Hvordan slå forsterkere uten 12v input av/på med 12v trigger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan slå forsterkere uten 12v input av/på med 12v trigger

Hei,

Hjemmekino oppgraderingen nærmer seg slutten, men jeg har rotet det litt til, ved at jeg trodde Crown forsterkeren min (CE1000) hadde 12v trigger input. Enda bedre blir ikke saken, av at jeg har kjøpt enda en forsterker i samme serie (CE2000).

Min NAD 7.1 prosessor slår 5ch forsterkeren av/på, og alt fungerer utmerket, men jeg trenger et eller annet form for relè som kan gjøre det samme med Crown forsterkerne. Når jeg tenker meg om hadde det ikke skadet med å koble andre saker på 12v trigget 230v uttak, som f.eks. lys ved gulvlistene osv.

Hvis du ikke gadd å lese overnevnte -> kort versjon: Trenger boks med 220v ut, som trigges av/på av 12v fra surround prosessor.

Så, finnes det noe slikt produkt?

På forhånd takk

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier, et rele holde til den jobben. Du finner mange 12v releer på elfa f.eks. (sandakerveien) Pass på at det ikke trekker for mye av 12v og at det har nok A til forsterkerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Som du selv sier, et rele holde til den jobben. Du finner mange 12v releer på elfa f.eks. (sandakerveien) Pass på at det ikke trekker for mye av 12v og at det har nok A til forsterkerne.
    Har ikke tid til å mekke DIY løsning på dette pga studier, så trenger å vite om noen kjenner til noe ferdig som kan kjøpes spesifikt til dette bruksområdet. Problemet er at løsninger fra USA er ment til 110v :cry:
    Har funnet noen saker på http://www.panamax.com/products.cfm?...;sec=group_app Monster Cable har visst også noen lignende saker, men problemet er at jeg ikke trenger beskyttelse... alt jeg vil ha er on/off :P

Update:
    Kjøpte denne: http://www.quasarelectronics.com/3156.htm
    Fortsatt kreves noe arbeid med å putte det i en boks, samt lodde eksterne uttak osv. men hittil beste jeg har funnet. Opprinnelig rated til 5A, men ved å modifisere litt kan den brukes på inntil 12A (mine forsterkere drar 3A og 5A). Putter det hele inn i en slik boks: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8861.htm

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SEr jo ut til at du har laget like mye arbeid til deg selv mjed den løsningen som å kjøpe et vanlig 12V relé på Biltema.

Ser kanskje penere ut, men er mange ganger dyrere og gjør akkurat det samme.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    SEr jo ut til at du har laget like mye arbeid til deg selv mjed den løsningen som å kjøpe et vanlig 12V relé på Biltema.

Tenkte det samme som deg.

Btw, skulle man hatt rele som tålte mer strøm kunne det vært ett lite som trigga et stort 220v rele.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne masse bilder og tegn og forklar fremgangsmåten.
    Dette er vel ett aktuelt tema for mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm? Hvordan kan dette bli mye arbeid? :roll:

1) Skru fast kretskort i pen boks.
    2) Lodd chassis 3.5mm hunn til kretskort (5min inkl. montering).
    3) Sett en stikkkontakt på utsiden av boksen som da trigges av 12v.

Når jeg tenker meg om trengs det ikke lodding engang, er jo skruterminaler. Estimerer totalt arbeid til under 20min.

Mulig det kunne bli gjort lettere, men da jeg spurte om hjelp så kom ingen med noen bra ferdigforslag fra A til Å, så stop whining

Bilder kommer selvfølgelig :wink:

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg bygge boksen til deg? 20% for arbeidet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Skal jeg bygge boksen til deg? 20% for arbeidet.
    Eh? Trenger vel ikke hjelp til noe så simpelt, men ellers takk :P

Forrige innlegg var ment til han ("Arendal") som mente dette ble mye arbeid. Jeg mente å påpeke at alt er ferdig levert, det er bare å skru det fast i en boks. Lodder forøvrig ofte, så hadde ikke vært noe problem å bygge dette fra scratch, men har som sagt ikke så mye tid til rådighet, samt at prisen og kvaliteten på saken jeg fant var ypperlig.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Helt enig. Er også ganske sikker på at 12v fra biltema tar kortest tid om man regner med tid, frakt, montering osv fra det utenlandske selskapet... Skjønner ikke at noen i det hele tatt vurderer å kjøpe noe slikt ferdig :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •