Ny receiver, 15-30k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv å overtale din bedrehalvdel til å gå med på effekttrinn til frontene. Du kan for eksempel vise dem et bilde av AVC1 og klippe inn en liten mann ved siden av den i photoshop. Da får du garantert lov til å ha fler enn en boks der

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    avr7300 har vel ikke romkorreksjon men autosetup av høytalernivåer. ingen EQ så vidt jeg kunne få med meg. mulig jeg er blind da :wink:
    Vet ikke om noen har sagt noe. avr 435 og 635 har romkorreksjon. Gikk utifra at toppmodellen har det samme.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg på denne tråden da jeg også går og spekulerer i ny surroundforsterker.

Jeg ser at både Yamaha DSP-Z9 og Pioneer VSA-AX10Ai kan fås til rundt 30k.

Jeg ser at det er flere som foreslår at man heller skaffer en rimelig surround- eller forforsterker og heller bruker penger på noen effekttrinn.

Men er det virkelig noen kombinasjon med forforsterker og effekt-trinn som for eksempel kan gi bedre lyd enn for eksempel Pioneeren?

Tenker da for eksempel på avanserte romkorreksjonssystemene som disse forsterkerene har innebygget.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Hva synes dere om DENON AVC-A11XV?

Er det "ulurt" å kjøpe en 3805 nå?
    AVC-A11XV er rimelig lekker.

3805 har ikke i*link og HDMI muligheter...

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Jeg ser at det er flere som foreslår at man heller skaffer en rimelig surround- eller forforsterker og heller bruker penger på noen effekttrinn.

Nei, det er en dårlig ide.

Kjøp heller integret forsterker og kjør denne med et par aktive subwoofere i et skikkelig sub/satelitt system. Selve forsterkeren jobber da utelukkende med frekvenser over 80 Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Sitat Opprinnelig postet av phonar

Hva synes dere om DENON AVC-A11XV?

Er det "ulurt" å kjøpe en 3805 nå?
    AVC-A11XV er rimelig lekker.

3805 har ikke i*link og HDMI muligheter...
    Er enig i at AVC-A11XV er fin. Hva synes du om Pioneer AX10i og Yamaha DSP-Z9.

Eller hvorfor ikke Denon AVC-A1SRA?

Heller også til tanken å la et par kraftige sub'er håndtere bass.

Uansett så vil vel for eksempel en bi-ampet Denon AVC-A11XV kunne drive de fleste høytalere på en bra måte?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke prøve en REN Digital forsterker.... :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp heller integret forsterker og kjør denne med et par aktive subwoofere i et skikkelig sub/satelitt system. Selve forsterkeren jobber da utelukkende med frekvenser over 80 Hz.
    Skal man høre musikk er ikke det noen god løsning. Da vil det helt klart være bedre å kjøre fullrange i front, og skikkelig fullrange blir nok for tøft for recievere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Skal man høre musikk er ikke det noen god løsning. Da vil det helt klart være bedre å kjøre fullrange i front, og skikkelig fullrange blir nok for tøft for recievere.

Jeg ser at du snickers er litt av en ekspert på forsterkere og slikt (du lager jo de ). Har derfor et par betraktninger jeg lurte på om du kunne kommentere.

Jeg er enig i at en bør ha full range front høytalere for at anlegget skal spille musikk godt.

Spørsmålet mitt blir om du er avhengig av å ha flere hundre watt per kanal for at anlegget skal spille godt ved vanlig lyttenivå?

Det er lett å forstå at man bør ha masse effekt for å spille meget høyt på en bra måte.

Det jeg lurte på var om ikke en High-End receiver/surr-forsterker som for eksempel Pioneer AX10i eller Yamaha dsp-Z9 vil spille bedre enn et oppsett av enkel forforsterker med effekttrinn. Hvis vi kun snakker om normale lyttenivåer?

Forsterkere som Pioneer og Yamahas toppmodeller har vel ganske mange avanserte konstruksjoner som vil påvirke lyden positivt. For å ikke snakke om kvaliteten på komponenter??

Jeg har litt vanskelig å se at kun økning av effekt skal gjør kvaliteten på lyden så mye bedre......

Finner ikke tråden nå men det var en her inne for en stund siden som spurte om råd for å få bedre lyd i sine høytalere. Han hadde en enkel sony receiver men ganske brukbare høytalere.

Jeg tror han endte opp med noen fete Rotel surround effektrinn. Problemet var at han ikke hørte noen særlig forbedring i lyden. Som han også presiserte spislte han sjelden spesielt høyt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel ikke HELT enig her. Jeg er enig i at fullrange i front gjerne gir det mest homogene lydbildet, men det finnes hederlige, godt oppsatte unntak med aktiv deling over flere kabinetter også.

Når det gjelder receivere, synes jeg det er litt undervurdering av dem å si at de ikke kan kjøre fullrange ut fra at rent kraftbehov. Det er ikke en generell regel. En receiver spesifisert til å kjøre med alle kanaler drevet i surround har gjerne en temmelig voksen strømforsyning for å kunne gjøre dette. I stereo-modus vil den samme strømforsyningen ha reserver nok til de fleste fullrange-konstruksjonene. Sånn jeg ser det, så er Watt og strømreserver det samme, uansett om det sitter i en surroundreceiver, et stereoprodukt eller i en monoblokk.

Klart det er andre aspekter som spiller inn i forhold til lydkvaliteten, men i en ren kraftdiskusjon, så mener jeg at en god receiver ikke behøver å begrense seg til frekvensene over 80Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilliten Mr Spock

Det er helt klart riktig at man ikke trenger flere hundre watt for å drive en høyttaler selvom den er fullrange. Husk at dersom du kan spille 120 dB med 1000W kan du spille 110 dB med 100 W.

Det gir heller ingen lydforbedring i seg selv å øke antallet watt. Det er nesten motsatt da man mø øke rail-spenningen med dertil hørende økt spenningsfall på sluttrinnet. Dette er imidlertid først og fremst et problem på klasse AB. Faktisk er det tett opp mot uvesentlig på klasse D, mens på klasse A og SE er det mindre vesentlig enn på klasse AB.

Men så er det dimmensjoneringen som varierer kraftig. En 1000W forsterker har ofte mer kontroll, langt mer strømreserver osv. Det gjør at hver del av forsterkeren jobber i et mindre område enn det man regner med den er beregnet for. Man kan jo da tenke seg at man lager en forsterker på "bare" 100W og lar denne være så godt dimmensjonert at den, opp til 100W, jobber med minst like stor letthet som en tenkt 1000Watter.

Det er imidlertid ikke bare en tanke. Det er slik en skikkelig god 100Watter er bygget. Derfor koster den også mer. Det slitte begrepet "Watt pr krone" er derfor nesten helt uten betydning i denne sammenhengen.

Receivere representerer ikke de skikkelig gode forsterkerne fra en synsvinkel som dette. Selvom de har strømforsyning som i krisetilfelle kan klare å produsere det spesifiserte antallet watt i samtlige kanaler sliter disse forsterkerne når de blir belastet med reaktive laster. En effektkube (som var vanlig å se i tester tidligere) viser raskt hvor svakhetene ligger. Dette er en måling som viser avgitt effekt ved ulike impedanser og ikke minst ved ulike elektriske fasevinkler (reaktive laster).

Siden det er disse elektriske fasevinklene som avgjør hvor høye krav en høyttaler stiller til effekttrinnet vil ulike høyttalere gjøre mer eller mindre forskjell på ulike effekttrinn. En høyttaler med flat impedanskurve kan nær sagt drives av hva som helst. Dette er måten man løser det på om man vil tilpasse en høyttaler til for eksempel singel ended triodeforsterkere eller OTL (output transformer less) som har svært høy utgangsimpedans og leverer lite strøm.

Så alt i alt kan man si at gode forsterkere har virkelig noe for seg selv om de ikke er på mange hundre watt. Det samme gjelder i høyeste grad på forforsterkere. En Burmester effektforsterker kan man for eksempel bare glemme å drive med en receiver for det er så vidt den klarer å få liv i den. Dette skyldes at enkelte effekttrinn er mer tungdrevne enn andre. Det man får igjen er enda bedre dynamikk og mindre signaltap. Effekttrinn med høy inngangsimpedans bør derfor ikke brukes sammen med signalkabler med litt lengde på.

Så både effekttrinn og forforsterker er komponenter som må tilpasses den lasten de skal drive. Selv om den nye BMW M5 sikkert er rå tror jeg motoren ville virket riktig så slapp om den ble puttet inn i en Volvo trekkvogn med 50 tonn på slep. Da er nok 520 dieselhester mer egnet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til mens jeg er i gang. Filtre (og dette vet du roffe ) er ikke bare dB/oktav, knekkfrekvens og level. Det dreier seg om Q, naturlig avrulling, avvik i responsen, fasedreining vs frekvens osv osv. En receiver kan løse dette ganske bra men det vil aldri kunne bli mer enn ganske bra. Et dedikert og godt konstruert filter for bassdelen er alltid det beste. Så hvis musikk er viktig er dette ting som bør tenkes over.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til mens jeg er i gang. Filtre (og dette vet du roffe ) er ikke bare dB/oktav, knekkfrekvens og level. Det dreier seg om Q, naturlig avrulling, avvik i responsen, fasedreining vs frekvens osv osv. En receiver kan løse dette ganske bra men det vil aldri kunne bli mer enn ganske bra. Et dedikert og godt konstruert filter for bassdelen er alltid det beste. Så hvis musikk er viktig er dette ting som bør tenkes over.
    Se min utheving:
    Jeg skulle gjerne ha en god begrunnelse for at dette ALDRI skal kunne løses i en receiver. Putter du 7 stk ICEPower-blokker med hver sin swich-mode forsyning inn i en receiver, så skulle vel det yte omtrent som 7 separate blokker, eller hva? Greit nok at man kanskje får andre problemer, som støyinnstråling i pre- og signalprosesseringsdelene, men kraftbetrakningen i effekttrinnet er identisk.

Synes det blir litt VEL generaliserende å skjære alle receivere over en kam. Det finnes da vitterlig godt spesifiserte receivere som yter bedre kraftmessig enn enkelte effekttrinn i markedet. Som tidligere nevnt er strømforsyninger i seriøse receivere dimensjonert til å levere strøm til 7 effekttrinn i samtidig drift, og da er det vel nok strøm til å levere i stereo (eksempel: Kan strømforsyningen levere strøm nok til 7x100W i 8ohm, samtidig drevet, så klarer strømforsyningen i en ren ohmsk betrakning å levere nok strøm til 2x100W i omtrent 2ohm). Så kan vi diskutere vanskelige høyttalerlaster med Q og fasevinkler til vi er blå, men de betraktningene gjelder også for separate effekttrinn. Å bygge receivere er en øvelse i å putte mange forskjellige deler inn i samme kabinett. Ut over at de sitter i samme kabinett skiller de ulike delene seg ikke prinsipielt fra separate komponenter.

Etter hva jeg skjønner kommer det senere i år noen nye serier av ICEpower-moduler fra Midgard Audio i markedet, og da kan vi godt gjøre en sammenligning av 130W-blokkene mot f.eks. min Arcam AVR300 i Stereo Direct-modus (som er spesifisert til 2x120W i stereo og har en 1200VA strømforsyning spesifisert til å drive surround i 7x100W). Det vil sikkert være forskjeller, men jeg vil påstå at det låter mer enn "ganske bra" på musikk. (Og hvis testen går soleklart i Arcam AVR300s disfavør, så kan det vel hende at jeg investerer i noen MA-blokker... ) Og skulle jeg bli skikkelig skuffet over resultatet, så kan vi jo teste Arcam mot Cambridge Audio P500 istedet...

Men i diplomatiets ånd, så må jeg jo si meg enig i at i de fleste tilfeller er strømforsyningene i receivere ikke fullt ut dimensjonert til å gi strøm til alle effekttrinnene samtidig drevet (sannsynligvis på grunn av plass-, varme- og kostnadsbetrakninger), og selve effeekttrinnene er ofte kresne på høyttalerlasten. For de produktene vil nok separate effekttrinn være å foretrekke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er vi nok enige til slutt roffe. Man kan bygge en receiver som også kan det de beste effekttrinnene kan. Men blir det noen sinne gjort?

Test mot AVR 300 er jeg klar for

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurerer HK avr7300 til 25000 så ville jeg heller gått for en Primare Spa 21. Litt mer stress og stille inn, men låter jo mye bedre. Har testet den kontra hk avr 7300 og hk dpr 2005. For å beskrive spa 21 med et ord må det være kontroll. Med stålgrep på det nedre lydbildet, komme den seirende ut hos meg. Testet de på Patos L 501, Audiovector Mi3sup og avn.grd. og Sa 1750.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •