Jungson AV899C

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jungson AV899C

Hei.
    Lurer på om det er noen der ute som har erfaringer med denne?
    http://www.duet.no/jungsonav899c.htm

Den virker meget lovende synes jeg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lyttet til denne helt nylig, riktig nok ikke i et hjemmekino-oppsett, men med stereolyd. Det ble benyttet Jungson BD-6 og BD-5 høyttalere, som begge låt utrolig godt.

Selve forsterkeren har stereo i klasse A med 80 watt, samt 4 øvrige kanaler i klasse AB (5.1). Stereodelen låt iallfall helt utrolig godt, og spilte veldig bra sammen med tilhørende Jungson høyttalere, som også var designmessige perler etter min mening (sorte pianolakkerte høyttalere med "Stealth" design)...

Designmessig synes jeg også forsterkeren var fin, ikke for mye "fjimsfjams", men allikevel massiv og tilsynelatende full av kraft. Enheten veier noe slikt som 27 kilo, så effektmessig tror jeg på ingen måte de skryter på seg noe når de hevder 5x80 watt!

Jeg tror jeg faktisk skal teste meg et slikt oppsett (Jungson BD 5/6 høyttalere + 899C) om ikke så alt for lenge!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått bestilt meg en AV-899C til test (kommer senere i dag), så regn med rapport om kort!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ny for mig, 2 x 80 watt klasse A, det er mye det !!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er veil. pris på denne?

EDIT: Fant den visst etterhvert. 17 k (for andre som er dårlige til å lete ops: ).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Lagt den ut på AVnytt HER

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri i livet om det er 480W klasse A i den kassa der. Det er etter min mening grunn til å være skeptisk. Når de i tillegg oppgir frekvensgangen til +/- 1,5 dB innenfor det hørbare området er det grunn til å vente at dette ikke akkurat er formula 1 blant forsterkere.

Beklager min negative holdning, men det er nå en gang slik at andre klasse A forsterkere trenger enorme mengder kjøling. LC-audio for eksempel har vel aldri satt mer enn 118W klasse A (en kanal) en ett kabinett, og da med kjøleprofiler langs hele begge sidene.

På avvik i frekvensgangen er det sjelden tallene ligger over +/- 1dB, også på billig utstyr.

Det kan se ut til at forvrengning også ligger rundt 10-100 ganger høyere enn typiske konkurrenter.

Edit: S/N på 85dB er jo også ekstremt lavt for en transistorforsterker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den har 80w klasse-A i frontkanalene, mens de øvrige kanaler skal være 80 watt i klasse AB.

Har akuratt satt den opp, og dette er en TUNG sak!

Førsteinntrykket er som vanlig på en hifi-innretning at kanskje at presisjon går litt fremfor "joy", dvs. mye diskant og detaljer og lite i "bånn". Etter litt justering høres alt litt bedre ut, og FOR en grad av detaljer. Er jo ikke til å tru... Nå skal det nevnes og understrekes at min kjernekompetanse på ingen måte er innen audio, så mine inntrykk er ikke basert på spesiell kunnskap/lytting til øvrige klasse-A eller lignende produkter.

Fokuset på denne forsterkeren er uten tvil hifi, men god lyd i på "hifi" låter da som oftest også godt til hjemmekino, gitt tilstrekkelig grad av "filtrering". Forsterkeren kommer med egen DSP for "Cinema", så vi får se hvordan den yter der.

Videre er menysystemet svært enkelt oppbygget, slik at dette er type "purist" produkt alla Electrocompaniet for hifi-frelste...

Jeg har for øvrig hørt litt audio på denne allerede, da med tilhørende YoungSon BD 5 og 6 høyttalere, og det var meget overbevisende...

Jeg skal få testet den litt med film, som jo er min primære interesse senere i kveld, så får vi se.

Min tidligere receiver var for øvrig en Sony 3000es, bare slik at "referansen" er oppgitt... 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig skal du være forsiktig å dømme produkter kun etter spesifikasjoner, spesielt innen hifi, der det har gått "inflasjon" i denne type specs for lenge siden... 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir den varm når den står på tomgang over lengre tid?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den har stått på ca. 1 time nå, og er fremdeles kun lunket... Er det noe "must" å bli varm da? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Har Jungsons dvd-spiller fra før så denne må jo passe som hånd i hanske

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Har testet litt mer nå... Kjørte på kjent materiale; Gladiatoren. Den parkerer selvsagt Sony 3000es'en momentant og absolutt. Det sier seg jo selv, med en pris på 17k. Det som kanskje imponerer mest er evnen til å gjengi detaljer jeg aldri tidligere har lagt merke til. Den har en dynamikk, selv i scener uten spesielt med "volum" jeg ikke har vært borti tidligere. Eksempelvis hører jeg veldig godt bakgrunns-"støyen" i form av hester som knegger og kjerrer som dras når f.eks. keiser senior gir Maximus vervet noen kapitler uti filmen.

Sammenlignet med Sonyens oppgitte 150 watt pr. kanal, yter denne laaaaaaangt mer uten å slite med detaljer i det hele tatt. Det er nok heller høyttalerne mine som kommer til kort her (Pioneer 810 settet, egentlig helt OK), så det blir nok oppgradering til de lekre JungSon BD 6 om ikke alt for lenge gitt...

Bassgjengivelsen var for øvrig bra, men i mangel av subwoofer (bor i blokk, typisk), skorter det selvsagt på dypbass for mitt vedkommende... Blir nok til at jeg kjøper meg en bittteliten sub allikevel...

Som nevnt er det svært få instillingsmuligheter, og DSP får jeg (??) ikke aktivert ved bruk av optisk inn. Med andre ord går signalet stort sett ubehandlet gjennom systemet. Får kun stilt på bass og diskant, og heller der ikke så alt for mye... Det kan jo være litt irriterende for noen, men for "puristene" tror jeg dette fungerer. Alternativt kan en jo vurdere en AV-prosessor, forsterkeren har selvsagt 6.1 innganger...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...den har stått på ca. 1 time nå, og er fremdeles kun lunket... Er det noe "must" å bli varm da? 8)
    Kommer litt an på hvad du mener med lunken, men ægte klasse A fungerer egentlig som en ovn også. De bliver meget varme, så varme at legger du hånden på den du må flytte den etter 10 sekunder kanskje.
    Skriver kanskje fordi der er en "typer" klasse A, men f.eks. Pass Labs og Coda er ikke kjendt for å bidrage til små strømregninger for å sige det sånn.....

Der står i beskrivelsen 2 x 80 watt i senterkanalen, dette må være feil, der står også den har karaokefunksjon....

PS. du har ikke et bilde av den innvendig ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den har 2x centerkanaler vettu, 6.1, så det stemmer nok. Hadde du visst omfanget av karaoke i østen, tror jeg ikke du hadde trodd det var noe feil at denne, produsert i Kina, nettopp har en funksjon for det! 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mulig jeg kan få tillatelse til å "sprette" den opp, såvidt jeg kan se, er det en EEEENNNNOOOORRRRMMM trafo der, men stort mer ser jeg ikke...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har 2x centerkanaler vettu, 6.1, så det stemmer nok. Hadde du visst omfanget av karaoke i østen, tror jeg ikke du hadde trodd det var noe feil at denne, produsert i Kina, nettopp har en funksjon for det! 8)
    Åh ja, selvfølgelig. Nuvel, min 963SA har også karaoke, yi-haaa.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den parkerer selvsagt Sony 3000es'en momentant og absolutt. Det sier seg jo selv, med en pris på 17k...
    Lurer på, det er vel prisen de tar her på berget? Er jo fullt mulig å importere Jungson direkte fra Kina, og betraktelig billigere....??

Drev og kikket endel på Kina-import en stund, og må kanskje ta opp igjen den tråden dersom denne er så god som det høres ut som.... :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vær vennlig forhold denne tråden teknisk...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær vennlig forhold denne tråden teknisk...
    He he, ai ai Captain!

Du som brakte pris på banen her...... :wink: Fortsett og for med detaljer om kvalitetene her, lygren, spennende lesning er det ihvertfall.....

Du sier det er en enorm trafo inni der, hvordan er strømforsyningen "speccet" på denne?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •