dvd på topp av forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dvd på topp av forsterker?

har ikke fått penger nok til å kjøpe meg et rack, så eg lurte på en ting: går det ann å sette dvd spiller oppå forsterker elr omvendt? har hørt at det ikke går, men også hørt at det skal hjelpe å holde i ro spilleren...

takker på forhånd for svar...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å sette DVD under hvis den er dyp nok.

Det gir forsterkeren ventilasjon, dessuten vil mange DVD-spillere begynne å jukse når de står oppå fordi de blir oppvarmet av forsterkeren..

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvd spilleren oppå forsterkeren skulle vel ikke by på noen problemer. Men å sette en forsterker på en dvd spiller kan gå dårlig hvis forsterkeren er tung, eller dvd spilleren er skralt bygd.

Har selv dvd spiller oppå forsterker. Kanskje du burde passe på hvis det blir ekstremt varmt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Vil anbefale å sette DVD under hvis den er dyp nok.

Det gir forsterkeren ventilasjon, dessuten vil mange DVD-spillere begynne å jukse når de står oppå fordi de blir oppvarmet av forsterkeren..
    den er dyp nok... men har hørt at laseren i dvd og sånt kan bli ødelagt når den står oppå forsterker...... er det sant?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad med å sette de ved siden av hverandre da..., som i et IKEA bord....eller lage et LECA rack som jeg har, koster ikke mange kroner det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    den er dyp nok... men har hørt at laseren i dvd og sånt kan bli ødelagt når den står oppå forsterker...... er det sant?
    Sikkkert og sannsynligvis. Har i alle fall opplevd cd-spillere som begynner å streike av varme fra forsterkere. Min egen forsterker blir vanvittig varm og jeg ville ikke vurdert ett sekund engang å sette en dvd-spiller oppå denne. I skikkelige rack har du glassplater eller lignende mellom komponentene som sørger for å ventilere bort den varme luften til sidene. Eneste alternativ til dette er vel å sette komponentene ved siden av hverandre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være lurt å se hvilke friavstander de angir for dvd spiller og forsterker i brukermanualen. Ikke alle forsterkere har like stort kjølebehov, eller sender den oppvarmede luften opp gjennom kabinettet. samt at enkelte dvd spillere slipper forbi mer kjøleluft under seg enn andre, så det er ikke et entydig svar på dette.

Det beste er nok i mange tilfeller å plassere forsterkeren neders, så den står mest stødig og får den kaldeste luften inn nede, samtidig som den får fritt avgitt kjøleluften. Dvd spilleren bør da plaseres med god klaring til forsterkeren, gjerne på en egen plate, så den ikke får den varme kjøleluften direkte inn under, hvis det er spalter for kjøleluft her. Egentlig bør dvd spilleren plaseres med en god avstand til forsterkeren også, pga. annen støy påvirkning fra sore nettrafoer og strømstyrker ol. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laseren på min dvd spiller (hk dvd20) gikk ad dundas. Da jeg hadde igjen garanti på den så regnet jeg med at det skulle la seg løse på en grei måte. Da jeg ringte og klaget så spurte de meg om DVD spilleren sto oppå forsterkeren. Dum som jeg var så svarte jeg ja, og resultatet var at jeg ikke fikk dette på garantien. Ny laser kom på ca 1500, så da var ikke poenget med å bytte så veldig stort ettersom jeg egentlig aldre har vært fornøyd med denne spilleren. Så mitt tips er i alle fall å ikke sette den oppå i tilfelle du skulle få samme problem som meg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laser pickupen liker vel ikke de helt høye temperaturene, men for at ikke garantien skal gjelde innenfor garantitiden, så må det vel kunne bevises av verkstedet at brukeren har brukt apparatet feil og at picupen ble ødelagt pga varme fra forsterkeren, noe som vel er meget vanskelig å kunne bevise med 100% sikkerhet.

En annen ting er det at dersom det er feil bruk av dvd spilleren å plassere den over forsterkeren, så bør det vel så advarsel om det i bruker manualen også, eller i alle fall en advarsel mot for høye omgivelses temperaturer, noe jeg ikke har klart å finne noe om i HK DVD20 manualen for denne spilleren. https://www.hci-services.com/tech_do...glish%20om.pdf

Det er klart at hvis man merker at dvd spilleren blir tydelig oppvarmet pga. plasseringen, så er det selfølgelig lurt å finne en annen plass til den, men ikke alle forsterkere blir like varme under drift, og ikke alle sender varmluften like mye opp, men kan f.eks ha egene kjølevifter i forsterkeren som trekker ut luften bak på forsterkeren, da vil man vel nesten få en kjøling av komponentene som står oppå.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del lasere bare har svakheter også, tror Pioneer havde problemer tidligere også..
    Men, Harman/Kardon sine dvd spillere har innbygget en sensor der gjør at når temperaturen når, ja husker ikke helt, 55 grader tror jeg det var, da kutter den automatisk. Jeg vet dog ikke om det er alle Harman der har dette.....
    Min Philips tror jeg har en sånn, platen bliver meget varm i denne, og jeg har fått feilmeldinger 2 gange, med 2A til slutt i meldingen....

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Demaio
    Laseren på min dvd spiller (hk dvd20) gikk ad dundas. Da jeg hadde igjen garanti på den så regnet jeg med at det skulle la seg løse på en grei måte. Da jeg ringte og klaget så spurte de meg om DVD spilleren sto oppå forsterkeren. Dum som jeg var så svarte jeg ja, og resultatet var at jeg ikke fikk dette på garantien. Ny laser kom på ca 1500, så da var ikke poenget med å bytte så veldig stort ettersom jeg egentlig aldre har vært fornøyd med denne spilleren. Så mitt tips er i alle fall å ikke sette den oppå i tilfelle du skulle få samme problem som meg.
    jaja.. hadde du sakt nei, kunne du bli putta i fengsel for forsikrings svindel.. :wink: :wink:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laseren på min dvd spiller røyk pga. for høy temp. etter å ha stått oppå receiveren min....

Anbefaler å plassere den ved siden av forsterkeren jeg...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Laseren på min dvd spiller røyk pga. for høy temp. etter å ha stått oppå receiveren min....

Hva slags spiller var det jonia, stod det en advarsel varmepåvirkning i brukermanualen?

Ja det er nokk det sikkreste og det "snilleste" mot både forsterker og dvd spiller, men at man tar livet av laserpickupen oppå forsterkeren det trenger jo ikke å være tilfelle.

Litt av problemet er at hvordan kan man vite at høy temperatur er årsaken til at dvd laser pickupen ryker? Kanskje den ville ha feilet på samme tiden uansett omgivelses temperatur.

I data sammenheng , har man for eksempel dvdrom spillere og dvd brennere som ofte blir belaste høyere, høyer spinnhastighet , søker og leser av og på over hele platen i time etter time, varmepåvirket av omkringliggende komponenter og kjører sansynligvis mye varmere enn det en tilsvarende pickup i en stasjonær DVD spiller selv oppe på en effekt forsterker med god lunk noen gang vil oppleve. Tror mest at problemet ofte er at dvd spilleren blir montert med for billig og for dårlig laserpickuper, som ikke tåler det de skal, og så skyver man utgiftene over til kunden, hvis laseren feiler selv innenfor garantitiden.

Skal ikke si at jeg er spesialist på laserpickuper, men alle de gangene jeg har vært bort i døde laser pickuper, har det ikke vært noen spesiellt varmepåvirkede spillere de sitter i heller. :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Demaio
    ha-ha! de prøver å ro seg bort fra sin elendige kvalitet. spurte han forresten hvilken forsterker du brukte? var liksom helt "logisk" at dette var grunnen...neppe!
    1500kr for laser er nesten svindel også. på en lokal reperatør koster dette max 500inkl arbeid.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig... Garantinekt på bakgrunn av en slik samtale er helt bak mål!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har gjort det sånn at eg har effektforsterkeren nederst, forforsterkern oppå og md spiller på toppen av det..... fungerer helt fint det... derfor, går det ann at dvdspilleren er på toppe til minidisken?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt sikkert ikke noe problem. Da har du 2 relativt kjølige komponenter under...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sitat Opprinnelig postet av jonia

Hva slags spiller var det jonia, stod det en advarsel varmepåvirkning i brukermanualen?
    Det var en Denon DVD2200, hvis jeg ikke husker feil stod det noe om at den ikke måtte stå i nærheten av "varme kilder" eller noe sånt...

Men jeg fikk det på garantien uansett. Jeg hadde ikke gitt meg på det, for såpass bør en spiller til 6500 kr tåle!

Jeg har riktignok flyttet dvd spilleren slik at den nå står for seg selv..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke serlig bra å ha dvd spiller opp-på forsterker, min harman/kardon dvd 25 tok kvelden etter 2-3mnd opp-på en harman/kardon avr3500,.. heldigvis gikk dette på garantien, men etter denne glippen så har den fått plass under forsterkeren ;>

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •