Sint far med kortsluttet forsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sint far med kortsluttet forsterker...

Hadde en fest på 16 mai, og som alle vet, så skal anlegget tynes maks når det er fest. Og denne festen var så klart ikke et unntak. Hadde pcen min koblet til forsterkeren til min far, og den lystlige musikken strømmet ut av høytalerne og laget stor hygge for oss alle. Men lykken skulle vise seg å være kortvarig. For helt uten videre så valgte forsterkeren å ikke samarbeide mer. Den slo seg rett og slett helt av, og dette tyder jo veldig på en kortsluttning. Har sjekket sikringen på forsterkeren, og den ser helt ok ut. Er det noen som har tips om hva som kan være feilen, og hvordan jeg kan fikse det?
    Hadde vært veldig bra, så slipper jeg tyn av min far i 20 år framover.

På forhånd takk
    Hilsen
    Sønnen til en sint og frustrert far.

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type forsterker er dette?

På min marantz har jeg innebygget automatsikring, slik at den kutter automatisk når den ikke klarer mer. Da er det bare til å trykke på en knapp(hvilken somhelst til å velge kilde med; tv, dvd, vcr....).

Du kan jo prøve det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm…
    Det er Hitachi forsterker. Og man kan trygt si at det ikke en forsterker av det moderne slag. For å si det slik, jeg er 20 år, og kan aldri huske at vi ikke har hatt denne forsterkeren. Og hvis du skjenner min far, så kan du banne på at skepsisen blir stor over alt som er nytt. Så nytt anlegge er ikke mye likt i mine fars øyne. Så jeg ligger ganske svett an her. Sitter med en liten følelse at jeg må sjekke veldig mye kretser her.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm... Først og fremst bør du jo prøve få et bedre forhold til din far, som tydeligvis kan virke litt over hakket stressende for din del. 8) Deretter koster det deg ikke mange hundrelappene å ta med forsterkeren ned til en radio/TV-reparatør i Bergen, som sikkert finner ut av det!

LYKKE TIL! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har stor forståelse for synspunktene til din far.

Alle slike forsterkere har en rele-sikring som føler på DC-nivå på utgangen. Hvis en transistor har røket, vil denne sikringen øyeblikkelig koble fra høyttaleren hver gang du slår på apparatet. Alle vanlige sikringer er OK, men det blir ingen lyd.

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan ikke være en sikring som har gått da? hadde en gammel pioner forsterker før, der gikk sikringene hele tiden :lol: :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, er selv inne på tanken. Følte meg først ganske sikker på at det vare en sikring som hadde røke. Men da jeg åpnet og så på sikringene, så så de helt fine ut. Venter nå på en resistansmåler, slik at jeg kan få det bekreftet at det ikke er en av sikringene som har røke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes det er en god idee og få luket vekk alle ting som KAN være problem.
    fk.s sjekk sikringen som du har tenkt til så du er sikker på at det ikke er det.
    kan det ha noe med stømmintaket og gjøre.
    det du også kan gjøre er og lete etter en lik forsterker som du sikkert kan få kjøpt billig siden den ikke er av det nye slaget

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. vet faren din det enda? eller er det din store hemmelighet fortsatt? :P

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søndag kveld og kl er 2030...ligger vel tynt ann nå tenker jeg.

Har du mulighet så ta med deg forsterkeren til den lokale elektro sjappa og få de til å bruke et voltmeter noen steder nedi den gamle kassa da vel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe…neida han vet det nok. Fant ut at det var like greit å legge meg flat med en gang. Er ikke akkurat slik at det er først gang jeg går på en lei smell etter fest. Han hadde nok funnet av det før eller siden, og det ligger litt i kortene at det er min feil. Pleier i hvert fall å være det. Bedre å si det når han er edru, enn at han selv finner det ut når han og gutta skal rocke til de gamle Led Zeppelin vinyler før de skal på byn. Men har er ikke så sur lengre. Som han sier; eg driter i det, så lenge DU fikser det…..og eg slipper å betale et øre….

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er vel bare å kjøpe en ny forsterker som du tror far din forstår seg på Er ikke så mange hundrelappene for en brukt forsterker, og med en nyere er det ikke like risikabelt å vri volumbryteren på fullt neste gan 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å kjøpe en lik brukt forsterker kan han ikke bli sur eller irritert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •