Midgard Audio 600w monoblokker - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 66 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 1314
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aileby
    De er ment for å stå på kontinuerlig. De aller fleste forsterkere og elektronikk generelt med untak av klasse A osv, har godt av å alltid stå på. Det er når man slår av og på at man "sliter" på kondensatorer osv, så hos meg står alt på :-) Dessuten slipper man å vente til at ting blir varmt når man skal høre musikk :-)
    Slår du ikke av forforsterker heller? Prøvde nå å la forsterkerene stå på, men da pulset det forferdelig i basselementene når jeg skrudde på forforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Slår du ikke av forforsterker heller? Prøvde nå å la forsterkerene stå på, men da pulset det forferdelig i basselementene når jeg skrudde på forforsterkeren.
    Huff ja det bør du ikke gjøre. Hvis du av en eller annen grunn må slå av, så slå av effektforsterker først, så forforsterker. Motsatt når du skal ha det på. Jeg lar alltid pre og power amp stå på, samt Cd-spiller.
    Elektronik liker seg best når det står med strøm på og jevn temperatur.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aileby
    Huff ja det bør du ikke gjøre. Hvis du av en eller annen grunn må slå av, så slå av effektforsterker først, så forforsterker. Motsatt når du skal ha det på. Jeg lar alltid pre og power amp stå på, samt Cd-spiller.
    Elektronik liker seg best når det står med strøm på og jevn temperatur.:-D
    Vil det ikke slite på noe som helst? Har litt svak susing i mellomtone/diskant når volumet står helt nede (må omtrent holde hodet en halvmeter fra høytalerene for å høre det) og jeg ikke har noe input på forforsterkeren og det kan vel ikke være bra at dette står på året rundt? Har ikke fått sjekket om denne støyen kommer fra ECn eller fra midgardene enda, men jeg har fått skitet til XLR kabler mellom dem og det gjorde ikke noe utslag på denne støyen. Er det vanlig med litt slik susing i fra disse blokkene eller er de dønn stille?

Litt skeptisk til å alltid la dette stå på. Er det ingen andre som har samme ønske som meg om å få slått dette av i det minste om natten? Ingen reodor felgen løsning her? :P

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik susing har mye med høyttalernes (diskantelementets) følsomhet å gjøre. Jo mer følsomt (høyere dB-verdi pr. meter angitt ved 1 watt), jo mer støy.
    Dog er nok støygulvet forskjellig mellom de ulike forsterkertypene, men det har sjelden noe med forforsterkerne å gjøre når volumet på denne er lavest.

La slikt utstyr stå på hele tiden - det er det beste for lyden.
    Utstyr med display kan det være lurt å dimme eller skru av, da displayets levealder i en del tilfeller er begrenset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    La slikt utstyr stå på hele tiden - det er det beste for lyden.
    Utstyr med display kan det være lurt å dimme eller skru av, da displayets levealder i en del tilfeller er begrenset.
    Ok. Ikke noe å tenke på at høytalerene står med kontinuerlig lav susing altså mtp. å la midgardene stå på hele tiden? Høytalerne har forresten 95dB/Watt følsomhet i følge prisjakt.no om det sier deg noe om susingen ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 95dB er rimelig lettdrevent, ja. Selv har jeg 89dB på mine fronter, og 6dB utgjør mye!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe støy fra mine høyttalere også, med 92dB effektivitet (Triangle Celius Esw, EC AW120 power, Classè CP-35 pre). Har også lurt på om det er noe å gjøre med, evt hva som er "nr1 kilde" til støyen. Jeg mener å huske at jeg hadde noe mindre støy med Rotel RMB-1075 effekt, men er usikker...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Har noe støy fra mine høyttalere også, med 92dB effektivitet (Triangle Celius Esw, EC AW120 power, Classè CP-35 pre). Har også lurt på om det er noe å gjøre med, evt hva som er "nr1 kilde" til støyen. Jeg mener å huske at jeg hadde noe mindre støy med Rotel RMB-1075 effekt, men er usikker...
    Da er det tydeligvis ikke et typisk midgard problem, men mer et generelt problem man ikke kommer rundt, men så lenge det ikke er skadelig/sliter ut høytalerene på noen slags måte å stå slik døgnet rundt så er det jo greit vel? Hos meg er det ihvertfall ikke plagsom støy ved lytting da jeg må helt inntil dem for å klare å høre dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har eg kjøpt 2 stykker av denne typen. gleder meg til resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyen du/dere hører kan stamme fra mye. Eksempler er nettstøy og jordstøy enten fra el-nettet eller komponentene seg imellom.

Hos meg var jeg nødt til å skifte til et ujordet grenuttak for at jordingsstøyen komponentene seg imellom ikke skulle slå ut i høyttalerne. Etter dette var ingen støy i høyttalerne, og det var ht'ere med 102dB følsomhet :-D

Hva å la komponentene stå på angår lot jeg mine effekttrinn enten stå på eller satte dem i standby m /12V trigger. Fungerer helt ypperlig det

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Klipsch som er meget effektive, mener å huske 94 eller 97 dB. Hos meg så kan jeg skru de så høyt jeg vil uten at det kommer susing i dem.

Problemet ligger nok helt sikkert i støy fra nettkabler. Hadde susing i bak høytallerene, byttet plass på den effekt forsterkeren, og det forvant.

Prøv å legg sterkstrøm adskilt fra signal/høytaller kabler. Eller skaff kabler med skjerm. Jeg skal straks bytte ut mine med Ølflex Classic. Kabelen er litt dyr, men plugger er billig hos Clas.

En annen støykilde kan være en PC hvis den er tilkoplet anlegget. Hvis man da ikke har optisk kabel.

Med å la ting stå på hele tiden kan kanskje gjøre det godt for selve lyden. Men det er andre ting som ikke kan ha godt av det. Ved å la ting stå på, selv ved å ikke være i bruk, så er faren for brann mer til stede.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjas. Du har i de aller aller aller fleste tilfeller akkurat like mye støy dersom du fjerner signalkablene mellom forforsterkeren og effektforsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjas. Du har i de aller aller aller fleste tilfeller akkurat like mye støy dersom du fjerner signalkablene mellom forforsterkeren og effektforsterkeren...
    Så dette blir i feil ende å begynne med andre ord. Hvordan får man det bort da eller er det bare en slik ting man ikke får fjernet.

Likte ikke helt løsningen med å fjerne jordingen som nevnt over her, men har tidligere hørt om folk som har egne jordspyd for hifi-anlegget. Vil man ikke da egentlig kunne risikere å få en slags "ring-jord" effekt og i noen situasjoner kankje forverre problemet?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok selve effekt forsterkerne som har problemer med at de ikke er støyfrie nok. Hadde litt tendens til støy fra min Pioneer AX4, men når jeg gikk over til Marantz AV/MM8003 så er det absolutt ingenting.

Så dette blir i feil ende å begynne med andre ord. Hvordan får man det bort da eller er det bare en slik ting man ikke får fjernet.

Likte ikke helt løsningen med å fjerne jordingen som nevnt over her, men har tidligere hørt om folk som har egne jordspyd for hifi-anlegget. Vil man ikke da egentlig kunne risikere å få en slags "ring-jord" effekt og i noen situasjoner kankje forverre problemet?
    Å lage egen jording for HIFI anlegget er ikke helt å anbefale. Man kan med maks uflaks få potensialforskjell mellom jordingen i det anlegget og resten av huset, og da kan man få støt.

Samt at hvis man har god nok jording, og får jordfeil i det andre anlegget, så kan det krype seg via jorden og inn i det andre. Det har vært dokumentert mange ganger at det er mulig å få jordfeil via jorden fra naboen ved siden av via jorden. Ikke lett å feilsøke seg frem til det.

Men man må nok ta ett valg om det skal være jord eller ikke på anlegget. Enkelte komponenter har jordingsplugg, og andre ikke. Men med en gang man har en signalkabel mellom en med og en uten så tar man med seg jorden.

Ikke fjern jorden i veggen, da må man fikse det hver gang E-verket er på besøk. Bytt heller pluggen på komponenten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Da er det nok selve effekt forsterkerne som har problemer med at de ikke er støyfrie nok. Hadde litt tendens til støy fra min Pioneer AX4, men når jeg gikk over til Marantz AV/MM8003 så er det absolutt ingenting.
    Nå koblet jeg i fra XLR pluggen på Midgard effekttrinnet og da forsvant støyen. Regner med at jeg da kan konkludere med at det må ligge i kablene eller i Electrocompaniet forforsterkeren. Har tenkt litt frem og tilbake på hvordan jeg skal klare å finne ut om det er kabelen eller forforsterkeren. Noen gode tips her? XLR-kablene ble kjøpt hos en musikk forretning (Klotz cables M2FM1-0200) da HiFi-Klubben ikke hadde noen XLR kabler som lagervare.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kutt ut jording for et støyfritt resultat.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koblet jeg i fra XLR pluggen på Midgard effekttrinnet og da forsvant støyen. Regner med at jeg da kan konkludere med at det må ligge i kablene eller i Electrocompaniet forforsterkeren. Har tenkt litt frem og tilbake på hvordan jeg skal klare å finne ut om det er kabelen eller forforsterkeren. Noen gode tips her? XLR-kablene ble kjøpt hos en musikk forretning (Klotz cables M2FM1-0200) da HiFi-Klubben ikke hadde noen XLR kabler som lagervare.
    Selve kabelen burte ikke gi støy. Men for å sjekke om det er disse som er feilkilden, så prøv å legg dem på forskjellige måter. Hvis de ligger inntil andre kabler så kan det elektromagnetiske feltet ta det opp.

For å sjekke om det er forforsterkeren, så kan du teste med å plugge f.eks. CD spilleren direkte i effektforsterkere, ikke ha noe i spilleren da, det kan kanskje bli litt vel høyt. Endres støyen, eller at den blir borte så kan det være det.

Mest sannsynlig så er det en eller annen kable som tar opp støyen fra en annen kabel.

Men hvis du tør så kan du kople vekk jorden i stikket for å sjekke om det er det som er problemet. eventuelt bruken en skjøte kabel du mikser til. Gjør du det i stikket, ta sikringen først.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overbelastning

Hvordan vil det høres ut når disse blokkene blir overbelastet? Spillte noe sinnsykt høyt med dem på mine AL-1002 for litt siden og da var det akkurat som om man har en CD-spiller som står på stereo-benken uten demping når man spiller høyt. Musikken datt ut i 1sec og kom tilbake i korte blink. Fikk skrudd ned ganske fort, men synst det var en litt unormal måte å oppføre seg på. Kan det ha vært andre ting en forsterkeren? Lydkilden var Airtunes hvor jeg spilte av FLAC filer. Det var ingen tendenser til ulyd i høytalerene i forkant av når dette skjedde og blokkene holdt ca. samme temperatur som dem alltid gjør.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil det høres ut når disse blokkene blir overbelastet? Spillte noe sinnsykt høyt med dem på mine AL-1002 for litt siden og da var det akkurat som om man har en CD-spiller som står på stereo-benken uten demping når man spiller høyt. Musikken datt ut i 1sec og kom tilbake i korte blink. Fikk skrudd ned ganske fort, men synst det var en litt unormal måte å oppføre seg på. Kan det ha vært andre ting en forsterkeren? Lydkilden var Airtunes hvor jeg spilte av FLAC filer. Det var ingen tendenser til ulyd i høytalerene i forkant av når dette skjedde og blokkene holdt ca. samme temperatur som dem alltid gjør.
    Syns dette hørtes litt rart ut selv, har tidligere hatt Midgard sammen med CV og latt det virkelig få luftet seg på fest.
    Hadde faktisk et tilfelle hvor orginalsikringene på clsc 215 gikk med Oberon 2.1 .
    Vet at AL-1002 er noe ganske annet, og selvom jeg ikke skal forbanne meg på det, så tror jeg ikke det er Oberon 6.1 som har det problemet.
    Eneste gangen jeg har hørtom at de har gått i protect var vel med 4x cls-215 koblet opp til et sett oberon 6.1.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal noe til for å knekke disse midgard blokkene ja...

Side 64 av 66 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •