Best Kinolyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52

Tråd: Best Kinolyd

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best Kinolyd

En ting jeg har lurt på en stund, hva må man ha for å ha den bestekinolyden?
    Er det Denon eller Pioneer sine flaggskip med avanserte romorreksjoner, eller er det Rotel sin prossesor? Hvis man har et eget rom til bare film og aldri musikk, og er ute etter det aller beste valget, hvordan eller hvilken forsterker(e) trenger man da??

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trenger man den kombinasjonen av utstyr(viktig), rom og sitteplass(sofa/stol) som passer best for akurat deg.

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på hvilket utstyr som gir den beste kinolyden, siden smaken er så varierende fra person til person. Det er nå i allefall min mening. Jeg mener også det er viktig å finne den rette kombinasjonen av utsyr for akurat deg. Det er jo ikke sikkert det blir bra, bare av å plukke ut det såkalte beste av det beste, og putte dette sammen (hvis du skjønner hva jeg sikter til her nå :wink: ).

Nei, det finnes så mange meninger om dette.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... det tenkte jeg ikke på, skjønner godt hva du mener, og alt det du sier er viktig. Men å få mest mulig korrekt kinolyd? hva må man se etter da? Jeg liker Harman/kardon veldig godt, og hvis jeg kjøper toppmodellen, vil jeg sikkert få veldig bra lyd, men da kommer det sikkert kanskje noen å sier at Kinolyden i Rotel Rsp 1098, (eller hva den heter) Er mye bedre kino... Noen andre som kan si noe om dette her?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 sinnssyke effekttrinn, matet av hver sin analoge buffer som igjen drives av et proffesjonelt multikanals PC/MAC-oppsett. Skal man ha det råeste lydmessig finnes det ingen receiver, og ingen produkter fra for eksempel Rotel som yter noe i nærheten av rettferd.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro at Pioneers toppmodell (VSA-AX10Ai) i kombinasjon med Rotel effektforsterker (for eksempel RMB-1095) må vel være bra.

Noe som burde rocke er vel en AX10i som forforsterker som mater 2 stk. 1095 som bi-ampes på et brukbart 5.1 surround-anlegg.

Men jeg skulle nok tro at ved lav til normal lyttenivå er det nok ikke mye som slår toppmodellene til Pinoneer, Denon og Yamaha.

Har sans for romkorreksjon-systemer og digital signalbehandling.

Nå er jeg den typen som har lyttet til anlegg til over kr 200.000 og spurt demo-gubben om han ikke kan vri opp litt bass og diskant på anlegget...... Anlegget hørtes veldig bra ut på høyt volum, men på lav til normal lyttenivå liker jeg lyden hjemme mye bedre - har romkorrigert sub..........

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsom sak

Denne er jo morsom.. http://www.lexicon.com/products/overview.asp?ID=1
    Lexicon MC-12. Slenge på 5, eller fler, forsterker kanaler så burde det bli bra.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    7 sinnssyke effekttrinn, matet av hver sin analoge buffer som igjen drives av et proffesjonelt multikanals PC/MAC-oppsett. Skal man ha det råeste lydmessig finnes det ingen receiver, og ingen produkter fra for eksempel Rotel som yter noe i nærheten av rettferd.
    Nå var det jo spørsmål om blandt annet romkorreksjon fra trådstarter. Da er det mange receivere på markedet i dag som gjør en MYE bedre jobb enn løsningen du skisserer Snicker-is. Garantert mye billigere blir det i hvert fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av la2ona
    Denne er jo morsom.. http://www.lexicon.com/products/overview.asp?ID=1
    Lexicon MC-12. Slenge på 5, eller fler, forsterker kanaler så burde det bli bra.
    Lexicon produktene har alt for dårlig bassmanagement til at de er brukbare i et litt avansert oppsett. Ser du etter noe skikkelig gromt (i den prisklassen) så kikk heller på Meridian, G68 for eksempel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Er det Denon eller Pioneer sine flaggskip med avanserte romorreksjoner, eller er det Rotel sin prossesor? Hvis man har et eget rom til bare film og aldri musikk, og er ute etter det aller beste valget, hvordan eller hvilken forsterker(e) trenger man da??
    Det finnes ingen Rotel produkter med romkorreksjon, kikk på Denon, Yamaha og eventuelt Pioneer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper ikke om du bruker 3 millioner på anlegg hvis rommet er ræva.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Hjelper ikke om du bruker 3 millioner på anlegg hvis rommet er ræva.
    Det er faktisk ganske viktig at rommet er tilpasset til kinobruk.
    Løse gjenstander, og alt som kan "dirre" bør jo bort fra et sånt rom.
    Når subben jobber i høygir, og eksplosjonene tar tak i hele lokalet, er det jo ganske irriterende når glassdørene i vitrineskapet, og støpegjernsovnen i kroken står og rister.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør ha et så bra rom at man ikke trenger å tenke på romkorreksjon om man skal ha den beste kinolyden. Videre kan man, om man ønsker romkorreksjon, korrigere hver kanal digitalt ved hjelp av en PC med samme logaritmer som brukes i blant andre TacT. Receivere har ikke skikkelig romkorreksjon men bare en equliser, samt individuell nivå og fase for hver kanal. Et effektivt romkorreksjonssystem skal derimot jobbe variabelt i tidsdomenet for å kompensere for en del effekter som kan oppstå. Men fortsatt kan man korrigere så mye man orker, det skjer bare i signalveien og kan ikke korrigere for feil som skjer i det 3-dimmensjonale rommet.

Som tidligere nevnt: "romkorreksjon" i receivere brukes i praksis som høyttalerkorreksjon og korrigerer de største feilene i høyttalernes frekvensgang. Dersom man korrigerer for rommets svakheter blir det mindre liv og realisme i musikken (og selvsagt kinolyden).

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder romkoreksjon, så er vel den beste måten å gjøre det på å forandre fysisk på rommet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo sikker også det enkleste.......................:shock:

Hvor mange ganger tror du at du ender opp med å bygge om rommet, før du er helt fornøyd? Det høres ikke bare litt slitsomt ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... det tenkte jeg ikke på, skjønner godt hva du mener, og alt det du sier er viktig. Men å få mest mulig korrekt kinolyd? hva må man se etter da? Jeg liker Harman/kardon veldig godt, og hvis jeg kjøper toppmodellen, vil jeg sikkert få veldig bra lyd, men da kommer det sikkert kanskje noen å sier at Kinolyden i Rotel Rsp 1098, (eller hva den heter) Er mye bedre kino... Noen andre som kan si noe om dette her?
    Om noen andre sier at noe annet er bedre mener de egentlig at de synes selv det er bedre. det er individuelt. Det er fullt lovlig og mulig å synes at en ghettoblaster fra Elkjøp låter bedre enn et Meridian-oppsett. (selv om det er meeeget lite sannsynlig. )

Skal du kjøpe det beste, og være noenlunde gardert, må du ut på lytterunde, og høre så mye utstyr du bare klarer. Allikevel kan det tenkes at det finnes utstyr der ute som vil tiltale deg mer enn det du ender opp med. Hva andre synes låter bra angår da egentlig ikke deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør også tenke på hva slags forsterker som gir god lyd sammen med høyttalerne dine. Ingen vits å bruke mye penger på forsterker/reciver, som ikke spiller bra sammen med dine høyttalere. Hvem kjøper vel meridian til cv? Ville heller se på løsninger med H/K eller andre merker, som vanligvis spiller bra sammen med cv. Og som ikke koster flesk. Selv liker jeg å kombinere med forforsterker og effektforsterkere. En å kjøpe en reciver med masse falskwatt.

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott

å se en meningsfull diskusjon om hvilken reciver som gir mest nøyaktig kinolyd.
    Selv er jeg av den oppfatningen at det er helheten som skaper lyden.
    Alt fra DVD, til elementene i høyttalerene samt, rommets oppbygging, innehar potensiale både til å skape et bra eller dårlig lydbilde.
    Man kan også, som foreslått i denne tråden, finne et anlegg som høres fantastisk ut i et lytterom, bare for å finne ut at det ikke fungere i det 8kvm rommet du skal ha det inn i.

Det beste er vel kanskje prøv og feil metoden, samt å slutte når en synes det låter bra. Det er nemlig DU som skal like det.
    Så vente med oppgraderinger til man får "drømmen" knust når en hører noe som lyder vesentlig bedre......

OG. Lytt til tips og råd når det gjelder tweaks etc.

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pps

Når du synes det lydser bra, inviter noen som er interessert.
    Da vil du garantert få forskjellige tilbakemeldinger.
    Det hele er ganske frustrerende.........

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine dog, med andres meninger, er at de forhåpentligvis (dersom de kommer fra hjertet) kan bidra med noe konstruktivt.

Man blir fort vant til små lydforandringer/-forbedringer, og etter hvert havner du kanskje litt ute på vidda - faktisk.

På den annen side; dersom du liker godt det du hører - da er jo lykken egentlig funnet, ikke sant?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode svar her. Har vært på ferie så har ikke kunne følge med i denne tråden! Men som dere sier så er det nok det beste å gå rundt å lytte!

Og for å gjøre en ting klart så hadde jeg ikke planer om å kombinere dyr elektronikk med cv. Jeg er/var bare interessert iå finne ut om hva som gir best kino lyd. Men det blir vel et evig spørsmål siden folk har forskjellige meninger om lyd. Men Jeg tenker hvertfall nå at en effekt/prossesor løsning, med noe pc/kalibrerings systemer gjør sikkert mye bra!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •