Delefrekvens til subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens til subwoofer

Hei!

På en del forsterkere/receivere kan man justere delefrekvensen til subben, f.eks. fra 40 til 120 Hz. Bassen under denne frekvensen tilegnet kanaler med høyttalere som er definert som små går da til subben i stedet.

Men LFE-kanalen, som er opp til 120 Hz (for Dolby Digital), går vel i sin helhet til subben uavhengig av hva delefrekvensen er satt til?

Noen som vet dette sikkert?

-Audun

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg ganske sikker på: Her finnes det ulike løsninger avhengig av forsterker-produsent. Det ideelle er vel å fordele LFE-signalet over delefrekvensen til front- og surround høyttalerne for å unngå plasseringsproblematikk. Hvis LFE-signalet inneholder lyd over 80Hz vil det oppstå et kompromiss: Frekvenser mellom 80Hz og 120Hz kan nemlig øret oppfatte retningen på, noe som gjør at plasseringen av subwooferen i et Dolby Digital 5.1 system blir kritisk.

Profesjonell kinolyd sender på sin side kun signaler under 80Hz til subwooferne. Lydsporene som er ment til dette inneholder altså ikke lyd over 80Hz.

Jeg har (uten hell) forsøkt å finne referanser til DVD-plater som utnytter hele frekvensområdet i LFE-kanalen, nettopp for å teste dette.
    Jeg vil tro at de som lager Dolby Digital 5.1 lydsporene faktisk tenker på dette, og bruker LFE-signalet kun til lyd under 80Hz, selv om standarden går opp til 120Hz. Jeg ville være takknemlig om noen kunne bekrefte/avkrefte dette.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I DD og DTS er det 5 eller 6 diskrente/separate lyd kanaler. Alle kanalene har en frekvens gang på 20-20KHz. Sub kanalen er diskrent med begrenset frekvens gang.. Feil rettet

1. Når du definerer alle høyttalere som ”small” går lyden under ”xxx” Hz til subwoofer. Er det ikke sub i systemet går bass i LFE til front høyttalerene.

2. Noen forsterkere har fast delefrekvens til sub f. eks 100Hz. Da er det ikke mulig å benytte annen delefrekvens mot sub uten å definere front høyttalerne som ”large” å bruke sub-ens eget delefilter. Subwoofer må da ofte settes til ”always on, Plus” eller lignende i surround oppsett. Da spiller front og sub sammen i nedre frekvens register. F eks. fra 80Hz.

3. Det enkleste er om forsterker har justerbar delefrekvens (50-80-100-150-200Hz) og delay justering på subwoofer utgangen. Dette gir ofte den beste bassen uten problemer med fase forskjell der høyttalerne spiller sammen.

Til film er det greit med en høyere delefrekvens en til musikk. Til fim passer det best (hos meg) med 80-100Hz. Til musikk passer det best med 50hz er delefrekvensen høyere blir bassen for dominerende selv med korrigering på +/- 10db i Musikk DSP.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du egentlig sier er at hvis jeg stiller alle høyttalerne til "large" så spiller ikke subben noenting? For da spiller alle de diskrete kanalene hele sitt materiale og subben trenger ikke gjøre noe.

I følge min erfaring så må dette være feil, for det kommer i høyeste grad lyd ut av subben. Hva er det denne spiller for noe da? bassen fra frontkanalene? Nei, virker ikke slik. Jeg har flere subber og om jeg kobler subbene istedenfor fronthøyttalerne på pre-out, så skulle det da teoretisk sett låte omtrent likt som om jeg koblet til subbene på subbutgangen. Men det gjør det faktisk ikke.

Så hva er det subben(e) spiller for noe da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Så hva er det subben(e) spiller for noe da?
    For Dolby Digital 5.1 er det LFE (Low Frequency Effects)-kanalen.
    Jeg vet også at det finnes forsterkere som fordeler bassen til sub-utgangen, selv om man definerer "Large" for fronthøyttalerne, men da fra en lavere delefrekvens (typisk 60Hz). Mener å ha lest at dette gjelder for enkelte Denon-forsterkere, blant annet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Sub kanalen er ikke diskrent, men et resultat av delfilter i DSP.
    Hvor har du fått dette fra? Det stemmer i hvertfall ikke. Både DD og DTS har en egen separat basskanal, hvilket går tydelig fram av følgende dokumenter:

http://www.dtsonline.com/media/uploa...whitepaper.pdf
    "The LFE channel is fully independent of all other channels, ..."

http://www.dolby.com/tech/L.mn.0002.5.1Guide.s.pdf
    "What is the difference between the LFE channel and the subwoofer signal? The LFE
    channel is a separate, limited frequency bandwidth signal created by the mixing
    engineer and delivered alongside the main channels in the mix."

Det som blir skilt ut av bass fra høyttalere satt til "small", blir sendt til subben i tillegg til LFE-kanalen. Alternativt, hvis man ikke har subwoofer, blir LFE-kanalen sendt til frontkanalene.

-Audun

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry klippet ut noe uten å lese at jeg fikk det riktigt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem det, jeg tror jeg også har lest et sted at LFE-kanalen i DD ikke er diskret, men tatt ut fra de andre 5. Men jeg stoler på teknikerne i Dolby

-Audun

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Ikke noe problem det, jeg tror jeg også har lest et sted at LFE-kanalen i DD ikke er diskret, men tatt ut fra de andre 5. Men jeg stoler på teknikerne i Dolby
    Hifi-klubben (vår alles kjære...) gjør nedenstående mesterstykke i sitt "Hjemmekinoleksikon":
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-klubben
    Dolby Digital (AC-3)
    Med dette systemet tar kvaliteten på hjemmekino et stort steg fremover. Med Dolby Digital blir filmlyden lagret digitalt som fem separate kanaler (høyre, venstre, senter, høyre bak, venstre bak) , pluss en ekstra kanal med kun bassinformasjonen fra de andre (subwoofer). Dette lydsystemet er tilgjengelig på DVD- og enkelte laserdisc-plater.
    Dette er selvfølgelig feil. Den ekstra kanalen er LFE-kanalen og er uavhengig av de andre (ellers ville man fått fase- og interferensproblematikk i gjengivelsen). Ikke stol på alt du leser. :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg vet også at det finnes forsterkere som fordeler bassen til sub-utgangen, selv om man definerer "Large" for fronthøyttalerne, men da fra en lavere delefrekvens (typisk 60Hz). Mener å ha lest at dette gjelder for enkelte Denon-forsterkere, blant annet.
    Jeg kan bekrefte at dette stemmer. Har Denon 3803, og der kan man velge om subben skal spille LFE+main eller bare LFE. Men dette gjelder kun for DD og DTS. For i stereo så spiller subben også, uavhengig av denne instillingen. Forøvrig har jeg ikke lagt merke til noen forskjell mellom innstillingen LFE+main, eller kun LFE. Men har ikke lyttet så mye heller.

I tillegg hvis man setter noen høyttalere til small i stedet for large, så tror jeg bassen fra disse går til subben.
    Husk også på at Large og Small instillingene egentlig ikke er informasjon om hvor stor høyttaleren er, men om den er i stand til å gjengi hele frekvensspekteret. Har selv bakhøyttalerne og senter satt til Large, mens "surround back"-høyttalerne (til 7.1), er satt til småll fordi de er små og ikke gjengir bass godt.

Generelt er det jo ofte slik at små (og billige) høyttalere ikke spiller noe særlig dypt, og dermed kan man spille høyere hvis bassen kuttes ut eller dempes, uten at de vrenger.

Forøvrig så har står delefrekvensen på subben i overkant av 90Hz, fordi ved denne instillinger tar den mest naturlig over jobben for fronthøyttalerne. Ved høyere innstilling, blir bassen litt grøtete, siden man får interferensproblemer. Ved lavere innstilling mangler litt av frekvensområdet... Har forøvrig samme instilling både for musikk og film.
    Men for de fleste som har en rimeligere sub, så lønner det seg kanskje å sette ned delefrekvensen (eller kanskje slå av subben) ved lytting til musikk.

Opplever også at mange har ALT FOR HØYT volum på subben, slik at det låter unaturlig.. Man skal ikke legge merke til overgangen front til sub når man beveger seg nedover i frekvens.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er selvfølgelig feil. Den ekstra kanalen er LFE-kanalen og er uavhengig av de andre (ellers ville man fått fase- og interferensproblematikk i gjengivelsen). Ikke stol på alt du leser. :wink:
    Jeg vet. Derfor jeg sjekket på Dolby og DTS sine hjemmesider for å være helt sikker. Se tidligere post.

-Audun

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •