Forsterkerplassering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkerplassering?

Lurte på om det går an å sette forsterkeren (denon avr 3805) oppå subben (dobbel dynabel Brontes m. 2x12"XLS)?
    Vil magnetene i elementene ha innvirkning på forsterkeren? Isåfall hva kan jeg bruke for å forhindre den magnetiske strålingen?
    Skal flytte til en 13kvm hybel, og da må plassen utnyttes til maks.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det byr på problemer. Dersom du er i tvil angående magnetisme, så tar vel en tynn blyplate knekken på det problemet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk.
    Vil heldst være sikker.
    Dumt å sløse vekk denonen på prøving....

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det skal gå helt fint å plassere forsterkeren oppå subben. Min Denon 2805 har stått oppå CV CLSC-15S i 8 mnder nå uten noe problem.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste suber er skjermet - dog ikke alle. Du bør derfor sende en e-post til fabrikken, alternativt sjekke ut selv ved å flytte suben nærme en TV. Dersom fargene tenderer til å skifte farge - da ville jeg være litt forsiktig med å plassere forsterkeren oppå suben.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren blir nok uansett ikke ødelagt, men det kan i værste fall føre til støy sus i høyttalerne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben er ikke skjermet.
    Kva kan eg bruke som skjerming?
    I centerhøyttaleren er det en metallignende "kopp" utenpå elementet, hvor han jeg få tak i slikt metall?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke være så bekymret for et statisk magnetfelt fra subwoofer element magnetene i nærheten av en forsterker eller en reciveren, men ville vært mer redd for de fysiske vibrasjonene fra subwoofer kabinettet som blir overført til forsterkeren. Det var nytt for meg at en blyplate mellom forsterkeren og magnetene vil ta vekk magnetfeltet, tenker mer på radioaktiv stråling når det er snakk om blyplater, , men det vil virke litt vibrasjons dempende hvis en tung blyplate ligger på et mykt og fjærende underlag.
    Ellers så er det vel vanlig å skjerme selve magnetene i høytaleren med å montere spesielle ringer eller metall kabslinger som påvirker magnetfeltets utbredelse og nermest kortslutte dette til å holde seg i området rundt magneten.

Har selv benyttet Basskase og subwoofere som underlag for effekt forsterkere, men da har jeg samtidig benyttet et underlag med fullt av små spiralfjærer i mellom høytaler kabinettet og forsterkeren, så ikke de vibrasjonene blir overført til forsterkeren og alle de printkort loddede komponentene og lodde punktene blir belastet unødvendig mye pga vibrasjoner.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ........ men ville vært mer redd for de fysiske vibrasjonene fra subwoofer kabinettet som blir overført til forsterkeren....................så ikke de vibrasjonene blir overført til forsterkeren og alle de printkort loddede komponentene og lodde punktene blir belastet unødvendig mye pga vibrasjoner.
    Vibrasjonene i forhold til loddepunkter som utsettes for en oppvarming og avkjøling er det verste. Glem magnetisme på dette nivået.

Kjøp deg et TV-veggfeste, riktig dimensjonert, og plasser anlegget på det. Plasser gjerne subwoofer under dette igjen. Bedre løsning kan du ikke velge for å unngå "overført" støy.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede støtdempende puter(kjøpt på eltek). Men jeg tror Flageborgs tips om tv-veggfeste er det som blir utfallet.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tror nok ikke det byr på problemer. Dersom du er i tvil angående magnetisme, så tar vel en tynn blyplate knekken på det problemet.
    En blyplate vil ikke hjelpe mot magnetisme, det er kun jern som stopper magnetisme.
    Magnetiske skjermet høyttalere er enten skjermet ved at de har en kopp av jern rundt magneten eller en ekstra magnet som kansellerer den magnetiske strålingen fra den "aktive" magneten.

For å skjerme enkelt på egenhånd kan man bruke en metallplate som lar seg påvirke av magnetisme, legge denne imellom det som er magnetisk og det du vil skjerme. Dette funker meget bra, brukte selv deler av dekselet fra en gammel videospiller mellom en magnetisk høyttaler jeg brukte som senter og videomonitoren min. Hadde dette oppsettet i flere år uten at det ble noe misfarging på skjermen. Uten plate så gikk det ikke :grin:

Jeg hadde også store mengder blyplater tilgjengelig på dette tidspunkt og de hjalp ingenting, fysikk læreren jeg hadde på videregående mente også at bly skulle stoppe dette men der hadde han ikke gjort leksa si gitt hehe

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    For å skjerme enkelt på egenhånd kan man bruke en metallplate som lar seg påvirke av magnetisme, legge denne imellom det som er magnetisk og det du vil skjerme. Dette funker meget bra, brukte selv deler av dekselet fra en gammel videospiller mellom en magnetisk høyttaler jeg brukte som senter og videomonitoren min. Hadde dette oppsettet i flere år uten at det ble noe misfarging på skjermen. Uten plate så gikk det ikke :grin:

Jeg hadde også store mengder blyplater tilgjengelig på dette tidspunkt og de hjalp ingenting, fysikk læreren jeg hadde på videregående mente også at bly skulle stoppe dette men der hadde han ikke gjort leksa si gitt hehe
    Snakket med en "magnetekspert" og han kom fram til det samme. Så var det bare å skaffe seg en jernplate da..
    Kansje bunnen på Denon avr 3805 er av jern? Da vil jo problemet være eliminert. Her krevast det eksperimentering!

Takker og bukker for råd og tips.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare å smekke på en liten kjøleskapsmagnet på bunnplata, sitter den fast så vil plata også stoppe magnetisme fra sub'en ;-)

som sagt så har jeg brukt deler av et deksel fra en videospiller med stort hell, plata var like stor som toppen av monitoren høyttaleren stod på og høyttaleren var meget magnetisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •