Watt inn og watt ut - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Er det noen som kan gi meg ett eksempel på når 7 x antall maxwatt benyttes?
    Hvis man bruker "5/7 ch stereo". Ved bruk av 5/7 like høytalere i en stor hjemmekino kan dette et godt partyrom også... :wink:

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis man bruker "5/7 ch stereo". Ved bruk av 5/7 like høytalere i en stor hjemmekino kan dette et godt partyrom også... :wink:
    Betyr det rett å slett at det er likt antall watt på hver kanal? Det tror jeg lite på.

Og til Holtermann: Å spille tøffere har vel lite med lydstyrke å gjøre. Sett bort ifra at det kan være tøft med øresus, eller...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på maks effekt(watt).

Hovedsaklig er det to (seriøse) måter å angi maks effekt på. Den ene er kontinuerlig effekt og den andre er peak-effekt.

Kort fortalt er peak-effekt effekten forsterkeren kan gi ut i korte tidsrom. NAD har vært eksponent for denne måten å angi effekt på og har teknologi som gjør at de kan holde disse peakene relativt lenge (mener å huske opptil ett sekund). I denne forbindelsen kan en kondensatorbank sørge for at det i peak (over et kort tidsrom) gis ut mer effekt enn det forsterkeren kan ta inn.

Kontinuerlig effekt er effekt forsterkeren kan holde LEENGE. Denne vil kreve at strømnettet og strømforsyningen kan levere denne effekten over tid. Harman Kardon er en typisk pådriver for denne tankegangen.

Musikk består både av peaker og kontinuerlig musikk, så begge målingene er interessante i forhold til hvordan en forsterker yter. Og selv om man har gode tall på begge disse, så er ikke det noen garanti for at forsterkeren yter bra. Men det er jo en god start.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holterman
    PS! det merkes at HK med 890watt inn, spiller tøffere en tilsvarende priset yamaha 500 watt inn!!
    Det kan jo ha noe med lydfilosofien deres også da.. Det er nok ikke alle ht HK passer til.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holterman

PS! det merkes at HK med 890watt inn, spiller tøffere en tilsvarende priset yamaha 500 watt inn!!
    Det er vel en rxv 1500 det da..

Men som peakman sier er det jo godt mulig at hvis yamaha hadde oppgitt sin watt på samme måte som HK ville den trukket like mye som HK.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon og mange andre opperer med f.eks 7x100watt (men bare 2 kanaler samtidig, men alle kanalene har opptil den oppgitte effekten). NAD og HK oppgir effekten alle kanalene får samtidig. Defor klarer Denon seg med i underkant av 400watt inn.

EDIT: Før var det jo vanlig med f.ekst 3x100front og 2x80watt bak (mindre effekt bak liksom)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tilhenger av teorier om at det er viktig med strømreserver.

På den annen side er jeg og overbevist om at det er svært sjeldent en får bruk for maks effekt i alle kanaler samtidig. Skulle jeg ta feil ønsker jeg i så fall å være i et annet rom om så skjer!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innimellom alt pratet om PMPO, så er det litt nyttig informasjon her:
    http://sound.westhost.com/power.htm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Dette har kanskje ikke noe med hva trådstarter spør om,men det har en sammenheng med hans spørsmål. Så det jeg lurer på er om en forsterker kan gi ut mer strøm enn det den får inn? altså, for å komme med en direkte eksempel: Man kobler til anlegget ute, og aggeregatet er på 1,5kw forsterkeren er mål til å gi 2000 watt brokoblet i 8 ohm RMS. er det så slik at denne forsterkeren ikke kan yte maks da? fordi den får for lite strøm inn?

Flere har fortalt meg at den ikke da kan yte maks, men noen har sagt at forsterkere kan faktisk levere mer enn hva den får inn..

HVA er sant?
    Det er selvfølgelig ikke sant at en forsterker kan gi mer ut en den trekker fra strømnettet. Hvis så var tilfelle hadde verdens energi-problem vært løst!!

Hvis du mener å koble til et bensin/diesel drevet strøm-aggregat på 1,5kW til en forsterker som kan levere 2kW så anbefales det ikke.

Spenningen vil synke samtidig som belastningen overskrides. Dette vil ødelegge komponenter i forsterkeren etter en stund.

Dette har jeg gjort selv, matet en gammel Kenwood forsterker med en 500W vekselretter via bilbatterier. Spilte bra hele dagen, utpå kvelden skulle det spilles høyt og etter kort tid tok forsterkeren fyr.

Skal du mate noe via et aggregat anbefaler jeg på det sterkeste at du har et volt meter som viser aktuell spenning, synker spenningen under 200V så slår du av utstyret..... eller demper volumet, hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det rett å slett at det er likt antall watt på hver kanal? Det tror jeg lite på.

Og til Holtermann: Å spille tøffere har vel lite med lydstyrke å gjøre. Sett bort ifra at det kan være tøft med øresus, eller...
    Litt usikker på fordelingen av signal til 5// ch stereo. Regner med at venstre og høyre bak blir det samme som venstre og høyre front. Hva center fores med vet jeg ikke. Hvis man har satt opp forterkeren riktig skal man være midt i lydbildet nå man hører i dette moduset. Forutsatt at man sitter samme sted som man satt når man kalibrerte / eller plasserte mikrofones på.

Så kommer det store spørsmålet. Klarer receiveren å gi ut f.eks 5/7 x 100 w som er "reklame effekten"? Noen forsterkere gjør det. NAD sine receivere klarer det med alle kanaler i drift i hele frekvensområdet. Mener å huske at dette også gjelder for h/k sine receivere. Denon, Yamaha og andre østen forsterkere klarer nok ikke det.....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På musikk vil det aldri være snakk om at en forsterker trenger å gi 7 x XXX watt eller noe.

Det eneste tilfellet er hvis man kjører sinuskurve inn på 7.1 inngangen. Men dette er jo aldri relavant uansett.

La oss si at en H/K klarer 7 x 50 Watt kontinuerlig på alle kanaler en en denon klarer maks 7 x 45 Watt kontinuerlig på alle kanaler, men opptill 100 Watt på hver kanal. Da vil nok Denon virke kraftigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kommer det store spørsmålet. Klarer receiveren å gi ut f.eks 5/7 x 100 w som er "reklame effekten"? Noen forsterkere gjør det. NAD sine receivere klarer det med alle kanaler i drift i hele frekvensområdet. Mener å huske at dette også gjelder for h/k sine receivere. Denon, Yamaha og andre østen forsterkere klarer nok ikke det.....
    Hvis man skal feste lit til utsagn som at Yamaha m fl. ikke oppgir hva virkelig strømforbruk kan være, vil ikke ovenstående være noe argument.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e505
    Hvis man skal feste lit til utsagn som at Yamaha m fl. ikke oppgir hva virkelig strømforbruk kan være, vil ikke ovenstående være noe argument.
    Nå er det vel snakk om hva som faktisk leveres og ikke "skrytewatt" / "badewatt" o.l Mulig Denon, Yamaha m.a klarer dette i brøkdelen av et sek. p.g.a kondensatorer. Men NAD og h/k klarer dette kontinuerlig. Hvorfor siterte du egentlig dette i det hele tatt. Bare fordi du har en Yamaha receiver. Bare for opplysning så har jeg en Denon.... Så jeg "snakker dritt" om mine egne produkter.... :wink:

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Dette har kanskje ikke noe med hva trådstarter spør om,men det har en sammenheng med hans spørsmål. Så det jeg lurer på er om en forsterker kan gi ut mer strøm enn det den får inn? altså, for å komme med en direkte eksempel: Man kobler til anlegget ute, og aggeregatet er på 1,5kw forsterkeren er mål til å gi 2000 watt brokoblet i 8 ohm RMS. er det så slik at denne forsterkeren ikke kan yte maks da? fordi den får for lite strøm inn?

Flere har fortalt meg at den ikke da kan yte maks, men noen har sagt at forsterkere kan faktisk levere mer enn hva den får inn..

HVA er sant?
    Det er selvfølgelig ikke sant at en forsterker kan gi mer ut en den trekker fra strømnettet. Hvis så var tilfelle hadde verdens energi-problem vært løst!!

Hvis du mener å koble til et bensin/diesel drevet strøm-aggregat på 1,5kW til en forsterker som kan levere 2kW så anbefales det ikke.

Spenningen vil synke samtidig som belastningen overskrides. Dette vil ødelegge komponenter i forsterkeren etter en stund.

Dette har jeg gjort selv, matet en gammel Kenwood forsterker med en 500W vekselretter via bilbatterier. Spilte bra hele dagen, utpå kvelden skulle det spilles høyt og etter kort tid tok forsterkeren fyr.

Skal du mate noe via et aggregat anbefaler jeg på det sterkeste at du har et volt meter som viser aktuell spenning, synker spenningen under 200V så slår du av utstyret..... eller demper volumet, hehe
    Takk for svar, det var slik jeg trodde det var, men han vi leide russe anlegg fortalte oss at om vi hadde litt lite aggeregat effekt gjorde ikke det noe, fordi forsterkerne greide faktisk å gi ut mer strøm enn det de fikk inn..

Så det eksemplet jeg kom med kom jeg bare med for å forklare enkelt, har ikke planer om å gjennomføre det.. hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Definer tøft.. Hk "rocker" bedre da..fornøyd? :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt "watt inn måler" på i en måneds tid. Har registrert 426 W i max forbruk. Har også spilt av en god del musikk og filmer på brukbart volum. Har fulgt anvisninger på DVE-platen blindt og ikke tenkt på personlig smak. X antall dB på alle HT og guffa opp volum på det mange kaller 0-punkt. Får fremdeles 426 W totalt inn på min effektmåler.
    Er det noen andre som har sjekket dette på denne eller andre måter? Kanskje man da finner den reelle Watt inn?

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er forskjell på maks effekt(watt).

Hovedsaklig er det to (seriøse) måter å angi maks effekt på. Den ene er kontinuerlig effekt og den andre er peak-effekt.

Kort fortalt er peak-effekt effekten forsterkeren kan gi ut i korte tidsrom. NAD har vært eksponent for denne måten å angi effekt på og har teknologi som gjør at de kan holde disse peakene relativt lenge (mener å huske opptil ett sekund). I denne forbindelsen kan en kondensatorbank sørge for at det i peak (over et kort tidsrom) gis ut mer effekt enn det forsterkeren kan ta inn.

Kontinuerlig effekt er effekt forsterkeren kan holde LEENGE. Denne vil kreve at strømnettet og strømforsyningen kan levere denne effekten over tid. Harman Kardon er en typisk pådriver for denne tankegangen.

Musikk består både av peaker og kontinuerlig musikk, så begge målingene er interessante i forhold til hvordan en forsterker yter. Og selv om man har gode tall på begge disse, så er ikke det noen garanti for at forsterkeren yter bra. Men det er jo en god start.

Vil bare komme med en erfaring fra akkurat dette. Peak effekt (NAD) og kontinuerlig (H/K).

Jeg kjøpte nylig en ny H/K AVR 330. Har tidligere hatt en NAD T752.

Nå har det seg sånn at NAD er oppgitt til 5*80 (maks watt er ikke oppgitt) og H/K 7*55 (maks 890w). Like etter jeg fikk H/K i hus ville jeg se De Utrolige igjen på ny forsterker. I scenen da Herr Utrolig kaster den runde vognen på vaktene ved porten, klarer ikke H/K å gi nok effekt til høyttalerene og protect blinker i displayet og forsterkeren slår seg av! Et resultat av kontinuerlig effekt?? Dette skjedde aldri med NAD. Den er oppgitt til å være kraftigere, men H/K høres kraftigere ut da den spiller mer kontrollert og går dypere i bassen.

Etter denne erfaringen gikk tankene fort tilbake til NAD, men gikk like fort over til H/K AVR 635. H/K er tross alt mye bedre på lydkvalitet, noe jeg er mer opptatt av enn mye power.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg i at kvalitets-dB er bedre enn kvantitets-dB. Poengterer at det jeg måler på wattmeteret er peak og ikke kontinuerlig effekt. Det vil med andre ord si at hørselen har blitt betydelig svekket om man kjørte på full skuv over lang tid. Takk for dynamikken i godt utstyr.

Hilsen en som har prøvd dette med høy lyd i mange år.

...har også tinitus.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg kjøpte Denon AVC-A1XV sjekket jeg en engelsk side som hadde grundig testet denne på hva den yter. Resultatene de fikk var at den ytet 187 watt (8ohm) i hver av de 10 kanalene (170w opgitt), og at det var strømkursen som ville eventuelt være flaskehalsen. Fikk veldig bra måling på strømreservene også. Kan poste link senere hvis noen er interessert...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Da jeg kjøpte Denon AVC-A1XV sjekket jeg en engelsk side som hadde grundig testet denne på hva den yter. Resultatene de fikk var at den ytet 187 watt (8ohm) i hver av de 10 kanalene (170w opgitt), og at det var strømkursen som ville eventuelt være flaskehalsen. Fikk veldig bra måling på strømreservene også. Kan poste link senere hvis noen er interessert...
    Det er jo virkelig imponerende da! Den må nå totalt (regner med varmetap) trekke rundt 3,5Kwh da, sykt! Dette er jo egentlig litt merkelig i forhold til alle andre sine synspunkter hvor de sier at denon skryter på seg mange flere watt enn det de egentlig har

Kjempefint om du poster en link

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •