Midgard Audio 600w monoblokker - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 1314
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tror

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hva gjør egentlig disse monoblokkene med selve lyden, uten å forsterke den for høytallerene selvsakt.

Legger de til egenklang eller er de såpass nøytrale at lydbildet til forforsterkeren er det som gjelder?

Jeg tenkte å kjøre Marantz (SR7002 el. 8002) --> Midgard 600W --> Klipsch RF83.

Og er det selve forsterkerene som legger til varmt/kaldt lydbilde, eller er det prossesseringen som skjer i forkant, slik det da vil bli med Marantz hvis jeg bruker Pre-out fra dem?

Og er det noe nytt på gang hos Midgard, utenom dyre høytallere?
    Forsterkerene er nøytrale de, sannsynligvis mer nøytrale enn de fleste mer tredisjonelle forsterkere.
    Jeg liker absolutt ikke et kaldt lydbilde men i de oppsettene jeg har hørt dem har jeg alikevel likt det jeg hørte.

Det er vel en kominasjon av det du nevner som gir lydbildet, noen mener jo også at kablene er med på det men det er en annen sak.
    Skarpt kan det også lettere bli om du har for lite demping i rommet for eksempel, så det må man bare prøve ut litt.

Om det kommer noe nytt fra den kanten, hmm, vel jeg håper å tror det.
    har hørt noen ideer og sett noen skisser, men får vente å se
    Var snakk om noen rimligere høytaler fra den kanten og som jeg har nevnt tidligere er jeg selv spent på dem.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lyden blir varm/kald/nøytral osv er nok mye mer avhengig av frekvensrespons enn av forsterkeren. Dvs at man kan oppnå den lyden man vil vha f.eks romkorreksjon med egendefinert target-kurve eller fornuftig bruk av eq.

Det jeg imidlertid har vanskeligheter med å forklare er dybde og størrelse på stereoperspektiv - noe jeg ikke finner at har like mye å gjøre med frekvensrespons. Dette skyldes vel kanskje fase og refleksjoner i rommet, men det er i hvertfall relativt stor forskjell på hva ulike forsterkere leverer her.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt at fase og refleksjoner spiller en vesentlig rolle for romfølelsen, men her betyr forsterkeren ingen ting. En forsterker skal være rimelig diger før den begynner å bidra vesentlig til refleksjonene i rommet. En forsterker som ikke er merkelig konstruert vil heller ikke bidra med krappe faseendringer.

Mye av romfølelsen ligger øverst og nederst i frekvensområdet. Et par andre ting som kan drepe romfølelsen er store andeler høye harmoniske forvrengningskomponenter og mye gjalling fra rommet. Det er også viktig å ha tilstrekkelig diskant i området 12-15kHz, gjerne uten at denne nødvendigvis bare spiller rett inn i ørene.

Enkelte forsterkere er ekstremt lastpåvirkelige. Dersom man matcher en høyttaler til en slik forsterker vil den låte best på en slik, og selvsagt omvendt. Det er som regel frekvensgangen det skjer noe med først og fremst, og lastpåvirkelige forsterkere oppfører seg, om ikke identisk, så har de fellestrekk som går igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man kan fint lage en forsterker som er beregnet til å drive laster i området 0,5-1 ohm. Man kan også fint lage en forsterker som er beregnet til å drive laster i området 32-64 ohm. Dette har bare med en del enkle forholdstall i forsterkeren å gjøre. Når man lager en H-bridge forsterker (slik alle Oberon er) betyr det at man simpelt hen dimmensjonerer hvert ledd annerledes.

Om man brokobler en forsterker som er beregnet til å drive laster i 2-8 ohm så vil man flytte arbeidsområdet til 4-16 ohm i stedet.

Tester med forsterkerne og laster på 1 ohm har gått fullstendig smertefritt. Dette er også en impedans man kun untaksvis opplever i praksis. Impedanser under 3 ohm er svært sjeldne.
    Hei Ismannen!

Lenge siden det har vært noe liv i denne tråden.

Er Oberon blokkene fortsatt i produksjon og salg? Eller er det bare at nyhetsverdien ikke er så stor og at buzzen har forsvunnet litt?

Vi er i alle fall veldig fornøyt med våre fem og jeg personlig kunne tenkt meg etpar til om ikke annet for at det vil se pent ut i racket (Oberon 6.1 er vel strengt tatt litt overkill til Surround back?)

Vi har kjøpt ny frontrekke 802D og HTM1D (Det ble ikke Midgard høyttaler denne gangen… Dere har vel ikke laget noen senter til Gaia’ene enda heller? :-) som på papiret (følsomhet, impedans) ser "forholdsvis" greie å drive. Kom over denne interessante artikkelen i Stereophile:

Stereophile: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers

Der en ser på nye målemetoder i forhold til last på forsterkere med forskjellige typer høytalere (bla. JBL Array og 802D) der en bedre kan forklare at mange opplever 802D som krevende på forsterkeriet (betydelig mer krevende en JBL Arrayene). At den reelle (EPDR) "impedansen" forsterkeren møter er på rundt 1,5 ohm i flere områder der det kan være relativt mye lydenergi:

"The B&W 802D, by contrast, has two pronounced EPDR minima: the first of 1.4 ohms at 58Hz, and the second of 1.5 ohms at 722Hz. Its minimum modulus of 3.2 ohms is over twice the EPDR minima and occurs at 86Hz."

Utgangspunktet for artikkelen var tradisjonelle klasse (A)B forsterkere og hvordan de takler å treffes av denne type laster. Har du Snikers noen kommentarer hvordan en ICE forsterker konstruksjon handterer denne type belastinger? Er det forskjell i oppførselen i forhold til tradisjonelle transistor forsterkere? Slik jeg ser kurvene så er det kanskje ikke så rart at rørforstekere ikke er veldig utbredt på 802D?

Vår opplevelse er at de tre 6.1 blokken vi bruker ikke sliter verken med 802D ene eller HTM1D en som etter sigende er enda heftigere last med sine tre basselementer.

Som sagt noen veloverveide betraktninger av teknisk art mottas med stor interesse :-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre enn meg som ønsker at Oberon skal komme i svart?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Andre enn meg som ønsker at Oberon skal komme i svart?
    Flere her som har tatt den saken i egne hender og fått dem lakket selv...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Flere her som har tatt den saken i egne hender og fått dem lakket selv...
    Det er jeg klar over, men det hadde vært veldig greit om man kunne velge svart når man kjøper de uten ekstra kostnad og arbeid.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt MA Oberon 6.1 i ca 2 år nå. Veldig gode fortsatt . Men har hørt mer behagelig lyd ifra en effektforsterker før. Jeg er på leting, men det er ikke noe som haster liksom. De gjør fortsatt en utmerket jobb i mitt system .
    Lyden i dem blir styrt veldig av forforsterkeren og medieavspilleren.

Preamp erfaringer:
    NAD S100: MA 6.1 avslører fort at denne preampen ikke er spessielt sprek til annent enn rock. Synd, fordi S100 ser utrolig rå ut, og kvaliteten i den virker bunnsolid. Men lyden er litt flat og kjedelig til alt anna. Selges til fordel for EC.

EC 4.7mk2: aaah, lyden er kjempegod. Men mangler litt futt og krutt. Samt EC sine utvalgte potmeter er ikke spessielt gode (skurr skurr når man vrir opp eller ned, samt minste volum er ganske høyt før du må velge mute). Ellers en knall kombo. BALSAM .

Audionet Pre1G2: Tysk hardcore merke. Fy flate, lyden er helt rå! MA'ene forandres ifra litt slappfisk på en behagelig søndagstur i en toyota avensis til en BMW M3. Spilleglede og komfor til de grader, med evne til å slå seg helt løs! Makan til forskjell, innertier for min del.

Men nå har jeg lyst på noe nytt, men har veldig problemer med å kvitte meg med Midgard 6.1(dvs, vil ikke selge de). Jeg vil ha muligheten til å bytte litt til tider, så jeg ender vel opp som en HIFI-utstyr samler på dette forumet :P.

Ifra før har jeg jo en SVS plus/2 og CV AL1000 stående hjemme hos foreldrene mine. En dag håper jeg at de kan brukes aktivt igjen.

MA 6.1 Anbefales fortsatt! Rotel har også noen ICE-modeller ute som burde sjekkes ut, jeg har ikke testa noen av de.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henning:

Her berører du et interessant tema. Jeg har ikke rukket å lese hele artikkelen i Stereophile, men dette er altså selve kjærnen i at ulike forsterkere gir "ulike watt". Jeg liker å se på det på denne måten:

Gitt at man bruker en H-brygge forsterker med rail-spenning på 120 Volt. Dette er tilfellet for Oberon 6.1, og det vil være tilfellet for andre balanserte forsterkere med omtrent samme utgangseffekt.

Vi gir den en last på 8 ohm, på maks effekt har vi kanskje et effektivt tap i spenningen ut etter transistor, så for enkelhets skyld bruker vi 100Volt.

Momentan spenning blir 100Volt, momentan strøm blir 12,5Ampere. Dette er ingen problem for en forsterker av denne størrelsen uansett. Dette gir et spenningsfall for klasse AB på 10 Volt og et momentant tap på ca 125W i form av varme. Dette er bare 10% av effekten som leveres ut så dette byr ikke på store utfordringer for forsterkerens transistorer eller strømforsyning.

For en klasse D blir regnestykket nesten det samme. Spenningsfallet over transistoren er litt lavere, så har man et lite tap i utgangsfilteret. Disse to til sammen er litt mindre enn for klasse AB, men forskjellen er ikke veldig stor.

Så gir vi systemet en elektrisk fasevinkel på 90 grader, fortsatt 8 ohm. Dette betyr at spenningstoppen er fortsatt på 100 Volt, men når strømmen skal leveres har denne falt til 0 Volt fordi strømtrekket er tilsvarende mange grader ute av fase.

For klasse AB-kretsen vil spenningsfallet over transistorene fysisk være 100 Volt. Det skal leveres 12,5A, og det totale effekttapet over transistoren blir 1250W. Dette medfører en ekstra belastning på strømforsyningen og det gir svært stor ekstra belastning på transistorene. Om du ser på kurven for hva en transistor kan levere av strøm ved gitt spenningsfall så vil høy strøm og høyt spenningsfall være en dårlig kombinasjon.

En forsterker av denne typen som har en strømkapasitet på 12,5A peak vil da med andre ord ikke klare annet enn resistive laster. Dette gjør at selv en kapasitet på 50A ikke vil være stort å komme med om man skal klare bratte fasevinkler.

Om en klasse D skal levere det samme gjør den dette med et spenningsfall over transistorene tilnærmet lik null. Når transistorene er lukket går det ikke strøm gjennom dem, dermed vil man kun omsette få watt ekstra selv ved meget bratte fasevinkler. Tapet i filteret, som jo har arbeidspunktet langt utenfor audioområdet, vil også være ekvivalent med DC-motstanden på noen milliohm. En tredje og siste faktor som kommer inn på klasse D-forsterkere er stige/synketid. Dette er også en ganske marginal faktor, den legger seg inn i regnestykket, men det er den som i størst grad følger reaktive/resistive laster.

Totalbelastningen øker med andre ord knapt over hodet sammenliknet med en resistiv last. Ekvivalenten der man setter opp en impedanskurve som en tenkt last med lavere impedans ved de bratteste fasevinklene vil dermed i prinsippet bare gjelde bestemte forsterkere. For klasse D vil den i de aller fleste tilfeller ikke gjelde over hodet.

Når man designer en klasse AB-forsterker finnes det faste maler for hvor mye ekstra kjøling, overdimmensjonering, strømkapasitet osv man trenger for å kunne håndtere gitte rekative laster. Disse malene gjelder ikke for klasse D. Her kan man stort sett bruke samme dimmensjonering for resistive og reaktive laster.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort:

Vurderer fortsatt å gjøre dette, men det betyr at noen fronter må elokseres om. Kan hende det vil koste noen få kroner mer enn de andre fargene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg har hatt MA Oberon 6.1 i ca 2 år nå. Veldig gode fortsatt . Men har hørt mer behagelig lyd ifra en effektforsterker før. Jeg er på leting, men det er ikke noe som haster liksom. De gjør fortsatt en utmerket jobb i mitt system .
    Lyden i dem blir styrt veldig av forforsterkeren og medieavspilleren.

Preamp erfaringer:
    NAD S100: MA 6.1 avslører fort at denne preampen ikke er spessielt sprek til annent enn rock. Synd, fordi S100 ser utrolig rå ut, og kvaliteten i den virker bunnsolid. Men lyden er litt flat og kjedelig til alt anna. Selges til fordel for EC.

EC 4.7mk2: aaah, lyden er kjempegod. Men mangler litt futt og krutt. Samt EC sine utvalgte potmeter er ikke spessielt gode (skurr skurr når man vrir opp eller ned, samt minste volum er ganske høyt før du må velge mute). Ellers en knall kombo. BALSAM .

Audionet Pre1G2: Tysk hardcore merke. Fy flate, lyden er helt rå! MA'ene forandres ifra litt slappfisk på en behagelig søndagstur i en toyota avensis til en BMW M3. Spilleglede og komfor til de grader, med evne til å slå seg helt løs! Makan til forskjell, innertier for min del.

Men nå har jeg lyst på noe nytt, men har veldig problemer med å kvitte meg med Midgard 6.1(dvs, vil ikke selge de). Jeg vil ha muligheten til å bytte litt til tider, så jeg ender vel opp som en HIFI-utstyr samler på dette forumet :P.

Ifra før har jeg jo en SVS plus/2 og CV AL1000 stående hjemme hos foreldrene mine. En dag håper jeg at de kan brukes aktivt igjen.

MA 6.1 Anbefales fortsatt! Rotel har også noen ICE-modeller ute som burde sjekkes ut, jeg har ikke testa noen av de.
    Morsomt at du endelig har begynt å komme i mål med dette! Har jo registrert du har slitt veldig lenge med å få dette oppsettet i total balanse.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt 2 stk. MA med ICE-fronter jeg ønsker å bytte til Titan, dersom det gjør saken noe enklere hvis man skal lakkere de om?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort:

Vurderer fortsatt å gjøre dette, men det betyr at noen fronter må elokseres om. Kan hende det vil koste noen få kroner mer enn de andre fargene.
    Har 5 fronter som ser helt herpa ut her... og istedenfor nye fronter med titan eloksering kunne jeg tenke meg disse i svart pianolakk finish som jeg saa bilde av et sted her på forum... disse så jo sexye ut!!

Noen mulighet for det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henning:

Her berører du et interessant tema. Jeg har ikke rukket å lese hele artikkelen i Stereophile, men dette er altså selve kjærnen i at ulike forsterkere gir "ulike watt". Jeg liker å se på det på denne måten:

Gitt at man bruker en H-brygge forsterker med rail-spenning på 120 Volt. Dette er tilfellet for Oberon 6.1, og det vil være tilfellet for andre balanserte forsterkere med omtrent samme utgangseffekt.

Vi gir den en last på 8 ohm, på maks effekt har vi kanskje et effektivt tap i spenningen ut etter transistor, så for enkelhets skyld bruker vi 100Volt.

Momentan spenning blir 100Volt, momentan strøm blir 12,5Ampere. Dette er ingen problem for en forsterker av denne størrelsen uansett. Dette gir et spenningsfall for klasse AB på 10 Volt og et momentant tap på ca 125W i form av varme. Dette er bare 10% av effekten som leveres ut så dette byr ikke på store utfordringer for forsterkerens transistorer eller strømforsyning.

For en klasse D blir regnestykket nesten det samme. Spenningsfallet over transistoren er litt lavere, så har man et lite tap i utgangsfilteret. Disse to til sammen er litt mindre enn for klasse AB, men forskjellen er ikke veldig stor.

Så gir vi systemet en elektrisk fasevinkel på 90 grader, fortsatt 8 ohm. Dette betyr at spenningstoppen er fortsatt på 100 Volt, men når strømmen skal leveres har denne falt til 0 Volt fordi strømtrekket er tilsvarende mange grader ute av fase.

For klasse AB-kretsen vil spenningsfallet over transistorene fysisk være 100 Volt. Det skal leveres 12,5A, og det totale effekttapet over transistoren blir 1250W. Dette medfører en ekstra belastning på strømforsyningen og det gir svært stor ekstra belastning på transistorene. Om du ser på kurven for hva en transistor kan levere av strøm ved gitt spenningsfall så vil høy strøm og høyt spenningsfall være en dårlig kombinasjon.

En forsterker av denne typen som har en strømkapasitet på 12,5A peak vil da med andre ord ikke klare annet enn resistive laster. Dette gjør at selv en kapasitet på 50A ikke vil være stort å komme med om man skal klare bratte fasevinkler.

Om en klasse D skal levere det samme gjør den dette med et spenningsfall over transistorene tilnærmet lik null. Når transistorene er lukket går det ikke strøm gjennom dem, dermed vil man kun omsette få watt ekstra selv ved meget bratte fasevinkler. Tapet i filteret, som jo har arbeidspunktet langt utenfor audioområdet, vil også være ekvivalent med DC-motstanden på noen milliohm. En tredje og siste faktor som kommer inn på klasse D-forsterkere er stige/synketid. Dette er også en ganske marginal faktor, den legger seg inn i regnestykket, men det er den som i størst grad følger reaktive/resistive laster.

Totalbelastningen øker med andre ord knapt over hodet sammenliknet med en resistiv last. Ekvivalenten der man setter opp en impedanskurve som en tenkt last med lavere impedans ved de bratteste fasevinklene vil dermed i prinsippet bare gjelde bestemte forsterkere. For klasse D vil den i de aller fleste tilfeller ikke gjelde over hodet.

Når man designer en klasse AB-forsterker finnes det faste maler for hvor mye ekstra kjøling, overdimmensjonering, strømkapasitet osv man trenger for å kunne håndtere gitte rekative laster. Disse malene gjelder ikke for klasse D. Her kan man stort sett bruke samme dimmensjonering for resistive og reaktive laster.
    Takker for interesant svar, dette må leses etpar ganger før det synker inn, kanskje noen skolebøker må frem fra reolen også...

Kommenter gjerne mer når du har lest hele artikkelen. For meg virker i alle fall det for meg nye begrepet EPDR interesant som en måling som kan si noe om hvor krevende HT er da spesielt for A/B transistor og rørkonstrksjoner.

Spennende!

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har kikka gjennom noen Dynaudio-tråder her og lurer litt på hvordan Oberon hadde fungert på på f.eks Focus 220. Så Snickers-isen skrev i en tråd at: "Disse Dynaudioene har det med å oppføre seg annerledes enn det meste annet. For eksempel låter de slankt på McIntosh og svakere rørprodukter, mens de gir mer fart i bunnen på klasse D og svært kraftige transistorsaker. På de fleste andre høyttalerkonstruksjoner slår dette ut omtrent stikk motsatt. Derfor bør du ha dette i bakhodet når du lytter til andres erfaringer med forsterkere som de ikke har hørt på Dynaudio."

Noen som har testet ut denne kombinasjonen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Contour låt veldig bra på Zap Pulse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liv

Hmm, nå har det vært stille på denne tråden i 7 måneder. Hva har skjedd med Midgard folket? Er det borte vekk?

Finnes fortsatt de å kjøpe eller er produksjon nedlagt?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aileby
    Hmm, nå har det vært stille på denne tråden i 7 måneder. Hva har skjedd med Midgard folket? Er det borte vekk?

Finnes fortsatt de å kjøpe eller er produksjon nedlagt?
    Det var et innbrudd der nede for ikke lenge siden hvor et helt parti med forsterkere ble stjålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja. Men hørte at produksjon var lagt ned jeg pga problemer på tilgang av ICE moduler, men stemmer dette?
    Ser jo ikke lyst ut når denne tråden nå har vært dø i ett halvt år :-(
    sitter nemlig å kan kjøpe et par demo 6.1 til 14000. Er det fortsatt noe, eller har verden kommet vidre siden de kom ut i 2005?

Takker for svar.

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet av moderator. Ta tilbud om salg på PM eller på AVtorget. Dette er en teknisk tråd.

Side 62 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •