Er watt på surround-forsterker og stereo-forsterker d samme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er watt på surround-forsterker og stereo-forsterker d samme

Slik jeg har forstått det, får du mer lyd igjen for pengene ( i 2 kanaler ) hvis du går for en stereo-forsterker kontra en surround-receiver.

Altså: Hvis jeg kjøper Onkyo tx 702 ( oppgitt til 130 watt i 6 ohm og 115 watt i 8 ohm ) til 10000 kr, får jeg mer watt enn hvis jeg kjøper ROTEL Ra 1070 som er oppgitt til 100 watt i 8 ohm, og koster 12995.

Slik jeg ser det, ville vel mest sannsynlig Rotel gitt bedre lyd enn Onkyo'en i stereo, eller???

Jeg vet at ikke watt forteller alt, og at strømforsyningen har noe å si. Men allikevel.

Jeg trodde det var slik at du kunne legge ut kanskje 6000-7000 kr til stereo-forsterker, kontra 10-12000 i surround, og få like god lyd i stereo.

Tar jeg helt feil, eller blir watt i surround oppgitt høyrere enn det som egentlig er tilfelle??? Er ikke de watt'ene "ekte" watt??

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

eneste forskjellen på watt i stero og surround er antall kanaler. Stero er 2 kanaler mens souround er 5 eller flere kanaler. Det koster naturlig nok mer å lage en 5 x 100 watts forsterker enn en 2 x100 watt forsterker. Forutsatt at man benytter de "samme komponetene" og har samme kvalitet som utgangspunkt. Siden strømsforsyningen skal forsyne 5 kanaler eller fler i souround må den selvfølgelig være større enn tilsvarende ved stereo. Hvordan de forskjellige produktene er priset er en helt annen sak.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er watt uansett om det er stereo eller surround.

Hvor reelle de oppgitte tallene er i virkeligheter kommer mer ann på hvor seriøs produsenten er.

Rotel sine stereo watt og surround watt er nok like for å si det slik og det samme gjelder for Onkyo sine.

Hvor mye man må betale for å få like god lyd i surround som i stereo fra samme produsent skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert om, men de tallene du nevner virker ganske realistiske.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Watt er watt uansett om det er stereo eller surround.

Hvor reelle de oppgitte tallene er i virkeligheter kommer mer ann på hvor seriøs produsenten er.

Rotel sine stereo watt og surround watt er nok like for å si det slik og det samme gjelder for Onkyo sine.

Hvor mye man må betale for å få like god lyd i surround som i stereo fra samme produsent skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert om, men de tallene du nevner virker ganske realistiske.
    JEg visste jo egentlig at watt er watt uansett.

Men det jeg synes er merkelig er at en skulle tro at en skulle få mer watt hvis en betalte 10000 kr for en stereo enn 10000 kr for en flerkanal Men slik er ikke tilfelle. Ofte får du jo mer watt i surround, noe som ikke stemmer helt etter mitt hode, siden du har 5 eller 7 effekttrinn - noe som koster mer.

Men jeg vil vel tro at det går mer på seriøsiteten fra produsentene sin side, enn noen andre ting. Enkelte skryter med mye watt, og gjerne uten at alle kanaler er i drift samtidig, mens andre er mer moderate, slik at en får det en forventer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATheKid
    Enkelte skryter med mye watt, og gjerne uten at alle kanaler er i drift samtidig, mens andre er mer moderate, slik at en får det en forventer.
    Sony f.eks. oppgir vel relativt opptimistiske tall. Husker jeg så bakpå en Sony receiver oppgitt til 5*100W en gang, der stod det 230W. Imponerende med en forsterker med en virkningsgrad på over 2 (200%), spesielt hvis man tar hensyn til energitap i form av varme.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt har alltid vært en stor markedsføringsløgn. Det er en grunn til at noen 100wattere veier 30 kg mens andre veier 6 kg, selv når de er bygget rundt samme teknologi i strømforsyning og selve forsterkertrinnet.

Watt reflekterer som regel "rail"-spenningen i strømforsyningen. Dersom forsterkeren klarer å levere all den strøm noen høyttaler kunne trenge opptil 100W så er den "stor nok", men slike forsterkere finnes ikke. Alle har en begrensning, men noen har veldig store begrensninger.

Husk at lasten gjør at vi må tenke VA i stedet for W på utgangen. Det gjør at vi kan få V og A totalt ute av fase og omsetningen av W blir lav selvom høyttalerne krever langt mer enn forsterkeren er i stand til å levere.

Surroundforsterkere sliter ofte med at de ikke er så strømsterke. 2-kanals forsterkere til samme pris med samme oppgitte effekt er ofte vesentlig kraftigere i praksis.

Med andre ord sier W noe om hvor høyt du kan spille om lasten ikke er for tung for høyttaleren, mens hva forsterkeren kan drive av laster bestemmes av hvor strømsterk den er. Det finnes ikke noen terminologi som beskriver nøyaktig hvor kraftig en forsterker er. Oppgitt A betyr ikke så mye så lenge man ikke oppgir strømkurver og hvordan det påvirker driften av forsterkeren, stabiliteten osv osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar.

Som du sier har strømforsyningen mye å si.

Men hva vil være en god strømforsyning på stereo, og hva vil være det på surround??

Jeg regner vel egentlig med at det vil være relativt.

Slik jeg forstår det så må ihvertfall ikke strømsyningen være mindre en det forsterkeren er oppgitt til totalt. Altså hvis en forsterker har strømforsyning på 400 w, så skal den i praksis ikke kunne levere mer enn 2* 200 watt ( helst mindre)

Er jeg helt på tur ???

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok litt på tur ja.

Det er forskjell på hvor mange watt en forsterker leverer til høyttalerene og hvor mye den trekker fra strømnettet. Det er mye rart mellom stikkontakten og høyttalerledningene for å si det mildt.

Dessuten er det ikke lenge av gangen forsterkeren leverer de oppgitte wattene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aikamodo
    Enkelte skryter med mye watt, og gjerne uten at alle kanaler er i drift samtidig, mens andre er mer moderate, slik at en får det en forventer.
    Sony f.eks. oppgir vel relativt opptimistiske tall. Husker jeg så bakpå en Sony receiver oppgitt til 5*100W en gang, der stod det 230W. Imponerende med en forsterker med en virkningsgrad på over 2 (200%), spesielt hvis man tar hensyn til energitap i form av varme.
    Dette tror jeg blir 10 gangen jeg skriver dette på forumet:

Oppgitt forbruk og effekt til høyttalerne har ingeting med hverandre å gjøre. Det på baksiden er for å tilfredstille de som er redd strømregningen og det som oppgis til høyttalerene er det som watt slukerene vil ha. Yamaha oppgir f.eks kun ca 1/8 av det som trekkes hvis man belaster alle utganger maks. For dette er jo uansett aldri aktuellt.

At f.eks Harman Kardon velger å oppgi forbruket på maks gjør ikke at strømforsyningen blir noe bedre av det.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Oppgitt forbruk og effekt til høyttalerne har ingeting med hverandre å gjøre. Det på baksiden er for å tilfredstille de som er redd strømregningen og det som oppgis til høyttalerene er det som watt slukerene vil ha. Yamaha oppgir f.eks kun ca 1/8 av det som trekkes hvis man belaster alle utganger maks. For dette er jo uansett aldri aktuellt.

At f.eks Harman Kardon velger å oppgi forbruket på maks gjør ikke at strømforsyningen blir noe bedre av det.
    Du må sikkert skrive det 20 ganger til og 20 ganger til og 20 ganger til og 20 ganger til..............

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Takk for informativ tilbakemelding. Jeg har ikke fått med meg dette de 9 første gangene du skrev det, og trodde derfor at effektforbruk på elektronikk skulle oppgis som maxeffekt og ikke idle. Jeg var ikke klar over at produsentene selv kan velge dette, men da har jeg lært noe i dag også.

Videre vil jeg si at et anleggs oppgitte effekt betyr svært lite så lenge lyden er tilfredsstillende i kombinasjon med de høyttalerne som skal brukes.

Mvh Aikamodo

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stol ALDRI på hva produsenten oppgir i watt ut. Sjekk Watt inntaket bak på forsterkeren og sjekk hvor mange AMP forsterkeren er.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Stol ALDRI på hva produsenten oppgir i watt ut. Sjekk Watt inntaket bak på forsterkeren og sjekk hvor mange AMP forsterkeren er.....
    Legg bort tallene og ta frem ørene og CD-samlinga. Det er det eneste som gir fullgode svar.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen indikator på en kvalitetsforsterker er om effekten økter dersom motstanden minker (vet ikke om det er rett uttrykk): Altså en forsterker som er oppgitt med 100W i 8Ohm bør helst levere nesten 200W ved 4Ohm. Dersom den f.eks kun leverer 150W ved 4Ohm så tyder dette på at forsterkeren ikke er spesielt kraftig...

Kombinerer en dette med endel av de tingene som er nevnt over vil dette tilsammen gi en god indikator på forsterkerens muskler. Vekt er også en viktig indikator.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett i brosjyren til Hifi Centeret at de oppgir ampere på forsterkeren. Hva vil egentlig det si?

Er det noen sammenheng mellom det i forhold til watt eller strømforysningen???

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en Marantz forsterker som yter 50w rms ved 8ohm og 70w rms ved 4 ohm, 80 w ved 8 ohm.110 w 4ohm IHF, veier 6,7 kg,er det en "dårleg" forsterker når en ser på yteevnen i watt?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på strømforsyningen.
    Du lærer mye av å kikke under panseret på en forsterker

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett etter alle steder men finner ingen der strømforbruket står,skal ikke det normalt stå bak på forsterkeren ? det står ingenting på min.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett i brosjyren til Hifi Centeret at de oppgir ampere på forsterkeren. Hva vil egentlig det si?

Er det noen sammenheng mellom det i forhold til watt eller strømforysningen???
    Det er i forrhold til strømforsyningen. Det forteller hvor mye strøm den kan gi fra seg (selvfølgelig kun over korte tidsrom, 75 ampere er farlig mye strømstyrke over tid)

Hvor relevante disse målingene er i praksis vet jeg ikke, men jeg har hatt mye erfaringer med HK tidligere (som oppgir i ampere), og min erfaring er at de driver det utroligste kun med en 50-60 watt!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    har en Marantz forsterker som yter 50w rms ved 8ohm og 70w rms ved 4 ohm, 80 w ved 8 ohm.110 w 4ohm IHF, veier 6,7 kg,er det en "dårleg" forsterker når en ser på yteevnen i watt?
    Nei, det betyr ikke at det er en dårlig forsterker. Det betyr at den ikke er så veldig kraftig og dermed ikke kan håndtere endel høytalere. Den vil kun ha full kontroll på noen... Tilpasser du høytalerne går det nok greit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •