Kopling av HT gjennom sub, åssen funker det egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kopling av HT gjennom sub, åssen funker det egentlig?

Slik jeg har systemet satt opp i dag så har jeg en receiver som driver et sett front Ht og en sub som får signal gjennom LFE. Hvis jeg kjøper en Int.2 kanals og kjører signalet gjennom phono til suben - kopler jeg da HTene til suben via terminalene der, og driver den da htene eller må jeg ha kabler fra receiver til suben og.

Hvordan skal det egentlig koples, og viktigst, hvordan blir lyden om man kopler slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg på litt tynn is (der hvor det er dypt under), men jeg det kommer vil litt ann på subben.

Hvis du kobler den int amp'en til subben via ht terminalene på baksiden med vanlig ht kabel, og så fra sub til frontht. med mer vanlig ht kabel, har du vel bare sendt signalet gjennom et filter som stopper de lave frekvensene.. tror ikke subben driver annet enn seg selv.

Det er noen subber som har høynivå inngang - alså at du kan koble dem på en høyttalerutang fra en forsterker, men det er ikke så vanlig..

Jeg tror ikke du får drevet front ht ved kun å koble phono (er det vanlig signalkabel til sub du mener?) fra int amp til sub.

Var jeg deg tror jeg at jeg ville sett om det var preout på flerekanaler i recieveren, og så brukt int ampen som effektforsterker til å drive front ht, og latt recieveren fortsette å sende LFE til sub, og ikke blandet front ht mer inn i det.

Har du store "fulltone" fronter, eller monitor /satelitt/ små ht som ikke spiller bass?

Annet alternativ er å høre på noen som kan mer enn meg :wink: :?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stativ HT som gir seg på ca 55-60 hz.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg vurdere å gå over til 2 kanaler, og det har sjeldent LFE...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på hvilke høyttalere du har, men normalt ville jeg lade dine fronter spille som vanligt, altså full-range, og da supplere med subben under en frekvens du må prøve dig frem til.
    Denne metode har den fordel at du da ikke kjører dine fronter igjennom filtret i subben.
    Altså koble dine fronter som vanligt, kjør ekstra høyttalerkabler fra terminalene på forsterkeren til "Speaker In" på subben (ikke LFE eller Pre In !!), justér niveau og frekvens på subben, ferdig....
    Fordelen er også at subben nå får det eksakt samme signal som dine fronter.
    Se i manualen på subben....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •