Fort lei av rør. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva slags utimpedans får du i simmuleringen?

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker her om relativt små spenningsvariasjoner så et 300B rør vil kunne dra laster langt under 300ohm linært. En 6h30 eller e182cc ville nok ha holdt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel egentlig det som var poenget. Om 300B faktisk egner seg som småsignaldriver eller om det egner seg bedre til større signaler. Forholdet spenning/strøm og kapasitet tilsier jo helt klart at det er et effektrør.

Hva fikk du av utimpedans?

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg påstå at det i ditt tilfelle er hensiktsmessig å benytte deg av 300B, 3-4K er ikke en så værst last, men mulig er det. Du vil nok ha mer nytte av noen av de andre rørene jeg nevnte.

Har ikke hatt tilgang på PCen med Multisim akkurat for øyeblikket, men skal se hva jeg får til i løpet av dagen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det dere driver å regner på?
    Selv småsignalrør har jeg en utgangsimpedans på noen få hundre ohm som katodefølger, avhengig av transconduktans eller steilhet.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer bare på spørsmål, hvilken relevans dette har får jo Snickers selv avgjøre. Men selv om feks en 6922 med 10mA hvilestrøm har en impedanse på ca 200ohm, vil den på ingen måte drive denne lasten særlig vakkert

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fort lei av rør". Vel det ser ikke helt sånn ut for alle i allefall.... :wink:

Det er vel som antydet tidligere i tråden, sånn at matching av hifi utstyret og da serlig sammspillet mellom røreffekt forsterker og høytalere er et meget viktig avgjørende og lydmessig trinn, hvis ikke rørkonstruksjonen skal tryne og nermest bli kjørt ringer rundt av en transistor forsterker.

En annen viktig ting med hifi utstyr der det benyttes rør, er vel også at rørene vanligvis trenger en oppvarmings periode før de yter sitt beste, samt at rørene blir slitt og forandrer karakteristikk over tid, og er ofte avhengig at brukeren kjenner konstruksonen og setter opp og kalibrerer inn bias spenninger osv riktig for å få frem den beste ytelsen.

Å la en rørforsterker stå på 24/7 året rundt, er vel neppe noen god ide, for rør utstyr som man skal ha god ytelse og glede av lenge, og det børr vel nermest planlegges før man setter på og bruker utstyret, så det har nådd riktig arbeids temperatur og ikke har stått unødvendig lenge på før man lytter til godlyden.

Synes sammenligningen lygren med CRT projektorer egentlig var ganske glimrende, fordi det handler om å gi rørkonstruksjonene de beste arbeidsbetingelsene, ut i fra deres sterke og svake sider, samt at mye av hvor velykket resultatet blir, er mye avhengig av kunskapsnivået til brukeren av utstyret .

Paraleller som highGain på lerret og høy følsomhet på høytalerene, oppvarmings periode før bruk og en naturlig klang, fargegjenngivelse og analog virkelighets tro fremføring av kildematerialet, er vel noe som fremdeles taler for at man fremdeles i år 2005, ikke har dumpet alt av rørkonstruksjoner , til fordel for strømsterke transistor og lyssterke dlp/lcd konstruksjoner. Fort lei av rør? Min mening er :Nei ikke hvis de brukes riktig, og i et oppsett der de får frem sine gode sider. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med tråden var å belyse de negative sidene ved rør også. Det låt sjarmerende til tusen i starten, men etter hvert synes jeg mer og mer klar over hvilke lydmessige feil det medførte også. Det var det jeg først og fremst ville ha frem.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En annen viktig ting med hifi utstyr der det benyttes rør, er vel også at rørene vanligvis trenger en oppvarmings periode før de yter sitt beste, samt at rørene blir slitt og forandrer karakteristikk over tid, og er ofte avhengig at brukeren kjenner konstruksonen og setter opp og kalibrerer inn bias spenninger osv riktig for å få frem den beste ytelsen.
    Den har nylig fått nye Mullard effektrør og Marshall signalrør. De er spilt noen timer og med matchede motstander er bias justert til 36 mA. Den hadde stått på et par døgn da jeg lyttet til den siste gangen før jeg leverte den igjen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hva er det dere driver å regner på?
    Selv småsignalrør har jeg en utgangsimpedans på noen få hundre ohm som katodefølger, avhengig av transconduktans eller steilhet.
    Det var mer relevansen enn gjennomførbarheten vi diskuterte her.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •