Er jeg i ferd med å gjøre noe dumt (AVR-2805/Rotel RB1080)??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer obba3 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er jeg i ferd med å gjøre noe dumt (AVR-2805/Rotel RB1080)??

Har en Denon AVR-2805 ,og vurderer sterkt å kjøpe meg en brukt Rotel RB1080 effektforsterker for å få mere krefter til fremtidige fronthøytalere.
    Noen som har formening om denne kombinasjonen ??
    Kommer til å ta en avgjørelese på om jeg skal kjøpe Rotelen eller la være, i løpet av dagen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... "kjøpe for fremtidige fronthøyttalere".

Jeg ville vel heller ventet til du er nærmere å bestemme deg for fronthøyttalere. Det er jo dem som mye legger premissene for hvilke effekttrinn som fungerer bra.
    Så med mindre du får en knallpris, så er det vel bedre å vente. Men skjønner jo at 2x200W frister hvis du får et godt tilbud.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei roffe,
    Føler jeg har fått en bra pris 7000,- og da får jeg med Nordost Wyrewizard Dreamcaster signalkabel med på kjøpet.
    Rotelen er 6mnd gammel.
    Må inrømme at jeg er utrolig fristet til å kjøpe

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er jo et relativt sikkert valg. De driver det meste og har ikke nevneverdig farging av lyden, noe som gjør det til et godt utgangspunkt for de fleste høyttalere. Har du noen høyttalere i kikkerten, eller i det minste en ide om hva som kan være aktuelt?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080 til 7k inkludert gode kabler er ikke ille.
    Det er en god forsterker med god kraft.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke noen spesiell høytaler i kikkerten, men vil komme til å gå for
    en allsidig, gulvmodell som kan gi masse trøkk, og som krever henholdvis lite pusteromm... Noen forslag ??
    Hadde kanskje vært greit med denne rotelen i bakhånd, da jeg sikkert hadde stått en del friere med tanke på høytaler valg.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager å komme trekkende med disse hersens SVS'ene igjen :wink: ops:

Er du ute etter sånn ca den samme lydkarakteristikken som du har i dag, men med noe mere trøkk helt nederst, og det er derfor du vurderer separat effektforsterker og store gulvhøyttalere?

Da er det kanskje ett alternativ å beholde de høyttalerene du har, sette front til "small" og la for eksempel en SVS subwoofer ta seg av de nederse oktavene.

Du har jo gode høyttalere i dag, og elektronikken er jo topp :wink: så det du trenger er kanskje en bedre subwoofer?

For all del, Rotele'en er jo en kongeforsterker, men det finnes andre veier til nirvana.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er "Nirvana" er vel en smakssak. Jeg synes nok generelt at musikk i stereo gjør seg bedre med bassterke fronthøyttalere og full kanalseparasjon enn med satellitter og en enkelt subwoofer. Kommer litt an på hvor bra man får til delingen mellom fronter og sub, men du skal dele ganske lavt for å få det til bra. En annen ting er faseproblematikken i delefrekvensområdet også. Klart du kan bruke romkorreksjon, men det gir sjelden "Nirvana" i hifi-stereo sammenheng.

Nå skal jeg ikke si at det er umulig. Hadde selv nylig et sett Diapason stativhøyttalere til 26500 kroner paret hjemme som spilte utrolig bra, og som nyttgjorde seg en subwoofer godt i området under 60Hz, men det er slett ikke alle høyttaler/sub-kombinasjoner som integrerer like godt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.
    MEN..... grunnet et forenklet forelegg som brått dukket opp, blir forsterker projektet desverre lakt på is... snufs

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obba3
    Takker for alle svar.
    MEN..... grunnet et forenklet forelegg som brått dukket opp, blir forsterker projektet desverre lakt på is... snufs
    Sånn kan det gå.
    Gjør som meg. Sykkle året rundt. Da blir det ikke mange bøter, Heller ingen veiavgift, drivstoff og bomringsutgifter. Ergo... Mye mere hifi penger.
    :O

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så må man også spise mer.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva som er "Nirvana" er vel en smakssak. Jeg synes nok generelt at musikk i stereo gjør seg bedre med bassterke fronthøyttalere og full kanalseparasjon enn med satellitter og en enkelt subwoofer. Kommer litt an på hvor bra man får til delingen mellom fronter og sub, men du skal dele ganske lavt for å få det til bra. En annen ting er faseproblematikken i delefrekvensområdet også. Klart du kan bruke romkorreksjon, men det gir sjelden "Nirvana" i hifi-stereo sammenheng.

Nå skal jeg ikke si at det er umulig. Hadde selv nylig et sett Diapason stativhøyttalere til 26500 kroner paret hjemme som spilte utrolig bra, og som nyttgjorde seg en subwoofer godt i området under 60Hz, men det er slett ikke alle høyttaler/sub-kombinasjoner som integrerer like godt.
    Ja, jeg er enig i at gode full-range høyttalere er enklest å få til.

Men, hvis man bruker litt tid på prøving feiling og justering av fase osv så kan det bli svært bra med SUB - satelitt.

Nå hadde han ikke High-end oppsett i utgangspunktet men en grei receiver og DVD spiller samt ett par gulvstående høyttalere som nok burde la seg integreres greit med en god SUB.

For noen få uker siden ville jeg sagt det samme som deg, men nå etter å ha brukt en del tid på justering og lytting til mine høyttalere sammen med SVS PB12+/2 er jeg ikke så sikker lenger.

Det er den beste lyden jeg har hatt noen gang.

Men, noe High-end er det ikke :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •