H/K AVR-635 vs. Yamaha RX-V2500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K AVR-635 vs. Yamaha RX-V2500

Hva er de vesentligste forskjellene? Jeg har lenge tenkt jeg skulle handle RX-V 2500, men vurderer nå AVR-635. Hva taler for og hva taler i mot? Jeg er ikke spesiellt oppdatert på H/K for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    635 har nok noe mere strømstyrke, mens 2500 har mere effekt. Hva som er viktig for deg kommer an på hvilke høytalere du har.

635 lyder garantert som 630 og er dermed noe upolert i diskanten i motsetning til 2500 som har en fløtemyk og deilig diskant.

Autooppsettet på 635 er hakket mere avansert enn 2500, og korrigerer også frekvenskurven for subben. HK har desverre ikke meg bekjent sluppet en detaljert beskrivelse av hvordan systemet fungerer.

Det er hva jeg kan komme på på stående fot.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer litt an på hva du skal bruke dette til også da`? er det bare til film, hadde hvertfall jeg valgt HK, til musikk også hadde jeg hørt litt mer på begge!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    635 har nok noe mere strømstyrke, mens 2500 har mere effekt. Hva som er viktig for deg kommer an på hvilke høytalere du har.
    Det er dette som gjør det vanskelig å sammenligne. H/K oppgir helt andre watt enn Yamaha, så jeg vet virkelig ikke hvordan H/K's 75W står seg mot Yamahas 130W. Jeg har tenkt å handle Proson Reality 62 MKII. Finner lite annet som gir like mye lyd for 2395,- pr. par. Bør kanskje gjøre lyttetester før jeg avgjør noe.

635 lyder garantert som 630 og er dermed noe upolert i diskanten i motsetning til 2500 som har en fløtemyk og deilig diskant.
    Dette taler jo til RX-V2500 sin fordel, men fyndborsen har sluttet å selge den. Kanskje RX-V1500 bør vurderes?

Autooppsettet på 635 er hakket mere avansert enn 2500, og korrigerer også frekvenskurven for subben. HK har desverre ikke meg bekjent sluppet en detaljert beskrivelse av hvordan systemet fungerer.
    Jeg sliter med å finne sammenligninger mellom 630 og 635 jeg og.

Alt er bedre enn ingenting!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    kommer litt an på hva du skal bruke dette til også da`? er det bare til film, hadde hvertfall jeg valgt HK, til musikk også hadde jeg hørt litt mer på begge!
    Jeg er 99% opptatt av film. Lyden til musikk er sikkert mere enn bra nok for meg hvis det funker til film!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde omtrent samme valget som deg, og falt ned på yamaha rx-v2500. Hørte på diverse forsterkere (inkludert avr 330 og 630), men lot tvilen komme yamaha til gode. Har hatt yamaha i mange år (mindre modell), og likte rett og slett lyden fra den bedre - ganske subjektivt, men slik er nå engang smaken

H/K virker litt råere i kantene, og husker den som litt mer punchy (om det er et utrykk...). Yamaha er en litt mer høflig asiat, men kan litt kung-fu når det trengs!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørt om formelen P = U x I hvor P er effekt, U er spenning og I er strøm.
    Det som intresserer er vel effekten ikke strømstyrken

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er dette som gjør det vanskelig å sammenligne. H/K oppgir helt andre watt enn Yamaha, så jeg vet virkelig ikke hvordan H/K's 75W står seg mot Yamahas 130W. Jeg har tenkt å handle Proson Reality 62 MKII. Finner lite annet som gir like mye lyd for 2395,- pr. par. Bør kanskje gjøre lyttetester før jeg avgjør noe.
    HKn er helt klart kraftigere enn Yamaha'en. Spesielt på Realety 62, siden disse liker litt godt med strøm.

Yamaha er klart bedre enn HK i stereo, men for alt som skjer i 5.1 anbefaler jeg deg helt klart HK av disse to. Hadde det ikke vært for min kjærlighet til musikk hadde jeg selv brukt HK reciver uten å nøle...

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker du ordntlig trykk! (sånn at levra rører på seg) er nok hk tingen, men yamaha kan lage noe lyd den og!, men ikke på den brutale måten.. men liker du også musikk så er ikke hk noe! hørte 330 på musikk og ble nesten redd da hf-center dudn satte på noen store prosoner.. for brutalt til musikk(min smak da, og smaken er som baken..)
    Yamaha er god allrounder, finfin til både musikk og film.. scorer jevnt over godt... Men du skulle nesten hørt dem..
    sikkert mange i dine trakter med yamaha og hk får du jo hørt på hificenteret..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo

Hørt om formelen P = U x I hvor P er effekt, U er spenning og I er strøm.
    Det som intresserer er vel effekten ikke strømstyrken
    Å si at en forsterker er strømsterk er helt vanlig når vi snakker om en forsterker som kan levere godt med effekt nede i 1 og 2ohm. For det skal også strøm til for å lage effekt. Og ja, jeg kjenner ohms lov, dumbass

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydeligvis såpass med forskjell at jeg bør ta en tur for å høre.

Er H/K beskjedne med å oppgi watt eller er det bare det at de leverer watt'en de sier med power supply bak?

RX-V opererer jo med 130 watt i 8 ohm, men ikke samtidig i alle kanaler (som heller ikke er realistisk å forvente til film eller musikk). 635 har 75 watt i 8 ohm iflg en eller annen standard, men er ikke det litt snaut til høyttalere som skal kunne trekke oppi 200 watt peak? Fint om noen kan forklare den.

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hk er erlige og hk watt er sterke watt.. ikke legg deg så mye borti hva som oppgis.. forsterkere helt nede i 2-3tusen kr klassen kan jo være oppgitt 7*200 watt! den hk'en vill ikke slite med 62 MKII, det vill ikke yamahaen heller... ikke legg deg borti hva det står på høytalerne tror jeg.. hørte 330 på Proson R63MkII.. den slet litt egentlig der.. hør! du må nesten høre for å bestemme deg.. uansett tror jeg du blir fornøyd 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hk oppgir vel med alle kanaler i drift, mens yamaha oppgir med EN kanal drevet. litt forskjell + FTC som er en strengere norm enn normal RMS. husker ikke hva den inngår men....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal nok på en lyttetest. Takk for alle råd!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et gammelt nummer av Hemmabio hvor AVR630, og RX-V2400 var testet og målt. Yamahaen har mere effekt i 8 og 4 ohm, de er like i 2 og 4. HKen har større vedvarende strømstyrke.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant et gammelt nummer av Hemmabio hvor AVR630, og RX-V2400 var testet og målt. Yamahaen har mere effekt i 8 og 4 ohm, de er like i 2 og 4. HKen har større vedvarende strømstyrke.
    Glimrende detektivarbeid! Takk!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en liten rettelse, "de er like i 2 og 1 ohm"

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde det litt morsomt i redaksjonen i går. testet en ny yamaha med en oppgitt effekt på 7x150w mot h/k 235 som er oppgitt til 7x50w. disse ble prøvd på b/w 803D. er morsomt at hk kjører over en yamaha med trippel oppgitt effekt. mao, se dere ikke blinde på specs. prøv produktene. 235 er forrseten også meget god på musikk i to kanaler. står ikke noe tilbake for yamaha for å si det sånn.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en liten rettelse, "de er like i 2 og 1 ohm"
    en yamaha som takler en ohm uten å ta fyr? det finnes vel ikke :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7x150w, regner med at det er DIN effekten, og at vi snakker om 757 som er oppgitt til 7x100w?

2500 har en helt annen effektkube enn 757, og det er ikke en helt relevant sammenligning. Det er heller ikke sikkert at man har høytalere hvis impedansekurve går så lavt at man får utnyttet effekten i 2 og 1 ohm.

Nettopp det som dere gjør med å koble sammen 2 billige receivere og B&W803 er en morsom test, men ikke særlig relevant. Høytalere til 60.000, og receiver til 4000 er ikke en kombinasjon man støter på ute i de 1000 hjem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •