Soft Clipping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soft Clipping?

Heisann =) jeg har en NAD 370 forsterker, å har lurt lenge på hva egentli SOFT-Clipping er forno?

mvh Espen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utjevning av firkantkurver når du "drar på" for mye - anbefales

Bruker det på mine 6 NAD forsterkere i systemet :wink:

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sørge for mindre forvregning på høyt volum, altså når forsterkeren begynner i klippe signalet ikke klarer å gi det ut uten THD skal dette hjelpe med å begrense dette. Den fjerner de laveste å høyeste frekvensene.... Men du kan kalre å sprenge høytalerene uansett :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Den fjerner de laveste å høyeste frekvensene....
    Javel............... :roll:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Den fjerner de laveste å høyeste frekvensene....
    Javel............... :roll:
    Var det feil eller Flageborg? Det er ihvertfall det jeg har hørt. Hørte det på hifiklubben da, så da er det kansje ikke sikkert det er riktig :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engelskkyndige kan lese om soft clipping nederst på denne siden:
    http://www.nadelectronics.com/learn/...es_framset.htm

Det er ikke riktig at soft clipping fjerner høye og lave frekvenser. Det er mye enklere å forklare soft clipping ved å se på kurveformen. Ved klipping uten soft clipping ser kurveformen ut som den er kappet vannrett over med kniv, noe som resulterer i skarpe hjørner med høy effekt som til slutt vil drepe diskanten. Heldigvis er det lett å høre denne forvrengningen.

Med soft clipping rundes disse skarpe hjørnene i kurveformen av, og man får en kurve som stresser diskanten mindre, og som heller ikke er så lett å høre (istedenfor diskantstøy blir det mer som om lyden er dynamikkomprimert). Det er likevel ikke å anbefale under noen omstendighet å kjøre til klipping, da det reduserer dynamikken. Soft clipping er etter min mening en party-feature som er kjekk å ha for å beskytte høyttalerne mot "sprengning".

Ekte hifi-nytere skrur aldri opp så det klipper, enten klippingen er myk eller hard...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Engelskkyndige kan lese om soft clipping nederst på denne siden:
    http://www.nadelectronics.com/learn/...es_framset.htm

Det er ikke riktig at soft clipping fjerner høye og lave frekvenser. Det er mye enklere å forklare soft clipping ved å se på kurveformen. Ved klipping uten soft clipping ser kurveformen ut som den er kappet vannrett over med kniv, noe som resulterer i skarpe hjørner med høy effekt som til slutt vil drepe diskanten. Heldigvis er det lett å høre denne forvrengningen.

Med soft clipping rundes disse skarpe hjørnene i kurveformen av, og man får en kurve som stresser diskanten mindre, og som heller ikke er så lett å høre (istedenfor diskantstøy blir det mer som om lyden er dynamikkomprimert). Det er likevel ikke å anbefale under noen omstendighet å kjøre til klipping, da det reduserer dynamikken. Soft clipping er etter min mening en party-feature som er kjekk å ha for å beskytte høyttalerne mot "sprengning".

Ekte hifi-nytere skrur aldri opp så det klipper, enten klippingen er myk eller hard...
    hmm,, det var det jeg trodde at jeg tokk feil på det jeg skrev der. Men er sikkert kjekt å ha denne muligheten Roffe hvis man har fest har man jo en tendens å vri litt mere på volumkotten enn man burde. Men å kutte signale på noen som helst måte når man spiller ved normale volum ser heller ikke jeg poenget med. Men når det er sagt må jeg si jeg syntes det var vanskelig å høre forskjell med softclipping på eller av.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer når man slår på soft-clipping,er at man bare spiller enda noen hakk høyere.Vil ikke akkurat kalle det for noen sikkerhet.Syns det blir å "jukse" seg til å kunne spille litt høyere.Det er bedre å innse forsterkerens begrensninger,og klare seg uten soft-clipping.
    Anbefales IKKE,av meg. :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    .......Syns det blir å "jukse" seg til å kunne spille litt høyere.Det er bedre å innse forsterkerens begrensninger,og klare seg uten soft-clipping. Anbefales IKKE,av meg. :P
    Så det er bedre å regne ut hvor høyt man skal spille og kjøpe forsterker til flerfoldig tusener av surt oppsparte midler? basert på teoretiske antagelser og HiFi-guruer's "ta-høyde-for" priser, ENN eks. å kjøpe en grei forsterker, NAD som leverer plenty og har et greit "beskyttelsessystem" mot "peaker" på dårlige innspillinger ????

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å kutte signale på noen som helst måte når man spiller ved normale volum ser heller ikke jeg poenget med. Men når det er sagt må jeg si jeg syntes det var vanskelig å høre forskjell med softclipping på eller av.
    Soft-clipping kobler ikke inn på normale volum, det kobler inn på ekstreme volum. Så hvis du ikke spilte på ekstremt volum, slik at soft-clippingen koblet inn, så hørte du nok aldri denne forskjellen.

PS. Hvis du skal teste dette, så pass på hørselen! Å provosere forsterkeren til å klippe uten soft clipping kan skade både diskanter og hørsel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er bedre å regne ut hvor høyt man skal spille og kjøpe forsterker til flerfoldig tusener av surt oppsparte midler? basert på teoretiske antagelser og HiFi-guruer's "ta-høyde-for" priser, ENN eks. å kjøpe en grei forsterker, NAD som leverer plenty og har et greit "beskyttelsessystem" mot "peaker" på dårlige innspillinger ????
    Det dreier seg ikke om kvaliteten på innspillingen. Gode, dynamiske innspillinger HAR høye peaker. Disse kan lett føre til klipping på høyt volum. Hvis man spiller så høyt at soft clipping kobler inn, så beskyttes riktignok høyttalere og hørsel noe, men dynamikken begrenses drastisk, og det vil bli en hørbar forvrengning, om enn mer ørevennlig enn en u-softet klipping. Problemet med soft-clipping er at den må begynne dynamikkbegrensningen på et lavere nivå enn forsterkerens maksnivå på utgangen. Derfor vil også musikk som er nær klippenivået uten å klippe bli delvis forvrengt av at soft clipping-kretsløpet mykner kurveformen.

For ordens skyld: NAD er bra i stereo. Poenget er at soft clipping-kretsløpet ikke har noe å gjøre i et audiofilt hifi-system. Det introduserer forvrengning, noe som ikke er ønskelig. Kobler man ut soft clipping, så er NAD like bra som noe annet i prisklassen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The ICEpower1000ASP is equipped with a soft clipping circuit that shapes
    the input signal softly and limits the maximum signal level to the output
    stage. The soft clipping system eliminates saturation of the control system
    for optimal sound performance in high-level situations.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    The ICEpower1000ASP is equipped with a soft clipping circuit that shapes
    the input signal softly and limits the maximum signal level to the output
    stage. The soft clipping system eliminates saturation of the control system
    for optimal sound performance in high-level situations.
    Nei, og nei... Får håpe denne mekanismen er bedre enn NAD sin, da. Jeg foretrekker ihvertfall lyden fra NAD UTEN soft clipping skrudd på.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Med 1000 gamp eller hva nå denne saken har (ICE ampen), må det vel "clippes" litt om en skal få benyttet noe av potensialet uten å bli døvhørt etter spor 3... 8) Jeg er også helt enig i at en slik "korreksjon" i alle tilfelle burde være noe en kan slå av eller på, men det er kanskje mulig?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no er det vel ingen som bruker 1000-modulen til annet enn subwoofer heller?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, men 600 gamp gir jo grei beskjed den også... :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det at det er krefter nok som er cluet. Med 600 eller 1000 Watt er det vel de færreste som har spilt så høyt at soft clipping-kretsløpet slår inn...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, og nei... Får håpe denne mekanismen er bedre enn NAD sin, da. Jeg foretrekker ihvertfall lyden fra NAD UTEN soft clipping skrudd på.
    Da er du herved "invitert" til demo her, så blir det spennende om du klarer å "avsløre" soft-clipping-lyden bedre enn Snickers-Is :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du herved "invitert" til demo her, så blir det spennende om du klarer å "avsløre" soft-clipping-lyden bedre enn Snickers-Is :wink:
    Invitasjon er uansett interessant, selv om jeg er usikker på om jeg vil utsette ørene mine for de lydtrykkene som sikkert kommer fra anlegget ditt hvis du spiller så høyt at det klipper på de relativt store NADene du har. :shock:
    Dessuten er det liten vits i å sammenligne soft clipping og ikke soft clipping på samme forsterker. Den virkelige sammenligningen er mellom soft clipping og tilsvarende forsterker med mer headroom.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Invitasjon er uansett interessant, selv om jeg er usikker på om jeg vil utsette ørene mine for de lydtrykkene som sikkert kommer fra anlegget ditt hvis du spiller så høyt at det klipper på de relativt store NADene du har. :shock:
    Dessuten er det liten vits i å sammenligne soft clipping og ikke soft clipping på samme forsterker. Den virkelige sammenligningen er mellom soft clipping og tilsvarende forsterker med mer headroom.
    Har sett varsellampen BARE 1 gang, ellers er det ingen fare med lydtrykket og DINE ører, for her spilles MEGET BESKJEDENT under demonstrasjonene. Det er DU som bestemmer lyd-nivået

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •