Midgard Audio 600w monoblokker - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 66 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1314
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grafene viser autokalibrering med Denon AVR-3805. Frontene måtte dempes mye mer med NAD'ene enn med MA. På papiret (og i praksis) yter MA mer.

NAD 218 er oppgitt til å levere 700 w RMS i 8 ohm / 1,2 kw spisseffekt i 4 ohm
    MA Oberon er oppgitt til å levere 600 w RMS i 8 ohm / 1,25 kw RMS Max

Det virker som om MA er "treigere å få igang", hva skyldes nå dette?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafen din viser to ting, Konrad:

1. Rommet ditt har en asymmetri som gjør at den ene fronthøyttaleren (venstre) spiller kraftigere enn den andre. Det kan også hende at det betyr at det er andre faktorer som kan rote til stereoperspektivet ditt litt.
    2. MA Oberon har lavere gain enn NAD, en gain som er omtrent på samme nivå som receiveren.

Skjønner ikke helt hva du mener med at MA Oberon er tregere å få i gang. Hos meg spiller den med mer liv ved lavt volum enn en god del andre forsterkere jeg har forsøkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. FL står i hjørne så den saken er grei.

2. Gain er lavere, den er jeg med på. Men betyr ikke det da at jeg må høyere opp i verdi på receiver for å få samme volum? Det har jeg erfrart, hadde aldri +8 på receiver med NAD'ene. MAX +5, men da hemdte det også at de "gikk tomme". Det har aldri MA gjort. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er jo strengtatt bare signalkabler som har en effekt, så jeg hadde sjonglert litt med de hadde jeg vært deg.
    Noen som har noen tips til hva slags signalkabler en kan kjøre som fjerner / tar bort litt skarpe S'er?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vimes
    Noen som har noen tips til hva slags signalkabler en kan kjøre som fjerner / tar bort litt skarpe S'er?
    Nei, dessverre.

Min erfaring er at det gjerne er høyttalerne og rommet som gir slike. Det er også en del CD-innspillinger som har skarpere S-er enn godt er.

Har du forsøkt å eksperimentere med vinklingen av høyttalerne dine, evt dempe første refleksjon fra sidevegger?

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som roffe sier, er endel cd innspillinger som har meget kvasse "s"ér. Prøv med Coldplay X&Y, denne er helt extrem på plagsomme "s"ér. Prøv mange forskjellige musikk cdér og se om du blir like plaget av majoriteten eller bare visse utvalgte plater.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du forsøkt å eksperimentere med vinklingen av høyttalerne dine, evt dempe første refleksjon fra sidevegger?
    Nei, ikke enda.
    Håpet å løse problemet med en ny signalkabel til noen hundre kr.

Jeg får teste litt med å flytte høyttalerene "rundtomkring".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en 3805... Hva med å justere litt på EQ for å få vekk det spisseste? Du kjører jo uansett romkorreksjon, og da er det jo i utgangspunktet 3805 som tar "ansvaret" for klangbalansen. Har ikke hørt Lyric 402 selv, og det regnes jo for en god hifi-høyttaler med mye bass. Men hvordan er klangbalansen i diskanten i forhold til mellomtonen? Noe sier meg at diskanten kan ha en diskret heving for å matche bassen og for å gi inntrykk av hifi-detaljering... Men ta dette med et par klyper salt, jeg synser her, og kan ikke stikke under en stol at mange skryter veldig av Patos Lyric 402, så helt gal kan ikke diskanten være heller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskant info kan variere voldsomt når man skifter effektforsterker, eller forsterker i det hele tatt, hvem vet, kanskje du har vennet dig til "dårlig" diskant ?
    Thule forsterkere har f.eks. en myk og aldrig påtrengende diskant uansett hvad du spiller og hvor høyt du spiller, skifter man da til en forsterker med en annen karakter kan man få bakoversveis av diskantlyder..., spørs jo hvad man foretrekker....
    Uansett, har aldrig hørt at Synergistic Research har slitsom diskant, har selv et kabel fra de, men Supra EFF derimot har en meget utpreget sss-lyd, særlig på vokaler.
    En kabels "karakteristik" varierer med det utstyr den er satt sammen med, så du må kanskje eksperimentere litt.....
    Der er en del gode forslag her, det bedste er egentlig at skarpe ss-lyder finder man på masse cd´er og det er fort gjort å tro noe er galt med avspillingsutstyret. Har du spilt noe Dire Straits, jeg bruker gjerne den sidste, eller Brothers In Arms som referanse ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Brothers In Arms SACD liggende.
    Får sette på den når jeg kommer hjem fra jobb.

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelige stilige, disse blokkene ! Har et teit spørsmål....i hvilken grad vil 'kvaliteteten' på forforsterkeren(e) innvirke på sluttresultatet ? Hvis man vil ha "the best of both worlds" (godlyd BÅDE i stereo og til film), hvilke(n) surround-receiver(e) har best pre-outs ?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Skikkelige stilige, disse blokkene ! Har et teit spørsmål....i hvilken grad vil 'kvaliteteten' på forforsterkeren(e) innvirke på sluttresultatet ? Hvis man vil ha "the best of both worlds" (godlyd BÅDE i stereo og til film), hvilke(n) surround-receiver(e) har best pre-outs ?
    Dette er jo et veldig vanskelig spørsmål da, det er jo nesten helt opp til deg, og din smak. Det du spør om er jo den beste Surround/pre/prosessor/receiver som fungerer best til både film og musikk. Og det er det ingen som kan svare deg på.
    Hvordan musikk liker du å høre på? Les tester av forskjellige receivere og finn ut av hvordan lyden er på de forskjellige, og så kan du dra å høre på dem som virker interessante for deg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål, Treespider. Det beste valget vil jo være noe med balanserte pre-utganger, tipper jeg. Men slike surroundreceivere vokser jo ikke på trær...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabian : Nei, jeg spør egentlig ikke om beste surround-receiver, jeg spør om receiverene skiller seg fra hverandre i kvalitet på pre-outs hvis man skal bruke et par Oberon-blokker.
    På musikk-siden er jeg alt-etende, nesten ! Litt klassisk, mye "musikalsk" musikk og type Oldfield/Knopfler/Sting...av og til tar det av med både synth-rock, disco og techno..LOL Jeg liker stort lydbilde med bibeholdt klarhet/åpenhet. Tenkte kanskje et par Oberon ville passe bra inn.

roffe : Nettopp...det snakkes så mye om power-amps, men lite om hva forforsterker har å si. Kan kanskje henge blokkene på hva som helst av pre-outs, hva vet vel jeg...men så har vi det med 'det svakeste leddet i kjeden'..?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig skiller recievere seg, både på prosessor og komponenter, selv på forforsterker-delen. Men skal man likevel bruke skikkelige effektblokker, bør man gå for en dedikert forforsterker der det er brukt mer penger på pen lyd fremfor en masse egenskaper man ikke egentlig har så mye brukt for. Her vil forskjellen være større enn fra reciever til reciever, tenker da på vanlig hifi-lyd, da det er litt mer som spiller inn ved surround.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN : Ja, enig i det du sier, men om jeg nå vil ha vil et system som ikke er dedikert men en optimal kombinasjon av musikk- og filmlyd ? En del av de funksjonene en surround-receiver har er jo relativt matnyttige, da ! Kunne gått for en flerkanals forforsterker for max musikk-lyd, men ville miste muligheten til HDMI-switching f.eks.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, missforstod deg litt, sliter litt med samme probelmstilling selv. Vil gjerne ha HDMI switching, men vil ha noe som er bra på musikk, en Forforsterker vil jo neste alltid være bedre på musikk enn en receiver.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trespider: Det er sant, man velger bort mye av de funksjonene man har på de aller nyeste recieverne, slik man ofte alltid gjør på high-end produkter.
    Tviler sterkt på at det er store forskjeller på forforsterker-delen til recievere i prisklasser 7-15000,- som ser ut til å være mest populære. Det går vel mer på funksjoner, tilkoblinger og hvor mye effekt den har (som er uvesentlig ved bruk av eksternt effekt-trinn), og litt på prosessor.

Går du opp et hakk til toppmodellene er hele kabinettet bygget annerledes, skikkelige tilkoblinger, høyere kvallitet på power etc. og vil derfor være bedre, men til en da helt annen pris.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...var vel det svaret jeg var redd for..
    Hadde håpet noen hadde noe nyttig å si om forholdet mellom pre-outs på Denon, Pioneer, Yamaha og Onkyo, f.eks. Men men, da er det på den annen side fritt valg på øverste hylle.. 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at de fleste kjøper 6.1 blokkene og er storveies fornøyde. Og jeg er jo fristet selv, som neste ledd i oppgraderingen. Men lurer litt på om ikke 600W er noe overkill, eller bør det kanskje være såpass? (Jeg har foreløpig dynabel C22 stativhøytt, vurderer større gulvståere)

Side 31 av 66 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •