske nøytral forsterker som er ganske bra på det meste, men det finnes nok forsterkere i samme prisklasse som enten er bedre på musikk eller hjemmekino.
    For meg blir yamaha som poteten, den kan brukes til alt.
    Pure direct funksjonen er vel også litt oppskrytt synes jeg.

Romkalibreringen trenger du ikke legge alt for stor vekt på, da du ganske enkelt kan stille inn f.eks avstander selv (hvis du er så heldig å eie en meterstokk). Å velge om du skal sette høytt. til small eller large bør vel også gå greit...
    Jeg leste et sted at man bør bruke kalibreringsutstyr fordi "man kan bli lurt av sin egen hørsel til å tro at man har stilt inn lyden bra". Mulig at jeg er litt rar men jeg stiller da inn lyden etter det som høres best ut for meg. Tror nok kalibreringsutstyr kommer mer til nytte på high end produkter der man har fler innstillingsmuligheter
    Er heller ikke hellig overbevist om at romkorreksjon er et must, men her må du stokke ordene dine riktig. Det er forskjell på romkorreksjon med flere bånds EQ og de enkleste variantene som kun stiller inn avstand til høytalerne. Til det sistnevnte er jeg helt enig i at du klarer deg med en tommestokk for den "grøvste" justeringen.

Men i forhold til de mest avanserte romkorreksjonsvariantene må du nok til med flere ting enn en tommestokk. Her er db-måler bl.a. inne i bildet, sammen med justering +/- db på samtlige kanaler, endring av plassering m.m. for å klare å finne nogenlunde det samme lydtrykket fra hver kanal. Og det er en mer komplisert oppgave. Ikke at jeg tror at mange ikke vil klare det, men for endel er det jo mye enklere å la receiveren stille dette riktig inn i løpet av minutter.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Er heller ikke hellig overbevist om at romkorreksjon er et must, men her må du stokke ordene dine riktig. Det er forskjell på romkorreksjon med flere bånds EQ og de enkleste variantene som kun stiller inn avstand til høytalerne. Til det sistnevnte er jeg helt enig i at du klarer deg med en tommestokk for den "grøvste" justeringen.

Men i forhold til de mest avanserte romkorreksjonsvariantene må du nok til med flere ting enn en tommestokk. Her er db-måler bl.a. inne i bildet, sammen med justering +/- db på samtlige kanaler, endring av plassering m.m. for å klare å finne nogenlunde det samme lydtrykket fra hver kanal. Og det er en mer komplisert oppgave. Ikke at jeg tror at mange ikke vil klare det, men for endel er det jo mye enklere å la receiveren stille dette riktig inn i løpet av minutter.
    Jo, når det gjelder lydtrykk kan de nok være greit med litt hjelp, men da jeg jeg brukte optimizer micen til yamaha synes jeg senteren ble alt for høy i forhold til resten. Frontene og surroundhøyttalerne ble alt for anonyme.
    Problemet med lydkalibrering generelt er jo at det er ofte stor forskjell på filmer, spesielt nivå på senter og front, så det hender jeg foretar mindre justeringer i kanalene på enkelte fimler.
    Har ikke testet en db måler så det kan jeg ikke uttale meg så mye om, men gjør den en mye bedre jobb en f.eks optimzer micen til yamaha?

Edit: Er det forresten equalizer på mer enn senteren på rx-v1500? Det er iallefall kun senteren som har equalizer på min rx-v750

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Interessant å høre at Denon har pure direct med bass, det er jo et poeng i margen til de.
    Her er det to skoler. Den ene har tydeligvis prioritert litt fleksibilitet i form av at man ikke skrur av bassmanagementet. Den andre skolen for Direct-innstilling er den som skrur av mest mulig unntatt en ren analog stereo pre-amp.

Begge deler har fordeler og ulemper. Jeg er veldig glad i Stereo Direct på min Arcam AVR-300, som IKKE har subwooferen med. Den spiller da musikk like godt som en god integrert stereoforsterker. Den har selvfølgelig vanlig stereo-mode i tillegg, som da tar hensyn til bassmanagement-innstillingene og lar subwooferen spille med. Men for uforfalsket stereo-lyd, så foretrekker jeg at mest mulig av de digitale kretsløpene (inkludert bassmanagent) er skrudd av. Men ved enkelte typer musikk er det greit at subwooferen fyller ut i bunnen. Jeg sier vel: Ja takk, begge deler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da var Denon AVR-2805 i hus. 8mnd gammel med full garanti kjøpt brukt for 5400kr så føler jeg vel at jeg potensielt har fått grei valuta for pengene sammenlignet med alternativene.

Har allerede rukket å ergre meg en smule over at den ikke spiller digitalkilder på zone2 (det hadde jeg glemt, så jeg trakk ikke analog kabel fra dvdspilleren når jeg koblet opp sulamitten, så nå må jeg krabbe mer), men det roet seg litt etter å ha hørt på litt musikk med pure direct (og sub! ), dette var nok et par hakk bedre enn yamaha ja. Jeg er fristet til å tro på de som skryter av forforsterkeren i AVR-2805 (jeg kjører electrocompaniet som effektforsterker).

Har ikke rukket å teste romeq/samt film enda (litt tidlig på dagen enda). Tipper jeg legger ut litt lytteinntrykk under tråden under "hva slags utstyr har avforums medlemmer" eller hva i huleste det forumet heter.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •