Midgard Audio 600w monoblokker - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 1314
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Vet da hva jeg snakker om, utdannet elektronikk ingeniør og jobber med installasjoner som bruker 400 volt og innimellom på 230 volt anlegg har vi skilletrafo som 230V 3 fas til 400 volt 3 fas...
    Jeg er elektrikker og jobber med dette hver dag!! og jeg vet at teori og praksis er to forskjellige tin Endelig fikk jeg sagt det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg er elektrikker og jobber med dette hver dag!! og jeg vet at teori og praksis er to forskjellige tin Endelig fikk jeg sagt det
    Hehe jeg jobber som xxxxmontør og gremmes over provanlegg på byggeplasser som faller ut hele tiden.. SKYT trikerne :P

altså xxxxmontør + elektronikk ingeniør

xxxx = foretrekker å holde det litt anonymt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at potensialforskjellen mellom en pol fra hver av 2 kontakter som sitter på hver sin ene fase i et 400V/3fas anlegg skal ha en potensialforskjell på 400V. Jeg tror egentlig at dere er enige når det kommer til stykket

Forøvrig ligger nok problemet med spenningsfall i aller første rekke mellom sikringsskapet og selve anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en dårlig dag så uten mer diskusjon NEI! det kan du ikke risikere!! :-D

Men forklar meg gjerne teorien din, kanskje ikke i denne tråden da dette handler om Midgard og ikke generell elektroteknikk
    Diskusjonen gjaldt jo om hvordan sikre at oberon blokkene får nok strøm/spenning (at spenningen ikke faller for mye) slik at lyden klipper...
    om en kjører f.eks. 7 stk oberon 6.1 blokker. Hva kreves det da av strøm til dette ?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet da det ( tenkte mer på tråden jeg da ), men å sette opp en 3fase kontakt er vel uaktuelt?? :twisted:
    Uansett, hvor mye strøm trekker de snickers?? ikke allverden eller??

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Prisøkning

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette med prisøkningen er dessverre korrekt. Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette skjer, men det forklarer trolig hvorfor så mange slutter med slike produkter for tiden.
    Takk for svaret Snickers-is, bra jeg har fått bestillt 2 stk nye til 12 500 kr før eventuelle prisøkninger starter da :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at potensialforskjellen mellom en pol fra hver av 2 kontakter som sitter på hver sin ene fase i et 400V/3fas anlegg skal ha en potensialforskjell på 400V. Jeg tror egentlig at dere er enige når det kommer til stykket

Forøvrig ligger nok problemet med spenningsfall i aller første rekke mellom sikringsskapet og selve anlegget.
    Er jo det jeg har skrevet hele tiden (to faser/kurser til et rom).
    Så da kan det tenkes at en kan sette opp en ekstra sikring f.eks. 63A kurs, boks i hjemmekino rommet og ha separate 16 A sikringer til hver stikk for å begrense potensiell kortslutnings strøm til hver stikk med andre ord...
    Hensikten med en eventuell skilletrafo var at skilletrafo vil glatte ut spennings peaker og blir mindre støy på nettet på sekundær siden. Om dette gir bedre arbeidsforhold for oberon blokkene.
    Et annet poeng er på sekundærsiden av skilletrafoen får sitt eget jordpotensial og blir mindre støy på jordingen i kursene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1 trekker peaker på ca 1,5kW pr stk (kan trekke noe mer ved ekstreme belastninger).

Skal sette opp et aktivt høyttalersystem som heter Gaia med 6 slike. Da trekker vi opp 2 separate 4kvmm strømkabler til hver høyttaler, og egen kabel til selve anlegget. Jeg tror også det blir en separat sikring med litt ampere til dette anlegget da det tross alt skal kunne levere 3,6kW i 8 ohm ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Takk for svaret Snickers-is, bra jeg har fått bestillt 2 stk nye til 12 500 kr før eventuelle prisøkninger starter da :-D
    Hvor var tilbudsprisen?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett så mener jeg at det er umulig å få 400v igjennom utstyret.. Med mindre det er gjort en STOOOOR feil i utgangspunktet, og idag skal jo alt utstyret testes med installasjonstester for alt mulig.

MEN: jeg er enig i at det i teorien kan skje

Men god natt, blir ikke enige likevel vi, elektrikkere og heismontører er ikke alltid enige

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett så mener jeg at det er umulig å få 400v igjennom utstyret.. Med mindre det er gjort en STOOOOR feil i utgangspunktet, og idag skal jo alt utstyret testes med installasjonstester for alt mulig.

MEN: jeg er enig i at det i teorien kan skje

Men god natt, blir ikke enige likevel vi, elektrikkere og heismontører er ikke alltid enige
    HEHE :-D
    snakker om worst case scenario da

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, dette er en pris jeg har forhandlet meg fram til, altså ikke en fast tilbudspris, blokkene har også vert testet i butikk, så de er brukt.

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med prisøkningen er dessverre korrekt. Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette skjer, men det forklarer trolig hvorfor så mange slutter med slike produkter for tiden.
    Har Midgard noen planer om å hoppe av ICE-power toget og heller satse på egenutviklede forsterkere?
    Mener å huske at du nevnte noe om egenutvikling av klasse D forsterkere i en tråd på HFS for en stund siden.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon 6.1

I kjølvannet av diverse tråder rundt MA samt begrenset erfaring med klasse D forsterkere slo jeg til på et sett Oberon 6.1 blokker jeg fant på en bruktbørs.

Tidligere har jeg kun hørt på en eldre modell av Embla uten at jeg ble særlig imponert. Nå har jeg så vidt fått tid til å sette opp Oberon blokkene og har ikke fått tid til å lytte noe særlig. Uansett, jeg ble mektig imponert over byggekvaliteten på Oberon. Solid chassis, gode HT og XLR kontakter og et tiltalende ytre selv for de av oss som egentlig ikke bryr oss så veldig. Når man også finner et sett med XLR <-> RCA overganger i pakken er det vanskelig å ikke smile. Honnør til MA for et solid førsteinntrykk.

Nå håper jeg at Oberon blokkene låter like bra som de føles.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NostraD
    Har Midgard noen planer om å hoppe av ICE-power toget og heller satse på egenutviklede forsterkere?
    Mener å huske at du nevnte noe om egenutvikling av klasse D forsterkere i en tråd på HFS for en stund siden.
    Det er tilfellet at vi jobber med en ny forsterkerteknologi, men det er ikke en klasse D. Hvorvidt det blir aktuelt å implementere den i produkter som Oberon vil tiden vise, men slik det ser ut i dag kreves det et stort antall effekttransistorer med tilhørende drivere, en meget rask FPGA og en strømforsyning med en rekke regulerte uttak for å få den teknologien til å fungere. Derfor blir det nok i første omgang relativt kostbart å realisere denne teknologien, noe som gjør at den er først og fremst tenkt for dyrere produkter. Dette ligger også litt frem i tid da det er mye som skal testes før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på å lage et ferdig produkt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig synd at de blir litt dyrere da. Er det snakk om kjempehopp?! eller et par tusen? Uansett venter jeg/vi spent på flere "prosjekter" ifra denne kanten . Høyttaleren er den jeg gleder meg mest til, og litt til en eventuelt pre.

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tilfellet at vi jobber med en ny forsterkerteknologi, men det er ikke en klasse D. Hvorvidt det blir aktuelt å implementere den i produkter som Oberon vil tiden vise, men slik det ser ut i dag kreves det et stort antall effekttransistorer med tilhørende drivere, en meget rask FPGA og en strømforsyning med en rekke regulerte uttak for å få den teknologien til å fungere. Derfor blir det nok i første omgang relativt kostbart å realisere denne teknologien, noe som gjør at den er først og fremst tenkt for dyrere produkter. Dette ligger også litt frem i tid da det er mye som skal testes før vi i det hele tatt kan begynne å tenke på å lage et ferdig produkt.
    Hva slags forsterkertopologi er utviklingen basert på?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig Midgardene ikke er syderen, kan ismannen eller andr hjelpe meg med andre sydere

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hei Sikers Is

Har lånt meg et par Oberion 6.1 fra Resonans i Stavanger. Har vært litt opptatt etter jeg koblet dem opp og fikk bare tatt en rask kalibrering og et lite klipp fra DTS sampler. I dag hadde jeg tid til å høre litt mer og satt på noen CD er. Hørte da at det var noe som absolutt ikke stemte. Tok frem en kalibrerings CD og ser at en av blokkene har reversert polaritet. Ja jeg trippel sjekket kabler og koblinger og det er blokken eller eventuellt en av XLR overgangene som jeg bruker som synderen. Synes ikke dette virket helt beroligende i forhold til kvaltiets kontroll ut fra fabrikk? Ei heller er det vel ideelt å ha en feilkoblet blokk i et demo par?

Jeg har koblet om den gjeldene kanalen så det er ikke noe stort problem, har også sjekket opp mot senter at jeg har riktig absolutt fase på begge blokkene (eller i alle fall den samme som senteren).

Jeg får lytte videre både på musikk og på film i morgen, da har jeg litt tid så får jeg lande på om det blir tre slike i front eller ikke før helgen (regner med at jeg i så fall får tre blokker som har samme riktige fase.) Så langt så har jeg i alle fall konstatert at de kan spille høyt (høyere enn jeg har behov for i min kino og det var et kriterie ( og 801 matrix' ene er vel ikke kjent for å være høytalere som trenger lite effekt for å spille høyt 87 db følsomhet (bassen virker også meget kontakt og fin (men som sagt det må lyttes mer på CD plater for at dommen kommer.)))

mvh
    Henning
    Mulig at forrige innlegg var litt prematurt mhp å synderen mhp fasefeil og at det ikke var en av midgard blokkene somer synderen, men jeg er fortsatt ett meget stort spørsmålstegn.... Kan noen som har peiling løse denne gotiske knuten for meg så er de hjertelig velkomne på kino besøk (I Stavangers desidert ikke beste kino...). Beklager hvis dette er OT, men usikker på hvor det bør postes i så fall....

Spørsmål til ekspertisen.

Jeg har en denon 4306 reciever og har etter jeg har testet ut Migard Oberion 6.1 på den opplevd et merkelig fenomen. Før jeg kjørte romkalibrering igjen etter å ha satt in Midgardene så hørte jeg litt på CD og hører at en av høytalerne er ute av fase, jeg tar frem AVIA og Digital Video essentials og får dette bekreftet med testene der. Jeg kobler om høyre høytaler og alt er fryd og gammen.

Så kjørere jeg auto kaibreringen i dag, der sier den at høyre høytaler er koblet ute av fase. (Noe den jo er, men lyttetestene sier at den er rett).

For å si det slik dette "baked my nudle". Jeg har kjørt lyden via HDMI og tenker det må være noen feilkobling der, så jeg prøver denon link, og coaksial men det er samme probelmstillingen lyden når forsterkeren er koblet riktig er ute av fase og dår jeg reverserer fasene på høyre kanal så er stereoperspektivet riktig.

For å forvirre fullstendig har jeg en I-pod koblet opp med RCA og der virker det som at når lyden på fil er i fase så virker den som den er ute av fase (stereoperspektivet er i alle fall ikke tilstede og det vet jeg at kan være der selv på en I-pod (brukte det til mindre kritisk lytting i forrige hus).

Er det noen som har noen forklaringer her?

Min føste teori var at en av Midgard blokkene hadde skylden siden det var den nye komponenten som kom in når fase feilen kom. Men hvorfor sier da Audussey oppsettet at høyre høytaler er koblet ute av fase?

Er det en feil i Denonen som gjør at den kobler en av kanalene feil fase på digital inn og ikke på analog inn? Hvorfor har jeg da ikke hørt det før?

Dett er en liten gotisk knute, forklaringer mottas med stor takk...

mvh
    Henning (og se gjerne bort fra mitt lille gullkorn under : - )

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ett spørsmål til til ismannen som er lett å svare på?

Hei

Lenge siden jeg har regnet på dette, hvor høyt kan jeg teoretisk (dvs at forsterkerne får nok frisk strøm etc) få mine Matrix 801 ere til å spille med midgard 6.1 ene uten at forsterkeren klipper (om høytalerne overlever er vel heller ikke sikkert..). De har en følsomhet på 87 db per watt. Husker ikke helt regnestykket lenger...

Jeg tenker på om dette er nok til kino referanse nivå (er vel redd for at det ikke er det og det er jo på ingen måte viktig heller da det er for høyt for meg i forhold til å nyte film.), men jeg lurer nå litt likevel...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Veldig synd at de blir litt dyrere da. Er det snakk om kjempehopp?! eller et par tusen? Uansett venter jeg/vi spent på flere "prosjekter" ifra denne kanten . Høyttaleren er den jeg gleder meg mest til, og litt til en eventuelt pre.
    Det er snakk om et par tusen ja.

Side 52 av 66 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •