Hva blir H/K-watt på Yamahask? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til en viss grad kan man jo det, ettersom strømforsyninga er ganske avgjørende for en forsterker, jo mere strømforsyning jo mere vekt og sannsynligvis mere power

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å se seg blind på dette ene parameteret alene blir feil det og selv om det er betydningsfullt.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det er mange ting som spiller inn når det gjelder valg av forsterker. Det hadde jo vært greit om man kunne sammenlikne forskjellige merker ved å lese oppgitte data, men sånn er det jo ikke dessverre.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den største forskjellen er lydfilosofien til den enkelte. H/K vil fremstå som mer rocket en f. eks Yamaha og Arcam. Det er et spm om smak og behag, slik at den enkelte får bestemme hva som er riktig for sitt bruk. Noen liker Volvo og noen liker Ford. Noen liker brunt brennevin og andre blankt. Uansett så går man ikke feil, hvis man stoler på sine egne preferanser.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Mitt inntrykk etter å ha lest Hemmabio i noen år er at nesten alle receivere leverer det de skal i 8ohm, ganske mange også i 4ohm, men i 2ohm er det ikke så mange som henger med lengre.
    Ingen seriøse høyttalerkonstruksjoner har en impedanskurve som bånner under 2 ohms området. THX godkjente høyttalere feks må ha en minimums impedans på 3,2 ohm. Og THX godkjente forsterkere er kraftige nok til å drive høyttalerne til referansenivået (innen for den aktuelle romstørrelsen som sertifiseringen gjelder for).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Jada, det er mange ting som spiller inn når det gjelder valg av forsterker. Det hadde jo vært greit om man kunne sammenlikne forskjellige merker ved å lese oppgitte data, men sånn er det jo ikke dessverre.
    Neivel, hva slags "ytelse" er relevant i en effektforsterker bortsett fra målinger av effekt, forvregning, etc da?

Så lenge effektforsterkere ikke drives til klipping så er det så vidt meg bekjent bare anekdotiske "bevis" på at det er noen utpreget hørbar forskjell i lyden i moderne transistorforsterkere...

Det er gjort flere forsøk der selvutnevnte audiofile ikke kan skille mellom en billig integrert reciever til et par hundre dollar og et dyrt high-end produkt med astronomisk pris.

Den soniske karakteristikken til ulike merker er nok langt mer identisk enn det man kan få inntrykk av gjennom tester i den kulørte pressen eller gjennom den kreative markedsføringen til produsentene.

Så lenge man vet identiteten til det produktet man hører på så lytter man ikke bare med ørene. Så får hver enkelt velge enten en feinschmecker holdning der selv fargen på høyttalerkabelen betyr noe eller et noe mer realistisk syn på ytelsen til A/V-produkter...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg tror den største forskjellen er lydfilosofien til den enkelte. H/K vil fremstå som mer rocket en f. eks Yamaha og Arcam.
    Hvis det er såpass utpregede forskjeller i lyden så antyder det vel at frekvensgangen ikke akkurat er flat...

Det er et spm om smak og behag, slik at den enkelte får bestemme hva som er riktig for sitt bruk. Noen liker Volvo og noen liker Ford.
    Men hvis man er opptatt av hva man får for pengene så burde man kanskje interessere seg mer for kollisjonssikkerheten (gjennom krasjtester og innsamlede data fra virkelige kollisjoner), økonomi og driftssikkerhet (tall som sammles inn fra NAF, ADAC et all). Og ikke av fargen på lakken, merkeloyalitet eller en kuul spoiler...

Noen liker brunt brennevin og andre blankt.
    Begge kan gi deg en grusom bakrus.

Uansett så går man ikke feil, hvis man stoler på sine egne preferanser.
    Det er klart at dersom ens merkepreferanse ligger hos feks H/K så blir man ikke fornøyd med en Pioneer. Har lite eller ingen ting med selve lyden å gjøre...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i allefall forstått det som de ønsker å stå frem som rocket, men om de klarer å gjøre det er jo en annen sak... Ellers er jeg enig i mange av betraktningene dine Esp1

H/K er i allefall flinke til å øke prisen ved modelskifte! Så det er da enkelte som er villige til å betale for H/K sine produkter

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Ingen seriøse høyttalerkonstruksjoner har en impedanskurve som bånner under 2 ohms området. THX godkjente høyttalere feks må ha en minimums impedans på 3,2 ohm. Og THX godkjente forsterkere er kraftige nok til å drive høyttalerne til referansenivået (innen for den aktuelle romstørrelsen som sertifiseringen gjelder for).
    Ned under 2ohm har jeg ikke sett så altfor ofte, ned mot 2 ohm er derimot ikke uvanlig.

Og der ligger så problemet med at effekt oppgis i ved 8ohm, når impedansekurven for svært mange høytalere daler ned mot/under 3 ohm i bassområdet som også krever mest effekt.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at ingen høyttalere forblir 8 ohm når man kjører musikk, da endrer denne seg hele tida, og noen høyttalere kan i enkelte tilfeller gå under 3-4 ohm og dette kan knekke en strøm svak forsterker.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Neivel, hva slags "ytelse" er relevant i en effektforsterker bortsett fra målinger av effekt, forvregning, etc da?

Så lenge effektforsterkere ikke drives til klipping så er det så vidt meg bekjent bare anekdotiske "bevis" på at det er noen utpreget hørbar forskjell i lyden i moderne transistorforsterkere...

Det er gjort flere forsøk der selvutnevnte audiofile ikke kan skille mellom en billig integrert reciever til et par hundre dollar og et dyrt high-end produkt med astronomisk pris.

Den soniske karakteristikken til ulike merker er nok langt mer identisk enn det man kan få inntrykk av gjennom tester i den kulørte pressen eller gjennom den kreative markedsføringen til produsentene.

Så lenge man vet identiteten til det produktet man hører på så lytter man ikke bare med ørene. Så får hver enkelt velge enten en feinschmecker holdning der selv fargen på høyttalerkabelen betyr noe eller et noe mer realistisk syn på ytelsen til A/V-produkter...
    Når det gjelder forskjellen mellom H/K og den Yamaharecieveren jeg pratet om, så er det to forskjellige oppsett. Sånn sett blir det kanskje litt feil å favorisere den ene i forhold til den andre.

Det virker som du snakker om rene effektforsterkere, eller tenker du på recievere? Jeg hadde reciever i tankene, med alle de mulighetene disse gir. Når du spør om hvilken ytelse som er relevant, så er jo effekt absolutt relevant, men ikke noe man kan ta som god fisk dessverre. Til det er det for mange måter å oppgi denne effekten på.

Jeg har ikke sett noen blindtester som viser dette, men det stemmer sikkert. Kommer nok litt an på hvilket oppsett som brukes, enkelte komponenter krever mer enn andre. Det er jo greit for oss som ikke akkurat er i high-end klassen sånn sett. ;-) Men, det er jo folk som tester ut forskjellige forsterkere i sine oppsett, bl.a. her på forumet. Vil absolutt tro de hører forskjell på produktene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at noen tester disse produktene slik en link tidligere i tråden viser til. Denne testen avslører også at det ikke bare er strømforsyningen alene som betyr noe, men også kondensatorene som i kortere øyeblikk kan gi høy effekt.

Hvis noen har flere slike tester å vise til hadde det vært interessant for meg. Jeg startet tråden nettopp fordi det er vanskelig å sammenligne produkter når alle tester på forskjellige måter.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mulig å låne med seg begge disse en helg og teste selv? Du som bor i Oslo bor jo da gunstig til sånn sett, med forhandlere av begge noenlunde på samme sted.

Hadde forøvrig ikke vært redd for at H/K sine watt blir for pinglete, som du begynte med, men smaken er som baken.

Akkurat den RX-V2400 er vel gått ut av produksjon nå.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mere interessert på generellt grunnlag for å kunne vurdere hva slags forsterkere jeg kan vurdere til forskjellige typer høyttalere. Jeg har verken forsterker eller høyttalere og ønsker å høre dette sammen før jeg kjøper. For øyeblikket er jeg mest interessert i høyttalere fra System Audio og kan få hørt dem med Marantz eller H/K. Hificenter fører ikke Yamaha og da kan det bli vanskelig å få vurdert denne mot høyttalerpakken.

Jeg vet RX-V2400 er erstattet av RX-V2500 (som igjen blir erstattet av RX-V4600). Likevel er RX-V1500 og RX-V2500 sammenlignbare med effekten til RX-V2400.

Ifht. det jeg har lært så langt skal System Audio være forholdsvis lettdrevne høyttalere. Dvs at de ikke varierer så veldig i motstand og at de fleste receivere av en viss kvalitet klarer å drive disse. Derfor er det neppe nødvendig med en så strømsterk receiver som H/K. Marantz SR-5500 skal være kraftig nok og skal spille musikk bedre enn H/K (avhengig av hva slags musikk en spiller selvsagt ) samtidig som den gir nok guff til hjemmekino.

Du har rett i at alt bør testes, men det er ikke lett å finne frem i jungelen av hva som bør testes og hva som ikke er verdt bryet å teste. Det er derfor jeg er interessert i å vite mest mulig om hvordan en skal vurdere forsterkere.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se på flere ting:
    -vekt. unøyaktig, men grovskiller asia-møkk fra bedre saker.
    -strømforsyning. Yamaha oppgir ikke dette (hvorfor ikke?), men de oppgir max forbruk i effekt. Regnet litt på det og kom fram til at Yamaha sin toppmodell leverer rundt 25 ampere, altså det samme som H/K sin grunnmodell, AVR135). Strøm er essensielt, og en forsterker kan ikke generere flere watt enn det som kommer inn. Dessuten går ca 40% med til varmetap og drift av forsterkerens andre komponenter. Sjekk strømforbruk på Yamaha, trekk fra 40% og se hvor mye effekt som er igjen til kanalene. Så på det en gang for moro skyld, yamaha sin toppmodell på 7x300 watt hadde et maxforbruk på ca 1000w om jeg ikke tok feil. Sjarmerende å si at den er 7x300w da, ettersom strømforsyninga da skulle ha trukket nærmere 4000w...
    Sammenlignbart sjekket jeg HK635 som koster en brøkdel av Yamaha-toppmodellen. Den har 1000w inn (50 ampere) og lever 7x75 ut. Altså ca 50% går til effekt, og enda er 50% igjen på varmetap og diverse.. dette regnestykket går opp.

Klarte ikke å dy meg en gang og måtte spørre en person som solgte Yamaha, han jeg spurte var elektriker og mente hardnakka at watt inn ikke var det samme som watt ut. Hørt på maken..

Oppdatert: en kompis har SA1750. De er lettdrevne med tanke på å spille greit, men hvis man har mye krefter på de så spiller de pokkers så villt! Testet dem med min Primare A30.1, og det var ikke måte på hvor mye de ville gi da.. jeg trodde også at 4" elementer gav seg fort, men jeg var mildt sagt overrasket over slaglengden og kontrollen når de fikk mye strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og nå kom jeg på enda en ting man bør se på når det gjelder forsterkere. Bass cubes! Dette brukes mye i svenske hifiblader, men av en eller annen grunn aldri brukt i Norge. Søk opp bass cubes på nettet og studèr! Den perfekte basscube er rektangulær, altså at forsterkeren yter jevnt i alle frekvensområder og uansett motstand. I praksis umulig, men mange har rimelig jevne basscubes. Kontakt de forskjellige produsentene og spør etter det. Ettersom jeg vet, så er det en uavhengig organisasjon som tester og produserer basscubene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    -strømforsyning. Yamaha oppgir ikke dette (hvorfor ikke?), men de oppgir max forbruk i effekt. Regnet litt på det og kom fram til at Yamaha sin toppmodell leverer rundt 25 ampere, altså det samme som H/K sin grunnmodell, AVR135). Strøm er essensielt, og en forsterker kan ikke generere flere watt enn det som kommer inn. Dessuten går ca 40% med til varmetap og drift av forsterkerens andre komponenter. Sjekk strømforbruk på Yamaha, trekk fra 40% og se hvor mye effekt som er igjen til kanalene.
    Det kan se ut som om du ikke har lest så mye av det som er skrevet før i denne tråden.

Poenget er nettopp at en IKKE skal se blindt på watt bak på et power supply. Du får ikke mere watt ut enn det går inn, men kondensatorbankene i et power supply kan fint lades opp over litt tid for så å lade ut igjen på kortere tid. Derfor betyr kondensatorbankene svært mye for peak effekt.

Hvis du også ser de testene det er linket til tidligere i tråden ser du at feks Yamaha RX-V2400 fint kan måle seg med (og faktisk overgår på enkelte punkter) H/K 630.

Noe av "problemet" til H/K er at de er så fiksert på maks effekt på alle kanaler samtidig, noe som aldri skjer i praksis.

Ikke tro at jeg på noen måte hetser H/K. Vurderer å handle H/K 635 nettopp fordi den er strømsterk, og fordi den har fått gode kritikker både til film og musikk (kanskje ikke for hyperaudiofile, men likevel).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Du kan se på flere ting:
    -vekt. unøyaktig, men grovskiller asia-møkk fra bedre saker.
    -strømforsyning. Yamaha oppgir ikke dette (hvorfor ikke?), men de oppgir max forbruk i effekt. Regnet litt på det og kom fram til at Yamaha sin toppmodell leverer rundt 25 ampere, altså det samme som H/K sin grunnmodell, AVR135). Strøm er essensielt, og en forsterker kan ikke generere flere watt enn det som kommer inn. Dessuten går ca 40% med til varmetap og drift av forsterkerens andre komponenter. Sjekk strømforbruk på Yamaha, trekk fra 40% og se hvor mye effekt som er igjen til kanalene. Så på det en gang for moro skyld, yamaha sin toppmodell på 7x300 watt hadde et maxforbruk på ca 1000w om jeg ikke tok feil. Sjarmerende å si at den er 7x300w da, ettersom strømforsyninga da skulle ha trukket nærmere 4000w...
    Sammenlignbart sjekket jeg HK635 som koster en brøkdel av Yamaha-toppmodellen. Den har 1000w inn (50 ampere) og lever 7x75 ut. Altså ca 50% går til effekt, og enda er 50% igjen på varmetap og diverse.. dette regnestykket går opp.
    Har du i det hele tatt lest denne tråden? Det virker ikke slik. Du er nok et eksempel på noen som svelger H/K propagandaen rått. Om H/K oppgir hva strømforsyningen maks trekker og Yamaha og de andre oppgir hva strømforsyningen med middels forbruk trekker så betyr ikke det at H/K er kraftigere. Det blir som om at Ferrari oppgir toppfarten i 1 gir, mens Volvo oppgir toppfarten i 5 gir. Ferrarien er raskest uansett om at Volvo hevder at 550Hk og kun 100 km/t i toppfart på 1. gir ikke henger på greip.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare skummet tråden tidligere ja, men basskuber er fortsatt en nyttig studie i en forsterkers strømegenskaper. Og det er det som en overskriften i denne tråden... watt vs. watt.
    Var vel ganske frampå i mine uttalelser, men jeg har en forkjærlighet for mye tilgjengelig strøm, og den herlige kontrollen det gir.

Men for å hive litt mer ved på bålet..
    RX-V1500 oppgis til å ha et strømforbruk på 500w, samt å være på 7x120w. De lærde strides ikke om at en god del går med til varme, og at vi dermed sitter igjen med ca 300w. La oss si at vi kun kjører fem kanaler, og ved å bruke H/Ks regnemåte vil vi da se at denne forsterkeren yter 5x60w. Selvfølgelig forutsatt at Yamahas oppgitte strømforbruk er max. Men det vil jo i realiteten aldri være max utladning på samtlige kanaler, så at man kan komme opp i 120w på frontene er jo ikke rent umulig. Videre blir det jo da "feil" å si at en forsterker yter 7x120w. Det er jo en kjent sak at produsenter av billige noname-produkter måler peak-effekt på èn kanal i et brøkdelssekund på en ren tone på 1000Hz.

For å fortsette å svelge litt Harman/Kardon propaganda... av alle verdens måter å måle en forsterkers effekt på, så gjør H/K det slik verden fungerer. Sju kanaler i kontinuerlig drift (over lang tid) med musikk, og ikke rene 1000Hz toner.

Så kommer alt dette med forvrengning og sånn i tillegg, men har skimsa litt på det nå

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •