Hjelp en uerfaren sub-bygger!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en uerfaren sub-bygger!

Hei!

Var på Biltema og snuste rundt litt i dag, da jeg plutselig fant ut at jeg ville bygge meg en sub (IDIOTI!!!).

Fra før av har jeg en 100 X 5 Kenwood forsterker (KRF-V5050D) med utgang for subwoofer.
    På denne forsterkeren kjører jeg et par Dantax P3000 (10").

Jeg pratet med en fyr der, og til slutt kjøpte jeg en Competition 12" til 600,-.
    Effekt i RMS er 200W, og impedansen er 4 Ohm.

Jeg tenkte å lage en trykkasse (eller hva det enn heter) - uten slikt rør ihvertfall!

Da jeg kom hjem googlet jeg litt og fant ut at jeg ikke akkurat hadde gjort det beste kjøpet - i forhold til kunnskap og forsterker :-x

Jeg kjøpte også en slik koplingsboks, men fella heller - jeg visste ikke at man trengte så mye mer ops:

Da er sprøsmålet mitt: kan jeg kjøre denne fra en av de andre utgangene og bare kjøpe meg et delefilter (bruker jo bare to av de fem utgangene) eller må jeg kjøpe en ekstra forsterker som jeg kompler i sub-utgangen? I såfall: noen tips til kjøp av forsterker?

Kom også over et annet problem: elementet er jo 4 Ohm, forsterkeren 6 - 16. Vil dette problemet forsvinne med kjøp av ekstra forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle svar mottas med takk, asså! :grin:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du skal spille av stereo, så da kan du vel etter min meningbruke en av kanalene til suben, forutsatt at du kan sette forsterkeren til stereo i alle kanaler(pleier å hete All Stereo eller noe slikt).

Da må du ha et passivt lavpassfilter, det kan sikkert skaffes et ferdigbygd på Eltek,ljudia kanskje biltema også?

Det kan være et problem at elementet er 4ohm og forsterkeren er oppgitt til å takle 6-8 ohm, men det kan også funke helt fint. Om forsterkeren er oppgitt til 100W i 8ohm, gir den da 200W i 4ohm (i teorien i hvertfall), bare til opplysning.

Alternativet er en sub forsterker beregnet for innebyging i suben. Denne forsterkeren har i også innebygd aktivt delefilter så du kan justere frekvensområdet suben skal jobbe i.
    Slike får du kjøpt i forskjellige størrelser hos Eltek og Ljudia.

Det positive er at lukket kasse er det enkleste å bygge å få til et bra resultat på. Det er viktig at du finner ut hvor mange liter kassa bør være i forhold til hva slags element du har.

Bare spør om du lurer på noe mere, er ikke noe ekspert,men kan prøve å svare så godt jeg kan. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar, takk!

Det med all stereo vet jeg ikke, men forsterkeren er (etter det jeg kan se) på 100 W X 5 i 6 Ohm.

Jeg føler kanskje at dette er litt lite, og at det kan være lurt å heller kjøpe en slik forsterker med innebygget delefilter.

Hva mener du/dere om det? Er ikke en slik 12" hard å drive for en standard
    forsterker?

Setter forresten ikke så veldig høye krav - men det er jo moro om det spiller litt bra!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør hos Eltek.

De har gode elementer til lukkede kasser (trykkaser) som freks: Peerles XLS med flere..

Forsterker Hypex hs 500. 750 watt RMS i 4 ohm.

Leter du litt kan du også finne "vanlige" forsterkere som er laget for og drive subwoofere. De har også Delefilter, fase og volumkontroll m.m

NB ! Enkelte forsterkere for active subber kommer i 2 deler.

Tegnet, regnet og planla en heftig dobbel 12" kasse selv jeg.
    Total Kostnaden endte opp på over 14.000 kr bare i deler... :-O
    Drøyer prosektet litt til jeg har råd til det.

Eltek har katalog som kan bestilles gratis... der står det hvilke elementer som passer for lukket kasse og litt om liter på kasse o.s.v. Større kasse gir lavere frekvenser. Et lite tips er en kasse med "slave" element... ;-)

Husk og dempe kassen godt og gjøre den luftett og du er i gang.

lykke til

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Det kan være et problem at elementet er 4ohm og forsterkeren er oppgitt til å takle 6-8 ohm, men det kan også funke helt fint. Om forsterkeren er oppgitt til 100W i 8ohm, gir den da 200W i 4ohm (i teorien i hvertfall)...
    For det første er det nominell impedans det er snakk om. Og de fleste vet at nominell impedans ikke er til å stole på siden impedansen skifter fra frekvens til frekvens. Og for det andre skal forsterkeren i teorien gi 100W i 8ohm og 200W i 4ohm, men jeg tviler sterkt på at den kan gi 200W i 4ohm..
    btw: jeg brukte 4ohm høyttalere på en gammel yamaha som det sto akkurat samme shitten om impedans på..
    Man får håpe at elementet ikke har en ujevn impedanskurve'

Til trådstarter
    Lukket kasse burde funke best tror jeg, men da må du få den lufttett. Du kan skaffe en billig monoblokk da :P
    Men personlig ville jeg styrt langt unna Biltema...

Lignende tråder

1. Hjelp hjelp hva har skjedd????
    By ~Chriz~ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 07-30-2005, 23:07
  2. HJELP HJELP (projektor som TV)
    By pondus84 in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 03-14-2005, 20:16
  3. Hjelp til valg
    By Frodo in forum Generell HTPC
    Svar: 2