Watt inn og watt ut - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes egentlig at denne watt diskusjonen er litt meningsløs, fordi det ikke taes med faktorer som høytalerenes egenskaper, både når det gjelder følsomhet, max min impedanser, faseforkskyvninger osv og watt sier veldig lite om opplevelsen og lytte intrykket i et virkelig system. At det er sammenheng mellom hvor mange watt man putter inn i en forsterker, virkningsgrad og hvor mange watt man kan ta ut, er det vel ikke så vanskelig å tenke seg, men kan man egentlig bruke disse verdiene til noe fornuftig, hvis ikke det watt tallet bak på kabinettet fra prosusentens side er annet enn en gjennomsnitts verdi som det er kommet frem til via forskjellige difuse kriterier.

Watt målinger ut fra forsterkeren er gjerne foretatt via spesielle målestandarder med antall kanaler i samtidig drift med sinuskurver med forskjellige frekvenser, og over forskjellige ohm laster med forskjellige ohm verdier, mens man sammenligner forvrengning av utgangssignalet i forhold til inngans signalet osv. Faktorer som kjølebehov, omgivelses og drifttemp og når eventuelle sikkrings kretsløp skal slå inn for å hindre at utstyret går opp i røyk, er vel andre faktorer som gjør effekt diskusjoner mer uoversiktlige og den praktiske nytte effekten er vel vel egentlig minimal.

Synes den riktigste måten å oppgi en den effekt bak på produktet, og som kan brukes til noe fornuftig, er hvis prosusenten angir den største maks watt verdien produktet trekker fra el.nettet, da kan man dimensjonere kabler og sikkringer riktig, så forsterkeren kan få riktige og gode arbeidsforhold, og eventuelle startstrømmer osv kan taes hensyn til.

Den virkelige og til en hver tid faktiske Watt effekten med et musikk signal ut til høytalerene er et såpass komplisert område , at jeg tror man lett lurer seg selv med å bygge så veldig mye på disse forsterker watt verdiene, og de børr derfor leses og brukes med det for øyet/øret.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det at en forsterker pumper ut mer enn det strømnettet gir, er som enkelte her sier, bambuspreik. Det er vel noe alle som nyter bilstereo har i bakhodet når de slår av motoren og lar tenningen stå på sammen med en sulten forsterker av noe slag. Spenningen synker, det blir forvrengning og ting går til ******* rett og slett. Samme prinsipp gjelder i huset også såh....

men det er jo ingen hemmelighet at det finnes utrolig mange "brødhuer" for å si det mildt rundt om i div elektrobutikker. Jeg har møtt på de både hos hifi-klubben og elkjøp. Så det er jo ikke rart den vanlige ola nordmann får en del finurlige formeninger plantet i hjernebarken.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det irriterer meg at H/K skal rakke ned på andre produsenters receivere ved å be forbrukere se hva som står på power supply hos disse. Det som står bakpå en receiver er intet mindre enn villedende og H/K bør vite bedre.

Synes også det er synd at relativt mange sluker slik informasjon rått og ukritisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det bør vel ikke tilkomme deg som en bombe. Det er vel generelt vanlig at de forskjellige, les: min egen erfaring, er en del farget i sine synspunkter om konkurenten. De er jo selgere som er avhenging av fortjeneste, så rekruterer slike metoder så blir de vel brukt.

Det har vært tilfeller hvor jeg har nærmest følt ubehag mens jeg har fortalt hva slags utstyr jeg har, med tanke på selgers "respons" på dette. Men det hører heldigvis til sjeldenheten.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bort ifra musikk og filmkvalitet, kan vi vel være enige om at det er lydkvaliteten som teller i første rekke. Deretter må det vel være decibel nok til å få det ønskede lydtrykk. Og ja, jeg vet det er en sammenheng men jeg synes egentlig ikke det så viktig med antall målte watt hverken inn eller ut. Får faktisk nok dB ut av mitt anlegg og har en del å gå på også. Veldig fornøyd selv om visse vil si "bare Yamaha".

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.audioholics.com/productre...nAVR5805p1.php

Det er riktignok den amerikanske versjonen, men det er nesten akkurat samme sak. Tror den har radio i tillegg bare...

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva jeg fant i kveld!

Surround power output: 120W x 5 (1-ch driven, 6 ohms, 1kHz, 10% THD)

Ville dere kjøpt en reciver fra en produsent som oppgir slike tall???

Det er forresten en Kenwood KRF-V5090 jeg snakker om.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes unektelig ut som JVC

Oppgitt til 120 watt, yter faktisk no sånt som 26 watt FTC med alle kanaler drevet...

Edit: Ah, så først kenwood nå... ja, ja... samme suppa

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste watt målingene jeg tar hensyn til er Hemmabios som nettopp tar hensyn til faseforskyvninger, og også måler hele veien ned til 1ohm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først er inne på strømmålinger. Hva er egentlig vanlig idle-strømforbruk på forsterkere (altså når den ikke spiller musik..)? Wizkid nevnte at han hadde en sånn effektmåler koblet til forsterkeren, har du målt idle-strømforbruk også?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med idle strømforbruk?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva mener du med idle strømforbruk?
    Kanskje "idle strømforbruk" er det samme som tomgangs strømforbruk eller hvor mange watt forsterkeren trekker fra nettet, når den står på ,men ikke motar inngangs signal og spiller ut på høytalerene.

En ekte klasse A kobblet forsterker skal vel i utgangspunktet trekke like mye fra nettet uansett om det spilles musikk eller ikke, spilles det musikk går det en mindre effekt over til varme i forsterkeren... . I en klasse AB forsterker vil man f.eks ha en klasse A drift opp til et hvisst nivå, for så å gå over til klasse B drift og justere bias opp ut fra belastningen. Settes klasse A kjøringen av forsterkeren på et lavt nivå, vil forsterkeren ofte ha et lavt idle forbruk, noe man gjerne kan få en liten indikasjon på, hvis forsterkeren kjennes kald utenpå, hvis den har stått på i noen timer uten at det blir spillt på den.
    Det er andre forskjeller på klasse A og B drift i en forsterker også enn bare dette med biasstrømen, men det man kan merke seg er at når ikke forsterkeren spiller musikk og står i tomgang, blir all tilført effekt omgjort til varme som må ledes bort og overføres til omgivelsene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gadd ikke å lese gjennom hele tråden. Men Denon oppgir f.eks 7x110watt 2kanaler samtidig, dvs alle kanalene har mulighet til 110watt, men ikke alle samtidig, som NAD og HK oppgir. Derfor klarer DEnon seg med f.ekst 390watt inn.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Gadd ikke å lese gjennom hele tråden. Men Denon oppgir f.eks 7x110watt 2kanaler samtidig, dvs alle kanalene har mulighet til 110watt, men ikke alle samtidig, som NAD og HK oppgir. Derfor klarer DEnon seg med f.ekst 390watt inn.
    Dette gjelder vel de fleste tenker jeg. I realiteten kjøres det aldri f.eks. 7x110 på hverken film eller musikk i ett og samme øyeblikk i alle kanaler.
    Som nevnt tidligere og i flere forum, så er det vel "peak performance" som diskuteres mest. Det påstås også at 500W inn aldri kan bli 7x110W ut, som er veldig logisk. Bare gjentar at det er veldig slitsomt å se film når jeg har en peak wattmåling på 424W. Enkelte sekvenser er det greit å se på full skuv selvsagt. På tomgang så trekker den 66W.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... klarer DEnon seg med f.ekst 390watt inn.
    Hvordan har du funnet verdien 390watt inn, er det hva Denon har oppgitt bak på forsterkeren?

Synes produsentene burde være flinkere til å angi hvordan de er kommet frem til den watt verdien de oppgir bak på produktet. Skulle ønske de på el. nett siden av forsterkeren kunne angi

1: Maks startstrøm
    2: Standby forbruk
    3: Tomgang
    4: maks verdi som strømforyningen klarer å trekke
    fra nettet, og man kan dimmensjonere sikkrings kurser og ups er ut i fra.

Hjemmekinoer består ofte av mange watt krevende produkter etterhevert, og hvis man vil dimmensjonere og benytte ups, varmepumpe for kjøling av kinorommet osv, så synes jeg slike tekniske data hadde vært nyttige å få oppgitt mer nøyaktig enn bare en "kvasi" watt verdi bak på kabinettet.

En liten digresjon
    Husker et innslag på tv for en stund siden (tror det var i TV2 hjelper deg..) om en kunde som hadde kjøpt en oljefyllt ovn som var oppgitt til en watt verdi som varmeelementet hadde og det kunne trekke fra el.nettet. Problemet var bare at denne maks Watt verdien var høyere enn den kontinuerlige warme effekten den kunne avgi i et normalt oppvarmet rom, og dermed "intermiterte" eller tok varmeelementet avkjølings pauser inne i mellom. (synes forøvrig det ikke burde være lov å selge oljefylte ovner som er avhengig av en termostat for ikke å overopphete....)

Kunden leverte i alle fall ovnen tilbake pga at den ikke avga den varmeeffekten den var oppgitt med og som kunden trengte. Kankje noe å tenke på når en 7 kanals forsterker oppgis til 7x110w....;-) I praksis for en hjemmekino vil man vel ikke trenge pga kildemateriale 110W kontinuerlig i alle 7 kanalene samtidig, men lydtrykks messig blir det fort noen dB mindre mellom det teoretiske 7 x høytalers samlede 770W lyddtrykket mot det 2x høytaler 220W + 5xXW høye lydtrykket. En annen ting med dimmensjonering av strømforsyning i forsterkeren, er jo hvordan og hvor høyt opp i watt man kan gå før forvrengningen ødelegger lydkvaliteten, synses den opgitte watt forvrengnings verdien for to kanaler i drift sier veldig lite om dette, og hvordan dette blir for flere samtidig belastede kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo ihvertfall denon sin største forsterker AVC-A1XV et unntak her da, ifølge spoonfeedme så kan denne altså yte 1870watt kontinuerlig, trekker vel da ca. 3600w strøm når det medregnes varme. Her trengs det altså mer enn en 16A "linje" for å styre denne, det er ganske vilt

Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Da jeg kjøpte Denon AVC-A1XV sjekket jeg en engelsk side som hadde grundig testet denne på hva den yter. Resultatene de fikk var at den ytet 187 watt (8ohm) i hver av de 10 kanalene (170w opgitt), og at det var strømkursen som ville eventuelt være flaskehalsen. Fikk veldig bra måling på strømreservene også. Kan poste link senere hvis noen er interessert...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri hatt en forsterker som deler ut 3600 Watt til varme i huset (omtrent all energi forsterkeren trekker vil jo før eller senere bli til varme). Med fare for at de tallene er feil, må en jo ha et enormt aircondition-anlegg for å få ut den varmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg ville aldri hatt en forsterker som deler ut 3600 Watt til varme i huset (omtrent all energi forsterkeren trekker vil jo før eller senere bli til varme). Med fare for at de tallene er feil, må en jo ha et enormt aircondition-anlegg for å få ut den varmen.
    Det er nå så.... men det jeg prøvde å si var at viss disse målingene er riktige så er ihvertfall ikke alle denon forsterkere/recievere utstyrt med juksewatt

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Da er jo ihvertfall denon sin største forsterker AVC-A1XV et unntak her da, ifølge spoonfeedme så kan denne altså yte 1870watt kontinuerlig, trekker vel da ca. 3600w strøm når det medregnes varme. Her trengs det altså mer enn en 16A "linje" for å styre denne, det er ganske vilt
    Sjekket i brukermanualen for AVC-A1XV og den oppga disse verdiene.

Power supply: AC 230V, 50 Hz Power consumtion: 850W

Med tanke på den tette innpakningen og det store kjølebehovet man må ha hvis man skal kjøre en slik forsterker hardt over en lang periode ved vanlig romteperatur, tror jeg at 3600w effekt er noen hakk for høyt som kontinuerlig maks forbruk. 1870w er vel også litt optimistisk vil jeg tro, selv om man nok kan få frem og måle slike sammlede "kontinuerlige" effekter i en effektmålings test, hvor man kan spille på lag med strømforsyningen og lading og utlading av kondensatorene osv. Hvor mange VA er den store nett trafoen angitt til?

En imponerende rugg av en hjemme kino forsterker denne AVC-A1XV Denon forsterkeren synes jeg, kunne gjerne hatt en sånn i hjemme kinoen, så kunne den med sine opgitte 850W, varme i takt med Barco 808s projektorens opgitte ca 500w i tilegg til den varmen hver av filmseerene avgir. ;-) hvorfor brukte jeg så mye tid på ved til vinteren egentlig, når jeg kunne varme opp huset med hjemmekinoen, og fått mer for de etter hvert så dyre kW-timene ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virka jo litt mer sannsynlig med 850w da.... Men det er jo merkelig at noen kom fram til at det var 10x187w i en uavhengig test da....

Men som sagt så mange ganger tidligere; det er uendelige måter å måle watt på

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •