Smell i høyttalerne med Arcam DiVA A90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smell i høyttalerne med Arcam DiVA A90

Kjøpte nylig en brukt (ny i Jan '05) Arcam A90 forsterker. To-tre ganger daglig opplever jeg at det kommer et skarpt kort smell (ikke så veldig høyt) i høyttalerne. Hvis det spilles musikk samtidig blir musikken borte noen sekunder. Det høres ut som om et rele kobler ut utgangen, og det har kanskje reddet høyttalerne mine...

Feilen er ikke avhengig av høyttalere siden jeg har opplevd dette med to ulike sett. Den ser heller ikke ut til å være avhengig av at strømkursen er jordet (har prøvd begge deler). 230V-tilkoblingen går gjennom et nettfilter, men smellene kommer både med/uten dette filteret. Et forslag jeg fikk fra han jeg kjøpte forsterkeren av var at smellet kommer fra et annet elektrisk apparat i huset som kobles inn/ut. Selgeren hadde etter eget utsagn ikke opplevd disse smellene i løpet av den måneden han hadde brukt forst.

Har noen opplevd noe liknende ??

RadonFino

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kan ha rett i det han sier; f.eks. kjøleskap som starter kan være en støykilde. Har ikke opplevd det selv i særlig grad, men så kjører jeg med en strømrenser/lynvern også da.

[edit]Beklager - så ikke at du allerede har prøvd et strømfilter.[/edit]

På det utstyret jeg ikke har koblet til lynvernet, får jeg faktisk spenningsforskjeller bare ved å f.eks. åpne kjøleskapsdøra, av en eller annen grunn. F.eks. hender det at lyden fra TV dekoderen kutter helt ut i noen sekunder når jeg åpner kjøleskapet. Merkelige saker. Har også fått et 'popp' tidligere bare ved å slå av en vanlig lampe.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Han kan ha rett i det han sier; f.eks. kjøleskap som starter kan være en støykilde. Har ikke opplevd det selv i særlig grad, men så kjører jeg med en strømrenser/lynvern også da.

På det utstyret jeg ikke har koblet til lynvernet, får jeg faktisk spenningsforskjeller bare ved å f.eks. åpne kjøleskapsdøra, av en eller annen grunn. F.eks. hender det at lyden fra TV dekoderen kutter helt ut i noen sekunder når jeg åpner kjøleskapet. Merkelige saker. Har også fått et 'popp' tidligere bare ved å slå av en vanlig lampe.
    Det fikk jeg også noen ganger når anlegget sto i stue å jeg slo på/av en spesiell lampe i stua. Er det noen som vet hva det kan skyldes?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.

På tide og dra inn en eletriker, og få sjekka strømanlegget i huset/ leiligheten kansje?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bedste er, om muligt, å bruke en separat kurs til anlegget. Jeg har LCAudio nettfilter og den tar sig av støy fra kjøleskab, lamper, oppstart av lysstoffrør osv. Meget effektiv.
    Hvilket strømfilter er det du bruker RadonFino ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Voltex SP390 - 2E (2 utganger). Har, etter forhandlerens anbefaling, koblet forsterkeren til nærmest ledningen.

Egen kurs... dette begynner å høres litt voldsomt ut. Min gamle NAD 3240PE forsterker hadde aldri disse problemene. Er virkelig ny Hi-Fi så følsom?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet i dag inn mitt Voltex nettfilter til T+A Power Bar. Svindyr sak som forhandleren utrolig nok klarte å overbevise meg om å kjøpe...

Det gjenstår nå å se om de skarpe pulsene fremdeles kommer gjennom. De siste dagene koblet jeg fra alle komponenter som gikk utenom nettfilteret og har ikke hatt noen spikes. Ønsket derfor å satse på et filter med flere utganger slik at jeg igjen kan koble til DVD-spiller, TV, osv.

Har noen erfaring med T+A Power Bar? Prøvde å gjøre en test ved å spille de samme låtene med/uten denne, men er ikke sikker på om jeg virkelig hørte forskjell.

D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •