Midgard Audio 600w monoblokker - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 51 av 66 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 1314
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vet ikke hvor gammel Embla du har på frontene, men om det er en av de med trafo og 500A-moduler vil du også oppleve stor forskjell mot 4.1.

Om det er en nyere (DVS en med ASP-modul) er den ganske lik rent teknisk, med untak av at den har litt lavere dempningsfaktor og er tunet litt lysere enn Oberon.

Jeg har de gamle 500w ja.. Mener du at 4.1 matcher disse og vel så det??

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Takk for ett meget bra svar.

Siden det er film det går mest i hos meg, så blir nok 10-12 tusen litt mye for så lite som du beskriver. Jeg hadde egentlig litt i tankene å gå for en Nad Master effektforsteker.
    Selvom jeg ikke har testet disse opp mot hverandre, vil jeg hevde at oberon 6.1 gir mye mer valuta for pengene enn NAD'en. Men hvis ikke hifi-stereo er prioritert hos deg, greier du deg nok godt med AX4 alene - spesielt om du har en voksen subwoofer til å dra det "tyngste lasset".

Jeg glemte imidlertid å nevne at drømmen selvsagt er en oberon 6.1 på alle høyttalerne - da merker du garantert kjempeforskjell også på film. Men på to av fem kanaler blir det ikke den helt store åpenbaringen når jeg har biampet disse kanalene fra før og man har en SVS i førersetet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Selvom jeg ikke har testet disse opp mot hverandre, vil jeg hevde at oberon 6.1 gir mye mer valuta for pengene enn NAD'en. Men hvis ikke hifi-stereo er prioritert hos deg, greier du deg nok godt med AX4 alene - spesielt om du har en voksen subwoofer til å dra det "tyngste lasset".

Jeg glemte imidlertid å nevne at drømmen selvsagt er en oberon 6.1 på alle høyttalerne - da merker du garantert kjempeforskjell også på film. Men på to av fem kanaler blir det ikke den helt store åpenbaringen når jeg har biampet disse kanalene fra før og man har en SVS i førersetet
    Alex... du kjører da ikke oberon 6.1 på front høyttalerne dine ?... du bruker dem jo kun på party høyttalerne eller har du forandret hjemmekino oppsettet ditt ?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Alex... du kjører da ikke oberon 6.1 på front høyttalerne dine ?... du bruker dem jo kun på party høyttalerne eller har du forandret hjemmekino oppsettet ditt ?
    Hvor har jeg sagt at jeg fast bruker dem på frontene? Jeg bruker de som regel på CLS-215, det er riktig, men jeg går da ikke av veien for litt high-end stereo en gang i blant jeg heller Man har ikke et par oberon 6.1 og H400 i samme rom uten å teste det ut..

Det forhindrer meg allikevel ikke av å ha den oppfatningen av at oberon 6.1 på ALLE høyttalerne hadde vært rått. Senterhøyttaleren er forøvrig der man vil merke størst forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sikers Is

Har lånt meg et par Oberion 6.1 fra Resonans i Stavanger. Har vært litt opptatt etter jeg koblet dem opp og fikk bare tatt en rask kalibrering og et lite klipp fra DTS sampler. I dag hadde jeg tid til å høre litt mer og satt på noen CD er. Hørte da at det var noe som absolutt ikke stemte. Tok frem en kalibrerings CD og ser at en av blokkene har reversert polaritet. Ja jeg trippel sjekket kabler og koblinger og det er blokken eller eventuellt en av XLR overgangene som jeg bruker som synderen. Synes ikke dette virket helt beroligende i forhold til kvaltiets kontroll ut fra fabrikk? Ei heller er det vel ideelt å ha en feilkoblet blokk i et demo par?

Jeg har koblet om den gjeldene kanalen så det er ikke noe stort problem, har også sjekket opp mot senter at jeg har riktig absolutt fase på begge blokkene (eller i alle fall den samme som senteren).

Jeg får lytte videre både på musikk og på film i morgen, da har jeg litt tid så får jeg lande på om det blir tre slike i front eller ikke før helgen (regner med at jeg i så fall får tre blokker som har samme riktige fase.) Så langt så har jeg i alle fall konstatert at de kan spille høyt (høyere enn jeg har behov for i min kino og det var et kriterie ( og 801 matrix' ene er vel ikke kjent for å være høytalere som trenger lite effekt for å spille høyt 87 db følsomhet (bassen virker også meget kontakt og fin (men som sagt det må lyttes mer på CD plater for at dommen kommer.)))

mvh
    Henning

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvor har jeg sagt at jeg fast bruker dem på frontene? Jeg bruker de som regel på CLS-215, det er riktig, men jeg går da ikke av veien for litt high-end stereo en gang i blant jeg heller Man har ikke et par oberon 6.1 og H400 i samme rom uten å teste det ut..

Det forhindrer meg allikevel ikke av å ha den oppfatningen av at oberon 6.1 på ALLE høyttalerne hadde vært rått. Senterhøyttaleren er forøvrig der man vil merke størst forskjell.
    Kommer nok til å kjøre oberon 6.1 på B&W HTM2D senteren ja... hva jeg gjør med bakhøyttalere vet jeg ikke enda... prioriterer front rekka først.
    Høres ut på snickers-is som det ikke er noe poeng i å bruke 2 stk oberon blokker på hver 802D høyttaler. Fordi det er så store strømreserver i blokkene ?
    Min teori om oberon 6.1 er at disse blokkene har så lite strømreserver lagret i kondensatorer siden disse er så små så klarer rett og slett ikke strømnettet å levere nok ?
    Høres nesten ut som en burde ha batteribackup system... slike som sykehus bruker ved strømbortfall, sikre at strømmen ikke faller ut før diesel aggregatene kobler seg inn. En sak som glatter ut vekselstrømmen og lager perfekt strøm til lyd utstyr

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hei Sikers Is

Har lånt meg et par Oberion 6.1 fra Resonans i Stavanger. Har vært litt opptatt etter jeg koblet dem opp og fikk bare tatt en rask kalibrering og et lite klipp fra DTS sampler. I dag hadde jeg tid til å høre litt mer og satt på noen CD er. Hørte da at det var noe som absolutt ikke stemte. Tok frem en kalibrerings CD og ser at en av blokkene har reversert polaritet. Ja jeg trippel sjekket kabler og koblinger og det er blokken eller eventuellt en av XLR overgangene som jeg bruker som synderen. Synes ikke dette virket helt beroligende i forhold til kvaltiets kontroll ut fra fabrikk? Ei heller er det vel ideelt å ha en feilkoblet blokk i et demo par?
    Det høres ikke bra ut nei. Dette er en ting både jeg og Petter pleier å sjekke veldig nøye, men det er jo tross alt manuelt arbeid (dersom det ikke er en adapter) og jeg ser jo at slikt kan skje. Takker for at du sier i fra.

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg har koblet om den gjeldene kanalen så det er ikke noe stort problem, har også sjekket opp mot senter at jeg har riktig absolutt fase på begge blokkene (eller i alle fall den samme som senteren).

Jeg får lytte videre både på musikk og på film i morgen, da har jeg litt tid så får jeg lande på om det blir tre slike i front eller ikke før helgen (regner med at jeg i så fall får tre blokker som har samme riktige fase.) Så langt så har jeg i alle fall konstatert at de kan spille høyt (høyere enn jeg har behov for i min kino og det var et kriterie ( og 801 matrix' ene er vel ikke kjent for å være høytalere som trenger lite effekt for å spille høyt 87 db følsomhet (bassen virker også meget kontakt og fin (men som sagt det må lyttes mer på CD plater for at dommen kommer.)))

mvh
    Henning
    Husk på å eksperimentere med plasseringen av høyttalerne også ved forsterkerbytte. Jeg vet jeg sier det ut i det kjedsommelige, men når en høyttaler bytter forsterker endrer den totalt karakter på så mange fundamentale plan at det er helt nødvendig for å få dem til å jobbe optimalt mot rommet. Det gjelder både plassering og vinkling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori om oberon 6.1 er at disse blokkene har så lite strømreserver lagret i kondensatorer siden disse er så små så klarer rett og slett ikke strømnettet å levere nok ?
    Høres nesten ut som en burde ha batteribackup system... slike som sykehus bruker ved strømbortfall, sikre at strømmen ikke faller ut før diesel aggregatene kobler seg inn. En sak som glatter ut vekselstrømmen og lager perfekt strøm til lyd utstyr
    Du er ikke helt på jordet her nei. Det som styrer spenningen (og derved også utgangsimpedansen) i strømforsyningen er en aktiv regulator som korrigerer spenningen 200 000 ganger i sekundet. Ved det minste strømtrekk ut fra forsterkeren slår denne inn trekker mer strøm fra nettet. Dermed kan man omtrent se en kopi av hele audiosignalet i forsterkerens strømtrekk, og da altså på strømnettet.

En annen faktor er at folk ofte spiller høyere enn de tror når de har mye effekt til rådighet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet som på nåler mens anleggets eier drar på mer og mer til ett eller annet gir seg. Jeg har noen innspillinger som har dynamiske kontraster på rundt 30 dB. Det vil si at med et effekttak på 600W kan man ikke spille høyere enn 0,6W i de svake partiene om man skal unngå klipping!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke helt på jordet her nei. Det som styrer spenningen (og derved også utgangsimpedansen) i strømforsyningen er en aktiv regulator som korrigerer spenningen 200 000 ganger i sekundet. Ved det minste strømtrekk ut fra forsterkeren slår denne inn trekker mer strøm fra nettet. Dermed kan man omtrent se en kopi av hele audiosignalet i forsterkerens strømtrekk, og da altså på strømnettet.

En annen faktor er at folk ofte spiller høyere enn de tror når de har mye effekt til rådighet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet som på nåler mens anleggets eier drar på mer og mer til ett eller annet gir seg. Jeg har noen innspillinger som har dynamiske kontraster på rundt 30 dB. Det vil si at med et effekttak på 600W kan man ikke spille høyere enn 0,6W i de svake partiene om man skal unngå klipping!
    Har du sjekket om batteribackup/ups hjelper på lyden i slike tilfeller ? eller er disse for trege til å slå inn kanskje ?
    Men teoretisk sett det perfekte ville jo vært å hatt 400 volt anlegg inn i huset, evt om en har 230 volt anlegg inn til huset og setter opp en skilletrafo der en får ut 400 volt og deretter setter opp 3 x 230 volt kurser i lydrommet så kan effekt forsterkerne kobles på hver sin fase ut av skilletrafoen.. Eller finnes det bedre løsninger? En har jo 3 stk faser på 230 volt i 400 volt anlegg. Eller er det best å ha en egen fase for bruk til kun stereo/surround anlegg for å slippe å bli forstyrret av andre elektrisk utstyr i huset?
    Men ulempen med forskjellige faser inn i et rom er at en faktisk kan få 400 volt gjennom utstyret om noe er feilkoblet *poff* så det er kanskje ikke så lurt likevel..

Kjekt å vite dette når noen skal bygge hus og planlegge strømkursene i huset før huset er bygget. Elektrikerne har neppe peiling på dette og legger opp elnettet uavhengig av hva en kobler på de forskjellige kursene bare dimensjonerer etter NEK400 standarden.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ??

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye priser på IC moduler

Hei Snikers Is

Har hørt noen rykter fra en av forhandlerene av Midgard Audio, stemmer det at REF :
    Produsenten har varslet at det kommer til å bli en prisøkning, siden ice modulene har steget med 80%.
    Ny pris på monoblokkene vil bli ca 17 - 18000,- for paret. Er dette korrekt Snikers IS ??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med prisøkningen er dessverre korrekt. Jeg har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette skjer, men det forklarer trolig hvorfor så mange slutter med slike produkter for tiden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket om batteribackup/ups hjelper på lyden i slike tilfeller ? eller er disse for trege til å slå inn kanskje ?
    Men teoretisk sett det perfekte ville jo vært å hatt 400 volt anlegg inn i huset, evt om en har 230 volt anlegg inn til huset og setter opp en skilletrafo der en får ut 400 volt og deretter setter opp 3 x 230 volt kurser i lydrommet så kan effekt forsterkerne kobles på hver sin fase ut av skilletrafoen.. Eller finnes det bedre løsninger? En har jo 3 stk faser på 230 volt i 400 volt anlegg. Eller er det best å ha en egen fase for bruk til kun stereo/surround anlegg for å slippe å bli forstyrret av andre elektrisk utstyr i huset?
    Men ulempen med forskjellige faser inn i et rom er at en faktisk kan få 400 volt gjennom utstyret om noe er feilkoblet *poff* så det er kanskje ikke så lurt likevel..

Kjekt å vite dette når noen skal bygge hus og planlegge strømkursene i huset før huset er bygget. Elektrikerne har neppe peiling på dette og legger opp elnettet uavhengig av hva en kobler på de forskjellige kursene bare dimensjonerer etter NEK400 standarden.
    Ulike faser i anlegget vil jeg på det aller sterkeste fraråde til et hvert anlegg.

Når det gjelder strøm og kapasitet så gjør noen litt kraftigere strømkabler i det elektriske opplegget underverker, vel og merke dersom det er et problem i utgangspunktet at anlegget går tomt for strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike faser i anlegget vil jeg på det aller sterkeste fraråde til et hvert anlegg.

Når det gjelder strøm og kapasitet så gjør noen litt kraftigere strømkabler i det elektriske opplegget underverker, vel og merke dersom det er et problem i utgangspunktet at anlegget går tomt for strøm.
    det finnes sikkert flere forum medlemmer som faktisk har forskjellige kurser til et rom... på grunn av ombygging etc...
    Er det noe poeng i å ha skilletrafo 400 volt til 400 volt til hjemmekinoen ?
    Men du er vel enig i at om en har 400 volt inn i huset kan en kjøre egen fase kun for hjemmekinoen. blir mere enn nok strøm da vil jeg tro

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er umulig for deg å få 400 v igjennom utstyret ditt! om du har et 400 V anlegg så kan man ikke få en 3 fase kontakt med 230! om du vil ha en 230V 3 fase kontakt i huset ditt og har 400 V må du betale en pen sum for en trafo og da er det jo slik det er

En 3 faset 400V kontakt er merket!!! Det er med andre ord umulig å få 3 fase 230V i et hus som har 400V inn!!! ( med mindre man har en trafo ) Lovlig vel å merke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finnes sikkert flere forum medlemmer som faktisk har forskjellige kurser til et rom... på grunn av ombygging etc...
    Er det noe poeng i å ha skilletrafo 400 volt til 400 volt til hjemmekinoen ?
    Men du er vel enig i at om en har 400 volt inn i huset kan en kjøre egen fase kun for hjemmekinoen. blir mere enn nok strøm da vil jeg tro

Morsom tanke med å ha egen fase ved 400V men utrolig dyrt og unødig!! Om du allerede har et skap så blir det veldig dyrt og ikke så bra for belastningen generelt i huset, men en moro tanke

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er umulig for deg å få 400 v igjennom utstyret ditt! om du har et 400 V anlegg så kan man ikke få en 3 fase kontakt med 230! om du vil ha en 230V 3 fase kontakt i huset ditt og har 400 V må du betale en pen sum for en trafo og da er det jo slik det er

En 3 faset 400V kontakt er merket!!! Det er med andre ord umulig å få 3 fase 230V i et hus som har 400V inn!!! ( med mindre man har en trafo ) Lovlig vel å merke
    3 fas 400 volt inn til et hus idag er mere vanlig inn til sikring skapet. så kan en ta ut en fase og da har en 230 volt i en kurs... en kan ta ut 3 faser fra 400 volt tilførselen. problemet med 2 forskjellige faser i et rom er at om en kobler utstyr på hver sin fase så kan en få 400 volt over de 2 fasene.

Det vil si at N-leder er koblet i senter på en stjernekobling mellom de 3 fasene så da blir det 230 volt mellom en fase og N-leder (jord har samme potensial som N-leder)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 fas 400 volt inn til et hus idag er mere vanlig inn til sikring skapet. så kan en ta ut en fase og da har en 230 volt i en kurs... en kan ta ut 3 faser fra 400 volt tilførselen. problemet med 2 forskjellige faser i et rom er at om en kobler utstyr på hver sin fase så kan en få 400 volt over de 2 fasene

FEIL!!! da er det isåfall noen som gjør en feil!! fordi at i et 400V anlegg så er den BLÅ lederen ALLTID nøytral!!! ALLTID!! så om du eller noen andre får 400v i en stikk så er det en GROV feil, en så grov feil at det faktisk ikke er mulig for en elektrikker å gjøre det!!

Med den blå så mener jeg da altså at dette ALLTID er nøytral lederen! og i et 400v anlegg så skal nøytral leder alltid kobles til en stikk!!! Og en nøytral leder er den splittingen som gjøres for å få 230
    Jeg vet at 400 V er vanlig idag!! MEN

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    FEIL!!! da er det isåfall noen som gjør en feil!! fordi at i et 400V anlegg så er den BLÅ lederen ALLTID nøytral!!! ALLTID!! så om du eller noen andre får 400v i en stikk så er det en GROV feil, en så grov feil at det faktisk ikke er mulig for en elektrikker å gjøre det!!

Med den blå så mener jeg da altså at dette ALLTID er nøytral lederen! og i et 400v anlegg så skal nøytral leder alltid kobles til en stikk!!! Og en nøytral leder er den splittingen som gjøres for å få 230
    Jeg vet at 400 V er vanlig idag!! MEN
    Men har du ulik kurs i et rom kan en teknisk sett ta ut 400 volt fra 2 kontakter.. f.eks om 2 forsterkere er koblet til 2 forskjellige kurser som har hver sin fase, risikerer en at om noe går galt kan det bli 400 volt gjennom anlegget...

Vet da hva jeg snakker om, utdannet elektronikk ingeniør og jobber med installasjoner som bruker 400 volt og innimellom på 230 volt anlegg har vi skilletrafo som 230V 3 fas til 400 volt 3 fas...

Og joda.. har opplevd elektrikere som har koblet feil i sikring... speilet ledningene over og under denne!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du ulik kurs i et rom kan en teknisk sett ta ut 400 volt fra 2 kontakter.. f.eks om 2 forsterkere er koblet til 2 forskjellige kurser som har hver sin fase, risikerer en at om noe går galt kan det bli 400 volt gjennom anlegget...
    Jeg har en dårlig dag så uten mer diskusjon NEI! det kan du ikke risikere!! :-D

Men forklar meg gjerne teorien din, kanskje ikke i denne tråden da dette handler om Midgard og ikke generell elektroteknikk

Side 51 av 66 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •