Marantz SR7500 testad av DVD & Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz SR7500 testad av DVD & Hjemmekino

Ursäkta min dåliga norska!

Jag ville köpa en Marantz SR7500 tills jag läste ett sammandrag av några tester på www.smartson.se (Mycket bra site!).

Innan jag läste testet, verkade SR7500 otroligt prisvärd, ca 8500 SEK. Men enligt Smartson placerade DVD & Hjemmekino receivern på bara en 4:e plats på 15/20 poäng! Testvinnare var Denon AVR-3805.

Negativa omdömen var (översatt till svenska): "...om man drar upp för högt så tycker man att SR7500 verkligen får kämpa. Det är främst diskanten som inte håller med"; "Filmer ger ett ljud som håller bra tempo och framåtdriv, men det är ett kallare ljud som ger förvrängningar i mellanton och diskantområdet när man drar på för fullt."; "Marantz förstärkare hänger inte med lika högt upp som konkurrenterna när det gäller volymen".

Snälla, om du har läst testet i DVD & Hjemmekino, nr 2 2005 kan du väl hjälpa mig! Vilka receivers deltog i testet, och vilken placering fick de? (Finns testet att ladda ner på pdf?) Vilka andra alternativ till SR7500 skulle ni rekommendera? Har ni andra intryck av testet eller av SR7500 - skriv!

Jag skulle vara mycket tacksam!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Marantz SR7500 testad av DVD & Hjemmekino

Sitat Opprinnelig postet av R-Ace
    Innan jag läste testet, verkade SR7500 otroligt prisvärd, ca 8500 SEK. Men enligt Smartson placerade DVD & Hjemmekino receivern på bara en 4:e plats på 15/20 poäng! Testvinnare var Denon AVR-3805.
    En kort kommentar: 15 av 20 poeng er faktisk svært bra. For at et produkt skal få mer enn 18 av 20 poeng, så må produktet testes av flere anmeldere uavhengig. Det betyr at så lenge det bare er testet i en sammenligningstest, så er 18 poeng det maksimale i DVD&hjemmekino.

I Norge koster denne SR7500-receiveren 9995 kroner veiledende, og siden karakteren er satt i forhold til pris, så er nok det også noe av forklaringen. Til sammenligning koster Denon AVR-3805 10998 i Norge. Det vil si at Marantz SR7500 er rimeligere i Sverige enn i Norge, mens Denon AVR-3805 er dyrere i Sverige enn i Norge (hvis man setter svenske = norske kroner).

Her ligger nok mye av forklaringen på at DVD&hjemmekino setter en lavere karakter enn den ville fått i Sverige.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trøst deg heller med at den vant testen i Hemmabio, og at Marantz har en lydkarakter som er ulik de fleste andre receivere. Det burde derfor ikke være så vanskelig å finne ut av om man liker den eller ei.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •