3805'en gikk føyken...hva nå? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er kanskje noe som hender deg ganske ofte Vega?

Det er jo ikke noe biler flest tåler. Når 3805 er den eneste forsterkeren på markedet som ikke tåler det så må man jo regne med at en og annen ikke er klar over at de tåler så lite.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side synes jeg dette er uhyre svakt for et så velrenommert merke som Denon.

La oss si det sånn; jeg hadde IKKE funnet meg i at hele dritten går til hel... pga. en kortslutning. Det må kunne forventes at en forsterker har sikringer som går før det er for sent.

Hadde denne forsterkeren vært min ville importøren fått et svare strev med å overtale meg til å betale for reparasjonen! Det hadde jeg rett og slett ikke gått med på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller aldri akseptert det. Hifiklubbens egne ansatte river ut og plugger inn høytalere med strømmen på når de demonsterer, du kan dermed si at de setter presedens for hva en av deres forsterkere skal kunne tåle

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg hadde heller aldri akseptert det. Hifiklubbens egne ansatte river ut og plugger inn høytalere med strømmen på når de demonsterer, du kan dermed si at de setter presedens for hva en av deres forsterkere skal kunne tåle
    Den er vel for enkel..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en bilselger tok deg med på E6, demonstrerte at man kunne bare hive inn 1. og slippe clutchen uten at noe skjedde. Så kjøpte du bilen, testet det samme og det gikk til h.... Hadde du klaget da?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis en bilselger tok deg med på E6, demonstrerte at man kunne bare hive inn 1. og slippe clutchen uten at noe skjedde. Så kjøpte du bilen, testet det samme og det gikk til h.... Hadde du klaget da?
    javel??

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, jeg ville aldri satt inn førstegiret i høy hastighet på motorveien, men jeg skjønner jo at noen har tungt for det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle tilfeller er det generelt lurest å slukke ned for effekt forsterkeren før man gjør noen justeringer og kobblinger av høytaler kabler. Enkelte effekt forsterkere kan for eksempel gå i selvsving og brenne av, dersom man kobbler av en høytaler kabel, mens den spiller (http://www.lcaudio.dk/public.php)

En annen ting er jo ens egne personlige sikkerhet, fordi enkelte forsterkere og kobblinger kan komme opp i ikke helt ufarlige spenninger på utgangene. Har f.eks lest om tilfeller med dødelig utgang hvor effekt forserkeren er tilkobblet og spiller inn i audio transformatoren i elektrostat høytaleren, mens den som har avgått med døden har kobblet seg selv inn i stator audio signalet, for ikke å snakke om direkte kobblede røreffekt forsterkere mot elektrostat høytaleren.

Eksempelet med bil og første gear på motorveien var vel litt radikalt synes jeg, men vil heller trekke paralellen med å kobble ut effekt forsterkeren ved jobbing på terminalene og høytaler kablene er mer som å bruke clutchen på en vanlig bil gearkasse, dvs kobble ut og styre momentpåvirkningen mellom motoren og gearkassen ved vanlig gearing og igang setting og stopp av bilen. Det er med andre ord en grei vane å legge seg til.

Kjenner man konstruksjonene man benytter og tar visse forhåndsregler, kan man komme unna med lett missbruk av effektforsterker og gear kasse, men man må vite hva slags utstyr man benytter.

Har selv ved en anledning fra militærtiden kjørt med skjært/låst svinghjuls lager fra Hønefoss til kristiansand, så har egen erfaring om at det går greit å kjøre uten at clutchen kan kobbles ut også, men det er neppe lurt og serlig sundt å gjøre i lengden, samt at man må planlegge start gearing og stopping nøye....
    for ikke å komme inn på problemene med alle disse $£##& bomstasjonene....... :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh. det snickers mener er at hifiklubben ikke bør demonstrere noe de ikke tillater sine egne kunder å gjøre.
    kobler de med en 3805 innkoblet og ikke sier noe på det før de selger deg den så bør de også dekke evt. reperasjon.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett det her, er et par forskjellige meninger ser jeg...

Men hva om jeg sier det med at "Jeg har sett dere gjøre det, så derfor gjorde jeg det", og de bare svarer at "Nei, sånt gjør vi ikke."
    Da er det jo dems ord mot mitt og jeg er like langt.

Dessuten er jeg litt lysten på å få den hjem igjen snart, den er dypt savnet og kommer vel ikke hjem med det første hvis jeg må sende brev til forbrukerombudet og masse stress og styr. Tviler på at de gir meg reperasjonen gratis med det første.

Men på den andre siden igjen...2000,- er mye penger, og jeg ser helt klart poenget deres med at det de ansatte i Klubben gjør bør være noe som ikke kan medføre skade på utstyret (selv om det er akkurat like idiotisk som å sette bilen i første gir på motorveien og bla bla).

Jeg har bare en følelse av at det fort blir ord mot ord...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eh. det snickers mener er at hifiklubben ikke bør demonstrere noe de ikke tillater sine egne kunder å gjøre.
    kobler de med en 3805 innkoblet og ikke sier noe på det før de selger deg den så bør de også dekke evt. reperasjon.
    Det lå nok hinsides over Vega-nivå

Det var ikke et spørsmål om du ville lagt inn førstegearet Vega. Det var et spørsmål om du ville akseptert å betale i dyre dommer for at bilen ikke tålte det som selgeren demonstrerte at den skulle tåle helt uten å ta noen som helst form for skade.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lagt merke til at alle Hi-Fi klubb ansatte river ut og plugger inne på den samme måten, hurtig og bestemt. Dette naturlig nok for at kortslutningstrømmen skal være overstått hurtigst mulig, men poenget er at jeg mistenker denne metoden for å være noe de ansatte blir opplært i.

Dette i samme gate som at de alle sammen snakker om at "det er hull igjenom for lyden", og jo dyrere høytalerene blir, jo større blir dette hullet Men slike standardfloskler vil det alltid ende opp med når de ansetter ikke lydintresserte til å selge hifi.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av toppdekslet og sjekk sikringen. Har ikke sikringen en klar farge er den gått... skal du bytte sikringen selv så ikke ta på sikringen med nakene fingre.... fett er ikke bra...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett er ikke farlig for en sikring. Halogenpærer er noe annet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært og hentet 3805'en på Klubben og betalte 2000,-. En og en halv måned får være nok.

Det blir litt som å betale kausjon for å se kjæresten din som du ikke har sett på veldig lenge; til slutt bryr du deg ikke om hvorvidt hun er skyldig eller hvor mye det koster, du bare betaler og blir ferdig med det...
    Og jeg skal si det er deilig!!

Edit: Kanskje ikke den beste sammenligningen, men...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de nektet å ta det på garantien altså? 2000kr hørtes mye ut...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de mente at autosikringa ikke virket når man spilte høyt nok.
    Jeg synes også 2000,- var mye (i hvert fall for en student!), men det var ganske mye som hadde ryki inni der tror jeg. Ikke det at jeg har peiling på innmaten...

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånt sjer bare av og til..... Eg hadde gjort det samme med H/K 675. Pluss hadde kommet borti pluss på B kanalen. Det sa bare klikk, også funka den igjen etter å fått vekk det som gjorde det. Eg var drit skremt når det så klikk i forsterkeren min... Eg har hatt enda ein slik oppleving før, det var med ein gammal Denon pma 1560. da kobla eg eit basselementpå eine utgangen. Det sa "BANG" inniforsterkeren når eg skrudde litt på volum kontrollen. Eg brøvde å ha ein anna høytaler på den andre utgangen, men da var det ikkje lyd i bass elemetet. Phhuuuuu, sånt er skummelt!

psenonen overlevde, pluss bass elementet

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •