Midgard Audio 600w monoblokker - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 66 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 1314
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

......

Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Hva brukes Monoblokker til ? bruker man det ved siden av en integrert forsterker fks, for å få enda mer ut av høytalerne ?
    Nei hva bruker man vel effektforsterkere til
    De kan brukes til integrerte forsterkere men beste utnyttelse fikk jeg ved å bruke dem med en dedikert preamp.
    Som effekt trinn i hjemmekino er de også hyppig brukt.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller lettere forklart. Man dropper den forsterker delen som er i en vanlig forsterker, og kun bruker dekoder delen. Så kjører man Pre-out signalet til monoblokkene og de forsterker oppsignalet og driver høytallerene.

Hvis jeg bruker 6.1 til front og senter kanal. Vil da 2.1 være gode nok til å drive bak høytallere (stativ), eller burte man gå opp på 4.1 versjonen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes det ikke noe fasitsvar på. Det skiller ca 3dB mellom hver modell. Kontrollmessig er de praktisk talt identiske, mens maksimalt lydtrykk varierer.

Det som på mange måter er avgjørende er hvor tungdrevne bakhøyttalere du har, hvor høyt de skal spille og hvor dypt du lar dem gå.

Newcomer Hansen7.1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hovedsak forskjellen på 6.1 v.s. Rotel rb1090 ?
    Dem har jo endel watt ekstra, vil det hjelpe noe om du har en ht som krever mye watt? Og hvorfor er dem så myemye mindre enn 1090?
    ble ikke så klok av det jeg leste lenger bak i tråden:???:

Er elektronikken lik uansett hvilken 6.1 modell du velger f.eks,
    Champagne, Titanium eller Ice finish ?

Ble litt mindre klok da jeg leste testen, men er vel ikke samenheng i at frontene var i ice da dette bare er en finish på utseende ?
    Mitt testeksemplar var i den stålgrå utgaven "ICE".

Rett ut fra esken låt Oberon 6.1 akkurat slik jeg er vant med at ICE-baserte forsterkere låter. Hardt, metallisk og helt uten varme. Det låt nesten litt kornete i mellomtonen. Men etter veldig kort tids spilling låt den straks mye bedre. Det metalliske forsvant og man klarte å sitte og kose seg med den perfekte bassgjengivelsen, den totale kontrollen og det store lydbildet! Jeg ble rett og slett paff over at skarve 13 000 kroner kunne gi så mye knyttneve til å drive mine Audiovector Mi3 Avantgarde

audiophile.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansen7.1
    Hva er hovedsak forskjellen på 6.1 v.s. Rotel rb1090 ?
    Dem har jo endel watt ekstra, vil det hjelpe noe om du har en ht som krever mye watt? Og hvorfor er dem så myemye mindre enn 1090?
    ble ikke så klok av det jeg leste lenger bak i tråden:???:
    1090 har konvensjonell trafo. Om jeg ikke husker helt feil er det snakk om rundt 2kVA trafoer, samt noen kondensatorer og i og med at det er en klasse AB har den også mye kjøling i form av kjøleribber. Oberon 6.1 har kun en knøttliten trafo pr kanal, men grunnet at den jobber med 2000 ganger høyere frekvens på strømforsyningen klarer den å klemme omkring 3000Watt kontinuerlig gjennom disse. (Det har noe med induktans og frekvens å gjøre). Med så høy arbeidsfrekvens og fullregulert strømforsyning kan den også ha langt mindre kondensatorer. Siden den er en klasse D vil den også sjelden jobbe under 80% virkningsgrad, noe som gjør at behovet for kjøling er minimalt. En klasse D har videre ingen økning i varmetapet ved såkalte reaktive laster, noe som gjør at man kan klare seg med omkring 30-40% mindre strømforsyning da den utvikler tilsvarende mindre varme ved disse lastene. (Dette er de lastene som regnes som de virkelige utfordringene for forsterkere flest, og det er disse som får de fleste forsterkere til å bli uforholdsmessig varme.)

Er elektronikken lik uansett hvilken 6.1 modell du velger f.eks,
    Champagne, Titanium eller Ice finish ?
    Ja, den er identisk.

Ble litt mindre klok da jeg leste testen, men er vel ikke samenheng i at frontene var i ice da dette bare er en finish på utseende ?
    Mitt testeksemplar var i den stålgrå utgaven "ICE".

Rett ut fra esken låt Oberon 6.1 akkurat slik jeg er vant med at ICE-baserte forsterkere låter. Hardt, metallisk og helt uten varme. Det låt nesten litt kornete i mellomtonen. Men etter veldig kort tids spilling låt den straks mye bedre. Det metalliske forsvant og man klarte å sitte og kose seg med den perfekte bassgjengivelsen, den totale kontrollen og det store lydbildet! Jeg ble rett og slett paff over at skarve 13 000 kroner kunne gi så mye knyttneve til å drive mine Audiovector Mi3 Avantgarde

audiophile.no
    Jeg kan forstå at dette er litt villedende. Fargen Ice har egentlig ikke noe å gjøre med at teknologien også kjennetegnes under navnet "ICE-power".

Videre beskrives lyden som endret etter relativt kort tids bruk. Det skyldes blant annet at Oberon magasinerer varme rundt signalkomponentene, noe som gjør at den bør stå på konstant, og den vil ikke nå sin optimale stabile arbeidstemperatur før etter noen timers drift.

Newcomer Hansen7.1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, ble litt klokere nå

Men hva er evt. "minus" med en klasse D forsterker vs. klasse A-B?
    Hovedsak noe forskjell på lyden på en klasse D forsterker? Etter den er varm selvsagt

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til en rørpre som kan funke sammen med Oberon? Har blitt frarådet dette tidligere, noen mumlet i vei om noe inngangsimpedans og i det hele tatt, og der datt jeg av lasset, så finnes noen praktisk og ikke skrekkelig kostbar løsning til dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, ble litt klokere nå

Men hva er evt. "minus" med en klasse D forsterker vs. klasse A-B?

Hovedsak noe forskjell på lyden på en klasse D forsterker? Etter den er varm selvsagt
    Klasse D er som regel mest lik store klasse A og AB i lydsignatur. Det er i bassområdet de største forskjellene ligger og det er der de, i likhet med veldig store klasse A, er mindre påvirkelige av lasten enn andre teknologier. Imidlertid finnes det en rekke ulike former for klasse D, og enkelte av dem er også relativt svake i bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Noen som kjenner til en rørpre som kan funke sammen med Oberon? Har blitt frarådet dette tidligere, noen mumlet i vei om noe inngangsimpedans og i det hele tatt, og der datt jeg av lasset, så finnes noen praktisk og ikke skrekkelig kostbar løsning til dette?
    Mellom 20 og 30k er det en del å velge i. For eksempel Audio Research, Cary og Supravox. Det er også en på HiFisentralen som har laget en trafokoblet pre med effektrør på utgangen. Den skal visst låte skikkelig bra på Oberon.

Forøvrig er ikke den MingDa-en det verste som kan brukes, men rørene som sitter på originalt gir ikke alltid det helt store. Den er jo heller ikke så dyr, men jeg tror den mangler fjernkontroll, og den er ubalansert.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye strøm bruker oberon når de står på tomgang? Lurer siden de som kjent bør stå på hele tiden, men da er de jo også varme. Ikke veldig varme, men gode og lunkne.

Fikk akkurat en stor strømregning, men jeg regner ikke med at oberon er synderen alene her..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det var noe sånt som 14w?

Red.: 15,8w faktisk. Dette gjelder 6.1 vel å merke

Produktside

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Er vel bare for å "holde varmen" det da Heldigvis godt innenfor et typisk lyspære-forbruk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik bruker omkring 138,5kWH i året på tomgang.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er målene på disse kassene, og hvor mye rom burte de har rundt for effektiv kjøling.

Jeg ender opp med 3x6.1 og 2x2.1 etter hvert tipper jeg.

Jeg trenger disse målene da jeg planlegger en spesial laget stereobenk

EDIT: Så målene på hjemmesiden. De er 21 cm breie. Må da ha 3 i bredden tipper jeg. Hva burte jeg ha av mellomrom de i mellom?, samt at jeg da setter 2 stk oppå disse etter hvert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye mellomrom du bør ha avhenger veldig av hvor høyt du skal spille, hvilke høyttalere som skal drives, hvor tett racket er og hva omgivelsestemperaturen er. I de fleste tilfeller vil du praktisk talt ikke behøve noe kjøling over hodet.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Det er jo ikke så mange ukene siden jeg var i samme situasjon; lurte på hvilken rør-pre som funka med oberon. Etter mange hyggelig og opplysende pm fra snickers'en endte jeg allikevel opp med en mcintosh c220 (det er viktig å nevne at dette ikke var blandt hans forslag). Jeg tok en kjangse, dro den med meg hjem, og resultatet smakte virkelig fisk. Oberon i utgangspunktet har langt mer varme enn ett par andre "ice" baserte forsterkere, og sammen med rørklangen fra mc'en ble det berre nydelig å høre på. Hvordan utgangsimpedansen på mc'en er kontra inngangsimpedansen på oberon vet jeg ette, så teknisk anlagt er jeg ikke, men låter bra gjør det så absolutt. Synd du bor så langt unna, eller så kunne du ha tatt deg en tur og hørt litt.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor mye mellomrom du bør ha avhenger veldig av hvor høyt du skal spille, hvilke høyttalere som skal drives, hvor tett racket er og hva omgivelsestemperaturen er. I de fleste tilfeller vil du praktisk talt ikke behøve noe kjøling over hodet.
    Jeg skal bygge racket selv, derfor trenger jeg tips.

De skal mest sannsynlig drive Klipsch RF-83, spilles passe høyt, og det er tidvis varmt, rommet varierer vel fra 18-35 grader igjennom året.

Målet med racket er å ha det helt tett bak, slik at all lufting skjer via front hullene. Men har ögså tenkt tanken ved å montere inn 2 120mm stillegående PC vifter, en på hver side for å gi luft inn bak.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De viftene vil kunne gjøre en enorm forskjell. Imidlertid vet jeg av erfaring at tette bakvegger er hatobjekter når kablene skal på plass.

Det høres forøvrig ut som om du vil kunne ha godt av en viss grad av lufting. Er det et alternativ å sette forsterkerne oppå racket?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De viftene vil kunne gjøre en enorm forskjell. Imidlertid vet jeg av erfaring at tette bakvegger er hatobjekter når kablene skal på plass.

Det høres forøvrig ut som om du vil kunne ha godt av en viss grad av lufting. Er det et alternativ å sette forsterkerne oppå racket?
    Ikke noe annet enn senter høytaller oppå.

Slik jeg ser det så blir det plass til HTPC, Receiver og effektforsterker i bunn (3 komponenters bredde), racket blir rundt 150 cm bredt.

Derfor trenger jeg tips om mellomrom. Tenkte 5 cm mellom komponenter burte være greit, men siden Midgardblokkene er flere en en enkelt komponent, så trenger jeg hjelp

Dere i Midgardaudio, har vel ikke tenkt tanken ved å sette flere i ett og samme komponent snart?, hva med en 2,3 el 5 kanalers forsterker? Det må vel bli litt å spare på å bruke kun ett kabinett?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Dere i Midgardaudio, har vel ikke tenkt tanken ved å sette flere i ett og samme komponent snart?
    Jo

Side 57 av 66 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •