Midgard Audio 600w monoblokker - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 66 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1314
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    CV har det ja, men ble litt usikker nå, fordi de sikringene er ofte "utslått" til volumet går litt ned(iallefall gjelder dette AL serien). Er i den "store CV tråden" dette er nevnt.
    Syns selv det er merkelig at clsc215 greier å "knele" 6.1. Men men, vet jo aldri.
    Nei, det er mye man ikke vet. Men man vet dette:
    For at en høyttaler i sitt lineære område skal trekke MA-blokkene i klipping, så må de spille 30dB over det angitte følsomhetsnivået. Det vil si at dersom en høyttaler med følsomhet på 95dB ikke klarer å levere 125dB, uansett hvor mye man skrur opp, så er den gått i kompresjon for lenge siden innen den når MA-blokkenes klippenivå.

Det holder altså ikke at elementene vandrer (mange høyttalere har imponerende vandring uten å produsere i nærheten av 120dB en gang).

Poenget er jo ikke å skyve mest mulig effekt inn i høyttalerne, men utnytte potensialet i dem på riktig måte. Det gjør man sjelden ved å drive elementene utenfor sitt lineære slagområde.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, ikke jeg som har fått Icepower til å klippe . Fabian som "klager".

EDIT: Hos meg fungerte det som fot i sko. Fabian har litt grommere CV'er enn meg..

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clsc serien har en hovedsikring på hele høyttaleren, en 5A glass sikring, når den går, så sier ikke høyttalerne et pipp en gang, denne går hvis høyttalerne får et bass sjokk, for.eks. Eller hvis der klipper for mye, det kan også føre til at sikringen går. Det er også en thermosikring, på diskanten som gjør slik at diskanten kutter ut helt, men kommer inn igjen om man skrur ned, denne kommer inn pga varme. For min del har jeg opplevd flere ganger at 6.1 klipper. Jeg har heller aldri "bunnet" ett element, så de vandrings problemene dere snakker om er noe jeg ikke er kjent med. FOr meg virker det som forsterkerne har god kontroll.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk vi jo det på bordet. Jaja, skulle bare mangle. Classic 215 er jo en svær høyttaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høres det ut når 6.1 klipper, fabian? Grunnen til at jeg spør er at den har soft-clipping, noe som gjør evt klipping vanskelig å skille lydmessig fra høyttalerkompresjon.
    Hvilke lydtrykk spiller du med når klippingen inntreffer?

Når det gjelder å bunne elementet, så er det flere elementer som er vanskelige å bunne i det hele tatt, siden de mister kraften fra motoren raskt når de beveger seg ut av det lineære området.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvordan høres det ut når 6.1 klipper, fabian? Grunnen til at jeg spør er at den har soft-clipping, noe som gjør evt klipping vanskelig å skille lydmessig fra høyttalerkompresjon.
    Hvilke lydtrykk spiller du med når klippingen inntreffer?

Når det gjelder å bunne elementet, så er det flere elementer som er vanskelige å bunne i det hele tatt, siden de mister kraften fra motoren raskt når de beveger seg ut av det lineære området.
    Det høres ikke ut.. hehe, eller det virker bare som om forsterkeren bare kutter ut liksom, det er et veldig høyt lydtrykk når det i så fall skjer, Men det har hendt at cd spilleren får for mye vibrasjoner pga bassen så det har hendt at det er det som er problemet, men jeg er ganske sikker på at jeg har merket at det har klippet flere ganger også. Eneste jeg kan si er at det virker bare som om forsterkeren kutter liksom. Jeg har hatt veldig lite tid for å teste i det siste, etter jeg fikk meg P3 så har jeg nesten ikke brukt anlettet, bortsett fra på en fest på fredag, men da klippet det ikke tror jeg, men sikringene gikk, heldigvis var jeg forberedt og satte inn nye..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det er noe annet enn klipping. Kan ikke utelukke at det kommer av noe i MA, men klipping høres ikke ut som kutt. Klipping høres i utgangspunktet ut som økning i støy, spesielt i diskantområdet. Med soft clipping forsvinner mye av de symptomene, og klippingen vil høres mer ut som kompresjon, slik at klangbalansen dreies mer og mer mot det lyse og anstrengte.

Men klipping betyr ikke at lyden kutter ut...

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Ignore* Det ble feil :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det er noe annet enn klipping. Kan ikke utelukke at det kommer av noe i MA, men klipping høres ikke ut som kutt. Klipping høres i utgangspunktet ut som økning i støy, spesielt i diskantområdet. Med soft clipping forsvinner mye av de symptomene, og klippingen vil høres mer ut som kompresjon, slik at klangbalansen dreies mer og mer mot det lyse og anstrengte.

Men klipping betyr ikke at lyden kutter ut...
    skjønner.. da kan det også hende at jeg har hørt klippingen, eller så er det diskantsikringen... Men samma det, jeg må få testet mer, har enda ikke hentet anlegget hos vennen min som hadde fest forrige fredag.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en egenskap ved (ikke-soft) klipping at i klippingspunktene overfører en del effekt fra det som opprinnelig var et bassignal over i diskanten. Som kjent er det mye mer energi i bassen, og overføres denne til diskanten, så risikerer man varmgang og sammenbrudd i diskanten.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst til å forklare oss hvorfor, Roffe?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja , jeg skjønte ikke helt den der heller...

Men jeg vil bare få sagt at jeg er kjempe fornøyd med MA 6.1 De holder i massevis til de høyttalerne, og det vil vel si at de holder for det aller meste. Har egentlig ikke noe serlig negativt å si om dem. Men det hender bare jeg lurer opå om kanskje litt mer power hadde hjulpet noe. Men som sagt.. hehe, må teste mye mer..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan i huleste kan en bassfrekvens gå gjennom delefilteret og ut i diskanten?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når et signal klippes vil det klippes av i en skarp knekk. Det er denne knekken som består av høyfrekventekomponenter og derfor øker belastningen i diskanten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når et signal klippes vil det klippes av i en skarp knekk. Det er denne knekken som består av høyfrekventekomponenter og derfor øker belastningen i diskanten.
    Takk, snickers! Det var en god, kort forklaring.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvordan i huleste kan en bassfrekvens gå gjennom delefilteret og ut i diskanten?
    Når du klipper toppen av utslaget i en bassfrekvens, så er det ikke en ren bassfrekvens lenger. Spesielt i knekkpunktene vil det oppstå mer høyfrekvente frekvenser. Disse er der før delefilteret, og vil ikke bli håndtert av basselementet, men av diskant og mellomtone, som da får en økt belastning. Siden diskanten er den som er dimensjonert for å håndtere minst effekt, så skal det ikke rare klippingen til i bassen før man får varmgang i diskanten.

Dette er også grunnen til at man ofte "sprenger" diskanten i store høyttalere når man forsøker å drive dem med en liten forsterker. Man ender gjerne med å drive forsterkeren til massiv klipping, og da dør diskanten ganske raskt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard Audio Oberon har kun 8kohm inngangsimpedans. Det er ganske lavt, og KAN føre til at enkelte preamper som forventer høyere impedans vil slite litt, eller hvis det er en for liten koblingskondensator på utgangen, så vil man faktisk kunne miste dypbass.
    Lurer på om dette vil si at det bare er Hi-Fi preamps som takler disse effekttrinnene og ikke vanlig forbruker elektronikk. Har en Sony ES surround receiver til bruk for hjemmekino, men ønsker å få mere mere trykk i fronthøyttalerne (Mirage M-3si). Egner Midgard effektrinn seg til å kobles på "vanlige" surround receivere?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Lurer på om dette vil si at det bare er Hi-Fi preamps som takler disse effekttrinnene og ikke vanlig forbruker elektronikk. Har en Sony ES surround receiver til bruk for hjemmekino, men ønsker å få mere mere trykk i fronthøyttalerne (Mirage M-3si). Egner Midgard effektrinn seg til å kobles på "vanlige" surround receivere?
    Det er ikke noe problem å bruke de sammen med vanlige surround recievere, eneste jeg kan si er at det er noen som har sagt tidligere i denne tråden at det kommer en del støy sammen med Denon recievere. Da jeg hadde denon hadde ikke MA'ene kommet, men jeg testet med en ganske ny HK reciever, og da opplevde jeg aldri noe støy, og det gikk veldig bra!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nevnte støyen har kun vært et problem knyttet til jortpotensiale. Om man får slike problemer er det bare å koble bort jord. Det hele skyldes en konstruksjonsfeil i enkelte receivere som gjør at minuspotensialet leverer strøm til jord gjennom signalkabelen. Man kobler enkelt bort jord ved å bruke en strømfordeler uten jord.

Ellers er jeg redd at Sony 3000ES og 5000ES ikke har pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Min Sony har pre out!)

Ellers lurte jeg på om det går ann å koble disse digital effektforsterkerne til høyttalere som har aktiv bass?

Side 37 av 66 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •