Hjelp til bilde mellom receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer mrgood sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til bilde mellom receiver

Hei.

Trenger litt hjelp her.
    Jeg kører bilde fra DVD mellom min receiver til min projektor ( S-vhs ), men ønsker også å kjøre fra min parabol tuner, kjører fra scart med overgang til S-vhs
    Men dette bilde blir sort hvitt :cry:

Har noen av dere noen tips ?

Mitt oppsett :

Receiver : Sony str-db1080
    DVD : Sony dvp-ns705v
    Tuner : Nokia Mediamaster 9902 s
    Projektor : Infocus x1

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker to kabler med ulik signal vei.
    Om du bruker S-Video til Scart på tuner er signalt på disse ofte beregnet å gå en vei. Kabelen er enten en S-Video til scart eller Scart til S-Video det er ikke de samme. Har du blandet S-video og komposit kan det gi problemer.

Feilen kan rettes ved å bytte en av kablene.
    Skriv gjerne hvilke kabler du bruker mellom de ulike enhetene.

Newcomer mrgood sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg bruker en scart fra tuner til en scarthub, i scarthuben bruker jeg en overgang som jeg kjøpte på expert (husker ikke merket) denne scart overgangen har s-vhs, den gule,røde og hvit. man kan også slå over en bryter for inn/ut på denne overgangen. s-vhs kabelen er uten merke.

hjalp dette noe ?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tuner sender ikke ut S-video signaler, kunn RGB og kompositt (gul video ledning). Jeg tror kanskje det kan være tilfelle hos deg også. Dvs at du ikke klarer å få signaler ved bruk av S-video kabel da jeg tror at denne kunn kan sende S-video signaler. Det jeg tror du må gjøre i ditt tilfelle er at du må bruke en gul video kabel mellom switchen din og projektoren din.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen lenker...

Sitat Opprinnelig postet av mrgood
    Hei

Jeg bruker en scart fra tuner til en scarthub, i scarthuben bruker jeg en overgang som jeg kjøpte på expert (husker ikke merket) denne scart overgangen har s-vhs, den gule,røde og hvit. man kan også slå over en bryter for inn/ut på denne overgangen. s-vhs kabelen er uten merke.

hjalp dette noe ?
    Dumt spørsmål: Har du forsøkt å slå over inn/ut-bryteren? :wink:

Tror likevel at problemet ligger i ulike ut-formater. Sjekk innstillingene i tuneren din. Lurer du på hva de ulike formatene er for noe? Sjekk her:
    1. Which Connector?
    2. Video signal formats explained (pdf)

Hvis for eksempel tuneren din sender RGB vil det kunne skape morsomme signaler kjørt inn i s-video. Da bør du kanskje bruke kompositt istedet...

OPPDATERING: Hvis dere leser pdf-dokumentet under link nr 2 ovenfor, vil dere se at Scart-standarden bruker samme pinne for Kompositt-video som for s-video svart/hvitt(Y) signal. Dette tyder på at det fra tuneren sendes et kompositt-signal som gir svart/hvitt bilde i en s-video inngang. Høres dette fornuftig ut? :shock:

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrgood
    Hei

hjalp dette noe ?
    Jeg har også noe scart overganger med composit, S-Video og L/R lyd. Fikk det ikke til å virke sammen med Monster S-Video til Scart på TV ble bare svart/hvit. Måtte kjøpe en ny S-Video -> Scart ferdig fra Monster.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tenk på en ting gutter, hvis ikke tuneren sender ut S-video, så kan dere ikke bruke s-video kabel i forbindelsen. Jeg mener å tro at en S-video kabel kunn kan sende S-video (s-vhs) signaler. En scart kabel kan derimot sende video, s-video og RGB signaler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problemer å sende komposit gjennom S-Video kabel. RGB går ikke, men det går heller ikke an å "upsample" komposit eller S-Video til RGB eller komponent uten utsyr som gjør dette. Blander man inn S-Video blir det ikke bedre, selv om scart kan sende RGB.

Jeg ønsker å ha video signalet sammen med lyden når jeg veger kilde på forsterkeren. Derfor benytter jeg ikke scart(RGB). Jeg kan få litt bedre farger med scart direkte fra DVD-spiller til TV, men jeg bruker ikke det nå. Dessuten tar bare AV2/3 S-Video, AV2 +RGB og AV1/2/3 er komposit.

Denon Av-receivere (noen) har upsampler/omformer av bilde signal. Sender alt ut på komponent, S-Video og komposit uansett inn signal.

Om tuneren sender RGB over scart (no som ikke er sikkert) bør stå på baksiden. Det er ikke enbetydende med RGB fordi det er scart.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk innstillingene i paraboltuneren, de fleste har en meny hvor man velger om man vil ha S-video eller kompositt ut fra scart'en(e). Den står vanligvis innstilt på kompositt som standardinnstilling, og da blir bildet svart-hvitt.

Hvis man bruker en inn-kabel ut eller har satt ut/inn-bryteren i feil stilling, vil man ikke få svart-hvitt, men kun svart...

-Audun

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem med å få brukbart fargebilde fra sat.receiver gjennom receiver og til projektor. bruker bare en scart/s-video adapteri sat'en av samme type som dere nevner, tror jeg.

fikk det til å funke på denne måtenklippet fra et annet innlegg:
    på min dekoder(og Jolly sin også), måtte det litt triksing til..

det er 2 scart porter, ikke sant?
    en tv ut, og en video ut.
    tv ut porten går ikke, tipper TVer har en litt annen måte å motta signalet på, og en projektor leser bare videosignaler. altså må videoporten brukes.
    problemet kommer når man skal velge hva videoporten skal sende slags signal.. har man ikk noe koblet inn på porten, switcher den nemlig bort fra valget man har angitt.. altså, det man gjør er å plugge en kabel fra tvut til en tv, og en scartledning fra video ut porten, denne kan godt bare henge løst. så gjør man de valg man trenger i menyen før å kunne sende s-videosignal fra videoporten, hos meg har jeg valgt RGB, og bruker scart/s-video adapter. så går man tilbake til vanlig tv-bilde, og da skal innstillingene være gjeldende. dekoderen tror nå den er klar for VHS opptak. så slår du den over i standby, og bytter om scartene. videout til proj, og tv ut-henge løst.. så skal det funke. bildet vil virke litt rødt, så det må justeres litt på farger, det er fordi dekoderen øker rødfargen til video-opptak for å få det til å se bedre ut.. vanlige vhs opptak kan bli litt bleke.. si fra om det funker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •