Hvor lang optisk kabel kan man ha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lang optisk kabel kan man ha?

Har 3 stk 1 og en halv meter kabel. 2 av de kobles inn i en optisk splitter mens den ene går inn i ingangen på forsterkeren. Får ikke lyd med denne splitteren. Hvis jeg tar hver og en av kablene og tester dem så blir det lyd. Kjører jeg igjennom splittern så kommer det nada. Enda ser jeg at lyset går igjennom alt. Er dette for lang kombinasjon. Hvor lang kan en optisk kabel være?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er det vel egentlig ikke noen begrensning på lengden av en optisk kabel (ihvertfall ikke i denne sammenhengen), det er først og fremst styrken på lyset som sendes igjennom som er avgjørende.

Har brukt en 5 meter optisk kabel mellom lydkort og receiver tidligere, og det gikk helt fint. Du sier at du ser lyset går gjennom alt, ser du noen forskjell på styrken på dette i forhold til lysstyrken uten splitter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner det så virker det faktisk en god del svakere. Har man kanskje igjen for å kjøre Biltema splitt

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også helt naturlig at lyset blir svakere, ettersom det deles opp i flere ledere. Splitteren måtte i såfall vært aktiv for at det skulle vært samme signalstyrke etter splitting.
    Tror ikke det er stort annet å gjøre enn å levere "dritten" tilbake til Biltema

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve med noen 50CM kabler så får vi se. Om ikke dette funker så kanskje det er en holdbar unnskyldning for å kjøpe ny receiver kanskje, tror du kona kjøper den unnskyldninga?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har 100m kabel så spiller det ca ingen rolle .. biltema holder ikke mål, gå og bytt greia ...

si til kona at visst du ikke kjøper ny receiver så vil ikke bilde på tv`n virke, DA får du ny med en gang .. garantert 8)

bildet går jo så klart gjennom receiveren alle vet jo det

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen splitter å anbefale?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips før du bytter :

Har du satt opp lydkortdriverne til å bruke alle 3 utgangene som utganger (?) da de også kan brukes som linje-inngang og den andre som mikrofon-inngang ..

dette endrer du fort ved å taste inn "SNDVOL32.EXE". i run

hvor mye kostet splitteren på biltema ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Skal prøve med noen 50CM kabler så får vi se.
    Det hjelper nok lite å korte ned på kablene, ettersom det ikke skal være noe signaltap i slik fiberoptikk (så lenge kabelen er uten skader).
    En tenkbar løsning ville vært å ha forsterket signalet ut fra kilden før den sendes gjennom splitteren, men det er ganske sikkert ikke mulig uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder ikke HTPC. Har 2 stk DVD spillere. 1 DEnon 1910 og en Pioneer 575A. Denonen er elendig til å lese så jeg må bruke Pioneren i blandt på plater Denon spilleren ikke vil lese. Jeg har bare 1 optisk inngang i min forsterker. Så jeg så helst at jeg stsadig vekk må gå bak å bytte kabel. Som sagt så funker alle kablene hver for seg, men så fort de går innom splittern så skjærer det seg. Bruker Progigold optiske kabler. Splitteren kostet vel 69,-

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan gjøre istedenfor er å bruke Coax kabel for det har du vel utgang for også ? da splitter du ved utgangen din fra pc`n med en minijack kabel til 2 Rca og videre derfra med hver sin coax kabel ..

Coax får du billig hos Clas Olson feks .. + at lyden blir bedre (etter min mening)

En slik overgang og 2stk Coaxkabler i overkant på 300.- men spørs om du har 2 C. input på receiveren din da .. (?)

du hadde vel bare 1 optisk og ikke Coax sikkert ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, har bare 1 optisk og ikke coax inngang. Det blir nok ny receiver tenker jeg. Får en splitterny Sony SA-WX900 sub i morra. Har ihvertfall LFE utgang så jeg får prøvd denne litt.

Har kikket litt på Denon 2105. Virker som en fornuftig receiver til en fornuftig pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Yep, har bare 1 optisk og ikke coax inngang. Det blir nok ny receiver tenker jeg. Får en splitterny Sony SA-WX900 sub i morra. Har ihvertfall LFE utgang så jeg får prøvd denne litt.

Har kikket litt på Denon 2105. Virker som en fornuftig receiver til en fornuftig pris.
    Denon er helt klart en godt valg, men du og bør vurdere yamaha produkter hos www.fyndborsen.se også.... skammelig billig! En ny 750 til rett over 4 k på døra....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •