Harman Kardon eller Yamaha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg er på utskikk etter et hjemmekino anlegg med skikkelig lyd. Det skal brukes mye til film, men skal også kunne spille musikk av høy kvalitet. Er det noen som har noen anbefalinger? Jeg har en bra, ikke flat TV, men kommer til å kjøpe en 42” TV i løpet av noen år.

Jeg har sett på følgende løsninger?

Forsterker: HK AVR 330 (kr. 6000) eller Yamaha RX-V1500 (kr. 7000)

DVD-spiller: HK DVD22 eller Yamaha S550 eller HK DVD31

Høyttalere: JBL Northridge (2x E80, 2x E20, EC25, E150, kr. 10000 totalt)

Noen som har noen ideer? Noen som har erfaring med disse høyttalerne? Har hørt de er skikkelig bra. Vil HK AVR 330 ha nok krefter til å drive disse høyttalerne skikkelig?

Takk for hjelpen!

MVH

Kristian

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonen har vært mye av i det siste, folk spør om hva som vil være best av yamha og Harmankardon, og i alle tilfeller så er harman best... Nei da bare tuller.. Det som diskusjonen ender med er at en sier: dra å hør på begge forsterkerne og hør hva du liker best, for begge forsterkerne er forsterkere med forskjellige kvaliteter, men begge er veldig gode forsterker, som også har sine negative sider! Du vil nok få det veldig morro med både film og musikk samme hvilken av disse forsterkerne du velger eller dvd spiller. Men jeg tror kanskje de fleste her er enig med meg i at hk'en er kanskje litt mer Kino maskin enn yamahaen og yamahaen er litt mer musikk maskin enn Hk'en. Så valget er ditt, uansett hva du velger så velger du noen produtker som er av god kvalitet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i det over. Dra og lytt.

Ellers har jeg nettopp saumfart forumet ifbm en annen som spurte. Da fant jeg at de fleste mener H/K er beste match til JBL.

Selv vurderer jeg Proson Reality og Yamaha RX-V 1500 men har vært innpå muligheten for H/K.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til JBL ville jeg gått for HK. Men bestill fra Fyndbørsen så får du 335 for mindre enn 6000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville gått for h/k jeg også =) har egenerfaring med disse forsterkerne, jir det di låver ;D

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også si at bruker du anlegget mest til film er det hk som gjelder, er musikk viktigst så er det yamaha uten tvil. Yamaha er virkelig gode på det, med unntak av de rimelige dvd spillerne. Disse er etter min erfaring knapt brukende til musikk i det hele tatt.
    Lykke til, og håper du blir fornøyd uansett hva valget blir

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mange års erfaring med Yamaha's modeller og har alltid likt lyden i de. Veldig behagelig å lytte til, jeg spiller mest gitar-musikk og da blir en fort litt "sliten" dersom lyden er krass.

330 (eller nye 335) vil ikke ha noe problem med å drive E80. De er jo tross alt veldig lettdrevne. Tilogmed Yamahaen bør kunne drive de bra. Som jeg har skrevet i flere innlegg allerede har jeg dårlige erfaringer med effekten Yamaha oppgir, men det er ikke tvil om at det låter fint på normalt volum.

Og som de andre må jeg få si; dra og lytt på sakene. H/K og JBL får du demonstrert på nærmeste HCK butikk. Om de har Yamaha inne tviler jeg dog på. Ellers er det sikkert andre lokale forhandlere som har de og. Elkjøp har jo 30dg returrett, så dersom du kjøper en slik kan du jo ta den med deg rundt og "testlytte" litt.

Lykke til!

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert om jeg skal ha Yamaha eller H/K. Men etter alle annbefalingene med JBL og H/K sammen, tror jeg at H/K har vunnet.

Newcomer Tordenskjold sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler litt på om du vil få musikk av høy kvalitet fra ett par JBL Northridge høytalere. Men til film skal det bråke skikkelig vet jeg

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å kjøpe noe annet enn Yamaha DVD-spiller. Har hatt 2 og begge har bråket fælt under avspilling i perioder. Tror den er dårlig til å stabilisere platen. Må være noe med drivverket. Skulle du ende opp med Yamaha ,så gjør som meg, legge en tung steinplate på toppen for å stabilisere.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glem å bruke en "billig" dvd spiller til musikk hvertfall. det duger ikke i det hele tatt!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder RX-V1500 liker jeg den veldig godt. Funker både til film og musikk. Har B&W høytalere som er veldig bra.
    DVD-spilleren er S1500 og er egentlig bra, men som nevnt tidligere, den bråker av og til noe jævlig. Hjelper ikke at den hadde en pris på 5 høvdinger.
    Har også hatt Yamaha S550. Den ble motoren oppbrent på.

EDIT: Bruker CD-spiller med digital utg. til musikk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en billig og god DVD-Spiller som også kan spille musikk,så gå for denne:
    http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=218

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis man har yamaha fra før, vil man vel gjerne ha en yamaha DVD-spiller også.. jeg vet jeg vil ha en, men S1500 blir vel litt dyr tror jeg... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha= Pen og klar lyd, mest egnet til musikk.
    H/K= Kraftresurser og trøkk (i grunnen det samme), bra til kino.

Dette har selvfølgelig noen modifikasjoner, men i grove trekk er dette sannheten. Hvis du ikke er så nøye på detaljer, ville jeg gått for H/K! Men det er ikke dermed sagt at Yamaha ikke er bra til kino, har man nok krefter, er den ypperlig til kino.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Til JBL ville jeg gått for HK. Men bestill fra Fyndbørsen så får du 335 for mindre enn 6000kr
    Takk for hjelpen! Har du gode erfaringer med Fyndbørsen? Ser de har gode priser, men regner med det koster en del å få sendt det til Norge (moms, porto, div andre avgifter)...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette står på fyndborsens sider. Mange her inne har gode erfaringer med fyndborsen.

Frakt er SEK 400 avhengig av hvor i Norge du bor og vekt.

Svensk mva. trekkes fra og norsk mva. får du regning på av speditøren. Jeg har som en tommelfinger-regel at varen koster omtrent som på fyndborsen ferdig levert og fortollet på døra hjemme i norske kroner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •