Død utgang Huldra 10. (Kan du hjelpe Kjell B.)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Død utgang Huldra 10. (Kan du hjelpe Kjell B.)

Hei.
    Har som sagt så vidt lyd i høyre kanal med volum på fullt.
    Utgangskondensatorer, emittermotstander, volumpot, balansepot, høyttalervelger og utgangstransistorer er testet ok. Kan det være justeringen av tomgangsstrømmen som har forårsaket dette?
    Den er stillt inn på ca 11 mv, men var ca 6,5 på venstre, og 9,5 på høyre før jeg begynte justeringen. Har hatt liv i begge kanaler under testing, før jeg begynte å justere.

Mvh.
    Raymond

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kan være en driver-transistor - har inntrykk av at disse kan ryke før utgangstransistorene - da Tandberg brukte en hurtig vellydende Motorola-type (MPSU 06 og 56) som er perfekt bortsett fra at de er littegrann ømfintlige ved kortslutninger kombinert med full effekt.

Jeg hadde selv et nærmest umulig problem i min TR-1000 da jeg kjøpte den brukt, som viste seg å være dette som hadde skjedd. Forsterkeren oppviste normale DC-spenninger overalt, men en driver var likevel defekt, slik at det ikke kom lyd ut.

Med 11 mV skulle alt være OK ellers.

Finner du ikke ut av dette, så kontakt Ivar M. og send den dit. Det vil trolig koste deg ca. 700 kr.

Apparater man kjøper brukt har ofte en eller annen mystisk feil, men når den er funnet, har du verdens mest driftssikre forsterker. Jeg har flere av de gamle Tandberg, og har aldri måttet reparere noe etter eget bruk i mange år.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtig svar.
    Skal vurdere å sende den til Ivar midtskogen, men jeg stoler ikke helt på posten. Har opplevd skader på flere ting, selv om alt har vært godt pakket.

Mvh.
    Raymond.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •