For/Effektforsterker, hvem påvirker lyd/klangbalanse mest?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For/Effektforsterker, hvem påvirker lyd/klangbalanse mest?

Jeg tenkte å kjøpe effektforsterker, og på sikt forforsterker med prosessorinngang hvis jeg får tak i. Men det jeg lurer litt på er om jeg vil merke noe nevneverdig lydmessig forbedring ved å koble effektforsterkeren til surroundforsterkeren, iom at lyden da fortsatt vil gå gjennom forforsterkerdelen i surroundforsterkeren? Har en yamahasurroundforsterker, og lurte på å kjøpe en brukt rotelforsterker, muligens RB981.

Kommentarer?

EDIT: Lurer også på hva dere ville valgt hvis dere hadde valget mellom Rotel RB981 og en Electrocompaniet AW-100 (begge er effektforsterkere). Skal drive B&W 705.
    --
    Thorbjørn

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotelen er en god allrounder til B&W, spiller fint både på musikk og film, ec har vel sin styrke i musikalsk gjengivelse, jeg har ikke hørt nevnte forsterker på b&w selv.
    For meg hadde dette blitt ett vansklig valg, det faller vel igjennom på bruksomeråde til slutt.

Ang hva som innvirker mest på lyden så er det vel alle ledd. forforsterker, effekt, lydkilde,kabler og høytalere. kunsten er å trikse, feile og prøve før man får det slik man vil.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er effekt-trinnet som avgjør "godlyden" i et anlegg.

Ville ikke hatt noen av de du nevner, om de så var gratis. Du bør finne deg en Doxa - DET ER GODLYD !!!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bry deg så mye om hva han uttaler, det er en tendens og kjensgjerning at alt han ikke har selv er noe piss.
    Har du muligheten så prøv gjerne trinnene til dine høytalere.
    Rotelen er fin match til B&W iallefall, kjører selv den komboen.
    Men markedet flusser jo over av effektforsterkere fra alleslags produsenter, det kan være vanskelig å velge til tider
    Hvordan Doxa lyder skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt noe fra den produsenten.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Ville ikke hatt noen av de du nevner, om de så var gratis. Du bør finne deg en Doxa - DET ER GODLYD !!!
    Jeg ville ikke hatt Doxa om du hadde kastet en etter meg...

Det er forøvrig høyttalerne som er avgjørende for lydkvaliteten i et anlegg.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Men markedet flusser jo over av effektforsterkere fra alleslags produsenter, det kan være vanskelig å velge til tider
    Man kan like gjerne velge etter utseendet så lenge det er et produkt fra en seriøs produsent og ikke et garasjefirma.

Digresjon: Når man ansetter folk går man ofte gjennom en lang prosess med intervjuer (og i de mest ekstreme tilfeller personlighetstester, head-hunting byråer, etc). Allikevel blir ofte feil person ansatt. På nyheten i går ble det foreslått at man bare skulle sile ut de mest aktuelle kandidatene til jobben og deretter ta en loddtrekning. Tror det samme funker ved valg av forsterker... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, takk for svar så langt, ble ikke så mye klokere men. Har selv hørt B&W-rotelkombinasjonen og vet at det fungerer bra, men husker fra yngre dager at electrocompaniet var en våt guttedrøm, men det er kanskje ikke nødvendigvis så fantastisk mye bedre enn mye annet der ute?
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Det var da veldig, Flageborg. Ute etter å skape litt rabalder nå...;-)

Men rent teknisk sett er trådstarters spørsmål et bra spørsmål. Dersom en kobler på et effekttrinn, så er det vel effekttrinnet som påvirker lyden mest, da dette er siste stopp på veien før høytalerne??

(Og ja, jeg vet at det er høytalerne som aller mest påvirker lyden, men det var ikke spørsmålet til trådstarter...;-) )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener motsatt av flagebord. effektrinnet bør være så lite påvirkelig som mulig, den skal jo bare drive høyttaleren. -fra et bestemt signal fra cd og pre.

alt varierer selvsagt på høyttaleren. flageborg har store greier..sier segselv at forskjell på effektrinn kan varierer langt mer enn med små lette stativhøyttalere.

men preampen er dødsviktig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det blir Rotel 981 på meg, tror det kan bli bra. Så kobler jeg den inntil videre på surroundforsterkeren, og kjøper evt. en god forforsterker med prosessorinngang etterhvert.

For det er vel ingen andre lure måter å få til det jeg vil (separat stereo-system utenom surround, ref http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/3229-forsterkere-med-prosessorinngang-skal-drive-matrix.html) - svar evt i den tråden om noen ser andre løsninger. Får nok med en rotel forforsterker også nemlig, som dog er uten prosessorinngang. lurer på om jeg bare skal selge denne videre.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •