Effektforsterkere, hva er alternativene??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkere, hva er alternativene??

.......for oss som venter på at produksjonen av Midgard Audios Oberon-linje skal komme skikkelig i gang? Etter å ha kommet opp med dedikert CD-spiller, er tiden moden for å skifte fokus videre i utstyrskjeden. Og mer effekt, det er et av fokusene nå.

Men Oberon lar vente på seg, ihvertfall dersom en ikke skal gå for 6.1 (600 watteren). Jeg hadde tenkt å legge ca 10k i dette, og da er det jo 2.1/130 watterne til "Isen" som er det nærmeste. Men hva har folket her inne å si om konkurrentene? Er det konkurrenter til 2.1 på markedet i dag?

Vet at Embla Theano kommer nær, men disse koster vel 12k for paret (er vel også 150 w (8 ohm). Og hva de lydmessige forskjellene her?

Kom gjerne med andre alternativer.

Hilsen "utålmodig Oberon-venter"..... :wink:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Embla Megera til 8K?

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i Danmark heter alternativene Bertram, Acoustic Reality og Jjazz. Det finnes kanskje også noen svenske alternativer?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Konkurenter har eg ikkje forslag for. Det vil sei at eg ikkje har høyrt tilsvarande produkt som kan svare til pris/ytelse når det gjeld Oberon. Høyrte på 6.1 i ca 10-12 timar på 3 dagar. Blokkene var med på ein "testrunde" i oslo/moss. Her vart det switcha mellom utstyret til forhandlar og Oberon. Fasitsvaret blei: 3 ganger HURRA for Oberon. Makan til konstruksjon skal ein leite lenge etter. Dei "parkerte" ampar til mangen ganger prisen av det dei kostar. Overaskandes seier ein gut fra sogn til seg sjølv. Heilt enormt blir han faktisk einige i. Tykkjer du skal unne deg dei 4k`ane ekstra å gå for 6.1.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Tykkjer du skal unne deg dei 4k`ane ekstra å gå for 6.1.
    Ja, det er en evig runddans med denne hobbyen det. Skal bare strekke meg littegranne lenger hver gang.... :wink:

Men det er 2.1 som er aktuelt. Ingen har vel hørt disse enda, og det tar nok lenger tid enn 6.1 før de er på markedet. Var derfor jeg lurte på hva som finnes på markedet i dag.....

Hva er den lydmessige forskjellen på Embla og Oberon da, noen som vet det? Kanskje Hi-Fil??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektra: De 3 merkene jeg lister opp har den samme innmaten (B&O ICE ASP moduler) som Midgard og Embla. Det er kun det ytre, intern kabling, og prisen som skiller de forskjellige merkene fra hverandre. Så kjøp den du synes har best design, best kabler, eller er billigst

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Elektra: De 3 merkene jeg lister opp har den samme innmaten (B&O ICE ASP moduler) som Midgard og Embla. Det er kun det ytre, intern kabling, og prisen som skiller de forskjellige merkene fra hverandre. Så kjøp den du synes har best design, best kabler, eller er billigst
    Det veit eg. Men eg har ikkje høyrt Embla eller andre ICE power baserte saker. Difør skreiv eg min erfaring om Midgard Oberon 6.1.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endret headingen littegranne. Men det er fremdeles alternativene til Midgard Audios Oberon 2.1 (130w) jeg er ute etter.

Har søkt endel på svenske og danske forum de siste dager i jakten på fornuftige effektforsterkere. Og fra Classic har jeg funnet noe jeg er blitt litt nysgjerrig på:

Classic 8.0b

Tekniske specifikationer:

2x150W 8 Ohm
    2x240W 4 Ohm
    Distortion <0,005% 120W 8 Ohm
    Dæmpningsfaktor >340
    Indgangsimpedans 56Kohm
    Frekvens gang 5Hz-140Khz (-3dB)
    Indgangs følsomhed 1.27V (0dB)
    Signal støj forhold>95dB
    Mål 430Wx385Dx80H (mm)
    Vægt 11Kg

Mer info kan finnes her: http://www.ardency.adr.dk/8.0.htm

Noen som har erfaring med denne??

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield, jeg var i banken i går og lånte noen hundre tusen til garasje ++ og de hadde mer igjen :wink:
    Både til 6.1 og bakhøyttalere
    La pengene sirkulere!

Over til tema.

Du er sikker på at det er separate effekt forsterkere du vil ha, og ikke ny receiver med mer guffe eller annen lydkarakteristikk?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Anfield, jeg var i banken i går og lånte noen hundre tusen til garasje ++ og de hadde mer igjen :wink:
    Både til 6.1 og bakhøyttalere
    La pengene sirkulere!
    Hehe, godt at renta er lav i disse dager ja....... :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Du er sikker på at det er separate effekt forsterkere du vil ha, og ikke ny receiver med mer guffe eller annen lydkarakteristikk?
    Hadde nettopp denne diskusjonen med noen andre her en kveld, og det er et vanskelig valg. Vurderer selvfølgelig en annen receiver også, men er fornøyd med lyden Arcam produserer sammen med Audiovector. Alternativet der i receiver-gården er da AVR300, men det blir for tett opptil det jeg har fra før.

Alternativet (receivervis) er Marantz SR8500. Har sans for Marantz, og samtidig vil en ved et slikt bytte få en god del mer snadder for kinolyden enn med min AVR200. Vil vel da gå opp til 7*110w, mens mine moderate Arcam-watt i dag er 5*70w/2*90w. Men denne "kvalitetshevingen har jo en prislapp på 8-10k.

Nå er musikk i stereo en såpass stor og viktig ting i mitt oppsett, at jeg godt kunne tenke meg mer juice til frontene. Rett og slett for å få det noe strammere, og med mer punch.

En annen ting; Uten å lage en prisjakt-tråd av dette så vil den nevnte Classic-effektforsterkeren komme meg på ca. 3k inn til Norge, og det er jo endel billigere enn å kjøpe en ny receiver....

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en ICE-blokk, og valget står mellom Embla og Oberon, ville jeg valgt Oberon siden du da får "mere watt for pengene".
    Watt er jo som sagt ikke alt, men jeg tror ikke Embla forsterkerne på noen måte overgår Oberon - så vent på Oberon du.... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi4-re=Hifi
    Hvis du skal ha en ICE-blokk, og valget står mellom Embla og Oberon, ville jeg valgt Oberon siden du da får "mere watt for pengene".
    Watt er jo som sagt ikke alt, men jeg tror ikke Embla forsterkerne på noen måte overgår Oberon - så vent på Oberon du.... :wink:
    Har vel lyst igjennom at jeg har lyst på Oberon ja... :wink: Men grunnet leveringstiden, og prisen tatt i betraktning, vurderer jeg derfor nevnte løsning fra Classic. Er jo eventyrlig billig......

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo velge en Thule IA100.. Det er en integrert forsterker som antagelig vil spille endel bedre i stereo enn receiveren din, samt at den kan brukes som ren effektforsterker. Pose og sekk med andre ord.

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har vel lyst igjennom at jeg har lyst på Oberon ja... :wink: Men grunnet leveringstiden......
    Den som venter på noe godt - venter aldri forgjeves :wink:

...men Classicløsningen var jo litt billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skulle være ICE har Bertram flere alternativer til en overkommelig penge. Tror det var en her på forumet som nettopp kjøpte noen blokker fra ham. Som en added bonus er krona sterk nå, og de blir da ennå litt billigere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Dersom jeg velger å gå mer "tradisjonelt" til verks, noen som har erfaring med Electrocompaniets forsterkere, nærmere bestemt AW120?? Har tro på at EC-klangen kan være bra til Audiovector.....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte bl.a ECI-4 opp mot Thule IA 100/PA 100 til mine høyttalere. Jeg syns bassen blir for udefinert med EC. Har kun hørt Audiovector noen ganger i butikk, men jeg tror ikke EC er rett match til de. Men jeg liker nå helst en tight bass, jeg da...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de Embla blokkene som ligger på bruktbørsen til HFS?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hva med de Embla blokkene som ligger på bruktbørsen til HFS?
    Dette er forrige modell, og ikke de som selges i dag. Synes ikke de er pene i det hele tatt, og ser veldig "prototypete" ut. Og det bør jo se ut i benken også. Så da leter jeg videre.......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt endel på Classic 8.0. Den er forsåvidt helt grei, men du kan med fordel kjøpe to og biampe høytalerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •