Luft rundt forsterkeren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Luft rundt forsterkeren

Når man leser i manualen til de aller fleste surround forsterkere står det advarsel om hvor viktig det er med så så mange cm luft klaring mellom forsterker og omgivelser. Min står temmelig innestengt i et hifi møbel av teeverk, med kanskje3-4cm mellomrom på sidene, og 10.15cm på toppen. Baksiden av skapet er åpent. Er dette vikitg, og veldig farlig, eller er det ingenting å ta hensyn til i det hele tatt. Ser at mange har komponenter bygd rett inn i veggen e.l

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...

Newcomer C.F. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utålmodig..... Det er ikke alle som kan sitte å lese AVforum hele dagen :wink:

Ser ut som du har grei lufting. Lufting er nødvendig for utstyret, mange forsterkere kutter/(slår seg av) hvis forsterkeren blir for varm. Å fjerne bakplaten (eller skjære hull) er en god måte å forbedre luftingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har lite plass over forsterker og god plass foran/bak, kan man jo bruke radialvifter til å øke luftstrømning. Radialvifter er tilsvarende det man har i turboer på biler.

Radialvifte: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1737

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de målene du beskriver i innlegget ditt, virker det på meg som om du har nok klaring. Spesielt over og bak er viktig.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo kjempeplass du i forhold til mitt oppsett, men har laget varmeskjold :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 13cm luft over forsterkeren, regner med at det er nok, siden baksiden er helt åpen. Men vet ikke hvor viktig det er for lufttilførsel på sidene, selvfølgelig er det litt her også, men ikke mange centimeterene som sagt. Ville bare være sikker på 20cm ikke liksom er MINIMUM avstand, selv om det såt i manualen.....?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har minimal lufting over forsterkeren jeg. kanskje 1-2 cm. men den har fri åpning på sidene og delvis bak. Men HK har jo vifte i sine forsterkere. det utgjør vel litt, eller?

radialvifte på 39db? ekke det litt overkill?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radialvifte på 39dB er nok sannsynligvis overkill. Grunnen til at jeg nevnte dette var at hvis man føler at forsterkeren får for lite lufting, kan det være et alternativ. Det finnes sannsynligvis også mer støysvake radialvifter. Alternativt kan man jo kjøpe en Porsche 911 turbo og låne turboen .

Om trådstarter faktisk trenger bedre lufting skal jeg ikke uttale meg om, ettersom min kompetanse innen emnet er relativt begrenset.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har tilstrekkelig med lufting. Sidene er ikke så viktig, bare du har luft over og bak utstyret.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange svar.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aikamodo
    Radialvifte på 39dB er nok sannsynligvis overkill. Grunnen til at jeg nevnte dette var at hvis man føler at forsterkeren får for lite lufting, kan det være et alternativ. Det finnes sannsynligvis også mer støysvake radialvifter. Alternativt kan man jo kjøpe en Porsche 911 turbo og låne turboen .

Om trådstarter faktisk trenger bedre lufting skal jeg ikke uttale meg om, ettersom min kompetanse innen emnet er relativt begrenset.
    Hvorfor absolutt en radialvifte? Enhver vifte som rører litt i lufta vil gjøre stor nytte. Vifta trenger ikke være stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en radialvifte får man effektivt trukket luften opp av forsterkeren og blåst den ut parallelt med toppen på forsterkeren (enten forover eller bakover). Hvis man skal få til det samme med vanlige aksialvifter må man eventuelt bruke to, en parallelt med toppen av fosterkeren og en som står normalt på toppen av forsterkeren (og dermed blåser luften parallelt med toppen på fosterkeren).

Man kan jo også kun bruke aksialvifter som står normalt på toppen av forsterkeren (og dermed blåser luften parallelt med toppen på fosterkeren). Luften vil trekkes opp av forsterkeren på grunn av luftstrømmen, men en radialvifte vil være mer effektivt.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Vifta trenger ikke være stor.
    I trådstarters tilfelle er vel sannsynligvis ikke vifte nødvendig, men hvis man først skal bruke vifte bør den vel helst være størst mulig, slik at den kan gå på lavest mulig turtall.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også viktig at den luften som forsterkeren får inn på undersiden ikke blir hindret, er kjølig, og ikke spesiellt oppvarmet fra andre varmekilder. Er forsterkeren bare lunken under drift når den har nådd arbeids temperaturen ved belastningen den blir kjørt med , er det vel ikke tegn på at man børr foreta seg noe ekstra, men blir den så varm at man nærmest brenner seg hvis man legger hånden oppå kabinettet, da børr vel noe gjøres, enten med større klaringer for bedre passiv kjøling rundt forsterkeren så man er sikker på at den oppvarmede luften blir transportert vekk, eller eventuellt ty til noen vifter som mer effektivt frakter vekk varmluften. saktegående store vifter er mer generellt stillegående og effektive en mindre vifter som må rotere raskere for å pumpe samme luftmengden. to elektrisk serie kobblede 12cm 12 volts vifter som dermed får 6 volt og kankje da vil rotere i ca 500 o/min, tror jeg vil kunne gjøre en god jobb oppå forsterkeren selv med liten klaring (1cm) på viftens utblåsnings side, bare man hindrer at den oppvarmede luften ikke bare blir sugd inn på nytt under forsterkeren eller innsugssiden på vifta.

Hvordan det er med Porsche 911 turbo og turbo kompressorer og radial vifter, vet jeg ikke (det er tydligvis en her i forumet som liker disse godt :wink: ).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt min surround forsterker oppe på stereoskapet jeg for god luftgjennomstrøming.

Har nå en 6" vifte hengende ca 30 cm over forsterkeren nå.
    "Funke jævla bra" som vi sier i trøndelag :-)

Er det mange " tunge watt " forsterkeren må drive så trenger den god kjøling....

Newcomer MAINboard sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også forsterkeren stående fritt. Eneste ulempe er da støv som legger seg oppå og kanskje ned i forsterkeren gjennom lufte sprinklene. Pleier å legge en glassplate over når den ikke er i bruk på en stund.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi f i dette, forrsterkere har sin levetid uannsett, ha litt klareing så holder det lenge, så lenge du ikke overbelaster den( da kuttes strømmen) så funker den i 10-12 år, faren er ut tørking av kondensatorer, men disse svekkest uannsett, se til og selge den før att den er helt kapput da..overkill:razz:
    Sitat Opprinnelig postet av Tordenskjold
    Når man leser i manualen til de aller fleste surround forsterkere står det advarsel om hvor viktig det er med så så mange cm luft klaring mellom forsterker og omgivelser. Min står temmelig innestengt i et hifi møbel av teeverk, med kanskje3-4cm mellomrom på sidene, og 10.15cm på toppen. Baksiden av skapet er åpent. Er dette vikitg, og veldig farlig, eller er det ingenting å ta hensyn til i det hele tatt. Ser at mange har komponenter bygd rett inn i veggen e.l

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vifter og kjøling

Sitat Opprinnelig postet av Tordenskjold
    Hei..ta og kjøp deg ei industrivifte dette må vel få transportert vekk varme og kanskje den får bytta ut lufta i heile stua di også;-) enenste problemmet må vel bli støy da,)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Gi f i dette, forrsterkere har sin levetid uannsett, ha litt klareing så holder det lenge, så lenge du ikke overbelaster den( da kuttes strømmen) så funker den i 10-12 år, faren er ut tørking av kondensatorer, men disse svekkest uannsett, se til og selge den før att den er helt kapput da..overkill:razz:
    om å gjøre å ikke kjøpe noe brukt utstyr av deg da wolfer. ;-)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at god kjøling er en god "fosrikkring" og det virker forebyggende. Det er klart at alt utstyr har en viss levetid, men å kjøre tingene så varmt at man nermest stoler på at det selv slår seg av før noe går opp i røyk, er nesten som å ikke gidde å bruke bremsene på bilen, fordi man har jo bilbelte og kollisjons pute.....;-)

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink ha

Sitat Opprinnelig postet av Aikamodo

hahahahaha

drit bra sagt :P

å då lo eg..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •