Midgard Audio 600w monoblokker - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 66 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1314
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var underholdende lesing!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får linke til den når du driver reklame for både Oberon og demohøyttalerene dine... Går ut fra det er oppsettet du hadde i Horten det er snakk om?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Skrotnisses blogg det var snakk om som var interessant lesing: Fjompens FilmBlogg - Dagen det eksploderte i Trøxas takket være crazy forsterkere stappet med Rakkestadpower!

Forøvrig var det oppsettet vi brukte i Horten vi spilte på hjemme hos meg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bloggen jeg mente også...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten misforståelse her kanskje? Tror freddie mente at Snickers kunne bruke bloggen som god "reklame" ved å linke til den fra evt. hjemmeside o.l.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde det være klart som blekk!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noe fortsatt skulle være uklart ber jeg folk om å henvende seg til Norsk spraaakraaaad.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis noe fortsatt skulle være uklart ber jeg folk om å henvende seg til Norsk spraaakraaaad.
    Hehe.. Hva kan du si om oberon 6.1 blokkene med serie nummer: 120661 005 og 120661 007 ? når de ble produsert ?

Hmm hvor mye skal egentlig basselementet bevege seg på en 15 bass element på en cv AL1002 med oberon 6.1 ?Hmm hvilken musikk har typisk kjempe utslag på elementet ?

Er det noe forskjell på klasse AB og D når det gjelder teoretisk og praktisk max volum?
    På en vanlig klasse AB sies det at klokken 12 er max volum... samme for D (oberon) og ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ca 2 uker med 6.1 blokkene så er bass elementer spengt tror eg, men eg veit ikkje ;p bare hører mye av bassen er vekke helt sånn plutselig..Og jeg har ikkje spilt høyt så mye heller..Noen som veit ka som kan være problemet? Jeg har Cerwin vega cls 215

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penguin
    Etter ca 2 uker med 6.1 blokkene så er bass elementer spengt tror eg, men eg veit ikkje ;p bare hører mye av bassen er vekke helt sånn plutselig..Og jeg har ikkje spilt høyt så mye heller..Noen som veit ka som kan være problemet?
    hehe.. så kjipt, håper du hadde mye morro før det. Hvordan høyttalere er det snakk om?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Hehe.. Hva kan du si om oberon 6.1 blokkene med serie nummer: 120661 005 og 120661 007 ? når de ble produsert ?

Hmm hvor mye skal egentlig basselementet bevege seg på en 15 bass element på en cv AL1002 med oberon 6.1 ?Hmm hvilken musikk har typisk kjempe utslag på elementet ?

Er det noe forskjell på klasse AB og D når det gjelder teoretisk og praktisk max volum?
    På en vanlig klasse AB sies det at klokken 12 er max volum... samme for D (oberon) og ?
    Kjører du på med Marilyn Manson - Sweetdreams, og drar på "litt". så hopper og spretter elementet ut og inn som en yoyo. Er ikke noe standard "max". Alt avhenger av forforsterkern.. Samt høyttalerens følsomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    hehe.. så kjipt, håper du hadde mye morro før det. Hvordan høyttalere er det snakk om?

Hehe fikk ikkje så mye morro når det er alltid noen i huset :/ Får sms hele tiden om å skru ned selv om eg ikkje hadde så høy volum engang..Jeg har cerwin vega cls 215..Sist gang jeg skrudde opp volumet så funka bassen helt nydelig, men når jeg sku prøve i dag så var bassen daff..Og jeg har cerwin vega bass booster db-10 ;p har hatt den på og sånt når jeg har testa ut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik

For å finne ut noe om forsterkerne dine må jeg inn på serienummerlistene som ligger nede på produksjonen. Var det noe galt ettersom du lurte på det?

I utgangspunktet skal watt være watt, og ferdig med det. Men evnen til å drive reaktive laster og lave impedanser varierer individuelt fra forsterker til forsterker. Av natur er imidlertid klasse D bedre egnet til å drive reaktive laster.

Det som begrenser maksimalt volum er alltid spenningen fra forsterkertrinnet. Den skal i utgangspunktet være en fast verdi, men spesielt på dårlige konstruksjoner vil denne kunne avvike mye, spesielt ved tunge laster, og derfor føre til at man får klipping på et lavere volum enn hva spenningen i utgangspunktet skulle tilsi.

Slaglengden på basselementet kommer veldig an på frekvensen og nivået på signalet, samt hvordan høyttaleren er konstruert. Normalt ligger den største slaglengden rett over og rett under avstemningsfrekvensen:

Her er avstemningsfrekvensen rundt 28Hz. Ved ca 37Hz ligger det et slaglengdemaksimum. Under Fb, ned mot 20Hz, er også slaglengden stor, og den øker mot lavere frekvenser.

Det hender ofte at det ligger subsonisk informasjon på platene også. For eksempel Sidebrok sin rånebil-låt har store mengder LF-støy. Dette medfører at basselementene flytter seg en del, ganske sakte, uten at det medfører noen lyd av den grunn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe fikk ikkje så mye morro når det er alltid noen i huset :/ Får sms hele tiden om å skru ned selv om eg ikkje hadde så høy volum engang..Jeg har cerwin vega cls 215..Sist gang jeg skrudde opp volumet så funka bassen helt nydelig, men når jeg sku prøve i dag så var bassen daff..Og jeg har cerwin vega bass booster db-10 ;p har hatt den på og sånt når jeg har testa ut
    Det kan være noe så enkelt som en løs ledning til ett av, eller begge elementene i den ene høyttaleren. Om du mister ett element vil lyden fra den høyttaleren få feil fase og en helt på trynet frekvensgang. Den vil i tillegg fase ut store deler av lyden fra den andre høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være noe så enkelt som en løs ledning til ett av, eller begge elementene i den ene høyttaleren. Om du mister ett element vil lyden fra den høyttaleren få feil fase og en helt på trynet frekvensgang. Den vil i tillegg fase ut store deler av lyden fra den andre høyttaleren.

Så det du sir at de ikkje kan være sprengt, men løs ledning og sånt..Jeg sjekka alt det, men tror ikkje noe var løs, men skal prøve senere å koble alt opp igjen..Men det som er rart om de er sprent, så skulle vel sikringen i høytallene kobles ut?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ledningene inne i høyttaleren også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer ypperlig her. Var bare jeg som hadde feil forhånds synspunkt på hva som spiller høyt og ikke. Antok og slaglengden på basselementet var en god indikasjon på hvor høyt en spiller, men sånn er det visst ikke. Med nad 218 hadde elementene mye mere vandring.. og det er jo ikke samme som lyd... at forsterkereren har kommet ytelsesgrensen og litt til, om jeg har forstått det rett

For å finne ut noe om forsterkerne dine må jeg inn på serienummerlistene som ligger nede på produksjonen. Var det noe galt ettersom du lurte på det?

I utgangspunktet skal watt være watt, og ferdig med det. Men evnen til å drive reaktive laster og lave impedanser varierer individuelt fra forsterker til forsterker. Av natur er imidlertid klasse D bedre egnet til å drive reaktive laster.

Det som begrenser maksimalt volum er alltid spenningen fra forsterkertrinnet. Den skal i utgangspunktet være en fast verdi, men spesielt på dårlige konstruksjoner vil denne kunne avvike mye, spesielt ved tunge laster, og derfor føre til at man får klipping på et lavere volum enn hva spenningen i utgangspunktet skulle tilsi.

Slaglengden på basselementet kommer veldig an på frekvensen og nivået på signalet, samt hvordan høyttaleren er konstruert. Normalt ligger den største slaglengden rett over og rett under avstemningsfrekvensen:

Her er avstemningsfrekvensen rundt 28Hz. Ved ca 37Hz ligger det et slaglengdemaksimum. Under Fb, ned mot 20Hz, er også slaglengden stor, og den øker mot lavere frekvenser.

Det hender ofte at det ligger subsonisk informasjon på platene også. For eksempel Sidebrok sin rånebil-låt har store mengder LF-støy. Dette medfører at basselementene flytter seg en del, ganske sakte, uten at det medfører noen lyd av den grunn.

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at dette er en sånn "Mase på Snickers-is tråd, Snickers-is er så tøff siden han jobber i Midgard Audio, ohh Snickers-is vet alt". Så jeg hiver meg på

Jeg har hørt at det ikke er bra å skru strømmen helt av på forsterkere generelt, så mine blokker har stått på 24/7 siden den 10 oktober. Er dette noe jeg bør forsette med, eller er det "skadelig"??

Og en liten til:
    Når jeg spiller veldig høyt, med moderart bass. Kan det hende at lyden kutter ut i et sekund, som oftest i begge blokkene sammtidig. Er det noe form for "spærre" på blokkene.
    Det jeg stusser litt over, er at dette ikke skjer om jeg stiller bassen på fult, for å så guffe opp volumet igjen...

Regner med at du skjønte ironien i starten der.
    Stor takk for din kunnskap om dette!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ca 2 uker med 6.1 blokkene så er bass elementer spengt tror eg, men eg veit ikkje ;p bare hører mye av bassen er vekke helt sånn plutselig..Og jeg har ikkje spilt høyt så mye heller..Noen som veit ka som kan være problemet? Jeg har Cerwin vega cls 215
    215 og oberon 6.1 er en ypperlig kombinasjon og det har vært spilt alt blokkene klarer på utallige fester på mine høytalere og ingenting har tatt kvelden!

Du får sjekke høytalerne dine litt bedre

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bareare90
    Og en liten til:
    Når jeg spiller veldig høyt, med moderart bass. Kan det hende at lyden kutter ut i et sekund, som oftest i begge blokkene sammtidig. Er det noe form for "spærre" på blokkene.
    Det jeg stusser litt over, er at dette ikke skjer om jeg stiller bassen på fult, for å så guffe opp volumet igjen...
    Dette skjer med meg og om jeg presser blokkene skikkelig

Side 46 av 66 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •