Ohm og forsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm og forsterkere.

Har alltid vært litt usikker på hvorfor forsterkere flest ikke takler høyttalere med lav impedans. Er det fordi at strøm og spenning flyter mye fortere igjennom kretsløp og transistorer og motstander, eller er jeg helt på jordet? Jeg mener, det er jo ganske logisk at forsterkeren blir varm hvis det jeg tror er rett.. Men dette er jo bare en teori jeg har kommet fram til selv, og jeg har aldri hørt noen gi en fyldig forklaring det.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømmen går nok ikke raskere men når motstanden blir lavere må forsterkeren levere mere strøm. Og da må selvfølgelig transformatoren også levere mere strøm.

De fleste forsterkere tåler heller ikke kortsluttning (nå vet ikke jeg om det er noen i det hele tatt som tåler kortsluttning på fult volum men..), de er rett og slett avhengig av at det finnes motstand i kretsen. Desto mindre motstand, desto mere strøm.

Grunnen til at mange forsterkere ikke klarer lavere impedanser er vel fordi strømforsyningen ikke tilater det. Den er rett og slett for svak til å levere nok strøm ved veldig lave impedanser.'

Vel, dette er nå slik jeg har forstått det i alle fall. :wink:

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta for deg elektronikk boka og les det emnet som omhandler resistans og ohm, du er ikke så oppgradert på området så om jeg forklarer deg hele emnet er det kun bortkastet tid for meg, men ta deg en tur på bokhandelen du Gutt..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er relatert til dempingsfaktor i effekttrinnene, og er noe mange lurer på.

Her er en interessant posting:

http://avforum.no/forum/showthread.p...0555#post60555

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Ta for deg elektronikk boka og les det emnet som omhandler resistans og ohm, du er ikke så oppgradert på området så om jeg forklarer deg hele emnet er det kun bortkastet tid for meg, men ta deg en tur på bokhandelen du Gutt..
    Gutt? Hmm.. Artig liten sak du. Hvis du ser etter, så ser du klart og tydelig at dette spørsmålet er fra Mai i fjor. Jeg har jo da selvfølgelig fått svar, hva er vitsen med å ta opp denne tråden over et halvt år senere?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Wolfer, dette inlegget synes jeg har lite for seg annet enn å virke nedlatende til vedkommende du svarer. Hvis du ikke ønsker svare, er det selvsagt helt greit, men "gutt" kan du spare deg.

På forhånd takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •