Midgard Audio 600w monoblokker - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 66 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 1314
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg har akkurat lest testen av monoblokkene i Lyd og Bilde. Gratulerer med toppscore Snickers-is

Jeg har tenkt til å utvide hjemmekinoen min med litt mer forsterkerier og disse monoblokkene ligger høyt opp på ønskelista. Drømmen senere er jo å bytte ut mine Cabasse Jersey med noen elektrostater om noen år. Enten Martin Logan Vantage eller noen Quad ESL. Jeg hadde da satt pris på at jeg kunne fortsette å bruke det samme sluttleddet som jeg kommer til å kjøpe nå. Lyd og Bilde skriver: "Ulempen med slik strømforsyning er at den har litt lav båndbredde, uten at det behøver å være hørbart. Men den kan slite med ekstremt lavimpedante høyttalere, som for eksempel krevende elektrostater." De skriver ingenting om de har testet dette. Har de rett? Har noen testet disse blokkene med Martin Logan Vantage, Summit eller lignende?
    "Ulempen med slik strømforsyning er at den har litt lav båndbredde, uten at det behøver å være hørbart."

Dette forstår heller ikke jeg og det tror jeg ikke de forstår helt selv heller. Strømforsyningen har jo i praksis den båndbredden man gidder. Når det gjelder effekttrinnet har det en effektbåndbredde tilsvarende en vanlig klasse AB av seriøst kaliber. Jeg har imidlertid ingen problemer med å innse at det er vanskelig å formidle den "absolutte sannhet" som skribent. Det er rett og slett så mye man skal vite og forstå om utstyret man tester at enkelte ganger må det snike seg inn noen små feil.

"Men den kan slite med ekstremt lavimpedante høyttalere, som for eksempel krevende elektrostater."

Den sliter ikke, men utgangsimpedansen vil kunne føre til en liten avrulling i toppen. Nå skal det nevnes at dette er et generelt problem for alle forsterkere, men det slår ikke likt ut på alle forsterkere. Det er for eksempel ingen forsterkere på markedet som er rent spenningsstyrte eller rent strømstyrte. Strømstyring gir som regel en annen effekt enn spenningsstyring. På Oberon er det ganske stor grad av strømstyring i toppen. En veldig spenningsstyrt forsterker vil øke diskanten dersom den beholder sin stabilitet. Derfor er det ingen som egentlig vet hvordan en stor ESL "skal låte", men det vil selvsagt være et spørsmål om matching hele veien.

Du skal imidlertid være obs på at enkelte høyttalere med aktivt bass-system har en spenningsreferanse. På Oberon 6.1 er det for eksempel et common mode offset på 60 Volt på utgangen. Det betyr at det vil bli en spenningsforskjell og derved en strøm i signaloverføringen som ikke er gunstig for hverken avsender eller mottaker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    En ting er nå hvordan den er til å drive elektrostater (har forresten ikke hørt elektrostater siden Quad på 70-tallet), men det jeg lurer på er om Oberon er velegnet til å drive store transmisjonslinje høyttalere, tenker da særlig på mine IMF RSPM Mk IV? De skal gå ned til 17Hz, men savner evt. litt mer trøkk i mellombassen og enda mer luft og transparens i toppen.
    Oberon Pre, spennende, vil det bli RIAA- trinn i den, Snickers?
    Transmisjonslinjer bør egentlig være gull for de forsterkerne. Men når det gjelder IMF kan de ha en litt vel flat frekvensrespons, noe som gjør at du skal for en hver pris unngå forsterkere med "boom-faktor" og heller søke en forsterker som har stram oppførsel. Skal du legge inn en boost i oppsettet noe sted bør den sentrere seg rundt 100 Hz.

Ja, jeg har fundert på å legge inn en digital RIIA. Det man da også kan gjøre er å legge inn synteser for å kunne velge karakteristikker fra ulike kjennte RIIA-trinn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Leste testen i Fidelity i går. Har et litte spørsmål til et utsagn der.
    " Enda bedre ble det da jeg utstyrte monoblokkene med CeraBall dempeføtter. Grunntoneartikulasjonen og 3D-fokusen ble klart forbedret."
    Hva hjelper egentlig dempeføter på en forsterker. Som etter min beste viten ikke har bevegelige deler? :???:. Hva er dine erfaringer på dette felte Snickers-is? Eller er dette en slik ting hvor du først må få modifisert ørene dine for å høre forskjell?
    Jeg skal være forsiktig med å tro for mye, men jeg er enig med deg i at det ligger en og annen liten logisk brist i dette.

Men så skal det nevnes at når vi lagde et stivere chassis opplevde jeg et roligere lydbilde som følge av dette. Jeg har imidlertid ikke gjort målinger som bekrefter dette. Det er jo også såpass tidkrevende å sette på plass disse føttene at det er vanskelig å være konkluderende i forhold til forskjeller man opplever.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Tilsvarende spørsmål her: I testen til Audiophile står det at ICE-forsterkere låter umiddelbart "Hardt, metallisk og helt uten varme.", men at "etter veldig kort tids spilling låt den straks mye bedre." Mener de oppvarming før bruk, innspilling over tid?
    De trenger å bli varme rent fysisk, altså trenger de å stå påslått hele tiden for å spille best mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Vet ikke om dette sprm hører hjemme i denne tråden, men det er verdt ett forsøk.

Jeg har idag en krell kav 400xi og klipsch rf 7. Dette låter rimelig heftig, men med tanke hvor mange godord for sin kraft disse midgaard blokkene mottar, så leiker jeg litt med tanken på å prøve disse med krell'en som pre på rf7.
    Har noen prøvd krell og midgaard med hverandre?
    De vil nok låte veldig forskjellig. Jeg testet KAV 300i mot de gamle PowerMaster 600. Det beste er egentlig om du tester selv før jeg tilegger deg meninger på forhånd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg syns de er litt kjedelige, men de er også veldig vanedannende . S og T'er er jeg ikke fornøyd med på de, og de er litt kjedelige i bunn for min del. MEn for all del, her er det kraft og kontroll (litt rufsete imellomtona men ok). Anbefaler at du tester et par . Til prisen så låter de veldig godt, og med tanke på kraft/pris så er de så si uslåelige. Dette er min mening da. (nå har jo jeg BW 703, er jo ikke akuratt noe "show" høyttaler det heller slik sett..).
    Jeg ser du til stadighet vender tilbake med noen fenomener du ikke er tilfreds med. Hvordan er høyttalerne dine plassert? Slik du beskriver faller det naturlig for meg å tenke at du har noen vegger litt for tett på høyttalerne. Tanken kommer på grunnlag av at jeg vet, etter noen tester jeg har gjort, at de trenger en del luft rundt seg for å "løsne" og ikke låte mekanisk.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, jeg har fundert på å legge inn en digital RIIA. Det man da også kan gjøre er å legge inn synteser for å kunne velge karakteristikker fra ulike kjennte RIIA-trinn.
    RIIA=Royal Institute of International Affairs
    RIAA=Recording Industry Association of America

Snickers mener nok sistnevnte, (dersom det skulle være noen forvirrede sjeler som tviler på det!)

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat lest anmeldese av Oberon 6.1 i Fidelity,og det er jo både morsomt og imponerende når noen lykkes så bra med et produkt,og kansje spesielt når det kommer fra kostnadshøye Norge.

Det er noe jeg har lurt på lenge som kansje Snickers-is eller noen av dere andre med god kjennskap til digitale forsterkere kan svare på ?

Når det gjelder digitale forsterkere,har jo de fleste analog tilkobling.Idielt sett burde denne "linken" fra forforsterker/processor vært digital,eller ?
    Jeg er klar over at vi teknisk sett ikke er der helt ennå,og at det mest brukervennelige og logiske i dag er en "analog-link"
    Spørsmålet mitt er om en digital-link vil vere en mer korekt/nøyaktigere signalformidler.Eller er AD konverteren i forsterkeren av så god kvalitet at det ikke spiller noen rolle(da selvfølgelig med forbehold om at kilde er av "god" kvalitet.DA)
    I kjølevannet av dette,er det kansje naturlig å tenke på HDMI som et fremtidig grensesnitt i denne sammenheng ? (HDMI er vel også ,pr.i.dag det eneste digitale grensesnittet som ser ut til å få de nødvendige lisenser o.s.v for eksisterende og kommende lydformater) Og ser man for seg at dette er en naturlig utvikling i bransjen ?
    Det hele koker ned til om det vil være kvaliteter ved et digitalt grensesnitt som et anlogt ikke har, mellom for- og effekt- forsterker ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er like enkelt som det er selfølgelig:

Klasse D er i utgangspunktet ikke digitalt. Oberon er definitivt ikke digital.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, av en eller annen grund var jeg sikker på at Oberon var digital.
    Ja,da hadde nok spørsmålet passet bedere i en annen trådops:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Beklager, av en eller annen grund var jeg sikker på at Oberon var digital.
    Ja,da hadde nok spørsmålet passet bedere i en annen trådops:
    Anbefaler en titt på dette dokumentet angående "Klasse-D" og forskjellene fra -A, -AB, -B og -C. Du trenger ikke nødvendigvis lese alle de matematiske uttrykkene, men det står litt kjekk informasjon innimellom!

Fra boka "introduction to Electroacoustics and Audio Amplifier Design, Second Edition" -> The Class-D Amplifier

DrE

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne misforståelsen kommer til å vare lenge. I anmeldelsen fra Audiophile blir Oberon referert til som digital konstant, og når pressen tuller er det ikke rart at folk flest misforstår.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Denne misforståelsen kommer til å vare lenge. I anmeldelsen fra Audiophile blir Oberon referert til som digital konstant, og når pressen tuller er det ikke rart at folk flest misforstår.
    Ja, og så blir det sånn:
    [ola] -du de digitalforsterkerne dere lager, er de no tess?
    [Snickers-IS] -for det første så er det ikke digitalforsterkere...
    [ola] -hæ, hva sier du? Så det er bare drit altså???

Newcomer linser sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking hehe

Her har vi gutta med svar vettu.. lol

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått rotet meg til et hjemlån av Oberon 6.1. Det skal bli interessant å høre hvordan Electrane låter med ICE-power i kveld.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pre bruker du da? Har Vincenten utganger for dette kanskje?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ice-power var ikke noe for meg eller 946. Kjedelig lyd i mine ører. Brukte en Primare A30.1 som pre.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

synn

Du er veldig avhengi av en god preamp til midgard. den avgjør mye.

Har planer om en full surround med Midgard men er veldig usikker på hva heg skal bruke som surround pre. hadde jo absolutt vert best med XLR kontakter til alle kanaler men de som har det koster jo 40,ooo,- noen som vet om noe billiger?

eventuelt om isen kunne friste med noe fra Midgard selv hadde det vert det beste, med de har vel ikke planer om surround prosessor har de vel?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde også med en Rotel surroundprosessor som har fungert bra på andre effekttrinn. Det låt like uengasjerende med den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ice-power var ikke noe for meg eller 946. Kjedelig lyd i mine ører. Brukte en Primare A30.1 som pre.
    Opplever litt det samme selv, mangler liksom litt i mellomtona, de låter nok renere kanskje, men litt for kjedelig for min del. Vil ha litt mere futt liksom. Men til prisen er de gull syns jeg. Men ikke noe revulosjon for min del.

Funker kjempe bra med EC-4.7 forresten (selv om den er stygg som juling, så er det selve lydjuvelen i settet mitt ).

Side 40 av 66 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •