Midgard Audio 600w monoblokker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 66 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1314
    Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nice.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder strøm så må du tenke på når du trenger den. En klasse A eller AB må sende strømmen gjennom en delvis åpen transistor, og når du trenger den som mest (når strømen er maksimalt ute av fase med spenningen) har du i prinsippet nesten ikke tilgang på noe av den oppgitte strømen på en klasse A eller AB. På en klasse D har du tilgang på den strømmen i hele signalperioden.

Den oppgitte strømmen på ICEpower500ASP er 35A. På 500A er det gjort målinger på 65A. Det er samme forsterkeren, men prøver du å trekke 65A kontinuerlig fra 500ASP er det beskyttelseskretsløp som slår inn. Dette fordi når du får oppgitt den maksimale strømkapasiteten på en forsterker er dette en strøm du aldri vil nytte deg av, men når du trenger 10A ved en tung last må du kanskje ha tilgang på 100A med resistiv last.

Siden man her må tenke VA og ikke W blir det komplisert, men med klasse D kan man regne alle laster mer som W enn VA. Så derfor, har du tilgang på 35A ute av fase tilsvarer det om du skulle hatt tilgang på 350A på toppen av signalkurven i det nevnte klasse AB-eksempelet. Du bruker altså ikke maksimalstrømmen til noe som helst, men kun en bestemt brøkdel av den. Hvor stor andel bestemmes av om det er klasse AB, A eller D.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det innlegget skjønte jeg fint lite av :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve å lage noen skisser en dag jeg får ånden over meg. Men gjør du sammenlikninger vil gode klasse D-forsterkere spille omtrent som klasse A-forsterkere av de helt ekstreme. Altså ikke for å hevde noe på det kvalitative plan. Det blir subjektivt og der er jeg definitivt inhabil.

Men det er noen sammenfallende faktorer, sånn som følelsen av at det er veldig store ressurser å ta av. Deler man opp i de tre tradisjonelle frekvensområdene kan man i prinsippet si:
    Bassen blir dypere og strammere.
    Mellomtonen blir mindre betont og får mye energi uten å "stikke av".
    Diskanten blir naturlig og får kropp uten å bli påtrengende.

Ironisk nok er dette også (bortsett fra bassen) faktorer man opplever med gode rørforsterkere. Men det kommer av helt andre ting enn strømkapasitet.

Jeg vil understreke nok en gang at dette er generelle karaktertrekk og ikke kvalitative vurderinger.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelder strøm så må du tenke på når du trenger den. En klasse A eller AB må sende strømmen gjennom en delvis åpen transistor, og når du trenger den som mest (når strømen er maksimalt ute av fase med spenningen) har du i prinsippet nesten ikke tilgang på noe av den oppgitte strømen på en klasse A eller AB. På en klasse D har du tilgang på den strømmen i hele signalperioden.
    Dette er jo bare halve sannheten. NFB hjelper veldig mye mot det du kaller "nesten ikke tigang til strøm". En vanlig klasse AB forsterker har selvfølgelig mye bedre egenskaper mot utgangene enn tomgangsstrømmen skulle tilsi.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men allikevel er man avhengig av å kjøre et visst spenningsfall. Dersom man forsøker å kompensere 100% vil forsterkeren gå opp i røyk med et hyl.

En interessant faktor i denne sammenhengen er beregningen av varmeomsetning.

Det normale for å beregne kjølebehovet er å bruke en resistiv last, kjøre 1/8 av maksimal effekt kontinuerlig og multiplisere opp kjølebehovet med en definert faktor avhengig av tomgangsstrøm for å kompensere for effekten av reaktive laster.

På klasse-D konstruksjoner omsettes det nesten ikke målbart mer varme med selv tunge reaktive laster, og man kan derfor basere kjølebehovet på resultater med resistiv last. Man slipper dermed å omsette mesteparten av effekten i form av varme.

Newcomer Hi4-re=Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan Densen B-200 passe som forforsterker?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet, men holder det absolutt for svært sannsynlig. Den skal visstnok ha evne til å drive hvilket sluttrinn som helst. I tillegg har den 4 utganger.

Newcomer Tristania sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bilde av Midgard Audio monoblokker i Dvd og hjemmekino. Der var de avbildet med tre front. Kan de fås med denne fronten? :idea: Hadde kansje vært pent å fått de med samme trefront som høytaleren dine og du kunne hatt dem ved siden av høytalerene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang blir det ikke trefront. Det skyldes helt enkelt at de som har disse (PowerMaster) fra før har nesten utelukkende ønsket seg aluminiums finish. Dermed blir det litt råflott å sende med trefronter i massevis som skal ligge på hylla og samle støv, og vi la heller de ekstra kronene i bedre terminaler, utvendig sikring, tykkere bakplate, bedre innfestning av bunnplata og enda mer gjennomtenkt innvendig kabling.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når kommer disse for salg da?..eller er de ute allerede kansje

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomas_
    når kommer disse for salg da?..eller er de ute allerede kansje
    Dei SKAL vere rett rundt hjørna no. Det er kun den siste fin pussen på kabinetet som står igjen.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Kan anbefale dei på det sterkaste. Har testa dei opp mot gromme forsterkarar til 50k. Dei har ingen problem med å hamle opp mot dei etter min meining. Eit kupp til prisen.
    Hvilke kriterier legger du til grunn for denne påstanden forresten?

Nå tror jeg at forsterkerne er et meget bra kjøp til den prisen bare så det er sagt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Kan anbefale dei på det sterkaste. Har testa dei opp mot gromme forsterkarar til 50k. Dei har ingen problem med å hamle opp mot dei etter min meining. Eit kupp til prisen.
    Hvilke kriterier legger du til grunn for denne påstanden forresten?
    Under lytteseans i 2-3 timar pr besøkstad, så var det eit faktum at blokkene "grusa" Mcintosh til over 50k. Usher ampar til nermare 30k. Mcintosh var jo tam og kjedlig i forhald.

Var det meir du ville vete bamse. :wink: Kan sikkert utdjupa meg bedre..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvfølgelig ann på høyttalerne. På Dags Kappa'r ble "de små digitale" gruset av både PassLabs og Mcintosh. Men nå er jo disse høyttalerne spesielt sære da.
    Selv foretrekker jeg samme digitale moduler til mine N804 (forhåpentligvis snart N803D).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    (forhåpentligvis snart N803D).
    Såpass med oppgradering på gang ja. 8) Sikle sikle!! Må jaggu være trist å være HIFI-journalist og plages med disse deadlinene, ja... :wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvfølgelig ann på høyttalerne. På Dags Kappa'r ble "de små digitale" gruset av både PassLabs og Mcintosh. Men nå er jo disse høyttalerne spesielt sære da.
    Selv foretrekker jeg samme digitale moduler til mine N804 (forhåpentligvis snart N803D).
    Det er klart, men kva slags pris klasse er PassLabs og Mcintoshen som blei brukt der da?Og ja. Kappa 9.2 er sære.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kappaene er jo så sære at sist jeg var hos Dag så hadde han koblet dem på opp på 3805. Det låt jo faktisk bedre enn sist. :lol: Fatter ikke hva de høyttalerne egentlig trenger for å gjøre det de skal. Men ett av problemene er at de er veldig lavohmige og allikevel skal ha begrenset dempningsfaktor. Det er jo nok en gang et eksempel på at ikke alt passer sammen og bør derfor testes før kjøp. Uansett!!!!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart, men kva slags pris klasse er PassLabs og Mcintoshen som blei brukt der da?Og ja. Kappa 9.2 er sære.
    Når det gjelder ren power kan de vel ikke ha blitt gruset? Hverfall ikke mot oberon 6.1?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at alltid når en ting skal drive noe annet, det være seg effekttrinn som skal drives av preamp, preamp som skal drives av signalkilde og selvsagt høyttalere som skal drives av et effekttrinn så er det snakk om en transmissjonslinje. Det vil si at impedansen i avsenderenden og mottakerenden, samt kabelen er det som avgjør hva som overføres. Siden 9.2i er så spesielle som de er så fungerer de kun på et fåtall forsterkere. Jeg har hørt om eksempler der de er koblet på digre DP PA-trinn uten særlig hell. I det heletatt er det en høyttaler som ikke er representativ for hva som er normalt. På samme måte har mange gitt elendige tester til burmester forsterkere, mens de som vet hva de holder på med har innsett at de må ha en forforsterker som klarer å drive en impedans på 1kohm. Det er ikke hverdagskost for forforsterkere, men man kan ikke kategorisere hverken effekttrinnet eller preampene som dårlige på grunnlag av det. De er simpelt hen ikke laget for det som i prinsippet er nær kortslutning.

Side 2 av 66 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •